Mijn Series +

Riverdale - Seizoen 1 (2017)

ontwikkeld door Roberto Aguirre-Sacasa
met K.J. Apa, Camila Mendes en Madelaine Petsch

Als een nieuw schooljaar begint is het stadje Riverdale nog niet bekomen van de recente dood van de populaire middelbare scholier Jason Blossom. Archie Andrews is een typische Amerikaanse tiener, maar sinds de zomervakantie beseft hij dat hij carrière wil maken in de muziek. Dit ondanks het plotselinge einde van de verboden relatie met de jonge muzieklerares, mevrouw Grundy, waardoor hij zonder mentor zit. Daarnaast blijkt Cheryl Blossom een geheim te bewaren over de mysterieuze dood van haar tweelingbroer Jason. Riverdale mag er dan uitzien als een slaperig stadje maar er loert gevaar om elke hoek.

1. Chapter One: The River's Edge
  2. Chapter Two: A Touch of Evil
  3. Chapter Three: Body Double
  4. Chapter Four: The Last Picture Show
  5. Chapter Five: Heart of Darkness
  6. Chapter Six: Faster, Pussycats! Kill! Kill!
  7. Chapter Seven: In a Lonely Place
  12. Chapter Twelve: Anatomy of a Murder
  13. Chapter Thirteen: The Sweet Hereafter

avatar van jarno1975
jarno1975 (moderator)
Inmiddels ook een seizoen 2 van aangekondigd.

Zeer goede twaalfde aflevering, had niet verwacht dat deze serie ooit zo'n hoog tempo zou creëren. In eerste instantie was ik van plan 5 sterren (10 op IMDB) te geven voor deze aflevering, maar na een tweede keer nadenken vind ik dat iets te hoog voor deze aflevering.

Meeste vragen worden beantwoord en een keurig einde, wel denk ik dat dit beter verspreid had kunnen worden over het eerste seizoen. Er zaten afleveringen tussen waar de focus niet echt lag op het hoofdverhaal, en in de laatste één-na-laatste aflevering wordt alles duidelijk. Ook het einde verrassend genoeg geen cliffhanger, ben benieuwd waar de laatste aflevering voor gaat dienen (ik denk een soort introductie naar het tweede seizoen).

De reden van de 4,5 sterren die ik voor de 12e aflevering geef is omdat ik vind dat sommige antwoorden iets te makkelijk worden gegeven. De uitwerking daarvan had iets beter gekund. Voor de rest de beste aflevering die ik tot nu toe heb gezien van Riverdale!

Teejey
Uiteindelijk best een fraaie serie. Het mysterie genre werkt de gehele serie goed in combinatie met de bijzondere beelden en idem soundtrack. Sprookjesachtig bij vlagen, maar nog steeds in een realistische sfeer.

Het minpunt zit hem in het enorm overdreven sentiment bij die highschool vriendschappen en probleempjes. Hier en daar wordt de grootste onzin verkocht, raar dat niemand dan even denkt 'laten we even normaal gaan doen, dit past niet bij de serieuzere kant van de serie'. Elke vriendschap in de serie is bijvoorbeeld minimaal 10x op non-actief geweest vanwege een fout waarvan diegene natijd ongekende spijt van heeft, gaap. Zal misschien te maken hebben met de comic waarop die gebaseerd is.

Veel karakters zonder echt negatieve uitzonderingen. Leukste zijn ook direct de grootste, Jughead vind ik bijvoorbeeld 1 van de interessantste, Betty de leukste. Archie, Veronia en de Blossoms/Coopers vervelen ook zeker niet. Het acteerwerk is af en toe twijfelachtig, maar ach, zal vooral het gebrek aan ervaring van velen zijn.

3.5* en seizoen 2 ga ik ook nog eens meepakken.

Trouwens, lees nu pas dat alle aflevering titels origineel een film-titel zijn. Dacht dat 'The Last Picture Show' toeval was, maar naast deze geweldige film is er nog een: The Outsiders. Geinig.

avatar van ZAP!
Teejey schreef:
Het minpunt zit hem in... Hier en daar wordt de grootste onzin... Elke vriendschap in de serie is bijvoorbeeld...gaap.
Dit helpt me besluiten deze voorlopig in ieder geval over te slaan, thanks.
Teejey schreef:
Dat zag ik ook en in de trailer heeft een personage het nog over Breakfast At Tiffany's en In Cold Blood, verwerkt in haar tekst. Alleen Archie: To Riverdale and Back Again (TV Movie 1990) - IMDb had ik nog nooit van gehoord.

Teejey
ZAP! In seizoen 2 is dat minpunt wel vervaagd gelukkig hoor. Het is inmiddels wel heel duidelijk een soort fantasy zoals een comic dat is. Niet echt mijn ding, maar vervelen doet het vooralsnog niet, al mis je ook echt helemaal niks.

avatar van arevee
Ik zal wel niet de ideale doelgroep zijn maar dit is toch echt slecht?

Acteerwerk trekt op niks, verhaal idem, locaties wordt veel te weinig mee gedaan, zijplots idem, zelfs de dames die erin meespelen en die in principe ook zijn gecast omdat ze er goed uitzien (waar blijft die 120 kg wegende actrice zou ik zeggen maar goed in deze serie kan je zoiets moeilijk gaan verwachten, allemaal afgepoederd past beter hier) zijn stuks voor stuk heel doorsnee qua uiterlijk vind ik. Nee, cliché tot en met en mijn ding echt niet.

Nou Camila Mendes zou ik niet doorsnee qua uiterlijk noemen.

avatar van arevee
Meh, Camila Mendes without make up op google en ik vind er niks meer dan doorsnee aan, tuurlijk ze is fit en ze heeft nog iets van boobies hangen maar ik zou er op straat in alledaagse kledij echt niet naar omkijken.

Maar uiteraard zo persoonlijk als wat he . Wat voor de één mooi is is voor de ander doorsnee en vice versa.

avatar van Aapje81
Ik heb het met Riverdale tot seizoen 3 gered en ben toen afgehaakt wegens Glee achtige taferelen. Dit eerste seizoen viel mij in eerste instantie mee. Ik vond de sfeer wel apart en kreeg de feel van een sprookje. Nadat ik het eerste seizoen ging herbekijken met mijn vrouw kwam ik erachter dat het toch een stuk zoetsappiger was dan in mijn herinnering.

Het scenario laat best wel te wensen over en het soap gehalte is niet overal even overtuigend. Verder vind ik K.J. Apa als Archie een verschrikking maar kan de rest er prima meer door.

Bij een tweede kijkbeurt ben ik echter tot de conclusie gekomen dat het allemaal wat tegen valt.