• 8.985.869 stemmen

Unbreakable Kimmy Schmidt (2015-2019)

Genre: Komedie

Ontwikkeld door: Tina Fey en Robert Carlock

Met onder meer: Ellie Kemper, Jane Krakowski en Tituss Burgess

Release datum: vrijdag 6 maart 2015

Eerst uitgezonden op: Netflix (Verenigde Staten)

Plot Unbreakable Kimmy Schmidt

Kimmy Schmidt is net gered uit een sekte in Indiana waar zij en drie andere vrouwen 15 jaar lang werden vastgehouden. Vastberaden om niet als slachtoffer te worden gezien, begint Kimmy haar leven opnieuw met een positieve instelling. Ze verhuist naar New York City en begint, met hulp van huisgenoot Titus Andromedon, een 'volwassen' leven.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Kimmy Schmidt

Dr. Goodman

Elderly Black Man

Meningen over Unbreakable Kimmy Schmidt

dinsdag 24 november 2015
Unbreakable Kimmy Schmidt seizoen 1 Aanstekelijke mix van satire en feel good comedy. Kimmy Schmidt is een leuk personage als het naïeve ex-sektelid dat haar nieuwe leven in de moderne jungle blijmoedig probeert vorm te geven. Ellie Kemper weet haar neer te zetten als een expressieve jonge vrouw waarvan je elke emotie op haar gezicht terug ziet komen. Tituss Burgess is even geestig als de nichterige drama queen die vooral om zichzelf en zijn eigen behoeftes geeft. Leuk hoe het op een speelse manier met platgetreden clichés van de sitcom speelt en er vervolgens een geheel eigen draai aan geeft. Verwacht dus ook veel verwijzingen naar andere grote series en films die zich in New York afspeelden. Voornaamste pluspunt is dat het volzit met idiote bijrollen die gespeeld worden door (ex-) leden van Saturday Night Live. Elke aflevering is opgezet als een sketch waarin Kimmy nieuwe idiote mannen op haar pad vindt die doorslaan in hun narcistische gekkigheid. Ook esthetisch is het genieten geblazen met de vele vrolijke kleurtjes en overdreven mooie locaties. Zelfs een shitty appartement wordt in het universum van Kimmy nog tot een visitekaartje voor leven in het multiculturele New York. Wel denk ik dat de serie bloedirritant kan zijn voor sommige kijkers. Het is zeker geen middle of the road met voor elk wat wils, maar de komedie is consequent hyperactief luidruchtig en het zit vol met quasi-hippe verwijzingen naar populaire fenomenen. In die zin weet je vanaf de allereerste episode al of de stijl en sfeer in jouw straatje passen. Vooral de moeite waard voor mensen die smachten naar een gezonde dosis suikerzoete vrolijkheid van dertien afleveringen lang gezamenlijk komisch talent van scherpe schrijvers en ijzersterke komische acteurs.