
Obsluhoval Jsem Anglického Krále (2006)
Alternatieve titel: I Served the King of England
Tsjechië / Slowakije
Komedie / Drama
120 minuten
geregisseerd door Jirí Menzel
met Ivan Barnev, Oldrich Kaiser en Julia Jentsch
Tsjechoslowakije, de jaren '30: Jan Dite is een jonge, avontuurlijk ingestelde man die ambities heeft om ver te komen in het leven. Uiteindelijk kiest hij, mede dankzij de liefde, de kant van de Duitse bezetter. Jaren later woont hij als kluizenaar in een verlaten Duits dorpje. De andere bewoners zijn na de oorlog gearresteerd of elders gaan wonen. Als in het dorpje een mooie, jonge vrouw aankomt moet Jan weer terugdenken aan zijn avontuurlijke jonge jaren en hoe het allemaal zo kon lopen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=pBMSh-LG0Nc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,4 / 7356)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)Verhaal begint kluchterig en frivool, haast surrealistisch maar gaat langzaam over naar de harde werkelijkheid van nazi-duitsland en haast en-passant worden allerlei levensvraagstukken behandeld; vaderlandsgetrouwhied, loyaliteit, rassenzuiverheid en materialisme vs idealisme. Dit alles wordt met een luchtigheid en naiviteit verteld dat het nooit zwaarmoedig of deprimerend wordt. De verteltrant doet me denken aan (het boek) De Boekendief, vertelt vanuit het oogpunt van een kind wereldwijs geworden maar nog steeds verbaasd over alles wat er in de wereld gebeurt.
Nogmaals; een meesterwerk
De jonge Jan Dite ken ik helemaal niet als acteur (de oude overigens ook niet!), maar deze zet zijn rol als onnozele hals met verve neer. Daarnaast natuurlijk een sterke cast met naast Julia Jentsch veel bekende Tsjechische/Slowaakse acteurs uit het verleden: Marián Labuda, Martin Huba, Rudolf Hrusínský jr, Josef Abrhám, Emília Vásáryová en zelfs Hongaars regisseur István Szabó in een cameo!
Minpuntjes vind ik wel dat de film op het einde wat gaat slepen en dat de gedeeltes met de oude Jan eigenlijk niet zo interessant zijn.
Of dat dit komt door de onbekendheid van de Tsjechische taal of de onbekendheid van de regisseur, ik weet het niet. Misschien zijn dit soort films maar voor een klein filmpubliek weggelegd.
Dat laatste zou eigenlijk niet mogen, daar Menzel toch ooit een Academy Award in de wacht wist te slepen voor 'Closely Watched Trains' en een nominatie voor 'My Sweet Little Village'. En is daarnaast ook als acteur in vele films te bewonderen.
Jammer, ik kan er niet meer dan 2,5 ster van maken. Ik vind een meeslepend verhaal erg belangrijk en dat heeft deze film, vanwege de losse flarden, totaal niet.
De film is rijkelijk gelardeerd met bijtende humor o.a. over de decadentie van de Tsjechische industriëlen tijdens de depressiejaren en over de Arische kweekvijvers tijdens de bezetting door de nazi’s. Mooiste scène: de voorbereiding van Lisa (Julia Jentsch) op een vrijscène, onder het toeziend portret van de Führer.
Geen topfilm, maar best de moeite waard.
"In ieder geval boeide de film mij minder dan ik gedacht had: waarschijnlijk omdat het voor mij net iets te naief, excentriek en grotesk was en ik het onaangename, tragische deel van de geschiedenis miste.
Prima film die je gewoon moet zien, valt weinig over te schrijven eigenlijk.
Telkens een wat sullige figuur die wat verloren loopt in het verhaal dat ondertussen verteld wordt. Je zou het kunnen uitleggen als 'kleine garnalen die vermalen worden door de geschiedenis'.
Hier collaboreert Jan er lustig op los, maar hij lijkt zich van geen kwaad bewust hoewel het op zijn huwelijksfeest toch begint te dagen. De meisjes die de revue passeren zijn trouwens zonder uitzondering verrukkelijk, maar wat precies zijn aantrekkingskracht is, is mij toch een raadsel, want zoals zelf gezegd is hij klein en mooi is hij ook al niet. Maar dat is natuurlijk ook de charme.
Wat me wel wist te bekoren was de wat ouderwetse overdaad, vooral bij het in beeld brengen van al het eten (een kwart kameel!). Het gebeurt dan ook nog eens allemaal heel terloops wat het soms inderdaad op verspilling doet lijken, maar toch mooi dat er nog mensen op deze wijze durven denken, want dat maakt de film toch tot één feest voor het oog. Bijna elk beeld is een schilderij.
De wat afstandelijke vorm sleurt je niet echt het verhaal in en ook de 'oude Jan' lijkt me wat overbodig. Maar al bij al toch genoten en ook ee n film die je meer dan eens kan zien.
Met Obsluhoval Jsem Anglického Krále bewijst Menzel dat zijn films in 40 jaar nauwelijks aan kracht ingeboet hebben. Althans, ik zag zijn eerste en (voorlopig) laatste film en die zijn allebei erg leuk en van een zelfde niveau. Heb maar een topje van de Tjechoslowaakse cinema ijsberg gezien, maar concludeer alvast maar even dat dit volk humor heeft. Net als de films van Forman heeft dit een heerlijke toon. De humor is luchtig, het geheel oogt prettig en de plot heeft een perfect schwung. En dat zit hem in een combinatie van tempo en timing.
Die Barnev is wel een leuke acteur, ik had er nog nooit van gehoord. Typisch zo’n casting waarvan je je niet voor kunt stellen dat iemand anders de rol zou hebben ingevuld. Verder begrijpen alle bijrolspelers hun rol prima en wanneer je de mooie vrouwen er bij optelt, is het allemaal letterlijk heel prettig om naar te kijken. De film is constant van niveau, dat is knap omdat dit soort ideeën cinema (zo’n komedie moet het continu hebben van goede ideeën voor een scene en leuke kwinkslagen) nogal eens kan inzakken of juist pieken.
Wanneer ik de films van Menzel moet vergelijken met enkele Europese grootmeesters, blijft ie misschien net wat achter. Dat zit hem erin dat het nooit echt erg bijzonder wordt. Niet één scene die je altijd bij zal blijven, een onderdeel (cinematografie of zo) dat zich onderscheidt van al het andere dat ooit gemaakt is, of een ervaring die je van de bank krijgt (waar je angstig, lachend of jankend van af springt, rolt of glijdt). Maar dit is natuurlijk nauwelijks kritiek, het brengt hooguit het besef waarin het verschil tussen een groots meesterwerk en gewoon een erg leuke film duidelijk wordt. 4 verdiende sterren.
Daarmee is al meteen een groot deel van de film omschreven. De humor vond ik er goed en er zaten veel leuke grappen in die door leuke cameratrucjes soms ook nog even extra werden benadrukt,. Het verhaal zit goed in elkaar qua opbouw en flashbacks, erg knap gedaan hoe dit allemaal tot een boeiend geheel wordt gemaakt. Het enige minpuntje is dat de film toch redelijk traag is en daardoor op sommige momenten minder weet te boeien maar daar maakten de mooi gestileerde beelden en vertelvorm van het verhaal veel van goed.
Als slapstickfilm vind ik het overigens maar zozo. Het is wel bijzonder uitgevoerd, maar het mist een beetje een flow om veel van de grappen goed tot z'n recht te laten komen. Wel opvallend is de aanwezigheid van opvallend veel scènes waarin een gebeurtenis ietwat vertraagd wordt weergegeven, met mooie muziek op de achtergrond. Veel van die scènes draaien om naakte vrouwen of om geld. Ook satirisch bedoelt, maar het geeft de film nog meer een eigen stempel dan de verwijzingen naar de stomme film.
Ik vond het uniek, origineel, scherp en zeer vermakelijk om te kijken, maar ook iets te veel een rommeltje om compleet te werken. Het grootste probleem is dat een flashbackstructuur is toegepast. Ik snap dat het verleden hier zo grotesk wordt afgebeeld omdat het een nogal idyllische herinnering moet voorstellen, maar de scènes van nu (in dit geval de jaren '60) zijn gewoon niet echt interessant of leuk. Het helpt ook niet dat Dite wel heel erg een andere man lijkt. Het is moeilijk voor te stellen dat deze wijze, goedhartige man vroeger de domme, irritante jongen was. Tijden veranderen mensen, maar niets hint naar de aanwezigheid van de ene in de andere. Daardoor komt het allemaal niet zo mooi samen.
3,5*
Toen ik deze film voor het eerst zag was ik nauwelijks bekend met de Tsjechische cinema hoewel ik het debuut van Menzel Ostre Sledované Vlaky (1966) wel ooit gezien heb. Ik vind het zeer knap van Menzel hoe hij het komische en het dramatische weet te combineren. Sommige scènes kwamen bij mij opnieuw zeer hilarisch over terwijl andere scènes en die gingen dan vooral over de bezetting van Tsjechië door de Nazi's bij mij opnieuw keihard aankwamen. In mijn recensie van 9 februari 2009 heb ik daar al het e.e.a. over geschreven. Tja, de Tsjechen waren voor de Duitsers destijds Untermenschen. Onbegrijpelijk eigenlijk als we dat bekijken vanuit het oogpunt van de huidige tijd.
Waardering: onveranderd 5,0*
Hoofspersoon Dite is het naïeve broertje van Oskar uit Die Blechtrommel: een dwerg die door de wereld niet voor vol wordt aangezien. Je kunt de film bekijken als een soort Tsjechische Forrest Gump (simpelaar beleeft de geschiedenis van de twintigste eeuw) of als een tocht naar loutering en inzicht.
Aan te raden voor liefhebbers van zwarte humor en geschiedenis.