Mijn Series +

The End of the F***ing World - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: TEOTFW

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

ontwikkeld door Jonathan Entwistle
met Jessica Barden, Alex Lawther en Steve Oram

The End of the F**king World vertelt het verhaal van de zeventien-jarige James. Sociaal is hij een ramp en naar eigen zeggen is James zelfs een psychopaat. Hij wil weten hoe het voelt om een moord te plegen en hij kiest de grofgebekte Alyssa als zijn doelwit. Het loopt anders wanneer hij gevoelens krijgt voor zijn blonde klasgenootje.

1. Aflevering 1
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
avatar van Robbie.T.
Dit vind ik toch wel interessant klinken. Vanaf 5 januari op Netflix te zien.

avatar van Esteban
Zéér benieuwd naar, ongetwijfeld.

avatar van DionneDarko
Oh ik dacht dat dit een film was joh? Zie ik 'm hier plots...

avatar van Ataloona
Bungelt een beetje tussen de 3,0 en 3,5*, maar vond het toch wel een aardige excentrieke serie. Twee vreemde onaangepaste outsiders met een moeilijke achtergrond die elkaar aantrekken en on the fly besluiten een avontuur aan te gaan. Het is een aparte coming of age. Heel duidelijk gebaseerd op een graphic novel. Harde ongemakkelijke humor en bizarre ontwikkelingen. De betrokken volwassenen zijn cynisch en onbekwaam en de tieners onbegrepen en worden niet adequaat geholpen. Het had prima beter kunnen zijn, maar het eindresultaat is een fijn tussendoortje.

avatar van larsk0
Het begon heel sterk, maar werd met de aflevering minder boeiend...

avatar van W B
W B
Leuke serie. Wat vreemd zo nu en dan, en zeker niet een alledaagse 'roadtrip', maar wel vermakelijk. Dacht zelf dat ik tien afleveringen voor mijn kiezen kreeg, maar na de achtste was daar plots de aftiteling. Prima vermaak. Blinkt nergens echt uit, maar verveelt ook nergens. Neem hierin mee dat de afleveringen ook nog eens rond de twintig minuten duren en het is een lekkere wegkijker.

avatar van legian
Vermakelijk tussendoortje die het moet hebben van absurde praktijken en vreemde personages. Een groot voordeel is de korte duur van het geheel waardoor je er snel doorheen vliegt. Richting het eind komt toch de verveling enigszins op de loer te liggen maar ze weten op tijd te stoppen.
Ik had eigenlijk verwacht dat de serie nog een stuk donkerder zou zijn qua absurde praktijken maar het viel uiteindelijk mee. Ik heb mij er prima mee vermaakt en een aantal keer kostelijk gelachen.

avatar van horizons
Eerste aflevering was wel leuk maf. Tweede werd op einde wat minder. En dat in nog geen 25 minuten...

avatar van peterjames777
Alex Lawther als James.. Wat een talent, deze jongeman. Zijn lichaamshouding, mimiek. Ijzersterk. Ik hoop heb nog vaak te zien.

avatar van Esteban
Lawther was al énorm veelbelovend in de film Departure (2015), beter nog eigenlijk. Zijn passage in Black Mirror maakte ook al indruk en zelfs in de korte flarden uit The Imitation Game (2014) ging hij niet onopgemerkt voorbij. Ik denk dat we inderdaad nog mooie dingen mogen verwachten van dit opkomend talent. Al moet hij nu al een beetje oppassen niet vast te roesten in dit type personage, want het zijn keer op keer varianten van min of meer hetzelfde.

avatar van Kasparovski
Een merkwaardige combinatie van een tienerdrama en absurdistische humor. Voelt daardoor ook lekker donker en nihilistisch aan, daar hou ik wel van De twee hoofdpersonages worden echt geweldig vertolkt door Alex Lawther en Jessica Barden; maken echt de serie.

avatar van Kasparovski
DionneDarko schreef:
Oh ik dacht dat dit een film was joh? Zie ik 'm hier plots...
Het een sluit het ander niet uit: "The short film that became a pilot for the TV series 'The End of the F**king World'" TEOTFW (TV Movie 2014) - IMDb

avatar van Koerok
De serie werd me heel erg aangeraden door mijn zoon van 18, dus na de eerste twee afleveringen krabde ik me wel even achter mijn oren.
Ik was er aanvankelijk ook niet zo kapot van. Dit soort tienerleed hebben we natuurlijk vaker gezien, en het 'schijt hebben aan de hele wereld' van Alyssa kreeg al vrij snel een baard.
Na afl. 2 werd het toch wel interessanter, hoewel nooit echt geweldig
Ik ben dus gematigd positief (er wordt ook goed gespeeld), maar wat er nou zo geweldig aan is ontgaat mij een beetje.

PS: Ik vond het wel briljant dat James eerst een moord moet plegen om erachter te komen dat hij geen psychopaat is. Dat is heerlijke zwarte humor.

Teejey
Roadtrip films en series zullen altijd mijn aandacht hebben, dit viel dan ook tegen. Waar het aan ligt weet ik niet precies, het wist me gewoon niet te pakken, wellicht omdat het wat afstandelijk voelt. De overall retro stijl zoals de kleding en auto's is heerlijk, echt mijn ding. James is ook nog eens een geniaal karakter (helemaal eens met peterjames777). Jammer dat Alyssa en hun ouders vrij irritant waren en de politie agenten ook niks toe voegden. Dan alsnog had ik verwacht en gehoopt dat dit me maar had gedaan met de positieve aspecten die het bevat.

avatar van Corcicus
Zeer puberaal en flauw. Een ongelooflijk irritant pubermeisje en een kereltje dat zich een psychopaat waant maar in de tweede aflevering reeds ontmaskerd werd als hypersensitief lulletje rozenwater. Voor het overige gebeurt er helemaal niets. Gewoon twee irritante pubers en hun oninteressante levensloop.

Vermakelijk serietje. Ik zeg 'tje' omdat het net zo goed een film had kunnen zijn met een magere speelduur van 164 min. De serie werd afgelopen weken veel gepromoot in de media maar bij het zien van de trailer kreeg ik er geen warme gevoelens van. Besloot hem (op aanraden) toch te kijken en moet zeggen dat het lekker wegkeek, zo'n aflevering van 20 minuten. Twee puberende buitenbeentjes die samen een roadtrip beleven. Tienerdrama en absurdistische humor in een donker jasje, waarbij je je vaak afvraagt waar je nou eigenlijk naar kijkt. Uiteindelijk had ik het wel gezien, vaak erg voorspelbare momenten en hoewel er verassend veel diepgang inzat, werd het op den duur langdradig met neigingen tot afhaken. Al met al heb ik me in een drie uur durende kijksessie toch wel redelijk goed vermaakt, maar misschien had de serie beter een film kunnen zijn. De beste Netflix orginal is het bij verre niet en de bij behorende media-aandacht is de serie dan ook niet waard.
Overigens kan ik de poging tot verfilming van de graphic novel van Charles S. Forsman zeker waarderen.

avatar van Esteban
Ergens heb ik toch ook wel het overheersende gevoel dat dit evengoed een film had kunnen zijn. Al denk ik dat dit de zwakkere kantjes meer naar voor zou gebracht hebben en de waardering zodoende lager zou liggen.

Goeie serie die eigenlijk met een wat andere montage net zo goed een film had kunnen zijn (was zelfs misschien wel beter geweest). Het verhaal van twee tieners op de vlucht is niet bijster origineel, maar de twee hoofdpersonages zijn leuk en vooral hun dynamiek is goed uitgewerkt. Vlot verteld, fris en een tikkeltje eigenzinnig.

avatar van Esteban
Ik geloof oprecht dat wanneer dit een film zou geweest zijn, de ontvangst heel wat lauwer zou zijn. De meest voorkomende kritiek is dat er zo weinig gaande is, ook in de positieve reviews. * Maar veel daarvan werd verzacht door het feit dat het afleveringen waren van 20 minuten, waardoor dat een pak minder opviel of echt voelbaar was. Dit zou veel meer naar voor komen in filmversie.

* Ik ben het daar niet helemaal mee eens.

avatar van Thomas83
De eerste aflevering is nog zo veelbelovend. Super droog en grappig, een tikkeltje provocatief en een toffe presentatie, vooral met die zorgvuldig gekozen oude muziek. Maar ook dan kan je al zien dat het wel eens een serie met een korte houdbaarheidsdatum kan zijn. Dat opstandige toontje schuurt heel dicht tegen het puberale aan, en het is heel moeilijk om verveelde cynici als James en Alyssa te spelen zonder dat het vermoeiend wordt.

Al in de tweede aflevering daalt het niveau aanzienlijk en was ik de klik met de serie al grotendeels kwijt. Het is nog wel vermakelijk genoeg allemaal, maar van de scherpe randjes blijft steeds minder over. Eigenlijk valt het allemaal wel mee met de zwartgallige humor en het geweld. Verder is Engeland ook wel enorm saai voor een roadtrip.

Die eerste (en naar later blijkt ook enige) moord is uitgerekend op een sadistische seriemoordenaar, tamelijk flauw. Die hele quasi-gevaarlijke roadtrip van James en Alyssa wordt op een wat goedkope manier geromantiseerd en er wordt nadrukkelijk toegewerkt naar een therapeutisch en romantisch tragisch einde.

Een tamelijk bespottelijk einde ook bovendien. Ik vond die onprofessioneel empathisch handelende rechercheur al wat al te sterk, maar de slotscène gaat wel heel erg ver. Moeten we geloven dat de politie, de Britse nog wel, in zo'n situatie iemand in zijn rug zou schieten? Dat zou alleen gebeuren als iemand alle boekjes te buiten gaat. En ik kreeg niet de indruk dat er werd gesuggereerd dat het slechts een schot in James zijn been was.

Wat de serie (of beter gezegd: film opgeknipt in bingevriendelijke porties) nog wel goed doet is het onderwerp van depressie behandelen op een over het algemeen niet al te zware manier. James' voorgeschiedenis is loodzwaar drama, maar de verhaallijn die Alyssa's gedragsproblemen verklaart is een stuk nuchterder en raakte me eigenlijk veel meer. Dat momentje waarop Alyssa voor de deur bij haar vader voor het eerst uitspreekt wat ze denkt door te zeggen dat ze bang is is echt ontroerend. En Barden speelt ook veel meer een personage met karakter. Lawther is uiteindelijk weer vooral de ongemakkelijke maar niet onsympathieke jongen. 3.0*.

avatar van brawljeff
Geinige serie, maar ik ben er niet per se kapot van. De eerste twee afleveringen zijn wat mij betreft het sterkste, als we veel flashbacks zien en de twee hoofdpersonages net leren kennen. Daarna verandert het van een roadtrip komedie naar een standaard detectiveverhaal. Complimenten voor de twee hoofdrolspelers, Jessica Barden en Alex Lawther. Ze hebben veel chemie en zetten twee gestoorde personages neer. Heerlijk dat accent van Jessica Barden.

Ik weet niet of ik per se een tweede seizoen hoef te zien, maar we gaan kijken waar dit verhaal heen gaat,

Met pijn en moeite 2.5 *

Een soort Bonnie and Clyde voor hipsters, gekruid met een sappig Brits accent.

Jessica Barden en Alex Lawther vormen een olijk duo met een luguber kantje. Er ontstaat al snel een bizarre chemie tussen die twee en dat kan ik wel smaken. Veel tijd hadden ze overigens niet om op aan elkaar te wennen: genoeg films die langer duren dan alle afleveringen samen. Best cool hoe snel de serie je onderdompelt in de malle wereld van deze twee pubers.

Niet dat ik voortdurend op het puntje van mijn stoel zat. Soms kabbelt de serie wat voort zonder dat er veel interessante dingen gebeuren. De dialogen zijn best geestig, maar je zal nooit over de grond rollen van het lachen en veel diepgang hoef je ook niet te verwachten.

Wél constant op niveau is de cameraman van dienst. De beelden hebben een hoog rock-n-roll-gehalte en zijn bovendien heel knap gefotografeerd. De acteurs passen met al hun imperfecties overigens perfect in dat plaatje. In een Amerikaanse serie zouden ze een plamuurlaag van 2 cm krijgen, hier niet. Het levert rauwe portretten op van mensen die niet voor 100% uit plastic bestaan.

avatar van Dorstigjimmyke
Leuk tussendoortje. Heb deze serie met een kameraad op een namiddag gekeken. De afleveringen duren ook niet zo lang dus dat maakt het makkelijk. Prima vermaakt, maar de manier waarop de pers iedere keer series hypen is er echt over. Krijgen die af en toe betaald van de makers ofzo?

avatar van Robbie.T.
Vrij redelijke serie die het vooral moet hebben van de twee hoofdrolspelers. Het blijft verder allemaal erg braaf en volgt het standaard stramien, maar de chemie tussen Barden en Lawther zit wel snor. De afleveringen zijn erg kort waardoor het niet snel gaat vervelen. De laatste aflevering was een beetje een domper voor mij omdat het nu niet bepaald origineel of spannend eindigde. De serie is matig en stijgt net ietsje boven de middelmaat uit. 3 sterren voor de show, maar een halve ster extra voor de heerlijke soundtrack (o.a. Ricky Nelson, Wanda Jackson, Hank Williams, Brenda Lee en nog veel meer moois)

avatar van Vahnstad
Geweldige serie. Inventief, origineel en sterk op meerdere vlakken. Ik vind het tegelijkertijd één van de meest romantische en humoristische series die ik gezien heb, met bovendien nog sterke plotontwikkeling over de acht afleveringen heen. De chemie tussen de hoofdrolspelers is sterk, en zij dragen deze serie dan ook echt. Verder ook nog een heel lekkere soundtrack die zeker en vast voor meer sfeer in deze serie zorgt. En bovendien ook gewoon niet te lang, 8 afleveringen van 20 minuten: zoals het zou moeten zijn. Alleen jammer dat er een tweede seizoen was aangekondigd, want het einde was perfect voor mij. Na Prison Break - seizoen 1 voor mij het beste seizoen dat ik gezien heb. En in mijn top 10 komt deze binnen op plaats 1. Welverdiende 5,0*.

avatar van The Oceanic Six
Dit begint vrij sterk, lekker absurd en met boeiende hoofdrolspelers. Maar dat hoge niveau houden ze helaas niet overdreven lang vast. Zo halverwege en verder merkte ik toch al wel dat de serie niet al te veel inhoud bezit en dat beide personages niet heel veel meer te melden hadden. Gelukkig duurt dit allemaal niet al te lang, waardoor het nog wel goed weg keek. Op coming-of-age niveau best geslaagd, maar het had van mij meer over de top mogen gaan. Het is nu allemaal net wat te braaf. Wel een prima soundtrack, het mag gezegd worden. Voldoende, meer niet. Leuk tussendoortje voor wie constant lange seizoenen op Netflix bekijkt.

avatar van Psycho-M
Heerlijke zwarte humor, absurdistische situaties, coming of age, roadmovie (serie) oh ja en dat heerlijke Engelse taaltje. Ja dit is wel aan mij besteed.
De twee hoofdrolspelers Barden en Lawther zijn top.
Ik dacht dat er nog een tweede seizoen zou komen, maar zie daar nog niet veel van. Jammer, ik zou wel weer kijken.

avatar van Psycho-M
Blijkbaar is seizoen toch al in productie.
En omdat ze nu geen comicverhaal hebben als bronmateriaal, zal het een origineel seizoen 2 worden.
The End of the F***ing World season 2: Channel 4, Netflix release date, cast, plot, trailer - Radio Times - radiotimes.com

Afwachten wanneer deze uitgezonden gaat worden.

avatar van large conscious
Ik vond dit zeer terleursstellend .
Het was vast een anarchistisch serie met een schurend randje .
Zo leek de titel en de trailer .
Maar het was ongelofelijk saai , met twee vervelende hoofdrollen .Ze brengen het iedere keer met een soundtrack en shot zo van : zo kijk ons een tof en rebels bezig zijn , maar er gebeurd niks bijzonders .
Maar het zijn twee pubers die leeg zijn in hun hoofd en doen en laten .En die zich vervelen .
Met moeite uitgekeken .
Zal wel aan mij liggen , maar met zo’n titel verwachte je meer .