Obsluhoval Jsem Anglického Krále (2006)

Alternatieve titel: I Served the King of England

Tsjechië / Slowakije
Komedie / Drama

geregisseerd door Jirí Menzel
met Ivan Barnev, Oldrich Kaiser en Julia Jentsch

Tsjechoslowakije, de jaren '30: Jan Dite is een jonge, avontuurlijk ingestelde man die ambities heeft om ver te komen in het leven. Uiteindelijk kiest hij, mede dankzij de liefde, de kant van de Duitse bezetter. Jaren later woont hij als kluizenaar in een verlaten Duits dorpje. De andere bewoners zijn na de oorlog gearresteerd of elders gaan wonen. Als in het dorpje een mooie, jonge vrouw aankomt moet Jan weer terugdenken aan zijn avontuurlijke jonge jaren en hoe het allemaal zo kon lopen.

starbright boy (moderator)
Eerste lange speelfilm van Menzel in 13 jaar. Naar een boek van de schrijver van Closely Watched Trains. In competitie in Berlijn.

21 t/m 23 september 2007 te zien op Film By Sea Festival

Mooie "kleine" film, komisch, ontroerend.... Einde is wat langdradig maar voor mij 4 sterren!

neo (crew)
De film begint in sneltreinvaart met een aanschakeling van origineel ideeën waar maar geen einde aan lijkt de komen. Een vrij groot gedeelte zijn absurde situaties met slapstick zoals je die kent uit de vroege cinema. Zeldzaam goede komedie. Ik werd er echt door omver geblazen. Visueel is de film een lust voor het oog en de muziek van Ales Brezina is simpelweg briljant (probeer die Weense muziek maar eens uit je hoofd te krijgen). De film gaat echter na een meesterlijk komische parade een andere kant op als Diti zijn naïviteit doorzet tijdens oorlogstijd en de kant van de Duitsers kiest. Dat zorgt voor een ietswat wrange momenten, maar dat de film toch nog zorgt voor ontroering vind ik knap. Bovendien dat de film als geheel dan nog zo goed uitpakt is verbazingwekkend. Van de enorme berg absurdisme sluipt dan opeens het dramatisch erin, krijgt de film wat diepgang, maar kent daarna helaas ook wat langdradige momenten.

avatar van JTV-kijker
heb juist de trailer gekeken, het lijkt me wel een goede film, ook zeer prachtige muziek die in de trailer werd gespeeld, het is afwachten op het resultaat, hij komt binnekort in België en misschien ga ik hem in de paasvakantie kijken

avatar van Hannibal
Dit Tsjechische meesterwerk is mijn eerste Jirí Menzel, en volgens mij zelfs mijn eerste Tsjechisch / Slowaakse filmervaring.
En wat voor één!
De film is op visueel vlak een genot om naar te kijken. De overgangen van vroeger naar nóg vroeger, en naar het ´heden´ zijn erg leuk gedaan.
Daarbij komt nog de heerlijke soundtrack en een aantal dames die zeer de moeite waard zijn, en je hebt een perfecte film.

Het verhaal begint als de oude Jan Dite wordt vrijgelaten uit de gevangenis. terwijl hij voor 15 jaar was veroordeeld heeft hij ´slechts´ veertien en driekwart jaar gebromd.
Met deze opmerking is de reeks aan humor in de film begonnen waar de meeste komedies een puntje aan kunnen zuigen.

Jan krijgt een krot toegewezen, midden in de bossen, waar hij zijn oude dagen mag verslijten.
Hij ontmoet er een knappe jonge vrouw, die hem doet denken aan de vrouwen met wie hij in zijn jonge jaren het bed mee heeft gedeeld.

Vanaf dat moment zien we de jonge Jan, een man die ervan geniet om kleingeld op de grond te gooien, om vervolgens schichtig om zich heen kijkende mensen de muntjes te zien oprapen. Zelfs de rijkste mensen gaan op de knieën en laten het geld niet liggen.
Jan wil miljonair worden, en zijn carrière als worstjesveroper op het treinstation neemt al snel een plaats in van hoofdkelner in een chique restaurant.

Of hij uiteindelijk als miljonair door het leven gaat zal ik in het midden laten.

De ontmoeting met de Duitse Líza, en zijn liefde voor haar is hilarisch te noemen. Ten eerste is het de meest onaantrekkelijke vrouw met wie hij het bed heeft gedeeld, bovendien is ze een fascist en nazi- symphatisant, die zelf één grote liefde heeft, en dat is Adolf Hitler, en ze wil de Arisch bevonden Jan graag gebruiken om Der Führer van Germaans nageslacht te voorzien.

Líza wordt gespeeld door Julia Jentsch, die tevens de rol van Sophie Scholl vertolkt in het al even briljante Sophie Scholl - Die Letzten Tage.

Hoe ironisch...

Dit is komedie zoals het behoort te zijn, tenminste, zoals het mij bijzonder aanspreekt.
Ik heb weinig films gezien met humor van hetzelfde niveau.

Ik kan niet wachten op de DVD release, want deze film zal vanaf dag 1 als pronkstuk in mijn kast te zien zijn.

neo (crew)
Die Hitler transformatie was ook geweldig griezelig!

avatar van Hannibal
Wat een strijk door het haar en een norse blik teweeg kan brengen.

avatar van wibro
Ik ben het helemaal met Hannibal eens. Ook ik heb erg genoten van deze film. Ik vond het een van de beste films van het afgelopen jaar. Toch heeft deze film maar vrij kort in de filmhuizen gedraaid. Of dat dit komt door de onbekendheid van de Tsjechische taal of de onbekendheid van de regisseur, ik weet het niet. Misschien zijn dit soort films maar voor een klein filmpubliek weggelegd.

Malick
I Served the King of England was een opmerkelijke kennismaking met de Tsjechische regisseur Jirí Menzel. Jirí Menzel lijkt een ode gemaakt te hebben aan de slapstick cinema van begin vorige eeuw. We krijgen een goed beeld van de jaren ‘’30 vanuit de ogen van een jonge, avontuurlijke man die ambitieus heeft om multimiljonair te worden. De film kent behoorlijk wat vrouwelijk schoon plus dat hij met een sneltreinvaart de slapstick erdoorheen gaat. Niet voor iedereen geschikt, maar als je ervoor in de stemming bent kan de film je zeker bekoren. De film was voor ongeveer anderhalf uur speeltijd goed te doen helaas voelt dat laatste half uur wat lang en vreemd aan. Toen de Tweede Oorlog langzaam in de film begon te sluimeren vond ik de humor wat minder en leek het een herhaling van het eerste uur plus het leek dat er een dramatische ontwikkeling begon op te spelen. Dus aardig spel, leuk verhaal, de nodige lachmomenten maar het einde zorgde voor de onnodige perikelen.

starbright boy (moderator)
NL DVD verschijnt in oktober bij Living Colour.

starbright boy schreef:
NL DVD verschijnt in oktober bij Living Colour.

En waar is LIving Colour? Als ik ga googelen krijg ik alleen de naam van de gelijknamige band.

starbright boy (moderator)
Living Colour is een Nederlands DVD-label.

starbright boy schreef:
Living Colour is een Nederlands DVD-label.

Bedankt . Zo gauw hij uit is, schaf ik hem onmiddellijk aan. Ik vond het een van de beste, zo niet de beste film die ik vorig jaar gezien heb.

avatar van wibro
Was ik al razend enthousiast toen ik deze film voor de eerste keer in filmhuis Lux zag, nu bij herziening is dit enthousiasme alleen maar groter geworden. Laat ik het maar zo zeggen; dit is niet alleen de beste komedie - tragikomedie is misschien een beter woord - , maar voor mij ook een van de beste films die ik ooit gezien heb.
De eerste helft van de film zou je haast als een ode kunnen zien aan de zwijgende slapstick films en aan Charlie Chaplin van de jaren twintig van de vorige eeuw. In het tweede gedeelte wanneer de bezetting van Tsjechië door de Duitsers ter sprake komt wordt de film meer drama, hetzij op een luchtige manier. Sommige scenes in dit gedeelte zijn echt briljant; Wij zien Lise - voortreffelijk gespeeld door Julia Jentsch - afscheid nemen van Jan Dite en wij zien haar (passagiers)trein richting Rusland vertrekken. Daarna krijgen we gelijk een goederentrein te zien met een glimp van de 'passagiers' die richting concentratiekamp vertrekken. In het hele gedeelte dat gaat over de 2e Wereldoorlog krijgen wij nooit de gruwelen van de oorlog te zien; geen gevechtshandelingen, geen executies en toch maakte het op mij enorm veel indruk. Ik heb geen enkele film gezien waarin de nazi-ideologie zo goed werd uitgebeeld. De scene in het in "Lebensborn' omgedoopt hotel waarin mensen met het zuivere Arische ras gekweekt worden spreekt boekdelen.
Wat ik wel vreemd vind, waarom deze film zo weinig stemmen heeft. Hij is bij elke goede videotheek te huur en volgens mij overal op DVD te verkrijgen. 'Onbekend maakt onbemind'. Zou dat het zijn? Ik beschouw deze film in ieder geval als een meesterwerk en daarom krijgt deze film van mij bij herziening daarom ook de hoogste waardering.

Waardering; verhoogd naar 5,0*

Inderdaad, een komedie/drama, want zit het eerste gedeelte vol met schalkse humor, het tweede gedeelte, zonder zijn ironie te verliezen, brengt de ernst van historische oorlogsgebeurtenissen sterk in herinnering.
Knap Tsjech-Slowaaks werk. Er zit wel wat herhaling in de film maar er zijn ook vele verrassende vondsten en het ontbreekt zeker niet aan ideeën en bemerkingen over het leven.

Melvin Udall
Goed in elkaar gezette film met veel drama romantiek en komedie ineen. Jan kijkt terug op zijn leven van beginnende ober tot hoteleigenaar. Alle verwikkelingen op zijn weg naar de top zijn met Nazi Duitsland als dankbare achtergrond erg vermakelijk.
Op een bijna slapstick achtige manier maar met prachtig camerwerk in beeld gebracht worden we bedient op allerlei komische scenes ondersteund met heerlijke muziek.
De humor is gortdroog met als hoogtepunt de scenes met de collega van Jan die een 40tal talen spreekt en het trio met 'der' man met de snor.... Erg geestig.

Was er de eerste keer niet kapot van maar na de vele positieve reacties hier ga ik hem toch maar eens herzien.

neo (crew)
Dit lijkt mij nu juist een film die je meteen helemaal moet liggen. Ik hou je natuurlijk niet tegen, maar verwacht niet dat deze alsnog bij jou erg in waardering zal stijgen bij een twee kijkbeurt.

avatar van wendyvortex
De terugkeer van Jiri Menzel (Closely Observed Trains/Hou De Trein In Het Oog). En wat voor een prachtige film.
Menzel werd met name bekend van het soort humor waar Alex van Warmerdam nu goede sier mee maakt. Hier ook nog eens visueel verbluffende ingetogen komedie, die dan opeens wel heel veel raakvlakken blijkt te hebben met Tim Burton's Big Fish.
Laat je niet afschrikken door de Tsjechische taal . Er zijn maar weinig komedies die echt goed zijn (want vaak te veel lach-of-ik-schiet of te veel slechte grappen).
Dit is nu eens een mooie mengeling van humor met een tragisch tintje.
Mooi surrealistisch sfeertje dat over de hele film hangt.

avatar van Norma
Deze film heb ik aangeschaft n.a.v. de contest van Wibro en ik moet zeggen: uitstekende film. Erg sterk is de subtiele manier waarop humor en tragiek zijn verweven en ook in visueel opzicht zit de film zeer verzorgd in elkaar. Soms een tikkeltje surrealistisch,veel oog voor kleur en detail. En voor naakte dames, ik moet zeggen dat de functionaliteit daarvan me soms een beetje ontging maar omdat het allemaal stijlvol (en grappig) in beeld werd gebracht paste het toch wel in het totaal.
Het hoofdpersonage is grappig, irritant en ontroerend tegelijk en de manier waarop hij zich langzaamaan opwerkt en voortdurend dezelfde mensen tegen komt is erg komisch. Al met al is I Served the King of England een een film met een eigen karakter die het absoluut verdient om opgemerkt te worden!

Norma schreef:

I Served the King of England is eigenlijk een moderne variant op het slapstick genre.
De hoofdrolspeler is een clown met weinig dialoog. Bijna alles lijkt hem te overkomen en alle handelen gebeurt uit kinderlijke naïviteit en verwondering. Het doet denken aan Chaplin en Keaton.
De beeldtaal is ook duidelijk geinspireerd op de oude stomme films, bijvoorbeeld de vele beeldversnellingen. De beelden en locaties zijn erg sfeervol en de muziek is dat ook.

Het verhaal van de oudere Dite komt helaas niet zo goed uit de verf.
Hij ontmoet een leuke dame, maar daar komt geen vervolg op.
Mij is niet helemaal duidelijk wat de schrijver met dit deel van het verhaal bedoeld heeft. Wellicht wordt dat in het boek wat duidelijker.
Ook vind ik de oudere Dite een stuk minder interessant en een wat saaie piet.

Er is veel vrouwelijk schoon te zien. Jammer alleen dat het veelal bejaarde mannen betreft die deze vrouwen beminnen.
Het is een heel aparte en originele film, die luchtig komisch is en prima vermaakt.
Grappig trouwens dat het oude Nederlandse merk Van Berkel prominent in de film voorkomt.

avatar van Elegy
Ik heb me uitstekend vermaakt tijdens deze film.
Het verhaal zit erg leuk in mekaar, absurd maar niet over de top.
Het deel van de oude Dite had van mij niet gehoeven.
De acteurs zijn erg goed, vooral omdat ze hele typische gezichten hebben.
Ook de muziek was er erg goed bij gekozen.

Reinbo
Leuk fris filmpje, met veel leuke en mooie scenes. Helaas als geheel iets minder geslaagd. Kleine 4*

avatar van Knisper
Behoorlijke sterke film. Ook ik heb, al dan wel met een flinke vertraging, deze film gekeken naar aanleiding van een fragment uit wibro's contest. Dit bleek een vrij typische scène te zijn voor de film.

Qua opbouw is dit een typische biografie. Een wat oudere man komt vrij uit de gevangenis en kijkt terug op zijn leven, wat wij door middel van flashbacks meekrijgen. Ik ga het verhaal niet tot in de details bespreken, maar er zitten aardig wat leuke momenten in, maar niet van dien aard dat ik echt hardop heb kunnen lachen. Ik heb met deze stijl van acteren misschien te weinig, want ik had bij Micmacs à Tire-larigot hetzelfde gevoel.

Wat vooral geslaagd is, is dat er een duidelijk patroon in de film zit. Jan Dite wil zich vooral opwerken en komt steeds in vergelijkbare situaties terecht, waar hij zichzelf zo weet te positioneren, dat hij als winnaar naar buiten komt. Maar nergens hecht hij zich aan zijn omgeving. Vrouwen, hoe leuk hij ze ook vindt, moeten plaats maken voor zijn grotere doel.

En dan kan je je later in de film natuurlijk afvragen wat hij in Líza ziet. Ik zie er in ieder geval geen bewuste keuze in. Volgens mij is Jan zo opgeslokt in zijn persoonlijke beslommeringen, dat hij de grotere context van zijn relatie met Líza niet begrijpt en wat dat betreft gewoon zijn hart volgt. Ik vond de tweede helft van de film wel het beste. De pay-off is hoger, omdat er in de eerste helft in veel herkenbare situaties is geïnvesteerd.

Aardige film, die ondanks de speelsheid, wel degelijk wat over de geschiedenis te vertellen heeft.

avatar van maxcomthrilla
Ik had er wat meer van verwacht!

Zo `n avonturenfilm met een komische saus en opmerkelijke titel, zou mij toch beter moeten smaken! Het concept is wel goud waard. Ik vond het zeker leuk om vanuit Tsjechisch oogpunt de 2de wereldoorlog te aanschouwen en te vermengen met (slapstick) humor.

De Duitsers worden ontzettend karikaturaal geportretteerd, maar dat is in deze film juist een grote meerwaarde omdat de hele film een grote grap lijkt te zijn. Het gemak waarmee de Duitsers over hun stad Praag praten was zeer grappig en gaf de absurditeit van zo `n soort denkwijze aan! Ik heb ook vaak zitten grijnzen om Lise, die geen mogelijkheid onbenut liet, om te laten zien hoe verheven zij zich boven iedereen voelde omdat zij de Duitse nationaliteit bezat. Haar burgerschap ging ver, zelfs tijdens de sex.....

De plagerijen van de Tsjechen aan het adres van de Duitsers zijn ook geinig en de film kent best wat zwartkomische humor. Toch werkt de film als geheel niet helemaal, het is voor mij een film die vooral vlot wordt getrokken door enkele geweldige scenes. Ik vond de hele verhaallijn in het heden weinig om het lijf hebben. De muziek vond ik op een gegeven moment nogal eenzijdig van karakter worden, leuk voor 5 minuten gekkigheid, maar niet de hele tijd......Ik kreeg teveel een Laurel & Hardy gevoel.

Een leuk concept en genoeg leuke ideeën, maar aan de afwerking mankeert nogal wat. Ik vond de film op visueel vlak nogal kleurloos. Een 3*

avatar van moviemafketel
Best een bijzonder verhaal met vooral erg mooie muziek. Dit in combinatie met bijna sprookjesachtige beelden zoals het katoen in de gevangenis en de postzegels die op het laatst over de weilanden fladderen. Beetje surrealistisch kwam het soms over, maar toch hebben dit soort zaken plaatsgevonden. Een sterk Duits ras kweken. Later in de oorlog werd het dan weer gebruikt voor oorlogsslachtoffers. Ik werd er niet verdrietig van, omdat er een soort van vreemde humor hier en daar overheen lag. Ivan Barnev speelt erg goed en heeft een clownesk hoofd wat op je lachspieren werkt. Ja, snap de hoge score hier wel, want je blijft toch goed in het verhaal hangen.

avatar van Donkerwoud
Het verhaal van een kolderiek mannetje dat erop gebrand is om miljonair te worden staat als een symbool voor de recente geschiedenis van Tsjechië. De film is opgebouwd uit verschillende periodes in de Tsjechische geschiedenis die dan weer terug te vinden zijn in het leven van de hoofdpersoon. Zo loopt zijn zoektocht naar geluk gelijk met de vrouwen die hij vindt en dat is dan weer terug te voeren op de tijd en plaats in de geschiedenis.

Hoewel het opzettelijk luchtig is van toon komen er nogal eens behoorlijk zware onderwerpen langs. In eerste instantie zien we de invloed van het opkomende nazisme terug in de discriminatie van Duitse inwoners in Tsjechië. Maar gaandeweg wordt het verhaal zwarter als ook de Jodenvervolging terloops aan de orde worden gebracht. De boventoon blijft echter de humor die zelfs de grimmigste situaties weet te verbloemen. De stijl heeft iets weg van een kruisbestuiving tussen de dik aangezette typetjes als Buster Keaton en Charlie Chaplin maar dan in het weelderige universum van Federico Fellini. Nog indrukwekkender dan de acteurs zijn dan ook de grootse locaties die in vol ornaat in beeld worden gebracht.

De twee acteurs die de jonge en de oude Jan Dite neerzetten doen dat op een buitengewoon innemende wijze. De jonge acteur maakt van hem een grappig mannetje, de oude acteur geeft hem dan weer een dramatische lading mee. De tegenspelers zijn wat karikaturaal maar dat past dan weer in de satirische kant van de film. Toch blijft er een hol gevoel achter als blijkt dat de belangrijkste periode in de vorming van de moderne Tsjechische staat hopeloos onderbelicht achterblijft. Er wordt namelijk bijna niet meer ingegaan op het communisme. Wat mij betreft een gemiste kans. Daarbij is de film net iets te vlak om echt scherp te worden, de karakters bestaan puur omwille van hun metaforische waarde en er is weinig sprake van interactie onderling. Sommige karakters lijken zelfs met reden erin geschreven te zijn om dan wat prompt opeens te verdwijnen.