• 8.985.783 stemmen

Once upon a Time - Seizoen 3 (2013-2014)

Show titel: Once upon a Time

Ontwikkeld door: Edward Kitsis, Adam Horowitz, Adam Horowitz en Edward Kitsis

Met: Ginnifer Goodwin, Jennifer Morrison en Lana Parrilla

Datum van release: zondag 29 september 2013

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 3 via Disney+

Plot Once upon a Time

Emma Swan is premiejager van beroep, en kan mensen opsporen die liever niet gevonden willen worden. Zelf wordt ze op haar 28ste verjaardag gevonden door een 10-jarige jongen die zegt haar zoon te zijn. Hij zegt in een dorp, Storybrooke, te wonen waar alle sprookjesfiguren door de boze heks (zijn stiefmoeder) zijn verbannen en dat Emma de enige is die deze vloek ongedaan kan maken. Alle bewoners uit Storybrooke lijden door de spreuk aan geheugenverlies en weten niet welk sprookjesfiguur ze eigenlijk zijn.

Afleveringen Seizoen 3 (2013-2014)

1. 1. The Heart of the Truest Believer

29 september 2013 (44 minuten)

Emma, Mary Margaret, David, de boosaardige Regina, Mr. Gold en Captain Hook gaan naar Neverland om te zoeken naar de gekidnapte Henry. Daar aangekomen stuiten ze op een groep niet zo vriendelijke zeemeerminnen die niet willen dat Emma en haar vrienden verdergaan. Ondertussen moet Henry vluchten voor de Lost Boys.

2. 2. Lost Girl

6 oktober 2013 (43 minuten)

Emma krijgt een kaart van Peter Pan en zijn Lost Boys om Henry te vinden. Maar om de kaart te gebruiken moet ze eerst zichzelf vinden! Ondertussen in sprookjesland krijg Snow een aanbod van de Evil Queen.

3. 3. Quite a Common Fairy

13 oktober 2013 (43 minuten)

Hook gaat op zoek naar Tinker Bell, in de hoop dat zij hem naar Peter Pan's Kamp wil brengen. Neal heeft een plan om Henry terug naar Emma te krijgen. Ondertussen in sprookjesland biedt Tinker Bell Regina aan om haar te helpen.

4. 4. Nasty Habits

20 oktober 2013 (44 minuten)

Mr. Gold besluit Pan te confronteren, maar zal hij Henry proberen te redden of gelooft hij toch in de voorspelling dat de jongen zijn einde zal betekenen? Neal is weer terug in Neverland en verkeert in het gezelschap van een van de Lost Boys van Pan. David vecht ondertussen voor zijn leven terwijl het gif hem steeds zieker maakt. Ondertussen gaat Rumplestiltskin in sprookjesland op zoek naar Bae die een mysterieuze figuur achterna zit die kinderen lokt met zijn muziek.

5. 5. Good Form

27 oktober 2013 (44 minuten)

Captain Hook gaat op zoek naar een sextant zodat hij uit Neverland weg kan. Hij vertelt over de tijd dat hij en zijn broer Liam door de koning op pad werden gestuurd om dreamshade, een magische plant, te vinden. Deze plant zou alle kwalen verhelpen.

6. 6. Ariel

3 november 2013 (44 minuten)

Zeemeermin Ariel redt Snow White van de verdrinkingsdood. Snow is zo dankbaar dat ze haar nieuwe vriendin wil helpen. Ze brengt Ariel in contact met Prince Eric, op wie ze razend verliefd is. Emma, Mary Margaret, David en Hook proberen Neal te redden die opgesloten zit in een van de kampen van Pan. Met flinke tegenzin besluiten Regina en Mr. Gold om het team te helpen Pan te verslaan.

7. 7. Dark Hollow

10 november 2013 (44 minuten)

Ariel reist naar Storybrooke om een voorwerp voor Mr. Gold en Regina te zoeken, waarmee ze Pan gevangen kunnen zetten. Ariel weet alleen niet dat twee mannen haar koste wat kost willen stoppen. In Neverland reist de groep naar Dark Hollow om daar de schaduw van Pan te pakken zien te krijgen. De geheimen die ze ontdekken in Echo Cave kunnen hun vriendschap wel eens op het spel zetten.

8. 8. Think Lovely Thoughts

17 november 2013 (44 minuten)

Emma en de anderen proberen Henry te redden. Hij is namelijk onder de invloed van Pan, die wil dat Henry Neverland redt. Lang geleden in het Sprookjesland krijgt een jonge Rumpelstiltskin een magisch voorwerp, dat hem zal helpen om de problemen met zijn vader op te lossen.

9. 9. Save Henry

1 december 2013 (44 minuten)

Henry's leven staat op het spel. De vrienden zetten alles op alles om Pan te stoppen, die op het punt staat magische krachten krijgen. Lang geleden in het Sprookjesland zoekt Regina contact met Mr. Gold, omdat ze graag een kind wil.

10. 10. The New Neverland

8 december 2013 (44 minuten)

Hook's schip keert terug naar Storybrooke. Verstopt aan boord beraamt Peter Pan nieuwe plannen. Lang geleden in het Sprookjesland gaan Snow en Prins Charming op zoek naar een magisch wezen om de Evil Queen te stoppen.

11. 11. Going Home

15 december 2013 (44 minuten)

De inwoners van Storybrooke komen bij elkaar om tegen Pan te vechten. Hij is namelijk van plan om de vloek die hij van Regina gestolen heeft, te gebruiken om iedereen in het dorp te vermoorden.

12. 12. New York City Serenade

9 maart 2014 (43 minuten)

Als Regina de vloek opheft, gaat iedereen terug naar sprookjesland en Storybrooke houdt op te bestaan. Emma en Henry gaan in New York wonen en hebben geen herinneringen meer van Storybrooke. Hook verschijnt en probeert hun geheugen terug te brengen. Emma is nodig om opnieuw haar familie en vrienden te redden.

13. 13. Witch Hunt

16 maart 2014 (44 minuten)

Wanneer Emma en Henry aankomen in Storybrooke blijkt dat iedereen er terug is. Alleen niemand kan zich herinneren hoe? Samen met Regina probeert ze te achterhalen wie hiervoor verantwoordelijk is! Lang geleden in het Sprookjesland werkt Regina samen met Robin Hood. Een heks heeft haar kasteel ingenomen.

14. 14. The Tower

23 maart 2014 (44 minuten)

De zoektocht naar de boze heks wordt vervolgt. Lang geleden in het Sprookjesland ontdekt Prins Charming de toren waar Rapunzel in zit opgesloten en helpt haar te ontsnappen.

15. 15. Quiet Minds

30 maart 2014 (44 minuten)

Neal is terug in Storybrooke en wil graag zijn band met zijn zoon Henry versterken. Henry weet alleen niet meer dat hij zijn vader is. Ondertussen gaat Neal op zoek naar zijn papa Rumplestiltskin, die vermist blijkt te zijn. Regina komt erachter dat Rumplestiltskin verbonden is met Robin Hood. Lang geleden in het Sprookjesland zoeken Belle en Lumiere een magische manier om Rumplestiltskin uit de dood terug te brengen.

16. 16. It's Not Easy Being Green

6 april 2014 (44 minuten)

Terwijl de inwoners van Storybrooke een van hun dorpsgenoten begraven, vechten Zelena en Regina met elkaar op leven en dood. Lang geleden in het Sprookjesland ontdekt Zelena dat Regina haar half-zus is, die samen met Rumpelstiltskin magie leert te gebruiken.

17. 17. The Jolly Roger

13 april 2014 (44 minuten)

Emma krijgt les in toveren van Regina, zodat ze de boze heks kan verslaan. Ariel keert terug naar Storybrooke en vraagt Hook om haar te helpen Prins Eric te vinden. Lang geleden in het Sprookjesland ontdekken Ariel en Hook dat Prins Eric wordt gevangen gehouden door de dief van Hook's schip 'de Jolly Roger'.

18. 18. Bleeding Through

20 april 2014 (44 minuten)

Regina zoekt, door middel van een spreuk, contact met haar dode moeder Cora om erachter te komen waarom ze Zelena achterliet. Lang geleden in het Sprookjesland moet een jonge Cora haar zwangerschap verbergen, om niet alles kwijt te raken wat haar lief is.

19. 19. A Curious Thing

27 april 2014 (43 minuten)

Als Hook Emma niet zoent, zodat ze haar magische krachten verliest, dreigt Zelena Henry te doden. Lang geleden in het Sprookjesland gaan Snow en Prins Charming op zoek naar de goede heks Glinda om te vragen of zij kan helpen Zelena te verslaan. In plaats daarvan stuiten ze op de vloek waardoor de bewoners van Storybrooke hun herinneringen zijn kwijtgeraakt.

20. 20. Kansas

4 mei 2014 (44 minuten)

Mary Margaret kan elk moment bevallen en de bewoners van Storybrooke doen hun best om de nieuwe baby te beschermen tegen Zelena. Lang geleden in het Sprookjesland probeert Glinda Zelena over te halen om goed te worden, maar dan komt Dorothy Gale uit Kansas in hun leven.

21. 21. Snow Drifts

11 mei 2014 (43 minuten)

Alle inwoners van Storybrooke vieren samen met Mary Margaret en David de geboorte van hun zoon. Maar de vloek van de overleden Zelena treedt in werking, waardoor Emma en Hook teruggebracht worden naar het sprookjesbos. Ze komen terecht in de tijd voordat de vloek van Regina in werking trad.

22. 22. There's No Place Like Home

11 mei 2014 (45 minuten)

Emma en Hook moeten hun weg terug naar Storybrooke zien te vinden, maar dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt. De twee mogen namelijk de gebeurtenissen van voor de eerste vloek niet verstoren. Anders zou het heden er ineens heel anders uit kunnen gaan zien.

Seizoen 1 was erg boeiend. Seizoen 2 was ook goed, maar wel minder. Er zaten zeker sterke afleveringen bij, maar over de gehele linie kreeg ik de indruk dat het veelal een herhaling van zetten was. Dit derde seizoen voelde vooral vernieuwend en hierdoor werd opnieuw het niveau van het eerste seizoen gehaald.

Hetgeen waar dit seizoen veel aan te danken heeft, zijn de twee nieuwe antagonisten. Peter Pan vond ik een riskante keuze. Zeker in het Disney universum is hij immers toch één van de meest vooraanstaande helden met Hook als één van de meest vooraanstaande slechteriken. Het feit dat die rollen worden omgedraaid in Once Upon a Time is even onwennig, maar naarmate het seizoen vorderde, kreeg ik er steeds meer respect voor hoe ze dit hebben aangepakt en hoe de verhalen van de personages die we al kennen erin verweven worden. Met het hele Oz gebeuren ben ik verder nauwelijks bekend, maar het werd sterk uitgewerkt. Zelena is een gemeende en overtuigend neergezette rivale. Deze twee vijanden zijn naar mijn mening een stuk interessanter dan Cora, die te veel op Regina leek.

Ik blijf het knap vinden hoe men erin slaagt om deze werelden met elkaar te laten overlappen en hoe alles van tevoren precies lijkt te zijn uitgedacht. Ondanks dat de spanning af en toe teniet wordt gedaan doordat de personages zelf net iets te vaak terugvallen op het 'het goede wint toch altijd', blijft het interessant om te zien met welke problemen de personages te maken krijgen en hoe ze zich eruit moeten redden. Het scheelt dat het allemaal tamelijk onvoorspelbaar blijft.

Benieuwd wat het vierde seizoen gaat brengen. Hopelijk blijft dit niveau aanhouden.