• 8.985.908 stemmen

BoJack Horseman - Seizoen 4 (2017)

Show titel: BoJack Horseman

Ontwikkeld door: Raphael Bob-Waksberg

Met: Will Arnett (stemrol), Amy Sedaris (stemrol) en Alison Brie (stemrol)

Datum van release: vrijdag 8 september 2017

Plot BoJack Horseman

Als legendarische tv-ster van de jaren '90 tv-serie 'Horsin' Around' heeft Bojack Horseman in deze huidige tijd moeite zichzelf niet te verliezen in alcohol, onenightstands en depressies. Bojack probeert al jaren aan een comeback te werken en samen met zijn huisgenoot Todd en zijn ex Princess Carolyn, maar zal dat hem lukken? Zal een biografie door een ghostwriter hem weer terug in de spotlights krijgen? Zijn Hollywood en Bojack daar zelf wel klaar voor?

Afleveringen Seizoen 4 (2017)

1. 1. See Mr. Peanutbutter Run

8 september 2017 (25 minuten)

Mr Peanutbutters campagne om de gouverneur van Californië af te zetten loopt uit op een skirace met hoge inzet. Ondertussen is BoJack nergens te vinden.

2. 2. The Old Sugarman Place

8 september 2017 (25 minuten)

BoJack verdwijnt en komt terecht bij het vervallen huis van zijn opa en oma in Michigan. Hij sluit vriendschap met een libelle die door het verleden wordt achtervolgd.

3. 3. Hooray! Todd Episode!

8 september 2017 (25 minuten)

Todd is wel erg behulpzaam en heeft het te druk met klusjes voor Princess Carolyn, Mr Peanutbutter en een bezoeker met een potentiële connectie met BoJack.

4. 4. Commence Fracking

8 september 2017 (25 minuten)

De campagne eist haar tol van Diane's liefdesleven. BoJack helpt Hollyhock met het zoeken naar haar moeder. Princess Carolyn probeert zwanger te worden.

5. 5. Thoughts and Prayers

8 september 2017 (25 minuten)

Een schietpartij in een winkelcentrum creëert een pr-nachtmerrie voor Princess Carolyn. Bojack gaat met Hollyhock naar zijn moeder, met wie hij weinig contact heeft.

6. 6. Stupid Piece of Sh*t

8 september 2017 (25 minuten)

Omringt door familie zwelgt BoJack in zijn zelfhaat. Princess Carolyn en Rutabaga Rabitowitz plannen het schijnhuwelijk tussen Courtney en Todd.

7. 7. Underground

8 september 2017 (25 minuten)

Mr Peanutbutters chique geldinzamelingsactie krijgt een angstaanjagende wending. Terwijl ze worden omringd door chaos, worden BoJack en Diane dronken.

8. 8. The Judge

8 september 2017 (25 minuten)

Hollyhock gaat op een date met een stagiaire van BoJacks nieuwe serie. Princess Carolyn ontmoet Ralphs ouders. Mr Peanutbutter besluit om Woodchuck te steunen.

9. 9. Ruthie

8 september 2017 (25 minuten)

Op één verschrikkelijke dag krijgt Princess Carolyn te maken met afwijzing, bedrog en verlies. BoJack en Diane proberen Hollyhocks geboorteakte te achterhalen.

10. 10. Lovin That Cali Lifestyle!!

8 september 2017 (25 minuten)

Diane brengt schadelijke informatie over Jessica Biel naar buiten, Todds bedrijf van clowntandartsen loopt spaak en Princess Carolyn vindt hoop op een onverwachte plek.

11. 11. Time's Arrow

8 september 2017 (25 minuten)

In 1963 ontmoet de jonge socialite Beatrice Sugerman de rebelse Butterscotch Horseman op haar debutantenbal.

12. 12. What Time Is It Right Now

8 september 2017 (25 minuten)

Princess Carolyn pitcht 'Philbert' voor leden van de directie. Todd krijgt een beter idee voor een bedrijf. BoJack beseft iets over Hollyhock.

Opnieuw een meer dan prima seizoen voor BoJack Horseman. Bij het zien van aflevering 1 van dit seizoen vreesde ik dat de magie ver over was, maar de show herpakt zich snel en aflevering 11 is het absolute hoogtepunt van het seizoen. Op naar nummer 5.

Pepino

Weer een heerlijk seizoen!

avatar van donnie darko

donnie darko

Net de 11e aflevering gezien! Inderdaad de mooiste in 4 seizoenen van Bojack. Gevoelig, visueel interessant en grappig! Alles waar ik zo van hou in BH

Ik wist dat ik hier niet de enige in kon zijn Ullisys, wat een dijk van een aflevering is dat hé. Van mij mag seizoen 5 meteen beginnen als dit niveau wordt vastgehouden.

Pepino

Episode 11 is top natuurlijk, maar persoonlijk vind ik episode 9 toch even sterk!

avatar van donnie darko

donnie darko

Pepino schreef:

ja 9 was ook zeer ontroerend.

Ullisys schreef:

ja 9 was ook zeer ontroerend.

Net nog eens gezien; wat een ijzersterke episode! Hoe Princess Carolyn (frequent) te maken krijgt met deze perikelen, maar ondanks alles zich nog steeds sterk probeert te houden... Heel mooi gedaan!

Bojack Horseman verdient veel meer lof dan wat het nu krijgt. Hopelijk geeft het Rick and Morty-publiek deze serie ook een kans!

Dit seizoen begint weer vroeg op een hoog niveau, met eigenlijk ongekend veel dramatische hoogtepunten. Er wordt veel aandacht besteed aan het hartverscheurende levensverhaal van BoJacks moeder Beatrice, en dat slaat direct al in als een bom in The Old Sugarman Place. Bijzonder duister allemaal. Die montage met A Horse with No Name is erg fraai, en dat eerste telefoongesprek in lange tijd tussen BoJack en Diane is zo ongelofelijk mooi. BoJack heeft lang niet van zich laten horen, maar Diane is er vrij relaxt over en stelt hem direct op zijn gemak. Dat soort kleine oprechte momenten van vriendschap zonder grootse gebaren zie je niet vaak in een serie.

Er worden ook wat geslaagde pogingen gedaan om een al te bekend ritme te onderbreken, bijvoorbeeld in de keuze om in de eerste aflevering BoJack niet te laten opduiken. Dat geeft personages als Princess Carolyn en Hollyhock (een erg leuke toevoeging) ook wat meer de ruimte. De interacties tussen BoJack en Todd in Hooray! Todd Episode! voelen als een echte doorbraak voor BoJack. En dat is slechts het eerste teken van de groei die we hem dit seizoen voor het eerst zien doormaken. Na seizoenen zelfdestructief gedrag geeft dat zoveel voldoening.

Niet dat we daar helemaal niets meer zien. In de openingsscène van Stupid Piece of Sh*t bijvoorbeeld, waarin we BoJack zichzelf in een innerlijke monoloog helemaal verrot horen schelden. Ongelofelijk hoe goed de serie een zwaar onderwerp als depressie durft te behandelen. Ik las ook een interessante theorie dat Judah Asperger zou hebben, en de verhaallijn van Todds acceptatie van zijn aseksualiteit mag je ook best wel baanbrekend noemen. In deze serie voelt sociaal commentaar nooit politiek correct maar echt alleen maar scherp en oprecht.

Time's Arrow is als een na laatste aflevering al haast traditioneel een echte tranentrekker, ook omdat BoJack wederom laat zien echt te groeien als persoon. En wie had het kunnen denken dat een seizoen van BoJack Horseman zowaar op een echte positieve noot zou eindigen met zijn ontroerde reactie op Hollyhocks "I never had a brother". Oh man, wat een serie is dit geworden. Een ruime 4.0*.

Zo met het oog op Moederdag moet ik constateren dat de disfunctionele moeder- en zoonrelatie tussen BoJack en Beatrice Horseman het pareltje is van dit seizoen. 'The Old Sugarman Place' en 'Time's Arrow' weten sterk het intergenerationele trauma te schetsen tussen twee beschadigde zielen. Hoe zij (Beatrice) opgroeide met de zeden en gewoonten waarin gevoel onderdrukt moest worden en vrouw-zijn gekoppeld was aan rigide leefregels. Hoe hij (BoJack) opgroeide in een liefdeloos, gedesillusioneerd huwelijk tussen een 'Beatnik' vader en een rijkeluisdochter die een gearrangeerd huwelijk wist te omzeilen. Twee paardmensen tot elkaar veroordeeld door gemiste kansen, hun frustrerende levenservaringen en allebei psychologisch gevormd in een harde, cynische tijdsgeest. En allebei zijn ze hun grip op het heden kwijtgeraakt: haar geheugen takelt af door dementie en hij worstelt nog altijd met depressieve schuldgevoelens en de gevolgschade van zijn leefstijl.

Maar er komt dit seizoen een glimmertje hoop in de vorm van het nieuwe personage Hollyhock. Het paardenmeisje is op zoek naar haar moeder, terwijl ze zelf opgroeide in een polyamoreus homohuwelijk met acht vaders. Ook zij zoekt naar zichzelf in een tijd waar oude waarden niet meer vanzelfsprekend zijn. Met haar komst gebeurt het ondenkbare: BoJack moet kritisch voor zichzelf bepalen wat wezenlijk van belang is en wat niet. Neemt hij de verantwoordelijkheid over zijn nieuwe dochter en aftakelende vader? Of blijft hij luisteren naar dat geniepige stemmetje wat hem naar beneden praat en hem aanzet tot impulsieve acties? 'Californication' bleek uiteindelijk een sof omdat Hank Moody (David Duchovny) in het laatste seizoen nauwelijks meer hetzelfde personage was als aan het begin. BoJack blijkt zoveel gelaagder in hoe hij nog steeds het geanimeerde paard is zoals we hem kennen, maar zijn nieuwe momenten van introspectie voelen oprecht.

'Ruthie' is ook een aangrijpende episode waarin poezenmeisje Ruthie uit de verre, verre toekomst reflecteert op Princess Carolyn, haar aanrommelende voorouder. Een zwangere Princess Carolyn en Ralph Stilton mogen wel dromen over liefdeskindje Philbert, maar ze heeft een miskraam en blijkt onvruchtbaar. Ruthie is maar een fantasie waarmee Carolyn haar eigen angsten probeert te sussen. Het is zo absurd en cartoonesk en toch een geniale metafoor voor het gevoel dat nalatenschap je eigen kleine leventje ten minste nog een doel geeft. En dan kom ik nog niet eens toe aan de briljante Trump-satire met Mr Peanutbutter die in de race is voor het gouverneurschap tegenover een geroutineerde politicus als Woodchuck Coodchuck-Berkowitz. Of hoe Todd weer de komische noot is met enkele hysterische visuele vondsten die ik niet eens durf te verraden.

'BoJack Horseman' is flink gerijpt als een serie waar realistische, volwassen thema's contrasteren met de mogelijkheden van animatie. Ik heb gelachen. Ik heb gehuild. Ik heb me opgewonden over hoe deze antropomorfische figuurtjes zo wezenloos rond elkaar blijven draaien. Ik heb vooral mezelf teruggezien in een serie die elk seizoen weer een loepzuivere spiegel blijkt op herkenbare mores uit onze tijd.