• 8.985.277 stemmen

Broadchurch - Seizoen 1 (2013)

Show titel: Broadchurch

Ontwikkeld door: Chris Chibnall en Chris Chibnall

Met: David Tennant, Olivia Colman en Jodie Whittaker

Datum van release: maandag 4 maart 2013

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+

Plot Broadchurch

Het rustige Zuid-Engelse kustplaatsje Broadchurch wordt opgeschrikt door de moord op de 11-jarige Danny Latimer. Het politieonderzoek wordt geleid door de inspecteurs Alec Hardy en Ellie Miller. Ellie kent de familie van het slachtoffer al jaren en heeft het erg moeilijk met het enorme verdriet dat Danny’s dood in Broadchurch heeft veroorzaakt. Daarbij worstelt ze ook met diverse persoonlijke dilemma’s, én met het feit dat ze het vreselijk vindt om met Hardy te moeten werken. De spanning tussen de twee loopt op als de beginnende journalist Olly, een neefje van Ellie, zich op een hinderlijke manier met het onderzoek gaat bemoeien. Zo probeert iedereen op zijn manier te achterhalen wat er met Danny is gebeurd. Er worden verdenkingen uitgesproken, en dat leidt tot veel onrust in de kleine dorpsgemeenschap. Zelfs Ellie’s eigen zoon Tom lijkt iets te verbergen te hebben...

Afleveringen Seizoen 1 (2013)

4 maart 2013 (45 minuten)

Rechercheur Ellie Miller keert terug na een vakantie met de veronderstelling dat zij gepromoveerd wordt tot inspecteur. Haar teleurstelling is groot dat Alec Hardy deze functie krijgt. Inspecteur Hardy komt van een plaats genaamd Sandbrook, waar hij zijn zaak heeft zien mislopen en wil nu een rustige werkomgeving creëren. Zijn eerste zaak in Broadchurch betreft een doorgeknipte prikkeldraad bij een weiland en gestolen brandstof uit een tractor.

11 maart 2013 (45 minuten)

Het onderzoek krijgt een onverwachte wending als Mark Latimer, de vader van Danny, als verdachte wordt gezien. Dit omdat hij geen alibi kan leveren voor zijn afwezigheid ten tijde van de moord op zijn zoon. Ellie en Alec vragen zich af wat hij probeert te verbergen. Ondertussen stort Ellie emotioneel in elkaar terwijl zij aan het winkelen is. Priester Paul Coates vangt haar op en hoort dan van haar dat zij zwanger is. Priester Paul probeert ondertussen de gemoederen in het dorp te bedaren door een luisterend oor aan te bieden aan elk die dit wenst.

18 maart 2013 (45 minuten)

Mark wordt nog steeds als een verdachte gezien, helemaal als er bloed gevonden wordt op zijn boot en zijn vingerafdrukken in een vakantiehuis vlakbij de vindplaats van Danny. Mark verklaart de vingerafdrukken door zijn aanwezigheid om een gesprongen waterleiding, maar de huisverzorgster Susan van het vakantiehuis ontkent dit. Nigel, werknemer van Mark, wil zijn baas helpen met het geven van een alibi, maar dit alibi wordt al snel ontkracht. Steve vertelt aan Beth dat hij een spirituele boodschap heeft gekregen van Danny.

25 maart 2013 (45 minuten)

Olly ontdekt het duistere verleden van de eigenaar van de krantenkiosk, Jack. Voordat hij in Broadchurch kwam wonen, heeft hij in de gevangenis gezeten voor seks met een minderjarige. De politie houdt een openbare bijeenkomst om de loop van het onderzoek te bespreken. Steve confronteert Alec over de betrouwbaarheid van zijn geestelijke vermogen. Karen probeert de familie Latimer ervan te overtuigen om de media op te zoeken. Dit zou de zoektocht naar de dader kunnen helpen. Zij besluiten om dit te doen.

1 april 2013 (45 minuten)

Beth confronteert Mark en Becca over hun verhouding. Zij is boos op hen en wil dat zij hiermee stoppen. Karen suggereert aan Olly om een landelijk nieuwsartikel te schrijven over zijn ontdekking over het verleden van Jack. Later belanden Olly en Karen in haar hotelkamer waar zij seks hebben. Mark vertelt aan Alec en Ellie dat de mobiele telefoon, die Jack heeft gebracht, van zijn zoon Danny was. Ellie weet dat Danny ook nog een smartphone in zijn bezit had die nog steeds vermist wordt. Ellie krijgt bezoek van haar zus Lucy Stevens. Zij vraagt geld in ruil voor informatie over de moordenaar.

8 april 2013 (45 minuten)

Wanneer de resultaten uitblijven in het moordonderzoek, besluit opzichter Elaine het onderzoeksteam te verkleinen. Op de begrafenis van Jack beschuldigt priester Paul de dorpsbewoners van het tot zelfmoord drijven van een onschuldige man. Op de bijeenkomst na de begrafenis ziet Alec dat priester Paul regelmatig aan de kinderen zit. Alec ontdekt dan dat priester Paul een ex-alcoholist is en hoort dat in de uitgebrande boot vingerafdrukken van Danny zijn gevonden en ook sporen van zijn skateboard. Olly overlegt een lijst aan Alec en Ellie van wie zijn boot in het verleden hebben gebruikt. Alec confronteert priester Paul met zijn alcoholisme verleden en een oude aanklacht tegen hem over misbruik van een kind.

15 april 2013 (45 minuten)

Ondanks dat het zijn leven kan kosten, weigert Alec in het ziekenhuis te blijven en wil het onderzoek voortzetten. Door sigarettenpeuken, die gevonden zijn op de plek waar Danny is gevonden, denken zij dat Susan daar is geweest en verdenken haar van de moord. Susan bekent dat zij daar is geweest toen zij daar Danny op het strand vond en besluit haar levensverhaal aan Ellie te vertellen. Susan verklaart ook dat zij in de nacht van de moord Nigel heeft gezien, toen hij met een boot op het strand aankwam en Danny samen met zijn skateboard daar heeft neergelegd. Nigel wordt gearresteerd in zijn woning waar ook de hond van Susan wordt gevonden.

22 april 2013 (45 minuten)

De familie Miller is druk op zoek naar de vermiste computer van Tom, niet wetende dat deze in bezit is van Alec. Ellie besluit haar zus Lucy £1000 te betalen voor haar informatie. Zij vertelt haar dat zij iemand in de nacht van de moord een zak met kleren in een kliko zag gooien en dat diegene volgens haar Nigel was. Hierop besluit zij Nigel weer te arresteren als belangrijkste verdachte. Alec ondervraagt ondertussen Tom, in aanwezigheid van zijn vader Joe, over de gegevens die hij gevonden heeft op zijn computer. Dit betreft e-mails tussen hem, Danny en een onbekende persoon.

avatar van Oldground

Oldground

Dit is wel het type serie dat mij heel erg ligt. Detective (buitenstaander) in een rustig ons-kent-ons dorpje. Dat concept verveeld me nooit.

Dit is wel een van de betere die ik gezien heb.

Misschien heeft toevoeger Crow de plots nog er was wat mis gegaan met het toevoegen.

@ Mza.

De plots zijn toegevoegd.

Dank je kerel

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Verrassend goede detective. Nu zijn Britse detectives vrijwel per definitie degelijk, maar af en toe steekt er eentje met kop en schouders erboven uit. Broadchurch valt op doordat het hele seizoen zich rond één zaak afspeelt. Ik had dan ook verwacht dat het een miniserie was, maar niet dus.

De makers maken volop gebruik van de acht afleveringen tijd om de enorme impact te laten zien die de moord op Danny heeft op de hele stad. Hierin slagen ze meesterlijk. Een combinatie van goed schrijven en uitstekend acteerwerk van de hele cast. Jodie Whitaker is volledig geloofwaardig als rouwende moeder en vliegt ondanks de heftige emoties nooit uit de bocht. David Bradley slaagt er niet alleen in om mij te laten vergeten dat hij Walder Frey in Game of Thrones speelt (behalve de kleding ziet hij er precies hetzelfde uit!), maar ook om een heel ambigu personage haarscherp neer te zetten. En dit zijn nog maar twee voorbeelden; de hele cast is uitzonderlijk goed.

Het verhaal is uitstekend geschreven. De moord maakt een heleboel dingen los in de stad, en dramatische gebeurtenissen volgen, maar nooit ongeloofwaardig of té Hollywood. De balans tussen het speurwerk van de politie en het rouwproces van de familie is perfect. De twee rechercheurs zorgen zelf voor nog wat extra drama, zonder dat het ooit te veel wordt. Olivia Colman en David Tennant vormen een mooi duo met een natuurlijke chemie. Hardy's botheid of Ellies emotionele betrokkenheid komen allebei volledig natuurlijk over.

Ik had me er gaandeweg het seizoen op ingesteld dat dit het soort detective was dat volledig op de emotionele impact gericht was, met de daadwerkelijke whodunnit op de tweede plaats. Ik had voor mezelf bedacht dat Nigel wel de dader zou zijn en daar had ik ook wel vrede mee. Mijn verbijstering was dan ook groot toen de dader aan het licht kwam. Dit is de schokkendste plottwist die ik in tijden heb gezien. Toch gooien de makers niet alle geloofwaardigheid overboord, en je kunt niet anders dan concluderen dat het waar moet zijn. De waarheid is er echter zo eentje waar je nog lang niet klaar mee bent, en ik ben dan ook heel erg benieuwd wat er in het tweede seizoen gebeurt.

Als ik één minpunt zou moeten noemen, dan was het de paranormaal begaafde elektricien. Voor mij paste dat niet in het verder zo realistische verhaal. Verder alleen maar pluspunten; de locaties zijn prachtig, de muziek is goed en het acteerwerk is echt van de bovenste plank. Broadchurch is echt een aanrader, niet alleen voor liefhebbers van detectives maar ook voor iedereen die van een goed drama houdt.

avatar van HK Senator

HK Senator

Op zich een goede serie maar hij staat wel stijf van de clichés helaas. Ik spoiler niet als ik zeg, moord in een kleine kustplaats, plaatselijke politie inspecteur die zich gepasseerd voelt doordat er een "grote" man uit de stad haar komt helpen waardoor een haat/liefde verhouding ontstaat tussen de twee inspecteurs.... enz. Maar toch. Prima te doen.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Goede serie. Een klein en afgelegen dorpje, inwoners die zich vreemd gedragen en een rechercheur van buiten af; het zijn genoeg ingrediënten voor een mysterie. De muziek en het camerawerk zijn in orde en zorgen langzaamaan steeds meer voor een eigenzinnig en verdachtmakend sfeertje.

Opvallend trouwens dat er soms takes zijn, die één tot enkele minuten duren. Dat had ik niet verwacht bij een serie als deze. Ze brengen altijd iets extra's met zich mee (spanning, meeslependheid). De ontknoping mag er ook zijn. Ik vraag me af hoe dit verder moet gaan in het tweede seizoen en of dat voldoet; voor m'n gevoel is het namelijk mooi afgerond zo.

Prachtige serie vol drama, spanning en humor. Olivia Colman bewijst opnieuw, zoals gedurende haar hele carrière al, van de buitencategorie te zijn; wat een dijk van een actrice. Ik kan niet wachten om met seizoen 2 te beginnen.

Prima spannende serie. Het beste deel uit de reeks.

avatar van Boenga

Boenga

Britser dan Brits, en dat bedoel ik dan in de meest positieve zin.

Sterk verhaal, perfect opgebouwd, met een gestaag stijgende spanning.

Locatie en setting zijn heerlijk, en dragen in belangrijke mate bij tot die oer-Britse sfeer.

Acteurs spelen allemaal bovengemiddeld, en vooral Tennant en z'n Schotse accent zijn een plezier voor oor en oog. Meer reallife kan het personage van Alec niet neergezet worden , denk ik zo.

De manier waarop alle mogelijke daders steeds opnieuw in beeld kwamen, bracht bovendien de naam Agatha Christie meermaals in mijn gedachten.

Wat dat realiteitsgehalte betreft: daar liep het, behalve ook dit detail...

J.Ch. schreef:

...toch enigszins mis bij de ontknoping. De dreiging van Danny ('we houden hier mee op, anders ga ik het uitbrengen'), terwijl geen seksuele handelingen gebeurd waren, volstond in mijn ogen niet om tot een moord te komen. De dader werd bovendien geen moment als een labiel personage weergegeven. Iedereen kan wel eens buiten zichzelf gaan, maar dit vond ik een stap te ver.

Kost een half *retje, maar ondanks dat een must-see voor wie van Britse detectives houdt.

Ik probeer altijd wat te wisselen in genres, maar ik had na twee seizoenen The Missing erg zin in nog een Britse detective. Broadchurch stond na alle positieve geluiden al lang op mijn lijstje. Dit seizoenen stelde niet teleur. De opbouw van het mysterie was goed en de onthulling zat weer vrij goed in elkaar. Ik had pas aan het begin van de laatste afleveringen een juist vermoeden van wat er gebeurd kon zijn. Het achterwerk was erg wisselend. Olivia Colman steelt hier overduidelijk de show en weet elke scène te stelen. De rest, met in het bijzonder de Latimer familie, vond ik toch wat minder. Grootste pluspunt is de locatie. Wat een prachtig dorpje is dat Broadchurch, dat overigens niet echt bestaat.

Niet de beste Britse detective die ik gezien heb, maar zeker de moeite waard.

David Bradley speelde overigens ook wel erg goed. Wat een fijne acteur is dat toch altijd.

avatar van remorz

remorz

• 1930 berichten

Heerlijke serie.

Goed, degelijk schrijfwerk en acteurs die niet alleen op weinig fouten te betrappen zijn, maar ook nog eens goede onscreen chemie delen. David Tennant met een onweerstaanbaar Schots accent en priemende blik is perfect als Alec Hardy, maar het is toch Olivia Colman die de show steelt als Ellie Miller.

Geloofwaardig in haar zelfbewuste overcompensatie, warm in bijvoorbeeld de opvoedkundige benadering van zware thema’s naar Tom en geleidelijk, onder invloed van Hardy, verhardend in de rol die zij zichzelf vanuit professionaliteit wel moet aanmeten. Colman schakelt moeiteloos (maar niet zonder humor) tussen de interne verwarring en frustratie en bekoeld pragmatische aanpak die ze zaak van haar vraagt, om uiteindelijk toch weer bij een uitbarsting van emotioneel onbegrip uit te komen. Zo’n brede range voor een personage en zo moeilijk voor een actrice om het geloofwaardig te houden dat het allemaal uit één personage afkomstig is; Colman slaagt zonder een greintje twijfel. Zij komt met stip de bovenste regionen van mijn favoriete actrices binnen. Spoiler seizoen 2: die heerlijke uitbrander die zijn Tom geeft in de hal van de rechtbank: wát een acteerkanon, puur smullen.

Verder audiovisueel mooi verzorgd met warme kleuren en fraaie shots, al is het vooral functioneel ingezet. Alles draagt bij aan een licht broeierige sfeer die je wilt van zo'n serie en het is net genoeg om de saaie, grijze look die de standaard-detectiveserie doorgaans lijkt te typeren.

Het mysterie gaat, zeker naar het einde toe, een beetje alle kanten op door zo veel mogelijk personages van geheimen en motieven te voorzien, maar de verdachtmakerij blijft over de gehele linie geloofwaardig, goed uitgewerkt en verrast met een twist die misschien een beetje licht van gewicht is en niet bijzonder schokkend uitpakt, het vormt wel een mooi opstapje naar de ontwikkeling van Miller als personage.

Na seizoen twee en drie wordt duidelijk dat de makers en schrijvers een kundige methode hanteren, die op degelijk niveau weten te herhalen ook, maar in retrospect werpt het toch een wat formulematig licht op ook het eerste seizoen. Toch laat ik de waardering voor seizoen 1 op een solide 4,5* staan. Ik heb hier erg van genoten.

avatar van centurion81

centurion81

• 2038 berichten

Heel fijn seizoen! Lang geleden dat we wat later op bed zijn gegaan omdat we nog een extra aflevering mee wilden pikken

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

Goede serie waarin elk personage goed is uitgediept. David Tennant zet prachtig Hardy neer. Maar vooral Olivia Colman als Ellie Miller wordt briljant neergezet. Tel daarbij het landschap met z’n kliffen en vergezichten en je hebt een top serie. Beslist het kijken waard!

avatar van Wandelaar2

Wandelaar2

De eerste serie is erg goed en overtuigend. Goed verhaal, prachtig acteerwerk en emotionele diepgang. Dat wordt helaas in de volgend twee seizoenen wat minder.

Beste rol in de serie wordt gespeeld door Olivia Colman als rechercheur Ellie Miller.

Na alle positieve commotie viel het mij toch wat tegen (met de waarzegger werd best deftig afgerekend, maar de religieuze zweem was wat al te aanwezig, en natuurlijk is het een detective, dus moeten er wat verplichte, maar daarom niet minder saaie dead ends in zitten), maar zeker de moeite om gezien te hebben.

Heerlijk geacteerd + sfeertje / fotografie, indeed.

Hoewel ik er iets meer van had verwacht is deze Broadchurch zeker het kijken waard. En dat komt met name door de slotaflevering. Hoewel ik Joe op een gegeven ook ging verdenken vond ik de manier waarop Danny werd vermoord wel wat "makkelijk". Maar wat ik het meest fascinerend vond was de uitwerking op vrijwel iedereen toen bleek wie de dader was. Dat werd echt heel goed in beeld gebracht.

avatar van peterjames777

peterjames777

Vooral de moeite waard door Tennant en Colman. Verder is het acteerwerk, evenals dialogen niet altijd even sterk. Ook is het geheel veelste melodramatisch met al die slow motion shots en de dramatische muziek.

avatar van AniSter

AniSter

• 1969 berichten

Op zich boeit de serie wel. Anders gezegd; niet vervelend om naar te kijken. Dit is wel een serie met een tamelijk standaard verloop (vergelijkbaar met Morden i Sandhamn (2010 - 2023)): er gebeurt iets, iedereen kent iedereen, iedereen is verdacht en passeert een voor een de revue met hun persoonlijke problemen, de kijker wordt hierbij continue op een dwaalspoor gezet en uiteindelijk wordt er een dader gevonden. Nu heeft Broadchurch het voordeel dat het slot heel goed uitgewerkt is, wat bij veel andere series binnen dit genre meestal heel mager is. Bij Broadchurch komen de reacties op de dader uitgebreid aan bod.

Ongekend aangrijpend en stijlvol voor een Britse serie van dit soort. Er wordt veel tijd besteed aan het rouwproces van de Latimers en een hoop ander interessant persoonlijk drama in het leven van de inwoners van Broadchurch, al ver voordat de moordzaak echt in beweging weet te komen. De moordzaak zelf is enorm meeslepend, maar qua schrijfwerk niet heel interessant. De uiteindelijke dader bleek weinig verrassend en was eigenlijk al vanaf de eerste afleveringen mijn nummer 1 verdachte (iets wat ik niet vaak kan zeggen).

Dat maakt allemaal ook niet zo uit, want het is al snel duidelijk dat het drama en de personages vooral centraal staan in deze serie. Waar het script vooral in uitblinkt is met bepaalde onthullingen personages in een totaal ander daglicht plaatsen. Het is allemaal ontzettend goed geschreven en het voelt nooit zo gekunsteld als het in dit soort series nog wel eens wil zijn, op misschien de achtergrond van Hardy en dat gedoe met de helderziende na. Maar de dynamiek tussen Hardy en Miller is een grote troef van de serie, niet in het minst door het spel van Tennant en Colman. Ook de rest van de cast weet veel indruk te maken, met name Whittaker als de moeder van de vermoorde Danny. De laatste paar minuten zijn overigens wel een beetje cheesy. Daar schiet de meer Amerikaanse benadering wat door.