Gordel van Smaragd (1997)

Nederland

geregisseerd door Orlow Seunke
met Pierre Bokma, Esmee de la Bretonière en Bram van der Vlugt

Theo Staats arriveert op de rubberplantage van zijn oom in 'Ons' Indië, De Gordel van Smaragd. Hij ontmoet Ems, de beeldschone zangeres van de sociëteit en valt als een blok voor haar. Ems, van arme Indonesisch-Europese afkomst, wil haar Hollandse echtgenoot aan wie ze haar status te danken heeft, niet afvallen, maar kan haar gevoelens niet onderdrukken. Gordel van smaragd volgt hun gepassioneerde affaire tien jaren: van 1939 wanneer de Nederlanders onbezorgd van hun koloniale macht genieten; via de Japanse inval in 1942 en de moeilijke oorlogsjaren die de geliefden van elkaar zullen scheiden; tot aan de strijd die leidde tot de Indonesische onafhankelijkheid in 1949, wanneer ze voor een nieuwe keuze staan.

Dvd-release op 2004-09-16.
Bron: www.lapis.to[/url]

robertus65
Mooi realistisch drama. Mengeling tussen liefdesdrama, oorlogsdrama en documetaire (z/w)

Ik vond het destijds een goede film. Wat me bij gebleven is, is de Sinterklaas scene, waarbij Bram van der Vlugt eens een keer niet de Sinterklaas speelt. En dat geluid van dat aapje..ik begroet mijn toenmalige vriendin nog altijd voor de grap met dit keelgeluidje..en we zijn weer terug in betere tijden..en we liggen dubbel dan..( van het lachen ..) Ik vond 1 speler heel goed, later hoorde ik dat dat Pierre Bokma was..

avatar van raymon
iemand de dvd in bezit? hoor het graag

avatar van Quentin
Staat hier in de kast, hoezo?

avatar van raymon
Wil de film nog steeds graag zien, weet nog of een kopie mogelijk is?

Heb toevallig een soort trailer gevonden van de film:
Gordel van smaragd

Hij is in ieder geval niet meer verkrijgbaar op DVD, misschien lenen bij de bieb? Heb hem zelf geleend in Deventer. Ga hem een deze dagen kijken.

avatar van Dries666
Ben een beetje verbaasd wegens de lage score hier gegeven?
Zelf heb ik de film ooit eens kunnen pindakazen, dus geen DVD-versie maar desondanks goede kwaliteit!
Ik vond de film zelf eigenlijk best interessant en mooi neergezet. Geeft volgens mij een relatief eerlijke en harde versie van de geschiedenis van Nederlands-Indië. Toont aan dat het zeker geen evidentie was voor Nederlanders in de (post-)WOII-periode. Weet niet of er een soort taboe over bestaat in Nederland net zoals we bij ons in België ook niet bepaald fier mogen zijn op bepaalde stukken uit onze geschiedenis?