Mijn Series +

Once Upon a Time - Seizoen 7 (2017-2018)

Avontuur / Fantasy

ontwikkeld door Edward Kitsis en Adam Horowitz
met Lana Parrilla, Robert Carlyle en Colin O'Donoghue

Emma Swan is premiejager van beroep, en kan mensen opsporen die liever niet gevonden willen worden. Zelf wordt ze op haar 28ste verjaardag gevonden door een 10-jarige jongen die zegt haar zoon te zijn. Hij zegt in een dorp, Storybrooke, te wonen waar alle sprookjesfiguren door de boze heks (zijn stiefmoeder) zijn verbannen en dat Emma de enige is die deze vloek ongedaan kan maken. Alle bewoners uit Storybrooke lijden door de spreuk aan geheugenverlies en weten niet welk sprookjesfiguur ze eigenlijk zijn.

1. Hyperion Heights
  20. Is This Henry Mills?
  21. Homecoming
  22. Leaving Storybrooke
avatar van tommykonijn
Ik vind Once Upon a Time een heerlijke serie. Als je een beetje affiniteit hebt met Disney en sprookjes is de kans zeer groot dat je je hiermee gaat vermaken. Ik heb dan ook ontzettend genoten van de eerste vijf seizoenen en het zesde seizoen was voor mij zelfs de overtreffende trap. Het nieuws dat er een zevende seizoen zat aan te komen met een grotendeels nieuwe cast vond ik geen al te best vooruitzicht...

En het valt inderdaad niet mee. De eerste helft van seizoen 7 lijkt nog het meest op een spin-off van de 'originele serie' en heeft echt last van opstartproblemen. Er moeten een hoop nieuwe personages geïntroduceerd worden en daar wordt (gelukkig) uitgebreid de tijd voor genomen, maar het wordt steeds duidelijker dat het seizoen compleet afhankelijk is van de drie oude bekenden. Van de nieuwe personages zijn eigenlijk alleen Alice en Robin Hood leuk. De rest is nauwelijks memorabel (Jacinda, Drizella, Gothel), compleet nutteloos (Tina, Drew) of zelfs redelijk irritant (Victoria Belfrey, Lucy). Daarnaast komt het de vaste kijker ook allemaal nét iets te bekend voor. De gelijkenissen met seizoen 1 zijn immers talrijk: een vloek waarbij de sprookjesfiguren hun geheugen kwijt zijn, iemand van buitenaf die moet gaan geloven, het kind dat wél gelooft belandt in een coma...

De tweede helft is aanzienlijk beter, maar ook hier valt genoeg op aan te merken. De grootste teleurstelling is nog wel hoe moeiteloos de almachtige Gothel opeens wordt uitgeschakeld. Daar had echt wat meer spektakel in mogen zitten. De twee laatste afleveringen zijn dan wel weer op het oude niveau. Eens temeer blijkt dat Rumplestiltskin het meest imposante personage is. Zijn plotse verschijning wordt echter nooit helemaal goed uitgelegd en het lijkt voelbaar dat de schrijvers aan het begin van dit seizoen niet wisten dat het tevens het laatste seizoen zou gaan worden.

Dus de serie eindigt met een domper? Niet helemaal. Het einde, waarbij Rumplestiltskin herenigd wordt met Belle, Regina van alle werelden één wereld weet te maken en gekroond wordt tot koningin en de kijker nog één keer een korte rondleiding krijgt door Storybrooke, is namelijk wel bevredigend. Het liet me absoluut met een tevreden gevoel achter. Een hoge score kan ik het seizoen echter niet geven; daarvoor blijft het allemaal iets te lang sudderen. Van de zeven seizoenen is dit veruit het minste wat de reeks te bieden heeft, maar door de finale is het gelukkig wel alsnog de moeite waard.