Mijn Series +

Unbreakable Kimmy Schmidt - Seizoen 1 (2015)

ontwikkeld door Tina Fey en Robert Carlock
met Ellie Kemper, Jane Krakowski en Tituss Burgess

Kimmy Schmidt is net gered uit een sekte in Indiana waar zij en drie andere vrouwen 15 jaar lang werden vastgehouden. Vastberaden om niet als slachtoffer te worden gezien, begint Kimmy haar leven opnieuw met een positieve instelling. Ze verhuist naar New York City en begint, met hulp van huisgenoot Titus Andromedon, een 'volwassen' leven.

1. Kimmy Goes Outside!
  2. Kimmy Gets a Job!
  3. Kimmy Goes on a Date!
  4. Kimmy Goes to the Doctor!
  5. Kimmy Kisses a Boy!
  6. Kimmy Goes to School!
  7. Kimmy Goes to a Party!
  8. Kimmy is Bad at Math!
  9. Kimmy Has a Birthday!
  10. Kimmy's in a Love Triangle!
  11. Kimmy Rides a Bike!
  12. Kimmy Goes to Court!
  13. Kimmy Makes Waffles!
avatar van Tonypulp
Lichtelijk ''irritant'' qua toon (kan ik me zo voorstellen), maar mede om die reden een vreemdsoortig charmante, lieve/naïeve serie. Herkenbare crinchy humor van Fey & Co. Heb het eerste seizoen er in no-time doorheen geboord.

avatar van Seam
Ja deed mij in eerste instantie heel erg denken aan een vrouwelijk Kenneth van 30 Rock. Nog niet aan toe gekomen om de serie te kijken.

avatar van Donkerwoud
Aanstekelijke mix van satire en feel good comedy. Kimmy Schmidt is een leuk personage als het naïeve ex-sektelid dat haar nieuwe leven in de moderne jungle blijmoedig probeert vorm te geven. Ellie Kemper weet haar neer te zetten als een expressieve jonge vrouw waarvan je elke emotie op haar gezicht terug ziet komen. Tituss Burgess is even geestig als de nichterige drama queen die vooral om zichzelf en zijn eigen behoeftes geeft. Leuk hoe het op een speelse manier met platgetreden clichés van de sitcom speelt en er vervolgens een geheel eigen draai aan geeft. Verwacht dus ook veel verwijzingen naar andere grote series en films die zich in New York afspeelden.

Voornaamste pluspunt is dat het volzit met idiote bijrollen die gespeeld worden door (ex-) leden van Saturday Night Live. Elke aflevering is opgezet als een sketch waarin Kimmy nieuwe idiote mannen op haar pad vindt die doorslaan in hun narcistische gekkigheid. Ook esthetisch is het genieten geblazen met de vele vrolijke kleurtjes en overdreven mooie locaties. Zelfs een shitty appartement wordt in het universum van Kimmy nog tot een visitekaartje voor leven in het multiculturele New York.

Wel denk ik dat de serie bloedirritant kan zijn voor sommige kijkers. Het is zeker geen middle of the road met voor elk wat wils, maar de komedie is consequent hyperactief luidruchtig en het zit vol met quasi-hippe verwijzingen naar populaire fenomenen. In die zin weet je vanaf de allereerste episode al of de stijl en sfeer in jouw straatje passen. Vooral de moeite waard voor mensen die smachten naar een gezonde dosis suikerzoete vrolijkheid van dertien afleveringen lang gezamenlijk komisch talent van scherpe schrijvers en ijzersterke komische acteurs.

avatar van legian
De serie heeft af en toe leuke momenten, maar de humor en de ongelofelijk stereotypische personage's doen mij op den duur toch echt afhaken. De naïviteit van Kimmy is iets waar ik me steeds meer aan ging ergeren. Leren doet ze eigenlijk niet en omdat iedereen om haar heen zo ontzettend dik is aangezet ga je verlangen naar mensen die wel een beetje snugger en normaal zijn.

Je moet er van houden, maar voor mij is 13 afleveringen toch echt teveel van het 'matige'. Sommige bijrollen zijn best leuk (Tituss is toch wel de favoriet) maar uiteindelijk is het de hoofdpersoon die het moet doen. En Kimmy is gewoon een grote verzameling van domme, vrolijke naïviteit die hardnekkig probeert te leren maar het niet doet.

Was het seizoen korter geweest en was Kimmy niet zo vreselijk irritant geweest dan had ik het waarschijnlijk beter kunnen hebben. Maar dan hadden ze de kracht van de serie eruit moeten halen...