• 8.985.805 stemmen

House - Seizoen 1 (2004-2005)

Alternatieve titel: House M.D.

Ontwikkeld door: David Shore

Met: Hugh Laurie, Omar Epps en Lisa Edelstein

Datum van release: dinsdag 16 november 2004

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

Plot House

House, M.D. volgt de praktijken van dokter Gregory House, een briljante, maar verbitterde arts. Hij drijft zijn team van jonge dokters tot het uiterste om achter de oorzaken van een patiënt z'n ziekte te komen, zet zijn vriendschap met collega Wilson regelmatig op het spel en drijft zijn baas Cuddy tot wanhoop. Maar aan het eind van de dag redt hij meestal het leven van een patiënt die anderen opgegeven zouden hebben.

Afleveringen Seizoen 1 (2004-2005)

1. 1. Pilot

16 november 2004 (42 minuten)

Als een lerares vol verbijsterde kleuters ineens begint te raaskallen en stuiptrekkingen krijgt, roept House snel de hulp van zijn team specialisten om te voorkomen dat haar toestand zo verslechtert dat ze misschien nooit meer terug kan naar haar school.

2. 2. Paternity

23 november 2004 (42 minuten)

De nachten zijn bijzonder angstaanjagend voor een lacrosse-speler die aan waanvoorstellingen lijdt. House stelt voor om een gewaagde netvliespunctie uit te voeren om erachter te komen of er een genetische reden is dat de jongen zo bang is voor het donker.

3. 3. Occam's Razor

30 november 2004 (42 minuten)

Na een gepassioneerde nacht met zijn vriendin raakt een student in shock en valt bewusteloos neer. House en zijn team hebben de ene na de andere onjuiste theorie waarom zijn witte bloed-lichaampjes zo snel in aantal afnemen.

4. 4. Maternity

7 december 2004 (42 minuten)

Er waart een virus rond dat zich snel onder de allerjongste patiëntjes verspreidt en House moet de juiste beslissing nemen om zoveel mogelijk baby's te redden.

5. 5. Damned If You Do

14 december 2004 (42 minuten)

Een non komt de afdeling spoedeisende hulp binnen met opgezwollen, rode handpalmen. Wanneer de allergiecrème echter bijwerkingen veroorzaakt, zouden House en zijn team wel wat hulp van boven kunnen gebruiken.

6. 6. The Socratic Method

21 december 2004 (42 minuten)

Familiezaken worden extra belangrijk als House te maken krijgt met een schizofrene moeder en haar toegewijde zoon. Hij wordt ervan verdacht zijn zieke moeder meer dan de voorgeschreven hoeveelheid medicijnen te geven.

7. 7. Fidelity

28 december 2004 (42 minuten)

Een vrouw moet eigenlijk wel de waarheid opbiechten als blijkt dat ze een zeldzame Afrikaanse slaapziekte heeft die door seksueel contact wordt overgedragen. Maar zij en haar man ontkennen allebei overspel te hebben gepleegd.

8. 8. Poison

25 januari 2005 (42 minuten)

Een giftige stof bezorgt een middelbare scholier stuiptrekkingen. Een experimentele behandeling leidt tot niets en ook een grondige doorzoeking van het ouderlijke huis levert niets op. De moeder van de jongen neemt echter geen risico meer totdat ze van het centrum voor ziektebestrijding heeft gehoord.

9. 9. DNR

1 februari 2005 (42 minuten)

House slaat de order van de aan een rolstoel gekluisterde trompetspeler John Henry Giles om hem niet te reanimeren in de wind, om zodoende zijn leven te redden. John daagt House voor het gerecht wegens het niet naleven van zijn wensen.

10. 10. Histories

8 februari 2005 (42 minuten)

Als een dakloze binnenkomt met een overdosis insuline, lijkt er opzet in het spel. Er is echter meer aan de hand. Kunnen de strips die ze tekent de oplossing bieden?

11. 11. Detox

15 februari 2005 (42 minuten)

House moet zien uit te vinden waarom een patiënt inwendige bloedingen heeft na een auto-ongeval. Intussen gaat hij een weddenschap aan met Cuddy dat hij best zonder de pijnstillers kan. Zorgen de ontwenningsverschijnselen ervoor dat de patiënt niet overleeft?

12. 12. Sports Medicine

22 februari 2005 (42 minuten)

Er staart meer op het spel dan de carrière van een pitcher als een ernstig gebroken arm bizar botverlies aan het licht brengt. House verdenkt de man ervan een drugsverslaving te verbergen.

13. 13. Cursed

1 maart 2005 (42 minuten)

Een 12-jarige jongen wordt in het ziekenhuis opgenomen met koorts en een verdachte uitslag. Wat in eerste instantie een longontsteking lijkt, verandert in iets waarvan de diagnose veel lastiger te stellen is, omdat het een allergie, miltvuur, een afwijking aan het afweersysteem of misschien iets nog veel ergers zou kunnen zijn.

14. 14. Control

15 maart 2005 (42 minuten)

Een ogenschijnlijke zelfverzekerde, maar fragiele vrouwelijke manager blijkt letterlijk een gebroken hart te hebben. Haar zelfverminking en boulimie maken het onmogelijk om bij haar een levensreddende transplantatie uit te voeren.

15. 15. Mob Rules

22 maart 2005 (42 minuten)

House maakt gebruik van uiterst ongebruikelijk methoden om bij een maffioso met leverfalen de juiste diagnose te stellen. Uiteindelijk vraagt hij zichzelf af of de crimineel mogelijk homoseksueel is.

16. 16. Heavy

29 maart 2005 (42 minuten)

Wanneer een 10-jarig meisje een hartaanval krijgt, weet House zeker dat het meisje meer last heeft dan alleen overgewicht. Volgens hem is dat slechts een symptoom en niet de oorzaak van haar levensbedreigende situatie.

17. 17. Role Model

12 april 2005 (42 minuten)

House krijgt nog meer dan normaal met politiek te maken wanneer een zwarte senator wordt binnengebracht die tijdens een geldinzamelingsactie in elkaar is gezakt.

18. 18. Babies & Bathwater

19 april 2005 (42 minuten)

Het personeel van het ziekenhuis krijgt te maken met een kwestie rondom ongeboren kinderen wanneer een zwangere vrouw met kanker weigert behandeld te worden omdat dat schadelijk zou kunnen zijn voor haar foetus. Ook wordt een stel gearresteerd wegens het in gevaar brengen van een kind wanneer hun baby ziek wordt doordat het alleen veganistisch eten krijgt.

19. 19. Kids

3 mei 2005 (42 minuten)

House en zijn collega's krijgen het aan de stok met de publieke opinie wanneer ze op zoek gaan naar de oorzaak van de ongewone en potentieel dodelijke symptomen die een duiker vertoont.

20. 20. Love Hurts

10 mei 2005 (42 minuten)

Een confrontatie tussen het Oosten en het Westen doet zich voor wanneer een 21-jarige Aziatische man een beroerte krijgt na een aantal holistische artsen te hebben bezocht. Maar ligt de alternatieve geneeskunst of zijn dominante vriendin aan de basis van dit probleem?

21. 21. Three Stories

17 mei 2005 (42 minuten)

House geeft een aantal studenten een bizarre les die ze nooit zullen vergeten. Wanneer hij de zorg krijgt over de echtgenoot van z'n ex moet hij extra opletten.

22. 22. Honeymoon

24 mei 2005 (42 minuten)

Hoewel uit alle onderzoeken bij haar man blijkt dat er geen reden tot ongerustheid is, weet Stacy zeker dat er iets mis is met de gezondheid van haar man. Ze dringt er bij House op aan om een diagnose te stellen.

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

In blijkbaar 7 dagen alle 22 afleveringen gekeken op Netflix. Ik ben onverwachts verkocht.

Ik zie als ware 2 verschillende verhaalsoorten: die van het ziekenhuisteam en die van de patiënten. Vooral de rode draad van eerstgenoemde vind ik erg goed. Uiteraard House, maar ook Cameron, Chase, Foreman en zeker Wilson hun verhaallijnen maken me nieuwsgierig (en een stukje verslaafd). De patiënten en hun problemen zijn prima als verhaallijn voor de afwisseling. Ik vind de ene patiënt, dus aflevering, interessanter dan de ander, maar dat zul je toch altijd houden.

Wat ik een beetje miste zijn beelden, dus kennis, van de omgeving van het ziekenhuis en House zijn team. Denk aan New Jersey of de teamleden hun leven buiten hun werk. Ik neem aan dat dit per seizoen wordt opgebouwd dus ik kan het niet eens negatief noemen, meer een punt waar ik naar uitkijk.

Op naar seizoen 2!

avatar van jerome998

jerome998

Ik zit nu midden in seizoen 5, en de rode draad is tot zover heel sterk gebleven. Karakters worden steeds verder uitgediept en een aantal verrassingen zullen nog op je pad komen Heerlijke serie!

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Klinkt geweldig Sheppard!

avatar van Jack Bauer_mm

Jack Bauer_mm

Ik kan vrij slecht tegen procedurals en ben series sowieso vrij snel zat. House is echter een vrij briljante serie en kan het iedereen aanraden. Ook tegen het einde mij niet aan de serie geërgerd. Heb het echter niet gebinged; liep elk seizoen gelijk met FOX.

avatar van arno74

arno74

Mooie serie, House was de laatste serie die ik op TV echt actief gevolgd heb en alle reklamebreaks heb willen slikken. Naast het goede plot en het sterke acteerwerk is het ook fascinerend om te zien wat voor bizarre aandoeningen er zijn en hoe de medische wereld daarmee omgaat. Het mag gek klinken, maar House is een realistische serie, en daar bestaan eigenlijk geen andere van, die nemen het allemaal niet zo nauw met medische feiten en details zoals hier wel gebeurt. Ruim 4*.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Het eerste seizoen is lekker constant. Een soort van Sherlock Holmes in een medische wereld. Personages zijn prachtig, script is goed en snel geschreven. Heb me ondanks de repetitiviteit vermaakt met de 22 afleveringen. De vraag is natuurlijk of mijn aandacht niet begint af te zwakken tijdens de seizoenen die nog moeten komen. Daarom wissel ik elk seizoen af met een seizoentje van The West Wing.

arno74 schreef:

Ik heb me er niet in verdiept, maar ik kom al heel snel bij een paar sites die een en ander onderuithalen: 88 mistakes, 9 factual errors, most and least accurate epi... en een heuse dokter die zelf commentaar geeft: medical reviews. Enerzijds interesseert het me niet zo, anderzijds zou het leuk zijn eens een serie te zien die álles op orde heeft wat de feiten betreft.

Het grote probleem met 'House M.D.' voor mij is dat Hugh Laurie('s personage, net als eigenlijk alle andere) me simpelweg mateloos irriteert, en dan houdt het snel op. Hij had het bij (Britse) komedie mogen laten, want daarin heeft hij geweldige dingen gedaan natuurlijk. Kwam ik 'm later óók nog es tegen als fulltime overbodige zanger / muzikant! Het succes gun ik hem van harte, maar de beste man had van mij gerust van bepaalde markten thuis mogen blijven.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Knappe serie. De acteurs zijn geweldig en het personage dat Hugh Laurie vertolkt is echt verslavend om naar te kijken. De hele serie blijft op een zekere constante maar het blijft wel meer van hetzelfde. Een 4*

Ah, die House. Wat hield ik van dit heerlijke personage, mede dankzij de fantastische Hugh Laurie natuurlijk. Die man ís de show. Hilarisch, gevat, getroebleerd, onuitstaanbaar en onweerstaanbaar tegelijkertijd.

Dat de serie het niet zo nauw neemt met medische feitjes en het gedrag van House binnen de ziekenhuisomgeving ondenkbaar is, stoorde me zelden. Na een tijd ben ik alsnog gestopt met kijken. Ik ben niet zo'n fan van series die elke aflevering een case afsluiten op min of meer dezelfde wijze.

Niettegenstaande, Hugh Laurie had hier een dankbaar en ronduit geweldig personage in handen, hij is ook de reden waarom het werkte.

PS: Een leuk iets vond ik de wijze waarop elke aflevering begon. Zwaar afgekeken van Six Feet Under, maar dan met een zieke in plaats van een overlijden.

• 1917 stemmen

Gregory House moet haast één van m'n favoriete tv-personages zijn: een onpeilbare zwartgalligaard met bovenal een heerlijk gevoel voor humor, dat natuurlijk maar weinig mensen die zijn biotoop betreden begrijpen / kunnen appreciëren. Daarvoor zouden zij de dolle dokter beter moeten leren kennen, en dat laat hij helemaal niet toe. House wordt sterk neergezet door Hugh Laurie, een geroutineerd Brits acteur die zijn strepen toen allang verdiend had (sla zijn samenwerkingen met Fry of pak 'm beet Blackadder er maar 'ns op na), en draagt de reeks. Van de overige hoofdpersonages intrigeren vooral Wilson, House's beste vriend én tegenpool, en Foreman, die eigenlijk meer op House lijkt dan hij prettig vindt, me.

De elektriciteit tussen House en Cuddy is in dit eerste seizoen nog maar heel oppervlakkig aanwezig, in seizoen 1 wordt er vooral op Cameron gefocust wat dat betreft. Het hoeft niet te verbazen dat dit uitloopt op een sisser. Verder dan een schuchtere date zijn House en Cameron niet gekomen, en in de afleveringen daarna kwam House's ex Stacy op de proppen, en kregen we op de valreep nog wat mee van de voorhistorie van de dokter.

In dit seizoen worden de diverse karakters nog niet echt uitgediept, en treden vooral de soms bizarre cases naar de voorgrond. De consults van House in de praktijk zorgen vaak voor een amusant intermezzo.

Of het medisch allemaal klopt, weet ik niet. Ik denk dat de meeste mensen die de show volgen hier geen idee van hebben en er ook niet echt een punt van maken. Het blijft in de eerste plaats fictie, en zo beleef ik het ook. Ik kan van de nukken van House erg genieten, en dat is vaak al genoeg.

4,5 sterren

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

Alle seizoenen gezien. Wel een leuke serie.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Zoals in vele andere seizoenen, gewoon iedere keer hetzelfde liedje daar stoor ik mij het meest aan, iedere keer persoon x is ziek, dokters onderzoeken hem, denken een keer of twee dat ze een remedie hebben, dat mislukt en daar heb je House die op de valreep met een geniale oplossing komt.

Laurie speelt overigens wel vrij goed, en zijn baas is sexy as hell maar verder matig.