• 8.985.754 stemmen

Ripper Street - Seizoen 1 (2012-2013)

Show titel: Ripper Street

Ontwikkeld door: Richard Warlow

Met: Matthew Macfadyen, Jerome Flynn en Adam Rothenberg

Datum van release: zondag 30 december 2012

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Ripper Street

Een crime-drama, gesitueerd in de East End van Londen in 1889, tijdens de nadagen van de 'Ripper' moorden. De beruchte H-divisie, het politiebureau uit de hel, is belast met het handhaven van de orde in de chaotische straten van Whitechapel. De serie gaat over de mensen die niet alleen trachten hun leven weer op te pikken vanuit de erfenis die de Ripper achterliet, misdaden die niet alleen hun levens voorgoed hebben veranderd, maar ook het weefsel van hun stad. De rechercheurs proberen licht te brengen in de donkere wereld die ze bewonen.

Afleveringen Seizoen 1 (2012-2013)

1. 1. I Need Light

30 december 2012 (1 uur en 02 minuten)

Wanneer het lichaam van de violiste Maude Thwaites gevonden wordt, wijst alles op een Ripper-moord. Een autopsie door Jackson suggereert echter dat dit een imitatie is. Inspecteur Reid en zijn team duiken in de wereld van pornografische fotografie, nadat ze foto's van Thwaites vinden. Het onderzoek wordt dringender wanneer ontdekt wordt dat Donaldson ook Rose, een prostituee, betaalt voor bepaalde diensten.

2. 2. In My Protection

6 januari 2013 (1 uur en 02 minuten)

Een geliefd speelgoedmaker wordt doodgeslagen voor een mysterieuze koperen doos en de paar munten in zijn zak. De burgerwacht van Whitechapel wijst met de vinger naar een 14 jaar oud jochie dat weigert de aanklacht te ontkennen. Reid wordt meegezogen in de harde wereld van weeshuizen en kinderbendes.

3. 3. The King Came Calling

13 januari 2013 (1 uur en 02 minuten)

Wanneer mensen zomaar op straat doodvallen, ontstaat er angst voor de terugkeer van Cholera. Jacksons autopsie sluit cholera uit en wijst besmet voedsel aan als dader. Aan het politieteam de taak om een onderliggend patroon te vinden.

4. 4. The Good of This City

20 januari 2013 (1 uur en 01 minuut)

Tijdens het ontruimen van een sloppenwijk in Whitechapel, om plaats te maken voor een metrostation, worden de dode lichamen van twee jonge kinderen gevonden. Lucy Eames, een voormalige prostituee uit Long Susans bordeel, is het middelpunt van een samenzwering rond de psychiater Dr. Karl Crabb. Reid ontdekt dat één van de moordenaars een bekende van hem is.

5. 5. The Weight of One Man's Heart

27 januari 2013 (1 uur en 02 minuten)

Een reeks perfect uitgedachte roofovervallen trekt de aandacht van Reid en zijn team. Drake wordt geconfronteerd met zijn verleden wanneer zijn voormalige commandant tijdens de oorlog in Mahdi, Kolonel Madoc Faulkner, terugkeert naar Londen om compensatie te zoeken voor de onrechtvaardige behandeling van Britse soldaten. Reid komt langzaam dichterbij de overvallers en Drake's loyaliteit wordt op de proef gesteld.

6. 6. Tournament of Shadows

3 februari 2013 (1 uur en 02 minuten)

Tijdens grote stakingen in de haven wordt een joodse anarchist bij een explosie gedood en hier lijkt een Russische spion genaamd Morris bij betrokken te zijn. Jackson gaat undercover bij de stakers, maar Reid wordt geadviseerd zich van de zaak te houden door agenten van Special Branch, die meer weten over Morris' activiteiten, Jacksons verleden en de dood van Reids dochter Matilda. Reid gelooft echter dat Matilda nog in leven is en zijn vrouw vindt dat waanzin. Langzaam begint Reid een relatie te krijgen met Miss Goren.

7. 7. A Man of My Company

10 februari 2013 (1 uur en 02 minuten)

Een internationaal scheepsmagnaat arriveert in Londen die, geflankeerd door lijfwachten van Pinkerton Agency, de laatste hand wil leggen aan de overname van een verlieslijdende scheepvaartmaatschappij. De moord op een briljant ingenieur, die een motor had uitgevonden, eist de aandacht van Reid op. Terwijl het onderzoek Reid in een benarde positie brengt, worden Jackson en Susan geconfronteerd met hun verleden.

8. 8. What Use Our Work?

17 februari 2013 (1 uur en 02 minuten)

Reid zwerft rond, zijn team is versnipperd en de fundamenten van Leman Street trillen na van de recente gebeurtenissen. Wanneer Rose verdwijnt, vermoeden Reid en Drake dat er een handel in blanke slavenhandel plaatsvindt. Reid roept zijn team bij elkaar. Jackson krijgt de kans om zijn onschuld te bewijzen en hij wordt vrijgelaten.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Wederom een fantastische BBC-detective. Dit keer met het Victoriaanse Londen als setting, een fascinerende achtergrond. De kloof tussen arm en rijk is groter dan ooit, net zoals het verschil tussen de mooi opgepoetste buitenkant van de mensen en de misdaden die ze beramen. Er worden tramlijnen aangelegd en primitieve videocamera's ontwikkelt, terwijl het volk in middeleeuwse omstandigheden leeft. Men gaat van top tot teen bedekt gekleed terwijl de prostitutie bloeit. Een heel levendige achtergrond voor wat voor serie dan ook - en dan hebben we het nog niet eens over Jack the Ripper. Zijn misdaden zijn al achter de rug als de serie begint, maar zijn invloed is heel erg voelbaar. In de eerste aflevering krijgen we daar meteen een heel goed voorbeeld van te zien. Gelukkig valt Ripper Street niet in de valkuil om elke misdaad meteen aan the Ripper te linken. Dat zou je al snel zat worden, en het is ook helemaal niet nodig. In de donkere straatjes van Whitechapel gebeurt wel meer dat het daglicht niet kan verdragen.

Behalve de sfeer en setting ben ik ook erg te spreken over de acteurs. Ik heb sowieso al een zwak voor Matthew Mcfadyen en net als in Little Dorrit staat de Victoriaanse kledij (inclusief hoed) hem erg goed. Zijn personage is sympathiek en gelaagd, en kan wat mij betreft nog wel wat seizoenen mee. De andere rollen worden trouwens ook stuk voor stuk uitstekend ingevuld. Hierbij kun je er trouwens een sport van maken om in elke aflevering een acteur uit Game of Thrones te spotten. Behalve de alom aanwezige Jerome Flynn aka Bronn, zien we ook Roose Bolton en Blackfish Tully regelmatig terugkeren, en duiken Hodor, Barristan Selmy, Qyburn en Jorah Mormont op (misschien nog wel meer ook). Maar dat terzijde.

Behalve de altijd weer opduikende potentiële Ripper-moorden, krijgt Mr. Reid ook te maken met biologische oorlogsvoering, spionage, corruptie en andere vrolijke zaken. Gelukkig is daar de voorloper van de forensisch arts, Dr. Jackson, om licht te schijnen in de duisternis. En als arrestanten niet meewerken is er altijd nog sgt. Drake, die ze wel aan het praten krijgt. De methodes die door de H-divisie gebruikt worden kunnen er heden ten dage misschien niet meer mee door, maar ze leveren wel mooie televisie op.

De Britten slagen er altijd zo goed in om de misdaad te verweven met de persoonlijke levens van de personages. Dit doen ze heel gedoseerd, waardoor elke aflevering smaakt naar meer. In de eerste aflevering krijgen we al te zien dat sgt. Drake een gewelddadig verleden heeft, Mr. Reid een indrukwekkend litteken en Dr. Jackson een onduidelijke relatie met madam Susan. Later volgt nog de dood van de jonge agent Hobbs waar ik oprecht verdrietig over was, en wordt langzaam de toedracht duidelijk van de verdwijning dan wel dood van ene Mathilda. Andere verhaallijnen zijn nog maar nauwelijks aangeboord. Voer genoeg voor een boel dramatische ontwikkelingen in de komende seizoenen, verwacht ik zo. Ik heb er zin in.

Eerste afl. met m'n pa bekeken, dat vond hij na afloop wel genoeg. Ik eigenlijk ook wel, maar niet om dezelfde redenen als hij. Gewoon niet erg boeiend, al zitten er best goede ideeën in.