Mijn Series +

Buffy the Vampire Slayer - Seizoen 6 (2001-2002)

Alternatieve titel: Buffy, the Vampire Slayer: The Series

Fantasy / Actie

ontwikkeld door Joss Whedon
met Sarah Michelle Gellar, Nicholas Brendon en Alyson Hannigan

Buffy Summers is een door het lot uitverkoren geboren Slayer. Haar ouders zijn gescheiden en samen met haar moeder verhuist ze naar Sunnydale. Als ze op haar nieuwe school -Sunnydale High- komt, maakt haar Watcher, bibliothecaris Rupert Giles, haar duidelijk dat ze haar lot als Slayer niet uit de weg kan gaan. Een Watcher is de hoeder van een Slayer die op haar let, haar traint en haar met informatie en advies bijstaat. Haar lot is om (met name) vampiers te doden. Terwijl ze zich langzaam maar zeker met haar roeping verzoent, sluiten medestudenten Willow Rosenberg en Xander Harris zich bij haar aan, nadat die bij toeval achter haar geheim komen.

1. Bargaining, Part One
  20. Villains
  21. Two to Go (1)
  22. Grave (2)
avatar van Inland Rabbit
They got the Mustard ooooooooooout!

avatar van Miszmi
Ik zag een beetje op tegen de zevende aflevering, ik heb het meestal niet zo op van die musical-afleveringen. Achteraf overigens nergens voor nodig, want het blijkt de beste aflevering van dit seizoen. Een zeer gepaste aflevering, waarbij het zingen ook daadwerkelijk een achterliggende reden heeft. Dat kon ik wel waarderen, ook het feit dat iedereen eens uitsprak wat hij echt dacht. Hiermee sloot je gelijk enkele verhaallijnen af, of in ieder geval het hoge woord was eruit. Ook Gone vond ik een sterke aflevering, maar ik vind wel dat ze te weinig met dat verhaal hebben gedaan. Na die aflevering hoor je er verder niks meer over en dat is toch wel een gemiste kans, dat had dit seizoen wel wat meer diepgang kunnen geven.

Verder vond ik het hoofdplot dit seizoen niet ongelooflijk interessant, maar de uiteindelijk uitwerking wel. Met name de laatste afleveringen van dit seizoen zijn erg sterk. Ook eindelijk eens een belangrijke gebeurtenis die ik van te voren niet wist, dat was een verademing moet ik zeggen. Mogelijk dat het afscheid mij best zwaar viel. Ik heb behoorlijk wat tijd nodig gehad om aan Tara te wennen en uiteindelijk heeft ze het voor elkaar te krijgen om tot één van mijn favoriete personages te behoren.
Dit seizoen moet het verder vooral van dat soort dingen hebben en niet van het hoofdplot. Het is allemaal wel vernieuwend vergeleken met de eerdere seizoenen en dat maakt ook dat het niet eens zo heel slecht aanvoelt allemaal. Uiteindelijk krijgt dit seizoen ook gewoon weer een hele dikke voldoende.

De eerste twee afleveringen bevallen me sterk. De vrees is er wel dat er weer onnozele episodes zullen volgen. Anya zit in de begingeneriek, Tara en Gilles niet. Dat verontrust me ook.

Episode 3 en 4 vind ik ook sterk. Buffy is onzeker, verward en ongelukkig. Gellar speelt die rol heel overtuigend. Spike is één van mijn favoriete personages geworden. Willow en Tara zijn eveneens top.

Toch vrees ik wat komen zal:
- Die trut van een Anya blijft maar irriteren en aangezien ze in de begingeneriek zit, zal ze niet onder een piano of zo terechtkomen. Xander was nooit mijn favoriet, maar hij verdient wel beter dan zo'n stom personage als lief.
- Tara en Gilles zitten niet in de begingeneriek. Ik vrees dat ze de serie zullen verlaten en beiden zou ik een gemis vinden.
- En vooral: 3 nerds uit het verleden zullen wellicht een grote rol spelen. De laatste episode die ik zag, werd daardoor al wat bezoedeld. Ik heb helemaal niks tegen onzekere mensen die uitgesloten worden. Integendeel, ik voel medelijden met hen en erger me aan de pestkoppen die zichzelf zo super vinden. In deze serie worden ze echter zo irritant gemaakt, dat er geen sympathie, maar ergernis voor hen overblijft.

Episode 5 keldert, zoals verwacht, de serie weer helemaal. Na een reeks sterke afleveringen in seizoen 5 en een stevige start van seizoen 6 is daar weer de ommekeer: 3 onnozele, idiote boefjes en ook Gellar acteert irritant mee. Die zogezegde humor in de serie is tenenkrommend.

Episode 6: Dawn pubert sterk, middelmatige aflevering (geen top, geen flop)
Episode 7: de muzikale toer opgaan; op zich idioot dit te doen, maar toch is het genietbaar (geen top, geen flop)

Episodes 8, 9, 10 en 11 gezien. Halverwege het seizoen dus. Tenzij er veel verandert, beoordeel ik dit seizoen op het niveau van het 4de. De seizoenen 2, 3 en 5 zijn sterker, 4 en 6 zijn minder, maar wel goed.

Ik mis een sterke rode draad in dit seizoen. Er zit wel een vervolgverhaal in de afleveringen, maar veel stelt het niet voor.

Het zwakste hier vind ik die 3 nerds die de vijand zijn. Wanneer zij meespelen, wordt het belachelijk irritant. Ik hoop dus dat ze in de komende 11 afleveringen geen grote rol zullen spelen.

De relatie Buffy - Spike staat me ook niet echt aan. Beetje kloppen op elkaar, dan wat vrijen, dan weer ruziën, dan weer het bed in ... Met Angel en Riley had ze een echte relatie. Angel op kop (de liefde van haar leven), bij Riley besefte ze dat het niet hetzelfde als met Angel was, maar nu met Spike ... tja ... Buffy is helemaal niet lief of sympathiek tegenover Spike.

Het sterkste aan dit seizoen vind ik de toenemende kracht van Willow en de gevolgen voor de vriendengroep. Daarom hoop ik dat dit aspect een grote rol speelt in de komende afleveringen. Ik ben blij dat Tara voorlopig niet uit de serie verdwenen is. Ze is echt zo'n lieveke.

De resterende 11 episodes zullen belangrijk zijn: als de 3 nerds heel belangrijk worden, is de kans groot dat dit het zwakste seizoen wordt. Als Willow en Tara belangrijk worden, kan het zich eventueel toch nog meten met de beste seizoenen.

De episodes 12, 13, 14, 15 en 16 maken duidelijk dat dit seizoen absoluut niet kan tippen aan seizoen 2, 3 en 5, maar ook nog eens ferm onder seizoen 4 scoort. Zelfs het matige seizoen 1 lijkt momenteel beter. In het huidige seizoen zit geen sterke rode draad, het springt wat van het een naar het ander. Spanning is er nauwelijks, irritante humor des te meer. Buffy zelf is doelloos en haar relatie met Spike stelt niet veel voor, alsof de makers niet weten welke richting ze uitwillen. Xander en zijn trut Anya steken ferm tegen. Wat acteert die Anya vreselijk ergerlijk. Gilles is verdwenen en Dawn zit op een zijspoor. Ook met haar weten de makers niet wat ze willen. Willow en Tara zijn het interessantst, maar er viel zoveel meer uit hun personages te halen. Willow is eventjes het pad van de zwarte magie op, maar dat stopt zo vlug. Eigenlijk hadden ze rond Willow de rode draad van het seizoen kunnen maken. Wetende dat dat belachelijke trio nerds nog aan bod zal komen, zijn de verwachtingen voor de resterende episodes heel laag. Spijtig, want met Willow op het slechte pad was zoveel mogelijk geweest.

Het verbaast me sterk, afgaande op de reeks povere episodes na elkaar, maar aflevering 17 (Normal again) is ijzersterk met prachtig acteerwerk van de hele cast.

Ligt het aan de harde kritieken op een lange reeks episodes? Raar, maar ook afleveringen 18 en 19 zijn goed. Anya blijft een seut, het trio irritant, maar de verwikkelingen rond Buffy, Spike, Xander, Willow en Tara maken veel goed.

De finale van dit seizoen is echt sterk en redt het seizoen. De eerste 4 en laatste 5 episodes meten zich met het beste wat de serie te bieden heeft. Het midden is op een zeldzame uitzondering na matig tot soms echt zwak.

Heel goed dat ze Willow weer op het pad van de zwarte magie gebracht hebben. Willow biedt het beste van dit seizoen. Tara zal ik wel missen. Zo'n lief, kwetsbaar en gevoelig meisje.

Voorlopige tussenstand van beste naar minste seizoen: 5 - 3 - 2 - 6 - 4 - 1.

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)