• 8.985.515 stemmen

Riverdale - Seizoen 1 (2017)

Show titel: Riverdale

Ontwikkeld door: Roberto Aguirre-Sacasa

Met: K.J. Apa, Camila Mendes en Madelaine Petsch

Datum van release: donderdag 26 januari 2017

Eerst uitgezonden op: CW Seed (Verenigde Staten)

Plot Riverdale

Als een nieuw schooljaar begint is het stadje Riverdale nog niet bekomen van de recente dood van de populaire middelbare scholier Jason Blossom. Archie Andrews is een typische Amerikaanse tiener, maar sinds de zomervakantie beseft hij dat hij carrière wil maken in de muziek. Dit ondanks het plotselinge einde van de verboden relatie met de jonge muzieklerares, mevrouw Grundy, waardoor hij zonder mentor zit. Daarnaast blijkt Cheryl Blossom een geheim te bewaren over de mysterieuze dood van haar tweelingbroer Jason. Riverdale mag er dan uitzien als een slaperig stadje maar er loert gevaar om elke hoek.

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. Chapter One: The River's Edge

26 januari 2017 (45 minuten)

In het kleine stadje Riverdale is iedereen geschokt door de dood van een populaire scholier. Archie denkt na over wat hij echt wil in het leven.

2. 2. Chapter Two: A Touch of Evil

2 februari 2017 (45 minuten)

Details over de dood van Jason worden bekend. Betty probeert haar vriendschap met Archie te herstellen. Jughead ontdekt een geheim over Archie.

3. 3. Chapter Three: Body Double

9 februari 2017 (45 minuten)

Archies relatie met Miss Grundy komt onder druk te staan. Er wordt nog meer informatie over Jasons dood ontdekt.

4. 4. Chapter Four: The Last Picture Show

16 februari 2017 (45 minuten)

Jughead ontdekt dat de drive-in bioscoop gesloten gaat worden. Betty ontdekt schokkende informatie over Miss Grundy.

5. 5. Chapter Five: Heart of Darkness

23 februari 2017 (45 minuten)

Met Jason's begrafenis om de hoek, gaat de familie Blossom beginnen aan de laatste voorbereidingen, en een geheime agenda. Ondertussen wordt Archie's poging zich te concentreren op het football onderbroken als hij de kans krijgt om te gaan werken voor een nieuwe muzikale mentor. Betty duikt dieper in haar onderzoek naar de dood van Jason en onthult enkele zaken over haar eigen familie.

6. 6. Chapter Six: Faster, Pussycats! Kill! Kill!

2 maart 2017 (45 minuten)

Met Riverdale High's jaarlijkse variété in het vooruitzicht zorgen Valerie's inspanningen om Archie te helpen voor zijn grote optreden tot een aantal tegenslagen tussen haar en Josie. Ondertussen brengt het onderzoek van Betty en Jughead hen bij een huis voor probleemjongeren en komen ze oog in oog te staan met Polly. Veronica's relatie met haar moeder verslechtert en Josie staat onder druk als haar overbezorgde vader terugkomt voor haar optreden op het variété.

7. 7. Chapter Seven: In a Lonely Place

9 maart 2017 (45 minuten)

Wanneer een belangrijk bewijsstuk op mysterieuze wijze wordt vernietigd ontstaan er nieuwe geruchten over wie de werkelijke dader is achter de moord op Jason. De spanning stijgt als Jughead's vader terugkeert en blijkt dat hij en Fred nog iets recht te zetten hebben. Ondertussen neemt Veronica het heft in eigen handen na haar ruzie met Hermione.

8. 8. Chapter Eight: The Outsiders

30 maart 2017 (45 minuten)

Als Fred en zijn team beginnen aan de bouw verliest hij zijn team, wat zijn levensonderhoud in gevaar zou kunnen brengen. Archie wil samen met zijn vrienden zijn vader helpen, maar nadat een van hen wordt aangevallen, komt de groep met een plan waardoor ze op het grondgebied van Southside Serpent belanden. Nu het geheim van Jughead is onthuld, is hij bezorgd over hoe zijn vrienden zullen reageren. Ondertussen stellen Veronica en Betty voor om een babyshower te organiseren voor Polly om haar op te beuren. Polly is echter terughoudend.

9. 9. Chapter Nine: La Grande Illusion

6 april 2017 (45 minuten)

Archie krijgt een aanbod van Cheryl. Veronica raakt bevriend met een klasgenoot wiens vader onrecht is aangedaan door haar vader. Alice zint op wraak.

10. 10. Chapter Ten: The Lost Weekend

13 april 2017 (45 minuten)

Fred besluit zijn scheiding definitief te maken. Archie is van plan Valerie terug te winnen. Betty plant een surprise feest voor Jughead maar Cheryl gooit roet in het eten.

11. 11. Chapter Eleven: To Riverdale and Back Again

27 april 2017 (45 minuten)

Cheryl en Polly besluiten naar het schoolgala te gaan uit eer voor Jason. Een openbaring weerlegt deze plannen. Alice zoekt hulp bij Archie en Veronica.

12. 12. Chapter Twelve: Anatomy of a Murder

4 mei 2017 (45 minuten)

Archie en Veronica schrikken zich rot wanneer ze over de arrestatie horen en moeten nu alles opbiechten aan hun ouders. Cheryl confronteert haar moeder.

13. 13. Chapter Thirteen: The Sweet Hereafter

11 mei 2017 (45 minuten)

Jughead komt in een unieke situatie terecht. De waarheid achter het bedrijf van de familie Blossom komt aan het licht waardoor Cheryl het heft in eigen handen moet nemen.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Ik zal wel niet de ideale doelgroep zijn maar dit is toch echt slecht?

Acteerwerk trekt op niks, verhaal idem, locaties wordt veel te weinig mee gedaan, zijplots idem, zelfs de dames die erin meespelen en die in principe ook zijn gecast omdat ze er goed uitzien (waar blijft die 120 kg wegende actrice zou ik zeggen maar goed in deze serie kan je zoiets moeilijk gaan verwachten, allemaal afgepoederd past beter hier) zijn stuks voor stuk heel doorsnee qua uiterlijk vind ik. Nee, cliché tot en met en mijn ding echt niet.

avatar van Aapje81

Aapje81

Ik heb het met Riverdale tot seizoen 3 gered en ben toen afgehaakt wegens Glee achtige taferelen. Dit eerste seizoen viel mij in eerste instantie mee. Ik vond de sfeer wel apart en kreeg de feel van een sprookje. Nadat ik het eerste seizoen ging herbekijken met mijn vrouw kwam ik erachter dat het toch een stuk zoetsappiger was dan in mijn herinnering.

Het scenario laat best wel te wensen over en het soap gehalte is niet overal even overtuigend. Verder vind ik K.J. Apa als Archie een verschrikking maar kan de rest er prima meer door.

Bij een tweede kijkbeurt ben ik echter tot de conclusie gekomen dat het allemaal wat tegen valt.