Mijn Series +

Once Upon a Time - Seizoen 3 (2013-2014)

Avontuur / Fantasy

ontwikkeld door Edward Kitsis en Adam Horowitz
met Ginnifer Goodwin, Jennifer Morrison en Lana Parrilla

Emma Swan is premiejager van beroep, en kan mensen opsporen die liever niet gevonden willen worden. Zelf wordt ze op haar 28ste verjaardag gevonden door een 10-jarige jongen die zegt haar zoon te zijn. Hij zegt in een dorp, Storybrooke, te wonen waar alle sprookjesfiguren door de boze heks (zijn stiefmoeder) zijn verbannen en dat Emma de enige is die deze vloek ongedaan kan maken. Alle bewoners uit Storybrooke lijden door de spreuk aan geheugenverlies en weten niet welk sprookjesfiguur ze eigenlijk zijn.

1. The Heart of the Truest Believer
  20. Kansas
  21. Snow Drifts
  22. There's No Place Like Home
avatar van tommykonijn
Seizoen 1 was erg boeiend. Seizoen 2 was ook goed, maar wel minder. Er zaten zeker sterke afleveringen bij, maar over de gehele linie kreeg ik de indruk dat het veelal een herhaling van zetten was. Dit derde seizoen voelde vooral vernieuwend en hierdoor werd opnieuw het niveau van het eerste seizoen gehaald.

Hetgeen waar dit seizoen veel aan te danken heeft, zijn de twee nieuwe antagonisten. Peter Pan vond ik een riskante keuze. Zeker in het Disney universum is hij immers toch één van de meest vooraanstaande helden met Hook als één van de meest vooraanstaande slechteriken. Het feit dat die rollen worden omgedraaid in Once Upon a Time is even onwennig, maar naarmate het seizoen vorderde, kreeg ik er steeds meer respect voor hoe ze dit hebben aangepakt en hoe de verhalen van de personages die we al kennen erin verweven worden. Met het hele Oz gebeuren ben ik verder nauwelijks bekend, maar het werd sterk uitgewerkt. Zelena is een gemeende en overtuigend neergezette rivale. Deze twee vijanden zijn naar mijn mening een stuk interessanter dan Cora, die te veel op Regina leek.

Ik blijf het knap vinden hoe men erin slaagt om deze werelden met elkaar te laten overlappen en hoe alles van tevoren precies lijkt te zijn uitgedacht. Ondanks dat de spanning af en toe teniet wordt gedaan doordat de personages zelf net iets te vaak terugvallen op het 'het goede wint toch altijd', blijft het interessant om te zien met welke problemen de personages te maken krijgen en hoe ze zich eruit moeten redden. Het scheelt dat het allemaal tamelijk onvoorspelbaar blijft.

Benieuwd wat het vierde seizoen gaat brengen. Hopelijk blijft dit niveau aanhouden.