Mijn Series +

The Office - Seizoen 1 (2005)

Alternatieve titels: The Office US | The Office: An American Workplace

ontwikkeld door Ricky Gervais en Stephen Merchant
met Steve Carell, Rainn Wilson en John Krasinski

Een mockumentary over een groep kantoormedewerkers bij Dunder-Mifflin Paper Company in Scranton, Pennsylvania. Baas Michael Scott probeert, op zijn eigen manier, alles draaiende te houden. Hij krijgt van het hoofdkantoor te horen dat hij moet gaan inkrimpen, maar heeft het hier heel moeilijk mee en probeert dit uit te stellen. Zijn assistent Dwight denkt dat hij het voor het zeggen heeft en hoopt op promotie. Verder zijn er romances, fraude en gebeuren er de nodige ongevallen. Dit is een remake van de Britse versie.

1. Pilot
  2. Diversity Day
  3. Health Care
  4. The Alliance
  5. Basketball
  6. Hot Girl
avatar van -SprayIt-
Net ook de UK versie gekeken, leuk om deze er meteen achteraan te doen. Gervais zet een veel, veel betere rol van gekke baas neer. Lastig natuurlijk om de remake vanaf het begin goed neer te zetten. Carell moet duidelijk nog wennen aan zijn rol, die in latere seizoenen een stuk beter en meer eigen wordt. Wel een paar hilarische momenten en verder ook goed gecast, 3,5*.

avatar van Esteban
Hoewel ik het doorgaans meer voor Britse humor heb, gaat mijn voorkeur net eerder uit naar de Amerikaanse cast. En dan vooral Steve Carell.

avatar van The Oceanic Six
Ik ben een groot fan van The Office UK, dat bol staat van de scherpe humor, maar ook met een soms best sympathiek verhaal rondom een groep kantoormedewerkers. Ricky Gervais vertolkte op legendarische wijze de rol van de afschuwelijke baas David Brent, een personage waarbij ik meerdere malen per aflevering wel weg wilde kijken uit pure schaamte. Het was hilarisch, het was briljant geschreven.

En toen kwam er de Amerikaanse versie die ik ook jarenlang trouw heb gevolgd. Het werd redelijk kut in de laatste seizoenen, maar zeker de eerste jaren haalde dit ook een bijzonder hoog niveau. Ik ben recent maar eens begonnen met het opnieuw bekijken van deze serie en dat geeft toch wel weer een goed gevoel, want ook al is de Engelse versie beter geschreven en net wat gênanter, dit mag er ook wel wezen.

Dat is voor een heel groot deel te danken aan hoofdrolspeler Steve Carell als baas Michael Scott, die misschien net niet dat niveau van David Brent aan weet te tikken, maar het scheelt ook niet heel veel. Ook zijn dialogen en acties zijn bijzonder schaamteloos, pijnlijk en betreurenswaardig, precies zoals je dat als kijker graag ziet. Met seizoen 1 zit deze serie nog lang nog op volle toeren, maar niettemin zitten er genoeg van zulke scènes in. De verjaardagskaart voor Meredith, het potje basketbal tegen de magazijncollega's, de diversiteitsdag. Ouch. Maar Carell hoeft de serie niet alleen te dragen, want je leert al snel vele andere collega's kennen. En hier zie ik wel verschil met de Engelse versie. Daar lag de nadruk op David, assistent Gareth, Tim en Dawn. De rest van de medewerkers hadden echt een bijrolletje voor de opvulling. Hier ligt de focus ook wel op dezelfde personages, die hier dan Michael, Dwight, Jim en Pam heten, maar de rest van de collega's krijgen ook meer dan voldoende momenten om de focus op zichzelf te leggen.

Onder andere Stanley, Kevin, Oscar en Ryan doen al leuk mee. Maar toegeven, de focus ligt wel meestal op de vier genoemde namen. Dwight is bijzonder geestig als kontenkruiper. Hij is minder schaamteloos dan Gareth in de Engelse versie, maar Dwight is dan wel weer grappiger. En de Jim en Pam flirts zijn ook in seizoen 1 al geslaagd. Als je de serie hebt gezien weet je het vervolg, maar hier zijn ze al best schattig samen. Echt zo'n setje waarbij je al meteen hoopt dat het wat gaat worden. Jenna Fischer is dan ook een mooie vrouw met een hele lieve uitstraling. En ze zijn erg leuk in hun strijd om Dwight te pesten.

Kortom, seizoen 1 is leuk. Misschien is Amerikaanse humor wat directer en minder fijnzinnig dan Britse humor, maar The Office UK en US kunnen heel goed naast elkaar door het leven. Beiden draag ik een warm hart toe. En ik verheug me er dus op om de komende tijd de resterende seizoenen ook opnieuw te bekijken.

avatar van The Oceanic Six
The Office-acteurs verrassen stel met huwelijksdans uit de sitcom | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Leuk zeg. Tof om ze allemaal weer even te zien. En ook grappig dat ze een beetje hun rol spelen. Meredith met een fles drank, Angela met haar kat.