ad

Met onder meer: Donald Glover, Brian Tyree Henry en Lakeith Stanfield

Release datum: 6 september 2016

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Atlanta

Earnest Marks is een vroegtijdig schoolverlater die als manager de carrière van zijn neef, Alfred "Paper Boi" Miles, van de grond probeert te krijgen. De twee neven werken zich omhoog in de rapscene van Atlanta.

Social Media

Meningen over Atlanta

avatar van AOVV

AOVV

donderdag 7 september 2017
Atlanta seizoen 1 Over deze reeks had ik al wel wat goede dingen gehoord, en nu heb ik de tien afleveringen ook bekeken. Donald Glover ken ik van zijn rol als Troy in Community, maar zijn personage in deze reeks is daar geenszins mee te vergelijken. Atlanta is absurdistisch, bij vlagen bizar en vooral erg grappig!

Atlanta lijkt een kruising tussen een comedyreeks en een sketchshow. Glover (die het spelen van de hoofdrol, ook zowat de bezieler is van de reeks) zet zijn personage erg goed neer; de wat gelaten Earnest Marks, die zijn rappende neef Alfred "Paper Boi" probeert te managen. Daarnaast valt vooral het hilarische personage Darius in positieve zin op; de scène waarin hij zichzelf aan een koffertje heeft vastgeketend en aan zijn maat Paper Boi telkens vraagt of die de sleutel niet heeft, of de scène waarin hij op de schietbaan gaat oefenen op een tekening van een hond; het zijn maar enkele voorbeelden waar ik echt waar dubbel om heb gelegen!

Atlanta onderscheidt zich ook in die zin dat geen enkel personage in elke aflevering te zien is. Je zou wel kunnen zeggen dat een "vaste" cast is van vier personages, met naast Earn, Paper Boi en Darius ook nog Van, de vriendin van Earn. In aflevering 7, B.A.N., komt Glover zelf bijvoorbeeld helemaal niet in beeld. Die - overigens fantastische - aflevering beeldt beeldt een aflevering van de fictieve talkshow Montague (inclusief bevreemdende reclamespotjes) uit, waarin Paper Boi te gast is, en ook vooral met een hilarische reportage over de jongeling Antoine, die zichzelf een blanke man uit Colorado genaamd Harrison Booth voelt. On-be-taal-baar! :D

De humor heeft vaak ook nog eens een dubbele laag, waardoor de reeks inspeelt op socio-culturele thema's. Zo komt het personage Craig Allen in de negende aflevering (Juneteenth moet de titel overigens zijn) in al zijn enthousiasme voor de Afro-Amerikaanse cultuur op mij net over als een racist met zelfontkenning. Een geniale sneer.

De reeks is ondertussen toch al even uit, en een tweede seizoen zou er volgend jaar komen. Ik weet echter niet of ik daar op zit te wachten. Begrijp me niet verkeerd, want ik heb waarlijk genoten van dit eerste seizoen. Atlanta lijkt me gewoon niet veel baat te hebben bij een vervolg. Al mag het tegendeel altijd bewezen worden.

4,5 sterren
avatar van AOVV

AOVV

zaterdag 18 augustus 2018
Atlanta seizoen 2 Bij het fantastische eerste seizoen zei ik nog dat ik niet zeker was of ik wel op een vervolg zat te wachten, maar toen ik zag dat seizoen 2 er definitief zou komen, keek ik er toch gelijk naar uit. En ook het tweede seizoen is een succes, met veel subtiele humor, absurditeiten en andere bizarre situaties. Ook kan elke aflevering eigenlijk geheel op zichzelf staan en aldus bekeken worden, wat mee de kracht van Atlanta bepaalt.

Barbershop, Teddy Perkins en North of the Border steken er bovenuit, maar het niveau is weer constant en hoog, en ik ben reuze benieuwd wat Glover in de toekomst nog voor ons in petto heeft (al mag dat evengoed met andere projecten).

4 sterren