- Home
- Betelgeuze
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten Betelgeuze als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Battlefield Earth: A Saga of the Year 3000 (2000)
Alternatieve titel: Battlefield Earth
Slecht script, belachelijke dialogen, plotgaten zo groot als een ruimteschip, alom overacteren, afgrijselijke art direction en dan staat ook het beeld nog scheef: ik kan echt helemaal niets goeds noemen aan Battlefield Earth. Daarom de laagst mogelijke score.
Dune: Part One (2021)
Alternatieve titel: Dune
Spice Game of Thrones, or: Scotsmen in Arabia is een goede boekverfilming, maar geen meesterwerk.
Het boek wordt opvallend trouw gevolgd, met vooral veel dingen die worden weggelaten en zelfs een paar verbeteringen ten opzichte van de boekversie: Paul vecht nu meteen met Jamis, en de dood van Liet vind ik veel spannender hier - going out like a badass.
De cinematografie en art direction zijn schitterend en de hoogtepunten van de film: alles ziet er fantastisch uit, met als hoogtepunten de ornithopters als mechanische libelles en de korte blik in een soort laboratoriumkas met planten. De actiescènes zijn ook spectaculair.
Ik was met twee vrienden en merkte dat de plot voor hen niet duidelijk was - ik moest in de pauze best veel uitleggen, en dit zijn slimme kijkers. In plaats van twee films hadden ze hier beter een serie van kunnen maken, dan heoft het tempo van de uitleg soms niet geforceerd hoog te liggen. Nu krijgt de kijker die het boek niet kent wel érg veel informatie.
De acteurs doen het goed, ik vond Josh Brolin als Gurney Halleck er boven uit steken: cynisch maar trouw, erudiet maar gevaarlijk. Precies zoals ik me had voorgesteld eigenlijk. De mij onbekende Timothée Chalamet overtuigde me als charismatische, dromerige en hypercompetente Paul. Het lukt hem om de film te dragen.
Ik had een paar kleine ergernissen en verbazingen; zoals Fisico schrijft:
Bij momenten ook slordig in de plotontwikkeling. Zo had ik de belangrijkste gebeurtenis in de film, namelijk het verraad van die vertrouweling beter uitgewerkt willen zien. Nu was het erg vaag met de gevangenschap van zijn vrouw, maar geen verklaring van hoe, wat, waar …
Helemaal mee eens, en het belangrijkste aspect daarvan in het boek, dat diegene door imperial conditioning de verrader niet kán zijn, denkt men, is weggelaten.
Een ander plotpunt dat verder uitgewerkt had moeten worden vond ik dat Paul hier nauwelijks werd ondervraagd over zijn profetische dromen door de Reverend Mother. Het is kort "O, je droomt van een meisje? Komen je dromen uit? Nee? Nou, dan hoef ik verder geen informatie, doei!" Ik heb geen idee van haar standaarden; wat is voor deze vrouw dan wél een interessant en relevant verhaal? Dit terwijl het een belangrijk aspect van zijn messianisme is .
Tenslotte heeft de film wat ik het Uruk-Haiprobleem noem: De Uruk-Hai worden in LOTR 1 geïntroduceerd als supergevaarlijke vechters, maar Aragorn en Boromir doden ze bij bosjes. Hier ook - de Sardaukar zijn de beste krijgers van het universum, maar Duncan Idaho legt er in zijn eentje minstens twintig om; ze weten niet eens wanneer iemand stervende is. Tja.
Dat zijn maar wat kleine smetjes op een goed geheel - ik ga voor deel 2 zeker weer naar de bioscoop.
Obsluhoval Jsem Anglického Krále (2006)
Alternatieve titel: I Served the King of England
Alle hoogtepunten uit het boek zijn verwerkt in dit soepel lopende Tsjechische pareltje. De basisstructuur is behouden, maar er is meer samenhang in de film.
Hoofspersoon Dite is het naïeve broertje van Oskar uit Die Blechtrommel: een dwerg die door de wereld niet voor vol wordt aangezien. Je kunt de film bekijken als een soort Tsjechische Forrest Gump (simpelaar beleeft de geschiedenis van de twintigste eeuw) of als een tocht naar loutering en inzicht.
Aan te raden voor liefhebbers van zwarte humor en geschiedenis.
Room, The (2003)
Ik moet zeggen dat ik erg twijfel wat ik moet stemmen.
- Als ik moet stemmen over hoe goed ik de film vond, wordt dit een 0,5 (helaas is lager niet mogelijk...). De beste omschrijving die ik ervan gelezen heb is "een pornofilm zonder porno", want echt elk aspect dat je kunt bedenken is dramatisch. Dit moet je zien om te geloven. Zoals één van de personages zegt: "It's like sitting on an atomic bomb about to explode!"
- Als ik moet stemmen over hoe ik me vermaakt heb, wordt dit een dikke 5; ik moest hier harder om lachen dan om mijn lievelingsfilm, The Big Lebowski. Het is weliswaar hier niet de bedoeling, maar wel topamusement.
- Een 2,5, middelmatig, is de film beslist niet, in geen enkel opzicht.
Tips over hoe ik me hieruit red?
Slag om de Schelde, De (2020)
Alternatieve titel: The Forgotten Battle
TLDR; Normaal ben ik niet zo van de Nederlandse films, maar dit was een positieve uitschieter! Ik vond hem beter dan 1917 en Dunkirk, allebei toch ook geen verkeerde films. Ik zou het omschrijven als een mix van Oorlog zonder vrienden en Saving Private Ryan. Hij beviel me een stuk beter dan de vorige "film" die ik over Zeeland zag, de draak De storm. Kortom, menschen, komt dat zien!
Mijn beoordeling per onderdeel:
Art direction: 10 (uniformen en decors waren simpelweg perfect voor mij als leek. Schitterend!)
Camerawerk: 10 (alles wordt prachtig in beeld gebracht en prachtig gekaderd, hier kan ik als fotografieliefhebber van genieten. Alles is overzichtelijk en interessant, behalve bij de gevechtsscènes, waar juist de chaos van de oorlog wordt uitgebeeld. De beelden van de luchtarmada op weg naar Market Garden was erg indrukwekkend. Het prachtige Zeeuwse landschap wordt ook prachtig in beeld gebracht).
Acteren: 9 (alledrie de hoofdrolspelers zijn uitstekend, de Duitse soldaat en het Zeeuwse meisje nog het meest. Ook de onderdrukte emoties en emotionele uitbarstingen (Teuntjes huilbui) spelen ze erg goed. De enige die ik minder vond was Jan Bijvoet als de dokter, nogal een slappe figuur met een totaal niet overtuigende emotionele uitbarsting. De cynische Duitser zonder benen maar diep van binnen een hart van goud vond ik ook net iets te getypecast. Ik was blij dat het niet vol grote namen zat, het budget is in de film zelf gaan zitten in plaats van in sterren die ons naar de bioscoop moeten lokken.
Verhaal: 8 (Over het algemeen prima, de film is boeiend en de plot is goed in balans tussen de verschillende onderdelen. De structuur van de drie verhalen die verweven worden werkt ook goed en het wordt erg efficiënt verteld, met weinig dode momenten. Er zit soms wel Tsjechovs X in, een plotpunt waarvan je weet dat dat terug gaat komen, zoals de roll van het zweefvliegtuig. Hierdoor doet de structuur soms wel wat geforceerd aan. Ook heeft de film een wel erg optimistisch mensbeeld, zelfs de meest overtuigde Nazi is één gebeurtenis verwijderd van een verandering naar de perfecte ridder, een paladijn die voor het goede strijdt. Een meevaller was er geen liefdesverhaaltje bijgesleept werd. Toen de Engelse soldaat nog knaap bleek dacht ik dat het die kant op zou gaan met Teuntje, maar gelukkig niet).
Geluid: 7 (meestal prima, leuk dat ze ook wat Zeeuwse accenten meepakten, alleen kon ik bepaalde Nederlandstalige dialogen niet of slecht verstaan, met de Engelse had ik dat totaal niet. Ik begreep dat dit aan de nabewerking van de achteraf toegevoegde dialogen kan liggen).
Algemeen: 8,5 (Een met liefde en een hoog budget gemaakte topper. Ik rond hem hier naar beneden af tot ****).
Storm, De (2009)
Alternatieve titel: The Storm
Wát een baggerfilm was dit! Wat ging er allemaal fout:
1) De titel klopt niet. De storm zelf neemt misschien 10% van de film in beslag, de rest gaat over de afloop. "Nasleep van de storm" was een betere titel geweest.
2) Zoals in slechte Hollywoodproducties wordt alles wat in een (redelijk) boek werkte, eruit gehaald en allerlei andere dingen erbij gesleept.
3) De acteurs dienen als eye candy, maar kunnen niet acteren. Iedereen schmiert.
4) Plotgaten zo groot als de Melkweg. Voorbeeld: de hoofdpersoon gaat 100 meter zwemmen met een wollen trui aan! Iedereen met een IQ hoger dan zijn schoenmaat trekt die eerst uit, omdat a) wol vocht opneemt en je dus naar beneden gezogen wordt en b) je dan iets warms hebt om aan te trekken als je uit het water komt.
5) Ik heb zelden zo'n ongeloofwaardig en teleurstellend einde gezien.
Tout Nouveau Testament, Le (2015)
Alternatieve titel: The Brand New Testament
Prachtige Belgische Amélie. God blijkt een chagrijnig en kwaadwillend opperwezen dat de mensen schept en kwelt voor zijn vermaak.
Le tout nouveau testament lijkt wel een verfilming van een idee van de Amerikaanse komiek George Carlin: "[The world] does not belong on the resume of a supreme being, this is the kind of shit you expect from an office temp with a bad attitude". Zijn dochtertje komt in opstand - hoe zou het nu met de wereld gaan?
Erg origineel en bevat twee mooie verwijzingen naar klassiekers: King Kong (de blondine en de gorilla) en American Beauty (het rondzwevende zakje).
Helaas staan de verhalen van de personages nogal los van elkaar. Met iets meer samenhang hadden dit 4,5 sterren kunnen worden, maar dit blijft het meest originele scenario dat niet van Charlie Kaufman is.
Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte, Das (2009)
Alternatieve titel: A White Ribbon
De plot is niet altijd even duidelijk, maar wát een topfilm. Zelfs nu, meer dan een jaar later, denk ik nog over deze film na. Grote thema's (schuld, boete, vergeving, schijn), ijzig briljant gefilmd en uitstekend geacteerd. Terechte Gouden Palm.