• 8.985.880 stemmen

Midsomer Murders - Seizoen 10 (2006-2008)

Show titel: Midsomer Murders

Ontwikkeld door: Anthony Horowitz en Anthony Horowitz

Met: John Nettles, Jane Wymark en Barry Jackson

Datum van release: zondag 12 november 2006

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

• tv Aflevering 11 - vandaag om 11:30 uur op BBC First

Plot Midsomer Murders

Midsomer County lijkt een rustig en vredig graafschap in Engeland, maar niets is minder waar. Op regelmatige basis krijgen DCI Tom Barnaby en zijn assistenten gruwelijke moorden voorgeschoteld. Niets is wat het lijkt achter de façades van de o-zo-pittoreske cottages en landhuizen, de stiekeme schrijvers- en beleggingsclubjes of de sinistere zangkoren. Hoofden worden afgehakt, mensen worden gewurgd, verdronken of levend verbrand, doorboord met een dreigend voorwerp of bekogeld met hun allerliefste bezit. Er wordt gemoord uit liefde, haat, wraak en jaloezie, en de moordenaar deinst in veel gevallen voor niets terug.

Afleveringen Seizoen 10 (2006-2008)

1. 1. Dance with the Dead

12 november 2006 (1 uur en 40 minuten)

Op een verlaten vliegveld nabij het dorpje Morton Fendle wordt een plaatselijke jongeman levenloos aangetroffen in zijn auto. Simon Bright heeft de uitlaatgassen van zijn auto gebruikt om zelfmoord te plegen. Blijkbaar wou hij samen met zijn vriendin Laura Sharp uit het leven stappen. Maar Laura is nergens te bespeuren. Barnaby en Jones vrezen het ergste en gaan op zoek naar haar. Terwijl ze de vele complexe liefdesrelaties van de jonge vrouw proberen te ontrafelen, vragen ze zich af of ze hier te maken hebben met een gewone verdwijning, met moord of zelfmoord.

2. 2. The Animal Within

19 januari 2007 (1 uur en 40 minuten)

De Amerikaanse Faith Alexander komt in Midsomer Deverell haar oude oom Rex Masters bezoeken, een gepensioneerde society-fotograaf. Maar er wacht haar een onaangename verrassing: Rex is spoorloos verdwenen en zijn lichaam wordt later levenloos aangetroffen in een stuwdam. Maar ook de kennissen van Faith zijn verrast, want Rex had hen altijd verteld dat zij en haar familie waren omgekomen in een vliegtuigcrash. De notaris van Rex is op zijn beurt verbaasd wanneer liefst vier mensen komen aandraven met een testament waarin Rex Masters hen al zijn bezittingen nalaat. Barnaby en Jones ontdekken al snel dat Rex een onaangename kerel was die heel wat te verbergen had.

3. 3. King's Crystal

26 januari 2007 (1 uur en 40 minuten)

Het familiebedrijf King's Crystal, een kristalfabriek in Midsomer Magna, dreigt overkop te gaan na de dood in Shanghai van medestichter Alan King. Een half jaar later trouwt zijn weduwe Hilary met Alans broer Charles, die de onderneming nu leidt. Korte tijd later wordt de hoofdboekhouder van het bedrijf, Peter Baxter, vermoord met een vrijmetselaarsdolk. Barnaby en Jones onderzoeken de zaak. Jones gebruikt zijn contacten in de vrijmetselarij om meer te weten te komen over de mysterieuze moord. Ondertussen begint Ian, de zoon van Alan en Hilary, zich steeds merkwaardiger te gedragen tegenover zijn moeder en zijn verloofde, de dochter van de vermoorde Peter Baxter.

4. 4. The Axeman Cometh

2 februari 2007 (1 uur en 40 minuten)

Voor het jaarlijkse Midsomer Rocks Festival in Badger's Drift wordt een reünie aangekondigd van Hired Gun, Barnaby's favoriete band uit zijn jeugdjaren. De muzikanten verblijven in het huis van bassist Gary Cooper, die in Midsomer is opgegroeid. Maar de spanningen die destijds tot de split van de groep leidden, blijken nog steeds te bestaan. Vooral de spoorloze verdwijning van groepslid Ginger Foxton 30 jaar geleden, zorgt nog altijd voor commotie. Die verdwijningszaak werd destijds onderzocht door DI Owen Jenkins, Barnaby's baas toen hij zelf nog sergeant was.

5. 5. Death and Dust

8 mei 2007 (1 uur en 40 minuten)

Dr. Alan Delaney wordt opzettelijk doodgereden door een chauffeur die daarna een vluchtmisdrijf pleegt. Het gaat duidelijk om een moordaanslag, maar Barnaby ontdekt dat niet Delaney het eigenlijke doelwit was, maar zijn partner Dr. James Kirkwood. Het motief is minder duidelijk. Wou de moordenaar beletten dat Kirkwood met de mooie Delyth Mostyn zou trouwen? Of had de aanslag iets te maken met de 30.000 pond die uit de boekhouding van de dokters verdwenen is? Barnaby en Jones moeten naar het bergachtige Snowdonia in Wales om de waarheid te achterhalen.

6. 6. A Picture of Innocence

3 juni 2007 (1 uur en 40 minuten)

Barnaby komt in slechte papieren te zitten na de publicatie van een compromitterende foto van hem en een zekere Marion Bell, vooral wanneer de man van Marion, fotograaf Lionel Bell, kort daarna wordt vermoord. Een andere fotograaf verklaart dat het de foto niet authentiek is. Joyce Barnaby vermoedt dat één of andere misdadiger zich op haar man wil wreken, maar Barnaby geeft toe dat hij dertig jaar geleden een korte relatie had met Marion. Het politieonderzoek brengt aan het licht dat Lionel Bell kort voor zijn dood het bezoek heeft gekregen van Barnaby. Daarop wordt de detective van het onderzoek gehaald.

7. 7. They Seek Him Here

27 april 2008 (1 uur en 40 minuten)

Nick Cheney was ooit een succesvolle regisseur, maar is nu aan lager wal geraakt en verdient de kost met het draaien van B-films. Zo komt hij met zijn productieteam naar Midsomer Magna voor een budget-remake van de klassieker The Scarlet Pimpernel. Maar de sfeer achter de camera’s is minstens even gespannen als die in de mantel en degen-film zelf. DCI Barnaby en DS Jones gaan een kijkje nemen op de set wanneer ze vernemen dat de ex-crimineel Jed Norris daar ook rondhangt. Tot hun grote verbazing is de man ingehuurd als veiligheidsagent. Hij doet zijn werk niet echt vlekkeloos, want korte tijd later wordt Cheyney dood aangetroffen.

8. 8. Death in a Chocolate Box

11 mei 2008 (1 uur en 40 minuten)

De voormalige crimineel Ronnie Tyler viert zijn afscheid in Midsomer Holm, een opvanghuis voor ex-gedetineerden. De instelling is opgericht door Lord Holm en psychotherapeute Gina Colby. Gina's echtgenoot Jack, een vroegere collega van Barnaby, heeft de politie in een schandaalsfeer moeten verlaten. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met de voorwaardelijke invrijheidstelling van gevangenen. Het is hij die ervoor zorgt dat de vrijgekomen plaats van Ronnie wordt ingenomen door Eddie Marston. Korte tijd later wordt Jack vermoord.

avatar van Movsin

Movsin

Zag nog maar alleen aflevering 1 van dit tiende seizoen maar wou absoluut John Nettles nog eens aan het werk zien.

Zoals kon worden verwacht veel volkse typetjes en een luchtig sfeertje dat zijn hoogtepunt viert met een lange, heerlijke Britse song and dance scene. Barnaby voelt er zich best in zijn nopjes, valt wel buiten zijn rol van Chief-Inspector of zo dachten we, want het duurt niet lang meer vooraleer hij verrassend de gezochte dader aanduidt en het ganse moorddadig gebeuren uit de doeken doet.

Good old John Nettles.

avatar van Movsin

Movsin

Zag ondertussen al heel wat meer met John Nettles aan zet.

Al doen ze het niet minder dan voor 2 à 3 moorden per aflevering, de echte thriller-misdaad-moord-filmliefhebber zal dit niet volledig kunnen bekoren.

Daarvoor is het te luchtig opgevat en onderscheidt deze serie zich van de doorsnee andere.

Eigenlijk heb ik nooit zitten tobben en gokken wie nu de dader zou zijn, zoals gebruikelijk bij die andere films. Neen, easy ondergaan; onze detective chief inspectot puzzelt het voor u in elkaar en doet het achteraf allemaal uit de doeken op een professionele, minzame manier.

Spannend zijn ze wel allemaal de afleveringen, in het pittoreske decors en kentekenend voor het hoofdpersonage is dat hij soms een voor hem verrassende ongekende houding aanneemt, zoals die keer dat hij opging in die gekende British pub-sing and dance avond, of toen hij zijn fervente passie voor de rockmuziek prijs gaf met een formidabele kennis van sterren en data tot een kleine optreden toe.

Aangenaam vermaak deze Midsomer Murders.

Zo met They Seek Them There ben ik klaar met alle seizoenen. Jones en Tom Barnaby blijven mijn favoriet.