• 8.985.842 stemmen

Het Eiland - Seizoen 1 (2004)

Show titel: Het Eiland

Ontwikkeld door: Jan Eelen

Met: Frank Focketyn, Wim Opbrouck en Dirk van Dijck

Oorsprong: België

Datum van release: zaterdag 31 januari 2004

Eerst uitgezonden op: Comedy Central (Verenigde Staten)

Plot Het Eiland

In het bedrijf Cynalco Medics werken Frankie Loosveld, Guido Pallemans en Michel Drets al jaren aan hetzelfde eiland. Op een dag wordt die constante doorbroken: hun baas Jean wordt ontslagen en de job wordt vervolgens aangeboden aan Guido. Diens plaats wordt tevens ingenomen door een nieuwe werknemer genaamd Alain Vandam. Hoewel het moeilijk is om te aarden voor Alain, kan hij rekenen op Sammy Tanghe, een medewerker van een naburig eiland, die hem helpt te integreren. Al deze hiërarchische verschuivingen hebben evenwel een grote impact op de werknemers...

Afleveringen Seizoen 1 (2004)

1. 1. Een Bewogen Dag

31 januari 2004 (35 minuten)

Jean wordt ontslagen omdat hij te veel porno kijkt op het werk. Guido krijgt de job van Jean aangeboden en Alain neemt vervolgens de plaats van Guido in. Integreren op het eiland met Frankie en Michel blijkt echter geen sinecure te zijn voor Alain.

2. 2. Een Moeilijke Start

7 februari 2004 (35 minuten)

Guido ontdekt dat de rol als baas misschien niet voor hem weggelegd is: autoritair is hij allesbehalve. Met als bedoeling zijn werknemers beter te leren kennen, probeert hij met elk eiland te lunchen. Alleen blijkt dat slechts één werknemer kan, namelijk Linda. Als hij toch met haar gaat lunchen, belt Guido's vrouw hem op zijn kantoor...

3. 3. Geel!

14 februari 2004 (35 minuten)

Michel bedenkt een nieuw systeem om de schouders van Guido te ontlasten: de gele kaart. De vrouw van Michel heeft vandaag ook haar eisprong, waardoor Michel tijdens de lunchpauze wil proberen hun kinderdroom in vervulling te laten gaan. Zijn auto heeft het echter begeven dus roept hij de hulp van Guido in. Frankie voelt zich buitengesloten en om hem te sussen vertellen ze een leugentje om bestwil.

4. 4. Vandam Plastic

21 februari 2004 (35 minuten)

De vader van Alain bezoekt de werkruimte, tot groot ongenoegen van Frankie en Michel. Wanneer hij in het kantoor van Guido plaatsneemt, valt het hem op dat Frankie en Michel voortdurend omkijken. Daarom stelt hij voor een zonnescherm te installeren, vermits zijn eigen bedrijf 'Vandam Plastic' daarin gespecialiseerd is. Ook Protut moedigt Guido aan het scherm te installeren. Wanneer het zonnescherm eindelijk geïnstalleerd is, blijkt dat het misschien toch niet zo'n goed idee was.

5. 5. Lente

28 februari 2004 (35 minuten)

Lente in zicht! Op deze dag houden de drie kameraden Frankie, Michel en Guido steevast een geheime picknick op het dak van het kantoorgebouw. Alain verovert inmiddels ook zijn plaats op het eiland met Frankie en Michel en wordt uitgenodigd om mee te picknicken. Sammy ziet dat niet graag gebeuren en voelt zich buitengesloten door Alain. Protut verplicht Guido intussen een sessie over 'Time Management' bij te wonen wat alle geheime plannen in de war stuurt.

6. 6. Groepsdynamiek

6 maart 2004 (35 minuten)

Omdat Protut Guido niet tijdig op de hoogte bracht, heeft hij een dubbele boeking in zijn agenda: hij zou een onderhoud hebben met de grote baas Robert Hasselbanks terwijl hij en zijn werknemers ook moeten deelnemen aan een sessie ter bevordering van de groepsdynamiek. Die wordt geleid door de excentrieke, uit Nederland afkomstige Nolleke. Niet elke werknemer is even opgezet met de komst van Nolleke.

7. 7. De Dag des Oordeels

13 maart 2004 (35 minuten)

Protut eist dat Guido Michel berispt over zijn onaanvaardbare gedrag tijdens de sessie groepsdynamiek. Michel vindt dat Guido hem had moeten verdedigen. Als wraakactie ondersteunt Michel het compleet van de pot gerukte idee dat Frankie wil lanceren: hij wil door middel van ingewikkelde spelformules de productiviteit op de werkvloer verhogen. Guido ziet het intussen niet meer zitten en wil CEO Rik Nallaerts spreken. Protut vergaat het niet veel beter. Zij beweert dat de duivel zich op Guido's werkvloer bevindt.

• 1917 stemmen

Hilarische Vlaamse TV-reeks, met een bont allegaartje aan personages met meerdere hoeken af. Het acteerwerk is sterk, de dialogen zijn bijtijds om het in je broek te doen van 't lachen. Vooral de wisselwerking tussen Alain Vandam (Tom Van Dyck) en Sammy Tanghe (Bruno Vanden Broucke) is ontzettend sterk. Deze eerste reeks vind ik net wat beter dan de tweede, niet in het minst omdat Sien Eggers hierin een belangrijke rol speelt, en Alain nog niet algemeen aanvaard wordt door de collega's, wat vooral heerlijke strubbelingen met Frankie Loosveld (Wim Opbrouck) oplevert.

Samen met Van Vlees en Bloed, Het Peulengaleis en Quiz Me Quick kan deze serie meedingen naar de eerste plaats der TV-reeksen van Vlaamsche makelij in mijn persoonlijk lijstje.

4,5 sterren

avatar van timburton_mm

timburton_mm

Ik krijg bijzondere warme gevoelens bij deze serie. Wist niet dat nostalgie bij de vroege jaren '00 al mogelijk was. Het Eiland is een van de meest geslaagde Nederlandstalige series die de droogheid en inlevingsvermogen kunnen uiten in de context van het alledaagse leven. Soms hangt de serie wat tegen het flauwe aan maar dat valt te verhapstukken met zulke geweldig bedachte karakters. Seizoen 1 houdt de sfeer beter vast van de dagelijkse verveling in het Vlaams (en over het algemeen Westers) kantoorleven. Maar in vergelijking met de voorganger schiet het tweede seizoen toch veel minder vaak door de bocht en weet het beter de balans te houden tussen het absurde en het flauwe. De dynamiek die ontstaat op het eiland waar de infantiele Frankie de sociaal gehandicapte Alain als een indringer ziet op zijn betekenisvolle kantoorsleven staat centraal in de eerste reeks afleveringen. Die spanning brokkelt af in de productie van een jaar later nadat de twee karakters elkaar eindelijk hebben omarmd. Gelukkig wordt dat al vrij gauw opgelost met een nieuwe verhaallijn.

Wat deze Belgische serie vooral succesvol maakt is dat Jan Eelen begreep wanneer je moet ophouden. Het tweede seizoen geeft precies de extra humor, sfeer (en zelfs een beetje spanning) die het eerste seizoen mistte en tegenlijk sluit de serie af op het hoogtepunt.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Verrassend leuke serie, waar ik tot voor kort nog nooit van gehoord had en die ik nu in een aangename roes heb gekeken. Grappig, origineel, scherp geschreven, totaal over-de-top natuurlijk maar juist daarin charmant. Vol memorabele personages, bovendien - ik weet nog steeds niet wie mijn lievelings is. Een soort combinatie van The Office en Debiteuren, Crediteuren, ongetwijfeld vermengd met nog allerlei (Vlaamse?) sketches die ik niet ken. Vond S01 overigens nog net iets sterker dan S02.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Weet iemand waar ik deze serie kan krijgen? Heb er naar gezocht maar het is nergens te downloaden. Weet iemand waar ik de completen serie kan kopen. Het lijkt me een super goeie serie, want dat zijn dezelfde gasten als van "In de Gloria" als ik me niet vergis, en dat was echt super grappig.

avatar van Toontje G

Toontje G

Geweldig, humor van de bovenste plank.