Mijn Series +

Game of Thrones - Seizoen 2 (2012)

Fantasy / Drama

ontwikkeld door David Benioff en D. B. Weiss
met Peter Dinklage, Lena Headey en Michelle Fairley

Geïnspireerd op de sage van de succesvolle fantasieboeken Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin, speelt deze HBO dramaserie zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters zelfs een heel leven lang. Dwars door de intrigerende aarden van het zuiden, de wilde gronden van het oosten, het bevroren noorden en tot aan de oude Muur die het rijk beschermt tegen het mysterieuze obscure van hierboven, vechten de machtige families van de Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

1. The North Remembers
  2. The Night Lands
  3. What Is Dead May Never Die
  4. Garden of Bones
  5. The Ghost of Harrenhal
  6. The Old Gods and the New
  7. A Man Without Honor
  8. The Prince of Winterfell
  9. Blackwater
  10. Valar Morghulis
avatar van joolstein
De aankleding is nog steeds erg mooi. Kosten noch moeite zijn gespaard om een fictieve middeleeuwse wereld te creëren. Zoals ik al aangaf in seizoen één zijn dit boeken van George RR Martin. Deze ben ik dan ook gaan lezen. De boeken zijn erg sterk! Met bijna altijd veel plot twisten en verrassingen. En dat is dus net de manco bij dit seizoen! De belangrijkste verrassing wordt bij aflevering 6 al onthuld. Dit was voor mij zo' n domper dat dit seizoen voor mij niet meer dan drie sterren verdiend!

avatar van Chilli
Over welke belangrijkste verrassing heb je het dan?

avatar van The Oceanic Six
Ik vond seizoen 1 net wat pakkender, maar seizoen 2 is ook wel de moeite waard geworden. Het plot is voor mijn gevoel wat grootschaliger, er lijkt veel meer budget voor zowel de aankleding als de grootschalige actie te zijn en nog altijd weten de verhaallijnen wel te boeien. En het soms erg wrede tintje wat aan de serie hangt doet het bij mij goed, dan voeren ze toch weer iets uit wat in een andere serie met een sisser zou zijn afgelopen. Toch mis ik een klik met de serie waardoor ik 'm bovengemiddeld goed wil noemen na het bekijken van de eerste twee seizoenen. De reden van het waanzinnige gehype van de laatste jaren heb ik nog niet helemaal kunnen ontdekken.

avatar van Decec
Goede spannend serie

avatar van tommykonijn
Beviel me wat beter dan het eerste seizoen, hoewel ik de eerste drie afleveringen wederom wat aan de trage kant vond. Wat dat betreft slaagt Game of Thrones er tot dusver nog niet in om écht binnen te komen bij mij. Ik moet wel zeggen dat ik vanaf aflevering 4 telkens heel erg uitkeek naar de volgende. Met name de steeds dichterbij komende strijd om King's Landing houdt de boel interessant en de daadwerkelijke slag mag er dan ook zeker wezen. Acteerwerk is nog steeds in orde (met name Peter Dinklage blijft leuk; al helemaal de interactie tussen Tyrion en de achterbakse Joffrey) en de wereld begint ook steeds meer vorm aan te nemen. De laatste aflevering kent een fantastische cliffhanger. Het derde seizoen bewaar ik even tot na mijn buitenlandstage, maar ik ben toch wel weer benieuwd geworden...

avatar van brawljeff
Inmiddels heb ik ook het tweede seizoen voor een tweede keer gekeken. Ik moet zeggen dat ik er wat langzamer in kwam dan bij het eerste seizoen. Er worden dit seizoen enorm veel personages geïntroduceerd: Stannis, Melisandre, Margaery, Brienne, Ser Davos, Yara en nog veel meer. Dit wordt op een prima manier gedaan, maar houdt het tempo wat laag. Zo heb je sommige kampen maar in drie of voer afleveringen voorbij zien komen.

De productie is duidelijk duurder geworden. In seizoen 1 werd de grote veldslag volledig buiten beeld gelaten, maar kunnen we deze in volle glorie aanschouwen. Het doet niet onder bij de gemiddelde historische films. In dit seizoen steelt, zoals de gehele eerste helft van deze serie, Tyrion wederom de show. Een erg leuk uitgewerkt personage, vertolkt door een briljante acteur.

avatar van Threeohthree
8 jaar naar de officiële release dan eindelijk begonnen met Game of Thrones. Nouja, toen het net uit kwam wel seizoen 1 gezien, maar had al snel door dat wachten tot alle seizoen beschikbaar waren voor mij beter zou zijn dan elk jaar te moeten wachten op een nieuw seizoen. I.v.m. beschikbaarheid doe ik dit eigenlijk zelden tot nooit, echter gezien het bij GoT wat lastiger was dan simpelweg Netflix aan slingeren nooit echt in de verleiding geweest om het toch te gaan kijken.

Echter nu alle seizoenen beschikbaar zijn en vrijwel mijn hele niet serie kijkende familie Game of Thrones al gezien heeft leek het me dan eindelijk tijd om aan het avontuur te beginnen.

Seizoen 1 had ik een tijdje terug al eens opnieuw gezien dus begonnen bij seizoen 2. Op zich een goed seizoen, maar zoals hierboven vermeldt gaat het meeste van dit seizoen zitten in het introduceren van personages die overigen stuk voor stuk geweldig zijn. Het zorgt er enkel wel voor dat er verder niet heel veel gebeurd, en dat is helemaal prima. De GoT wereld is een beetje zoals The Witcher games; je kan je er uren mee vermaken zonder dat er wat gebeurd. De wereld is namelijk zo levendig dat de meest doorsnee dingen toch interessant zijn.

Op naar seizoen 3!

avatar van kleintje 2
Toch eenzelfde gevoel als bij seizoen 1. Toch heeft, net als bij seizoen 1, de seizoensfinale mij weten over te halen om het volgende derde seizoen te kijken. Ik geeft bij de eerste twee seizoenen enkel een 4,0 vanwege de geweldige verhaallijn met plottwisten. Maar ja, ik geef eerlijk toe dat ik de serie toch leuk begin te vinden. Hopelijk weten de goede ratings van seizoen 3 en 4 zichzelf waar te laten blijken.

avatar van Dorstigjimmyke
kleintje 2

Dat had ik de eerste twee seizoenen ook. Vanaf seizoen 3 ben ik echt verliefd geworden op deze serie.

avatar van LikeAJedi
Dit seizoen heeft me toch wel overtuigd. Het verhaal is goed, dialogen zijn scherp en er is wat meer actie. Zelf heb ik dit seizoen geen een keer gehad dat ik het saai vond en me concentratie verloor. De serie weet precies hoe je de afleveringen consistent interessant houdt en de opbouw naar het gevecht om kingslanding is ook sterk. Het gevecht zelf is oké, maar écht spectaculair vond ik het nou ook weer niet. Wellicht niet de juiste muziek? Of te weinig muziek? Wat ik wel zeker weet wat het gevecht om kingslanding miste is spektakel.

Als minpunten zou ik noemen, het constant introduceren van personages. Ik raak af en toe echt de draad kwijt wie nou wie is en hoe hij ook alweer heet en ik ben juist ontzettend goed met namen, dus als ik dat niet eens kan bijhouden dan is het wel erg verwarrend af en toe. Choreografie van het zwaardvechten vind ik ook tegenvallen. Het is iets te realistisch georiënteerd terwijl het in een niet realistisch setting is. Ik zou dan denken maak ik die scènes juist zo spectaculair mogelijk.

Je ziet overigens ook duidelijk dat in dit seizoen het budget gestegen is. Visueel ziet het er allemaal wat beter uit en mooier de CGI ziet er ook goed uit en de acteerprestaties zijn wederom erg goed. Peter Dinklage springt er dit seizoen wel boven uit, vond zijn personage ook erg goed dit seizoen. Overigens vond ik dat mysterieuze personage Jaqen ook erg interessant, net als Emilia Clarke als draken vrouw. Ben echt ontzettend benieuwd naar als de draken dalijk volwassen zijn, dat belooft wel wat spektakel. Verder lijkt de reis van Bran, Hodor en Osha ook erg interessant te worden. Robb Stark zijn personage is ook een stuk beter ontwikkeld dit seizoen. Ik blijf het overigens nog steeds jammer vinden dat Sean Bean in het 1e seizoen er al uit stapte.

Al met al een goed seizoen. Ben benieuwd naar seizoen 3!

avatar van Thomas83
De verhaallijnen lopen echt lekker sinds ze zijn opgezet eind seizoen 1. Vooral die van Arya op de vlucht en Jon Snow voorbij The Wall bevallen me. Mooi ook om de jonge Starks allemaal in hun rol te zien groeien, en Jon en Ygritte vormen een erg leuk duo. Veel chemie tussen de acteurs ook.

De nieuwe personages zijn sowieso allemaal ook leuke toevoegingen, en dit seizoen zie je duidelijk dat het budget omhoog is gegaan. De sets en locaties zijn mooier en geven een gevoel van een grotere schaal. Nog geen groots in beeld gebrachten gevechten overigens, maar de wereld van Westeros en omstreken is levendiger geworden, en voor het eerst zien we magie (in de letterlijke zin) in de serie.

Tyrion blijft erg leuk omdat hij zo slim is. Ditmaal al helemaal als de Hand of the King in de slangenkuil die King's Landing is. Het geeft erg veel voldoening om hem iedereen te zien bespelen. Hij maakt scènes met haast ieder personage ook beter. De interacties tussen uitgekookte personages als Varys, Littlefinger en Tyrion zijn heerlijk.

Cersei en Sansa begonnen seizoen 1 als karikaturen, maar ze worden echt beter. De tijden van de echte typetjes zijn wel redelijk voorbij nu, ook al blijft Cersei ook later altijd nog wat soapachtig. Jaime gaat dat wat beter af. Die begint dit seizoen al echt leuk te worden. Tywin blijft een imposant personage. Vond zijn scènes met Arya ook erg leuk. Die laten een andere kant van hem zien.

Wel balen dat met Yoren en Luwin wat van mijn favoriete personages sterven. Maar daar zijn er veel van in deze serie, en het hoort ook wel een beetje bij Game of Thrones dat er regelmatig een belangrijk personage het loodje legt. Dat maakt de serie ook een stuk spannender.

De een na laatste aflevering is bijzonder doordat deze in zijn geheel is gewijd aan de Battle of the Blackwater. Hoewel dit seizoen nog geen grootschalige gevechten biedt is toch wel echt episch allemaal, ook door de prachtige setting bij nacht. Sterke special-effects ook voor tv.

Dat kan dan weer niet gezegd worden als de White Walkers weer opduiken helemaal op het einde. Die zien er in hun nieuwe vormgeving toch een heel stuk minder indrukwekkend uit. Van Nazgûl-achtige wezens naar een stuk minder intrigerende CGI ijsmonsters. 4.0*.