• 8.985.783 stemmen

Stella Blómkvist - Seizoen 1 (2017)

Show titel: Stella Blómkvist

Ontwikkeld door: Kjartan Þór Þórðarson en Þórhallur Gunnarsson

Met: Heida Reed, Hannes Óli Ágústsson en Jóhannes Haukur Jóhannesson

Oorsprong: IJsland

Datum van release: vrijdag 24 november 2017

Eerst uitgezonden op: Sjónvarp Símans (IJsland)

• myLum (Lumière) Bekijk seizoen 1 via myLum (Lumière)

Plot Stella Blómkvist

Stella Blómkvist is een jonge, knappe advocate in Reykjavik, IJsland. Ze rookt, drinkt en heeft een dubbele moraal. Ze is slim en meedogenloos. Ze heeft echter ook een geweten en een zwak voor de underdog. Ze komt bij het aannemen van nieuwe zaken in aanraking met verschillende kanten van de samenleving.

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. Murder at the Ministry: Part 1

24 november 2017 (50 minuten)

's Ochtends wordt Stella Blómkvist opgebeld om een oude cliënt te verdedigen. Saemi, een derderangs-drugsdealer, wordt ervan verdacht Halla, de rechterhand van de IJslandse premier, te hebben vermoord: hij stond immers over haar lijk gebogen, bedekt met bloed.

2. 2. Murder at the Ministry: Part 2

24 november 2017 (50 minuten)

Stella duikt verder in de zaak van de vermoorde rechterhand van de IJslandse premier. De baas van de politie, aan wie ze vertelt dat ze door twee agenten is bedreigd en aangerand, raadt haar aan de zaak met rust te laten.

3. 3. Murder at Swanlake: Part 1

24 november 2017 (50 minuten)

In een vakantiehuis slaat het noodlot toe. Regina, een machtige fondsbeheerder en adviseur van de regering, komt op verschrikkelijke wijze aan haar einde in een sauna.

4. 4. Murder at Swanlake: Part 2

24 november 2017 (50 minuten)

Stella duikt dieper in de zaak van de vermoorde fondsbeheerder. De politie verdenkt het nichtje van het slachtoffer.

5. 5. Murder at Harpa: Part 1

24 november 2017 (50 minuten)

Guo Dai, een medewerker van de Chinese ambassade en een heel gevaarlijk man met een duister verleden, zet Stella onder druk door de mensen om wie ze geeft te bedreigen.

6. 6. Murder at Harpa: Part 2

24 november 2017 (50 minuten)

Guo wordt vermoord tijdens een staatsdiner. Stella is de enige verdachte en heeft geen andere keus dan op de vlucht te slaan.

avatar van DreamTech

DreamTech

Goeie serie in 1 x alle afleveringen gekeken mag van mij nieuw seizoen komen !

Afl. 3 en 4 gemist, maar 4 en 5 leken erg op 1 en 2, dus ik ga ervan uit dat ik niet veel gemist heb.

Volgens de aankondiging teruggrijpend op oud detective werk à la Raymond Chandler met een modern sausje en dat klopt wel. Het rood en blauw van de poster komt regelmatig terug in de belichting en doet denken aan bv. werk van Nicolas Refn en er is sowieso positieve aandacht geschonken aan de cinematografie. De soundtrack is ook vrij modern en goed te doen.

Stella Blómkvist is een knappe, eenzame strijdster (hoewel ze hier en daar de nodige hulp krijgt) in een IJsland dat enkel lijkt te bestaan uit corrupte politici en agenten die een paar evil Chinezen binnenhalen voor investeringen ten koste van de veiligheid van een aantal inwoners. Ze houdt van seks, roken, drinken en mensen afzeiken. Meteen in de 1e scène zien we al hoe een man haar verder moet bevredigen terwijl ze aan de telefoon verder onderhandelt over een al dan niet aan te nemen zaak (en zo zijn er nog wat scènes die het predicaat softporno met met gemak verdienen - spicy!). Het komt allemaal een beetje geforceerd hip over - soms werkt het wel, maar vaak ook niet.

De zaken op zich zijn vaak vergezocht, al zouden ze gebaseerd zijn op de werkelijkheid, maar dan dunkt me dat er flink aan gesleuteld is en dat er daarbij flink veel (voor Stella positief uitpakkend) toeval aan toegevoegd is. Dat het daarbij soms behoorlijk gewelddadig is, vond ik dan weer geen probleem. De voice-over (van Stella zelf, geheel in stijl van de oude film noirs) hangt tegen het irritante.

Kleine 2,5*.

Leuke serie, in het veiligste land ter wereld (zit nl niemand in de cel). Vandaar is dit best apart, corruptie op hoog niveau en onderwereld figuren. Nu wachten op deel 2.

Georganiseerde misdaad e.d. schijnen sterk toe te nemen de laatste 18 maanden (klik - van okt. '17), vandaar misschien?

En niemand in de cel? Heb je daar een bron voor? Hier staat toch echt wat anders (stukje scrollen; 150). Hier wordt nog eens gesproken over een wachtlijst van 560 (vandaag was bv. ook te zien bij EenVandaag dat in Nl. ruim meer dan 10.000 zware criminelen hun straf kennelijk ontlopen - zo krijg / hou je de gevangenis wel leeg, ja).

Maar het zal relatief nog goed toeven zijn in IJsland, dat wel.

avatar van Roodezand

Roodezand

Slecht geacteerd. Slecht verhaal.

ZAP! schreef:

Maar het zal relatief nog goed toeven zijn in IJsland, dat wel.

Werd verteld in 2016 toen ik er was. Was een nieuwe gevangenis gebouwd waar niemand in zat.

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Tot en met aflevering 4 gezien intussen. Best leuk, maar toch niet zo geweldig als sommige media lieten uitschijnen. Grootste pluspunten zijn de look en het goed neergezette en leuke hoofdpersonage. Het plot vind ik niet supersterk (vooral soms ongeloofwaardig) en aan aantal van de acteurs vind ik niet echt sterk (ik denk o.a. aan de personages Gunna en de flik).

Ik ga de reeks zeker uitkijken, want het is wel de moeite waard. Maar toch bijlange niet het niveau van een aantal van de gekende Scandinavische topreeksen.

DjFrankie schreef:

Zou kunnen hoor, maar leek me wel stug, vandaar dat ik even ging zoeken.

Tegenwoordig is er zelfs een serie over een IJslandse vrouwenvleugel, btw: Fangar (2017) - best de moeite!

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

Stella Blomkvist is gebaseerd op de boeken van het gelijknamige karakter. Een eigenwijze advocate die moordzaken probeert op te lossen. Stella houdt alleen van regels als ze deze kan overtreden.

Stella is overigens geen detective (al gedraagt ze zich wel zo) maar een advocaat. Per zaak die Stella behandelt worden er twee afleveringen besteed , echter loopt een rode draad door de serie wat de zes afleveringen met elkaar verbind . Het geeft Stella Blómkvist een prettig pittig tempo.

Stella, uitstekend gespeeld door Heida Reed komt over als een stoere dame, genietend van haar whiskey. Het stoere en rauwe IJslands gevoel brengt dat naar boven. Stella is slim en meedogenloos, heeft een duister verleden en houdt van seks, whisky en sigaret en pakt de zaken op haar eigen manier aan. Zoals gezegd Stella houdt van seks en dat komt dan ook vaak terug in de serie, maar wel op een manier die niet storend is. Het blijft allemaal binnen de perken.

avatar van AniSter

AniSter

• 1970 berichten

Leuke serie, in ieder geval dit seizoen 1. Naast het misdadige karakter van de gebeurtenissen ook diverse humoristische momenten. Reed doet het prima en daar komt bij dat ik lelijkere advocaten/rechercheurs heb gezien. Qua plot niet spectaculair maar het geheel is van zodanige speelduur en niveau dat het van begin tot einde boeiend blijft, zelfs af en toe even spannend is. Haar voice-over gaat op een gegeven moment storen. Ondanks dat ga ik seizoen 2 zeker kijken.

avatar van Phantasm

Phantasm

Aardige serie die lekker wegkijkt.