ad
  • 8.111.765 stemmen

Glee - Seizoen 1 (2009-2010)

Show titel: Glee

Seizoenen: 6 seizoenen

Afleveringen: 22

Datum van release: dinsdag 19 mei 2009

Glee

Afleveringen Seizoen 1 (2009-2010)

1. 1. Pilot

Will Schuester wil de vergane glorie van 'Glee club' terug laten weerkeren op zijn oude school. Hij organiseert audities, maar komt een aantal mensen tekort. Daarop besluit hij om via een list Quarterback Finn ook in de club te krijgen, waar hij nog in slaagt ook. Ondertussen probeert Will's vrouw Terri hem een andere baan aan te smeren, maar Will houdt vol en kiest voor zijn school en zijn zangkoor.

2. 2. Showmance

Het koor probeert door een optreden op school meer zieltjes te winnen. Will neemt een tweede baantje om zijn vrouw's luxeleventje te kunnen betalen, maar wordt steeds closer met Emma (Jayma Mays), de studieadviseur van de school. Finn's vriendinnetje Quinn wordt ook lid van het koor, maar zij is gestuurd door de gemene Sue Sylvester, die niets liever wil dan het koor te zien verdwijnen.

3. 3. Acafellas

Will richt, samen met wat collega's, een eigen bandje op, genaamd Acafellas. Hij laat hierdoor zijn koor een beetje links liggen, waardoor zij verplicht worden om een buitenstaander in te huren. Dat blijkt geen goed idee, want de nieuwe dans en zangcoach is een bullebak. De koorleden proberen Will te overtuigen om terug te komen. Ondertussen heeft Mercedes een oogje op Kurt.

4. 4. Preggers

Kurt probeert indruk te maken op zijn vader. Sandy en Sue beginnen een eigen musicalclub op school in de hoop zo het koor uiteen te drijven. Ondertussen wordt de relatie van Quinn en Finn op de proef gesteld wanneer ze belangrijk nieuws te horen krijgen.

5. 5. The Rhodes Not Taken

Will probeert een oud klasgenoot van hem, April Rhodes (Kristin Chenoweth), te betrekken bij het koor. Zij heeft haar middelbare school nooit afgemaakt en kan zo een volwaardig groepslid worden. Dat lijkt allemaal goed te lopen, tot hij beseft dat hij nu een belangrijk koorlid definitief kan verliezen.

6. 6. Vitamin D

Will probeert een andere aanpak: hij zet de jongens tegenover de meisjes in de hoop het groepsgevoel aan te zwengelen, maar dat draait anders uit als hij had gehoopt. Terri heeft ondertussen een nieuwe job gevonden: ze gaat werken als verpleegster op de school.

7. 7. Throwdown

Sue probeert de studenten tegen elkaar op te zetten, maar door deze manier van werken, krijgt ze ruzie met Will. De ruzie escaleert en de directie moet tussenkomen. Ondertussen steunen de andere clubleden Quinn nu de hele school weet dat ze zwanger is.

8. 8. Mash-Up

Will maakt, op vraag van Emma en Ken, een mix van twee liedjes voor de openingsdans van hun trouw. De populariteit van Quinn, Finn en Puck is aan het dalen. Puck heeft een kortstondige romance met Rachel. Ondertussen laat Sue zich van een hele andere kant zien wanneer ze verliefd wordt.

9. 9. Wheels

Will wil dat de koorleden Artie wat meer steunen, en vraagt aan elk van hen om een paar uur per dag door te brengen in een rolstoel. Ondertussen eisen Kurt en Rachel allebei een solozang op.

10. 10. Ballad

Will deelt de groep op in duo's, die elk een ballade moeten brengen. Maar wanneer een van de kinderen ziek wordt, moet Will instaan voor hem en zingen met Rachel. Dat loopt helemaal verkeerd wanneer zij verliefd wordt op hem. Ondertussen wordt Finn uitgenodigd voor een etentje bij Quinn's ouders.

11. 11. Hairography

Volgens Will is Sue uit op niet veel goeds, en beraamt een plannetje: hij nodigt de 2 andere koren uit (met een gastrol voor Eve) tegen wie ze het in de lokale finale zullen moeten opnemen. De club krijgt hierdoor een inzicht op hun concurrentie. Ondertussen krijgt Rachel een make-over van Kurt om zogezegd indruk te kunnen maken op Finn, maar Kurt heeft heel andere bedoelingen.

12. 12. Mattress

Omdat het budget dit jaar te klein is, staat het koor niet in het jaarboek van de school, iets wat de leden niet zo heel erg vinden. Maar Rachel wel: zij wil haar naam en foto dolgraag in het boek. Ondertussen probeert Quinn ook in het jaarboek van de cheerleaders te komen en komt Will te weten dat Terri niet echt zwanger is.

13. 13. Sectionals

Het geheim van Quinn en Puck komt nu toch uit, en dat zet de hele deelname van de club aan de wedstrijd op het spel. Will neemt een belangrijke beslissing.

14. 14. Hell-O

Sue keert terug uit haar verplichte vakantie en zet haar oorlog tegen Will en de Glee club verder. Rachel en Finn vormen ondertussen een koppel, maar hij is Quinn nog niet vergeten. Will probeert uit te gaan met Emma, maar dat blijkt niet makkelijk te zijn.

15. 15. The Power of Madonna

De jongens van het koor pesten de meisjes, en om hen op andere gedachten te brengen, zoekt Will een oplossing in de muziek van Madonna. Tina en Artie geven hun relatie een nieuwe kans en Kurt & Mercedes sluiten zich aan bij Sue's cheerleaders.

16. 16. Home

Kurt regelt een afspraakje voor zijn vader met de moeder van Finn, in de hoop dat hij ooit weer een 'normale' familie zal hebben. Sue eist dat Mercedes op dieet gaat, want ze hebben een belangrijk interview binnenkort en April Rhodes keert terug om Will uit de nood te helpen.

17. 17. Bad Reputation

Er circuleert een lijst op school over de leden van de Glee club en Will stelt een onderzoek in. Sue wordt in verlegenheid gebracht wanneer een video van haar (waarop ze Olivia Newton-John nadoet) plots opduikt.

18. 18. Laryngitis

Rachel geraakt in paniek wanneer ze een keelontsteking heeft. Kurt probeert indruk te maken op zijn vader en Puck wil zijn populariteit opkrikken.

19. 19. Dream On

Will krijgt bezoek van zijn vroegere rivaal Bryan Ryan (Neil Patrick Harris) en die veroorzaakt heel wat opschudding op school. Rachel gaat op zoek naar haar biologische moeder, maar die is misschien wel dichter in de buurt dan ze vermoedt en Artie probeert met zijn handicap te leven.

20. 20. Theatricality

Tina heeft een kleine identiteitscrisis, en Will wil haar helpen door de groep in twee te delen: de meisjes (en Kurt) brengen Lady Gaga's 'Bad Romance', de jongens brengen een nummer van Kiss. Ondertussen willen Kurt's vader en Finn's moeder gaan samenwonen, tot ongenoegen van de jongens. Rachel ontmoet eindelijk haar moeder.

21. 21. Funk

Will wil wraak nemen op Sue, maar die heeft het plan al snel door. Mercedes doet Quinn haar 'funky' kant leren kennen en de club krijgt een bericht dat hen heel zenuwachtig maakt.

22. 22. Journey to Regionals

Quinn bevalt van haar baby en het koor neemt het op tegen Vocal Adrenaline en Oral Intensity tijdens de regionale selecties. In de jury zitten onder andere Josh Groban, Olivia Newton-John en ... Sue Sylvester.

avatar van DVD-T

DVD-T

Een beetje een slowstarter.

Komt helaas wat laat op gang dit eerste seizoen, anders had ik de volle score toegekend. Tot de helft ongeveer is het niveau toch nog niet zo heel hoog. Er zijn zo af en toe goede tot heel erg goede momenten, maar lijkt alsof men nog een beetje hun weg proberen te vonden. En vanaf de helft gaat het dan ook helemaal los. De verhaallijnen worden heel veel beter. Karakters krijgen wat meer eigens mee, er krijgen personages wat meer screen time en dan de liedjes. Die zijn geweldig gedaan. Bij sommige is zelfs de cover nog beter dan het origineel.

Dan komt ook door het vele talent wat er in Glee is aangetrokken. Leah Michele steekt daar natuurlijk met kop en schouders boven uit, maar ook een Corey Monteith is erg goed, of een Naya Rivera. Ook de wat kleinere rollen zijn dus ingevuld met enorm talent. En ook qua dans is het goed vertegenwoordigd met Heather Morris en de rest van de cast is eveneens geweldig. Af en toe echt kippenvel bij Amber Riley. Elk personage is perfect gekozen. Net als de liedjes en hoe die in het verhaal passen. Een erg grote verrassing en ontdekking was dit voor mij.

avatar van AHWA_mm

AHWA_mm

Ik vind de eerste drie seizoenen juist erg goed, toen had Glee ook nog een scherper randje. Dat was er na seizoen 3 wel af en ging het meer om taboes te doorbreken en belangrijke sociale kwesties aan te kaarten dan om goede verhaallijnen neer te zetten.

avatar van DVD-T

DVD-T

Heb seizoen 4-6 nog niet gezien, Hitman, is het überhaupt de moeite om die nog te gaan zien? Wilde er steeds aan beginnen maar durf op de een of andere manier ook niet echt want vond de eerste drie ook echt heel erg goed.

avatar van AHWA_mm

AHWA_mm

Ik ben ergens aan het einde van vijf. Het is niet meer zo goed als in het begin. Voor mij is vooral het verlies van Cory Monteith een zware aderlating geweest. Ik moet heel seizoen 6 nog kijken, dat schijnt zich wel weer op McKinley af te spelen. Het hele stuk in New York vind ik niet zo spannend. Het was een logische progressie, maar de liedjes blijven ook veel minder hangen dan die uit seizoen 1-3.

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

Alle seizoen gezien. Een hele mooie serie. We keken op een regenachtige zondag van s"middags tot laat in de avond, vroege nacht afleveringen van Glee. Heerlijk.