Mijn Series +

Glee - Seizoen 1 (2009-2010)

Drama / Muziek

ontwikkeld door Ryan Murphy, Ian Brennan en Brad Falchuk
met Cory Monteith, Lea Michele en Dianna Agron

Het verhaal draait om een groep jongeren die, onder leiding van hun leerkracht, een koor beginnen op hun school. Dit is de fictieve William McKinley High School in Lima (Ohio). Centraal staan de gebreken van elk van hen en hoe ze moeten opboksen tegen de vooroordelen van hun medestudenten en enkele leerkrachten (zoals de gemene 'Sue Sylvester', die het koor als een bedreiging ziet voor haar cheerleaders).

1. Pilot
  20. Theatricality
  21. Funk
  22. Journey to Regionals
avatar van DVD-T
Een beetje een slowstarter.

Komt helaas wat laat op gang dit eerste seizoen, anders had ik de volle score toegekend. Tot de helft ongeveer is het niveau toch nog niet zo heel hoog. Er zijn zo af en toe goede tot heel erg goede momenten, maar lijkt alsof men nog een beetje hun weg proberen te vonden. En vanaf de helft gaat het dan ook helemaal los. De verhaallijnen worden heel veel beter. Karakters krijgen wat meer eigens mee, er krijgen personages wat meer screen time en dan de liedjes. Die zijn geweldig gedaan. Bij sommige is zelfs de cover nog beter dan het origineel.

Dan komt ook door het vele talent wat er in Glee is aangetrokken. Leah Michele steekt daar natuurlijk met kop en schouders boven uit, maar ook een Corey Monteith is erg goed, of een Naya Rivera. Ook de wat kleinere rollen zijn dus ingevuld met enorm talent. En ook qua dans is het goed vertegenwoordigd met Heather Morris en de rest van de cast is eveneens geweldig. Af en toe echt kippenvel bij Amber Riley. Elk personage is perfect gekozen. Net als de liedjes en hoe die in het verhaal passen. Een erg grote verrassing en ontdekking was dit voor mij.

AHWA
Ik vind de eerste drie seizoenen juist erg goed, toen had Glee ook nog een scherper randje. Dat was er na seizoen 3 wel af en ging het meer om taboes te doorbreken en belangrijke sociale kwesties aan te kaarten dan om goede verhaallijnen neer te zetten.

avatar van DVD-T
Heb seizoen 4-6 nog niet gezien, AHWA, is het überhaupt de moeite om die nog te gaan zien? Wilde er steeds aan beginnen maar durf op de een of andere manier ook niet echt want vond de eerste drie ook echt heel erg goed.

AHWA
Ik ben ergens aan het einde van vijf. Het is niet meer zo goed als in het begin. Voor mij is vooral het verlies van Cory Monteith een zware aderlating geweest. Ik moet heel seizoen 6 nog kijken, dat schijnt zich wel weer op McKinley af te spelen. Het hele stuk in New York vind ik niet zo spannend. Het was een logische progressie, maar de liedjes blijven ook veel minder hangen dan die uit seizoen 1-3.

Alle seizoen gezien. Een hele mooie serie. We keken op een regenachtige zondag van s"middags tot laat in de avond, vroege nacht afleveringen van Glee. Heerlijk.