Mijn Series +

Atlanta - Seizoen 1 (2016)

Komedie / Drama

ontwikkeld door Donald Glover
met Donald Glover, Brian Tyree Henry en Keith Stanfield

Earnest Marks is een vroegtijdig schoolverlater die als manager de carrière van zijn neef, Alfred "Paper Boi" Miles, van de grond probeert te krijgen. De twee neven werken zich omhoog in de rapscene van Atlanta.

1. The Big Bang
  9. Juneteenth
  10. The Jacket
Oeh. Klinkt goed.

avatar van Jordy
Had al een reactie van jou verwacht

Volgens mij de best gereviewde nieuwe serie van het seizoen. Eerste 2 afleveringen waren erg de moeite waard, benieuwd waar het naar toe gaat.

Kos
Inderdaad erg grappig. Lekkere serie van deze tijd dit.

Kos
Haha. die episode met 'Justin Bieber'. Uberdroog.

Kos
Serie begint steeds raarder te worden.
Episode 7 .

avatar van The Oceanic Six
Kos schreef:
Serie begint steeds raarder te worden.
Episode 7 .

Wat voor soort humor is dit? Te vergelijken met een bepaalde show?

avatar van madmadder
Heb alleen de eerste twee afleveringen gezien, maar die deden me aan Louie denken. Erg leuke serie tot nu toe.

Kos
De eerste afleveringen waren erg leuk, maar het begint nu wel erg sketchachtig te worden.

avatar van Jordy
Ja dat valt mij ook tegen.

JustMike
Ik vind de laatste paar aflevering wel erg goed, ik kan die droge humor wel waarderen. Ik ben het wel eens over het feit dat het steeds vreemder wordt, met de onzichtbare auto als hoogtepunt. Toch heb ik daar wel erg goed om kunnen lachen

avatar van thomzi50
Eindelijk helemaal gezien. Inderdaad, het wordt absurdistischer, iets sketchmatiger doordat ze minder rouleren qua locaties - maar ik vond dat vreemde vaak wel goed werken (zoals die draaideur waarachter de wanbetaler plots verdwijnt), omdat er in de serie ook subtiel op gereflecteerd wordt, en omdat het behendig wordt ingezet voor allerlei scherpe analyses van deze (Afro-Amerikaanse) cultuur. Scherp, komisch, en met niets echt te vergelijken, ook beslist een pluspunt.

avatar van AOVV
Over deze reeks had ik al wel wat goede dingen gehoord, en nu heb ik de tien afleveringen ook bekeken. Donald Glover ken ik van zijn rol als Troy in Community, maar zijn personage in deze reeks is daar geenszins mee te vergelijken. Atlanta is absurdistisch, bij vlagen bizar en vooral erg grappig!

Atlanta lijkt een kruising tussen een comedyreeks en een sketchshow. Glover (die het spelen van de hoofdrol, ook zowat de bezieler is van de reeks) zet zijn personage erg goed neer; de wat gelaten Earnest Marks, die zijn rappende neef Alfred "Paper Boi" probeert te managen. Daarnaast valt vooral het hilarische personage Darius in positieve zin op; de scène waarin hij zichzelf aan een koffertje heeft vastgeketend en aan zijn maat Paper Boi telkens vraagt of die de sleutel niet heeft, of de scène waarin hij op de schietbaan gaat oefenen op een tekening van een hond; het zijn maar enkele voorbeelden waar ik echt waar dubbel om heb gelegen!

Atlanta onderscheidt zich ook in die zin dat geen enkel personage in elke aflevering te zien is. Je zou wel kunnen zeggen dat een "vaste" cast is van vier personages, met naast Earn, Paper Boi en Darius ook nog Van, de vriendin van Earn. In aflevering 7, B.A.N., komt Glover zelf bijvoorbeeld helemaal niet in beeld. Die - overigens fantastische - aflevering beeldt beeldt een aflevering van de fictieve talkshow Montague (inclusief bevreemdende reclamespotjes) uit, waarin Paper Boi te gast is, en ook vooral met een hilarische reportage over de jongeling Antoine, die zichzelf een blanke man uit Colorado genaamd Harrison Booth voelt. On-be-taal-baar!

De humor heeft vaak ook nog eens een dubbele laag, waardoor de reeks inspeelt op socio-culturele thema's. Zo komt het personage Craig Allen in de negende aflevering (Juneteenth moet de titel overigens zijn) in al zijn enthousiasme voor de Afro-Amerikaanse cultuur op mij net over als een racist met zelfontkenning. Een geniale sneer.

De reeks is ondertussen toch al even uit, en een tweede seizoen zou er volgend jaar komen. Ik weet echter niet of ik daar op zit te wachten. Begrijp me niet verkeerd, want ik heb waarlijk genoten van dit eerste seizoen. Atlanta lijkt me gewoon niet veel baat te hebben bij een vervolg. Al mag het tegendeel altijd bewezen worden.

4,5 sterren