ad

Met onder meer: John Thaw, Kevin Whately en Peter Woodthorpe

Release datum: 6 januari 1987

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Inspector Morse

Morse is een intelligente vrijgezel met romantische inslag en een goede smaak. Hij houdt van architectuur, klassieke muziek en klassieke auto's, maar ook van een goed glas bier. Ook is hij niet altijd even tactisch naar zijn ondergeschikte, adjudant Lewis. De universiteitsstad Oxford vormt het decor voor hun onderzoeken naar mysterieuze moordzaken.

Acteurs en Actrices

Meningen over Inspector Morse

avatar van ZAP!

ZAP!

zaterdag 30 december 2017
Inspector Morse seizoen 1 Morse: "Beer is food."
Lewis: "It is for you!"

Inmiddels al een heel eind onderweg met het opnieuw zien van de gehele reeks. Ik moest een beetje terug wennen aan het personage Morse, omdat het nu eenmaal geen gemakkelijke kerel is. Maar net als bij bv. Frost is het toch genieten geblazen van de kwaliteit en de sfeer van een oprechte Engelse detective die nergens hoeft door te leunen op ongeloofwaardige twists, overdreven bloederigheid en actie of anderzinse ongein. En één van de mooiste herkenningstunes die ik ken, steevast aan het einde van de aflevering.

De (schitterende) setting in upscale Oxford en omstreken levert vaak bijzondere zaken en personages op, maar Morse zelf, met de aanvankelijk wat sullige 'tegenhanger / hulpje' Lewis als verfrissend contrast, is een voorbeeldige warse brompot met vaak interessante overpeinzingen en invalshoeken.

Elke aflevering is helemaal raak, maar voorlopig favoriet is nog even 'Cherubim and Seraphim', omdat Morse' persoonlijke betrokkenheid bij de zaak erg interessant uitpakt en het mij tamelijk bekend voorkomende beeld van de jeugd in de jaren '90 extra aanspreekt.

Van 4,0* naar 4,5*, wat er al langer aan zat te komen.

HydePark

zaterdag 30 december 2017
Inspector Morse seizoen 1 Morse: "Beer is food."
Lewis: "It is for you!"

Van 4,0* naar 4,5*, wat er al langer aan zat te komen.