Mijn Series +

Once Upon a Time - Seizoen 7 (2017-2018)

Avontuur / Fantasy

ontwikkeld door Edward Kitsis en Adam Horowitz
met Lana Parrilla, Robert Carlyle en Colin O'Donoghue

Emma Swan is premiejager van beroep, en kan mensen opsporen die liever niet gevonden willen worden. Zelf wordt ze op haar 28ste verjaardag gevonden door een 10-jarige jongen die zegt haar zoon te zijn. Hij zegt in een dorp, Storybrooke, te wonen waar alle sprookjesfiguren door de boze heks (zijn stiefmoeder) zijn verbannen en dat Emma de enige is die deze vloek ongedaan kan maken. Alle bewoners uit Storybrooke lijden door de spreuk aan geheugenverlies en weten niet welk sprookjesfiguur ze eigenlijk zijn.

1. Hyperion Heights
  20. Is This Henry Mills?
  21. Homecoming
  22. Leaving Storybrooke
avatar van Miszmi
Ondanks mijn twijfels toch aan het nieuwe seizoen begonnen. Het is jammer dat er, in ieder geval in de eerste aflevering, eigenlijk maar weinig uitgehaald is. We hebben dit allemaal al gezien, namelijk in het eerste seizoen. Nergens weten ze verrassend of vernieuwend uit de hoek te komen, op de personages na is het eigenlijk gewoon een complete do-over van seizoen 1. Uiteraard kan er nog veel veranderen en hoop ik dat de keuze is gemaakt om dit gedeelte slechts een half seizoen te laten duren, om te wennen aan de nieuwe (vaste) personages. En dat we vanaf seizoen 1B echt kunnen uitkijken naar nieuwe verhalen. Wat er deze eerste aflevering voor mij tussenuit sprong was wel een quote van Henry tegen Regina, vond dit vrij hilarisch:

Henry: Imagine if I walked through that door and told you that I was your son.
Regina: That would be a kicker.

avatar van tommykonijn
Voor sommigen misschien al oud nieuws, maar ik wist het nog niet. Dit is het laatste seizoen van de serie.

‘Once Upon a Time’ To End With Season 7 – Variety

avatar van Miszmi
Voor mij is het nieuw. Erg jammer, want daarmee is dit seizoen eigenlijk volledig overbodig geworden en hadden ze het beter kunnen laten bij de afsluiting van seizoen 6, wat een prima seriefinale was geweest. Dit seizoen voelt voor mij na 17 afleveringen nog steeds als een soort introductie, net als seizoen 1, waar alles tenminste nog wel nieuw was.

avatar van tommykonijn
Ik vind Once Upon a Time een heerlijke serie. Als je een beetje affiniteit hebt met Disney en sprookjes is de kans zeer groot dat je je hiermee gaat vermaken. Ik heb dan ook ontzettend genoten van de eerste vijf seizoenen en het zesde seizoen was voor mij zelfs de overtreffende trap. Het nieuws dat er een zevende seizoen zat aan te komen met een grotendeels nieuwe cast vond ik geen al te best vooruitzicht...

En het valt inderdaad niet mee. De eerste helft van seizoen 7 lijkt nog het meest op een spin-off van de 'originele serie' en heeft echt last van opstartproblemen. Er moeten een hoop nieuwe personages geïntroduceerd worden en daar wordt (gelukkig) uitgebreid de tijd voor genomen, maar het wordt steeds duidelijker dat het seizoen compleet afhankelijk is van de drie oude bekenden. Van de nieuwe personages zijn eigenlijk alleen Alice en Robin Hood leuk. De rest is nauwelijks memorabel (Jacinda, Drizella, Gothel), compleet nutteloos (Tina, Drew) of zelfs redelijk irritant (Victoria Belfrey, Lucy). Daarnaast komt het de vaste kijker ook allemaal nét iets te bekend voor. De gelijkenissen met seizoen 1 zijn immers talrijk: een vloek waarbij de sprookjesfiguren hun geheugen kwijt zijn, iemand van buitenaf die moet gaan geloven, het kind dat wél gelooft belandt in een coma...

De tweede helft is aanzienlijk beter, maar ook hier valt genoeg op aan te merken. De grootste teleurstelling is nog wel hoe moeiteloos de almachtige Gothel opeens wordt uitgeschakeld. Daar had echt wat meer spektakel in mogen zitten. De twee laatste afleveringen zijn dan wel weer op het oude niveau. Eens temeer blijkt dat Rumplestiltskin het meest imposante personage is. Zijn plotse verschijning wordt echter nooit helemaal goed uitgelegd en het lijkt voelbaar dat de schrijvers aan het begin van dit seizoen niet wisten dat het tevens het laatste seizoen zou gaan worden.

Dus de serie eindigt met een domper? Niet helemaal. Het einde, waarbij Rumplestiltskin herenigd wordt met Belle, Regina van alle werelden één wereld weet te maken en gekroond wordt tot koningin en de kijker nog één keer een korte rondleiding krijgt door Storybrooke, is namelijk wel bevredigend. Het liet me absoluut met een tevreden gevoel achter. Een hoge score kan ik het seizoen echter niet geven; daarvoor blijft het allemaal iets te lang sudderen. Van de zeven seizoenen is dit veruit het minste wat de reeks te bieden heeft, maar door de finale is het gelukkig wel alsnog de moeite waard.

Ik ben 'm nu aan het bekijken en ben het wel eens met de vorige mening (heb de spoilers zoveel mogelijk nog weten te vermijden).
Ben nu bij aflevering acht aan beland en inderdaad voelt het tot nu toe als een herhaling van seizoen 1, maar dan minder boeiend en met nog meer b-acteurs.
Eigenlijk zijn alleen de de drie oude, vertrouwde acteurs echt goed, waarvan uiteraard Parrilla en vooral Carlyle sowieso altijd al de beste en meest getalenteerden waren.
Ik mis overigens wel Jennifer Morrison als Emma Swan, de eigenlijke hoofdrolspeelster van de eerste zes seizoenen, waarvan wel was aangekondigd, dat ze er ook in zou zitten, maar op een korte cameo in slechts één aflevering na, zit ze er tot nu toe verder niet in.

avatar van tommykonijn
Thunderball Ik zou 'm iig afkijken als ik jou was. Er staan je nog wel een aantal leuke verrassingen te wachten, zeker richting het einde.

De eerste helft, waar jij nu nog bent, is inderdaad vrij traag. Het is duidelijk dat de makers aan iets begonnen waren dat ze niet helemaal hebben kunnen afmaken, al vraag ik me wel af wat dat geweest zou zijn (aangezien het zo'n herhalingsoefening van het eerste seizoen is).

Ik ben benieuwd naar wat je van de rest vindt.

Ik ga 'm uiteraard afkijken. Wij kopen ze altijd op dvd en heb 'm hier dus bij de rest in huis staan.