• 8.985.812 stemmen

Buffy the Vampire Slayer - Seizoen 2 (1997-1998)

Alternatieve titel: Buffy, the Vampire Slayer: The Series

Ontwikkeld door: Joss Whedon

Met: Sarah Michelle Gellar, Nicholas Brendon en Alyson Hannigan

Datum van release: maandag 15 september 1997

Eerst uitgezonden op: The WB (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 2 via Disney+

Plot Buffy the Vampire Slayer

Buffy Summers is een door het lot uitverkoren geboren Slayer. Haar ouders zijn gescheiden en samen met haar moeder verhuist ze naar Sunnydale. Als ze op haar nieuwe school -Sunnydale High- komt, maakt haar Watcher, bibliothecaris Rupert Giles, haar duidelijk dat ze haar lot als Slayer niet uit de weg kan gaan. Een Watcher is de hoeder van een Slayer die op haar let, haar traint en haar met informatie en advies bijstaat. Haar lot is om (met name) vampiers te doden. Terwijl ze zich langzaam maar zeker met haar roeping verzoent, sluiten medestudenten Willow Rosenberg en Xander Harris zich bij haar aan, nadat die bij toeval achter haar geheim komen.

Afleveringen Seizoen 2 (1997-1998)

1. 1. When She Was Bad

15 september 1997 (42 minuten)

De zomer loopt op zijn einde en Buffy zit in een dip. Xander en Willow maken zich grote zorgen om haar. Helemaal omdat de afstand tussen Buffy en Angel ook steeds groter aan het worden is. Als Giles, Willow, Cordelia en Jenny Calendar worden ontvoerd, is Buffy ervan overtuigd dat zij de enige is die hen en de wereld kan redden van de volgelingen van de Gezalfde die de Meester weer toch leven wil opwekken.

2. 2. Some Assembly Required

22 september 1997 (42 minuten)

Als er op mysterieuze wijze lichaamsdelen verdwijnen van begraven meisjes ontdekt Buffy dat die delen gebruikt worden om de perfecte vrouw te creëren. Het enige wat nog niet is verdwenen is een hoofd...

3. 3. School Hard

29 september 1997 (42 minuten)

Spike en Drusilla komen aan in Sunnydale voor de Nacht van Sint Vigeous. Buffy zal haar klasgenoten, de rector en haar moeder moeten beschermen tegen gasten die ongenodigd de ouderavond komen verstoren. Het moeilijkste is echter om haar geheim te behouden!

4. 4. Inca Mummy Girl

6 oktober 1997 (42 minuten)

Tijdens een excursie naar het Nationaal Historisch Museum verdwijnt er een student. Buffy en Giles denken dat een sexy Peruaanse uitwisselingsstudente er meer van weet. Xander is in de ban van haar schoonheid en negeert de waarschuwingen van Buffy.

5. 5. Reptile Boy

13 oktober 1997 (42 minuten)

Voor Buffy en Cordelia mondt een studentenfeest uit in een totale nachtmerrie wanneer ze als menselijk offer worden aangeboden aan een weerzinwekkend half-mens, half-slang wezen.

6. 6. Halloween

27 oktober 1997 (42 minuten)

''Trick or Treat?'' Buffy's Halloween kostuum zorgt ervoor dat zij haar krachten aan het verliezen is. Als ze met Xander en Willow langs de deuren gaat op Halloween veranderen de kinderen in de personages waarin ze verkleed zijn! Zou de bibliothecaris Giles er toevallig iets meer van weten?

7. 7. Lie to Me

3 november 1997 (42 minuten)

Prille liefde kan een probleem vormen: vooral wanneer Buffy haar grote liefde uit de vierde klas van haar oude school onverwachts tegen het lijf loopt. Hij wil haar graag aan Spike uitleveren in ruil voor onsterfelijkheid. Ondertussen vertelt Angel over zijn vroegere relatie met Drusilla.

8. 8. The Dark Age

10 november 1997 (42 minuten)

De toekomst ziet er niet al te best uit voor Giles of Jenny Calendar. Giles' anders zo rustige bestaan wordt volledig verstoord wanneer een misdrijf met zijn verleden in verband wordt gebracht. Buffy en Angel zijn op zoek naar een manier om Jenny te redden van een demon die bezit heeft genomen van haar ziel en lichaam.

9. 9. What's My Line, Part One

17 november 1997 (42 minuten)

In dit eerste deel van deze tweedelige aflevering hebben Buffy en Angel eindelijk een afspraakje. Spike en Angel zijn op jacht naar elkaar en Buffy ontmoet een nieuwe bondgenoot, Kendra.

10. 10. What's My Line, Part Two

24 november 1997 (42 minuten)

Om Angel te redden spannen Buffy (geheel tegen haar zin) en de nieuwe vampier-Slayer Kendra hun krachten samen. Xander en Cordelia hebben een intieme ontmoeting bij Buffy thuis.

11. 11. Ted

8 december 1997 (42 minuten)

Iedereen is gek op Ted, de nieuwe vriend van Buffy's moeder, behalve Buffy zelf. Zij verdenkt hem ervan een totaal ander persoon te zijn. Giles is druk bezig om zijn relatie met Jenny te redden, terwijl Xander en Cordelia hun relatie verborgen houden voor de buitenwereld.

12. 12. Bad Eggs

12 januari 1998 (42 minuten)

Buffy en haar medestudenten krijgen op school een leeropdracht over het opvoeden van kinderen en moeten maar eerst beginnen met het passen op een ei, waar ze als koppel samen verantwoordelijk voor zijn. De proeven verlopen echter een beetje rotter dan gepland. Dingen beginnen pas echt uit de hand te lopen wanneer het stadje wordt bezocht door twee wild west vampieren die op zoek zijn naar Buffy. Haar relatie met Angel wordt meer intiemer, en Xander en Cordelia houden nog steeds hun relatie geheim.

13. 13. Surprise (1)

19 januari 1998 (42 minuten)

Spike en Drusilla proberen de afgesneden lichaamsdelen van de Rechter bij elkaar te brengen om ze zo als dodelijk wapen te gebruiken tegen Buffy en de inwoners van Sunnydale. Angel begint steeds meer menselijke gevoelens te krijgen voor haar, maar tijdens een intiem moment met Buffy vindt er een schokkende gebeurtenis plaats als Angel opeens wakker schrikt en naar buiten stormt in helse pijnen...

14. 14. Innocence (2)

20 januari 1998 (42 minuten)

Na een hartstochtelijke ontmoeting tussen Buffy en Angel verandert Angel terug in de kwaadaardige Angelus. Zij realiseert zich dat ze hem nu moet vernietigen. De relatie tussen Giles en Jenny neemt een onverwachte wending en Willow is zwaar teleurgesteld wanneer ze erachter komt dat Xander een verhouding heeft met Cordelia.

15. 15. Phases

27 januari 1998 (42 minuten)

Als een weerwolf Sunnydale bezoekt is het aan Buffy en haar bende om de mensen te beschermen tegen de duivelse indringer. Willow is teveel met haar hoofd in de wolken sinds ze Oz heeft ontmoet. Ze realiseert zich dan ook helemaal niet wat voor gevaar er boven haar hoofd hangt.

16. 16. Bewitched, Bothered and Bewildered

10 februari 1998 (42 minuten)

Op Valentijnsdag verbreekt Cordelia onder druk van haar vriendinnen haar relatie met Xander. Hij weet een heks zover te krijgen dat ze Cordelia betovert. De betovering heeft echter een averechtse werking en al snel beginnen alle vrouwen van Sunnydale High Xander in een ander licht te zien.

17. 17. Passion

24 februari 1998 (42 minuten)

Angelus' obsessie om Buffy te kwellen neemt een gevaarlijke wending aan als hij steeds dichterbij haar en haar huis komt. Buffy ziet zich genoodzaakt een goed gesprek aan te gaan met haar moeder. Jenny gebruikt alles wat in haar macht ligt om haar fouten recht te zetten, helemaal wat betreft Giles.

18. 18. Killed by Death

3 maart 1998 (42 minuten)

Buffy belandt met een hevige griepkoorts in het ziekenhuis waar ze een klein kind ontmoet. In zijn aanwezigheid beleeft ze heftige nachtmerries uit haar verleden en het heden. Xander poogt de herstellende Buffy te beschermen tegen de woedende Angelus die haar nog steeds lastig valt. Cordelia is hevig jaloers omdat Xander zoveel tijd met Buffy doorbrengt.

19. 19. I Only Have Eyes for You

28 april 1998 (42 minuten)

Buffy roept de hulp van haar vrienden in om een laatste rustplaats te vinden voor een gefolterde geest die door de gangen van Sunnydale High zweeft. In de tussentijd probeert een lijdende Giles erachter te komen of die geest niet toevallig Jenny is die een boodschap van de andere kant aan hem probeert door te geven.

20. 20. Go Fish

5 mei 1998 (42 minuten)

Iets is niet helemaal in de haak wanneer een monster leden van het zwembad aanvalt. Wanneer Buffy besluit om als beschermer van het team op te treden gaat Xander undercover om de echte reden te zoeken waarom er leden van het team verdwijnen.

21. 21. Becoming, Part One

12 mei 1998 (42 minuten)

Buffy komt terecht in een wereld van samenzweringen, spanning en liefdesverdriet als zij besloten heeft om voor eens en voor altijd met Angelus af te rekenen. Deze beslissing wordt nog complexer als Willow het geheim vindt om Angel te genezen. Angelus daarentegen zou liever een duivelse geest opgraven dan terug te keren naar Buffy.

22. 22. Becoming, Part Two

19 mei 1998 (42 minuten)

De spanning stijgt naar het kookpunt als de hel zich klaarmaakt om de wereld op te slokken en alleen Buffy dit kan voorkomen. Als Giles in handen komt van de vijand en Angelus zich klaarmaakt om Buffy te verwoesten, heeft Buffy geen andere keus dan een bondgenootschap te sluiten met een aantal verraderlijke partijen.

avatar van Jordy

Jordy

Grote delen van dit seizoen zijn voor mij denk ik het beste dat ooit op bewegend beeld is vastgelegd

avatar van AHWA_mm

AHWA_mm

Een van de twee sterkste seizoenen van Buffy inderdaad. 2-3 blijven onovertroffen.

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

Het leuke aan de serie is dat iedereen een ander favoriet seizoen lijkt te hebben, al is iedereen het er vaak wel over eens dat seizoen 3 geweldig is. Seizoen 2 (net als 1) is nog wat meer campy, maar misschien ben ik te streng met mijn beoordeling. Seizoen 3 is gelijk al zoveel beter, 4 en 5 vind ik weer een heel stuk minder en juist 6 en 7 weer geweldig. Wie weet kijk ik 1, 2 en 4 binnenkort eens los, om te bepalen wat ik nu eigenlijk het minst vind: Ik ben nu geneigd te zeggen dat 1 en 2 beter zijn dan 4 & 5, maar geen idee eigenlijk.

avatar van AHWA_mm

AHWA_mm

Ik denk dat mijn volgorde zou zijn 3-2-1-5-6-7-4. Off the top of my head. Het is alweer lang geleden.

avatar van Smallprint84

Smallprint84

Mijn favo-volgorde = 2 - 3 - 5 - 4+6 - 7 - 1

En Angel = 2 - 1 - 3+4 - 5 (De Illyria-arc + Smile Time zijn geweldig!).

Wat vinden jullie trouwens van de comics?

Persoonlijk vind ik de spin-off comic Fray geweldig en ook het 1e Vol. v. Angel&Faith

avatar van niethie

niethie

6-5-2-3-4-7-1 (1 = met afstand de minste, vind dat daar alleen de laatste 3 a 4 afleveringen zich kunnen meten met wat erop volgen ging) 4* is misschien nog wel wat te weinig voor dit seizoen aangezien ik de duistere sfeer (vooral met het Angelus subplot) hieruit onovertroffen vind, ook al vind ik seizoenen 5 en 6 (op emotioneel vlak) beter.

De comics in een ver verleden nog eens gekocht om nog maar iets te hebben wat ook maar een beetje Buffy ademde (in dezelfde periode zelfs 2 hele foute xbox/ps2 games die eraan refereerde voor veel geld binnen gehaald en snel weer weggedaan) Gave tekenstijl maar echt veel deed het me niet. Had dan liever gehad dat ze nog een seizoen gemaakt hadden als het mogelijk geweest was.

Edit: Inmiddels ook seizoenen 4 en 5 toegevoegd, morgen de laatste twee. Mijn dvd van seizoen 3 is echter een Engelse en het kost me nu echt even teveel tijd en turen om dat te gaan vertalen. Hopelijk kan iemand anders dat voor zijn/haar rekening nemen?

Ok ik had van in het begin geen hoge verwachtingen van deze serie maar de cultstatus sprak me wel aan en had eens zin in een serietje vol onzin. Het eerste seizoen maakte dit meer dan waar, gewoon pure fun, amateuristisch, niks speciaals maar vermakelijk. Dan kom ik aan bij seizoen 2 en ... wow , ik heb amper 4 dagen gedaan voor al de afleveringen. In tegenstelling tot het vorige trekt dit seizoen echt alles uit de kast qua relaties, plottwists, villains, personages die sterven etc ...

Er kunnen zich nu twee situaties voordoen, of de serie blijft dit soort momenten behouden (ik hoop het) of dit seizoen is gewoon het hoogtepunt.

avatar van Miszmi

Miszmi

Een heel stuk beter dan het eerste seizoen. Helaas zijn er in dit seizoen nog wel enkele matige afleveringen. Of afleveringen die steengoed beginnen en uiteindelijk een zeer matige uitkomst hebben. Gelukkig compenseert het aantal uitstekende afleveringen dat zeker. Humor wordt goed verwerkt, niet in overvloed, maar precies goed.

goldendream

Ik kocht de box met alle seizoenen voor 38 euro. Dat valt best mee. Intussen heb ik de eerste vier afleveringen van het tweede seizoen bekeken. De derde episode (School Hard) biedt me de hoop dat dit seizoen sterker zal zijn dan het eerste.

Xander doet me al een tijdje denken aan Chandler van Friends: een beetje dezelfde domme opmerkingen, maar minder grappig.

Willow vind ik schattig en sympathiek.

Buffy blijft een schatje, hoewel ze duidelijk meer van zich afbijt. Dat mag wel, met al die vampieren natuurlijk.

goldendream

Na de sterke 3de episode lijkt de 6de (Halloween) zowat de voorlopig zwakste. Een hoop flauwekul. Na de Meester leek Billy Idol, de nieuwe vijand, een gevaarlijke tegenstander, maar in die aflevering verliest hij veel van zijn pluimen. Hij gaat op de loop voor Buffy. Pfff.

goldendream

De cover van seizoen 2 is bij mij anders: Buffy staat er alleen op, omgeven door kaarsen.

Ik vind tvmeter best een leuke site, maar door het beperkt aantal deelnemers is er weinig interactie. Dat is spijtig. Het lijkt alsof je iets schrijft wat niemand ooit leest.

goldendream

Het tweede seizoen volledig bekeken. Het is een heel stuk sterker dan het eerste.

avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

Samen met seizoen 3 behoort deze tot de beste. Wat een vooruitgang met seizoen 1 en heel veel dingen worden veel breder uitgediept, emotioneler en volwassener. Al kon ik seizoen 1 ook heel goed waarderen, maar het is wel beter om een nieuwe weg in te slaan. Meer afleveringen ook om van te genieten.

Sowieso de scenes met bad guy Angel zijn meesterlijk. Hoe dit ontstaat, hoe Buffy hiermee om gaat en hoe hij uiteindelijk sterft zijn ontroerend en een emotioneel hoogtepunt. En natuurlijk niet te vergeten de dood van Jenny. Heel mooi gedaan.

Weer geen enkele slechte aflevering. Al dan wel de één beter dan de andere. Leuke nieuwe personages zoals Spike, Drusila, Oz en in zekere zin ook Kendra, omdat het een leuke twist was..

Ook heel vaak gezien en waarschijnlijk zal ik het nog vaak blijven kijken. Naast de hoofdlijn met de main villain en de ontwikkelingen met Angel krijgen we tussendoor leuke opvulafleveringen. Die stuk voor stuk leuk zijn en vermakelijk.