• 8.985.897 stemmen

Breaking Bad - Seizoen 3 (2010)

Show titel: Breaking Bad

IMDb beoordeling: 9,5 (2.121.626)

Ontwikkeld door: Vince Gilligan

Met: Bryan Cranston, Anna Gunn en Aaron Paul

Datum van release: zondag 21 maart 2010

Eerst uitgezonden op: AMC (Verenigde Staten)

Plot Breaking Bad

Scheikundeleraar Walter White heeft een hectisch privéleven. Alles verandert wanneer er vastgesteld wordt dat Walter longkanker heeft. Met niet lang meer te leven, vraagt hij één van zijn voormalige studenten om samen methamfetamines te maken en verkopen. Niets zal Walter nog stoppen om ervoor te zorgen dat zijn gezin het goed heeft als hij er niet meer is.

Afleveringen Seizoen 3 (2010)

1. 1. No Mas

21 maart 2010 (45 minuten)

Walt heeft te maken met de nasleep van de vliegtuigcrash en een steeds kwadere Skyler, die peinst over de volgende stap in haar leven en dat van haar kinderen. Ondertussen wordt Jesse geconfronteerd met zichzelf.

2. 2. Caballo Sin Nombre

28 maart 2010 (45 minuten)

Ondanks hoogoplopende spanningen in zijn thuissituatie, haalt Walt alles uit de kast om zijn gezin bij elkaar te houden. Walt Jr. haalt uit naar zijn moeder. Saul doet zijn best om Jesse te betrekken bij een hoogst ongebruikelijke investeringsmogelijkheid.

3. 3. I.F.T.

4 april 2010 (45 minuten)

Walt trekt zich niets aan van Skylers eisen, waardoor hij haar steeds verder van zich af duwt. Saul smeekt Jesse om Walt over te halen weer te gaan koken. Op zijn werk gaat Hank, nog steeds geteisterd door paniekaanvallen, over de schreef.

4. 4. Green Light

11 april 2010 (45 minuten)

Walt draait door als hij nieuws krijgt van Skyler en brengt daarmee zijn baan en zijn relaties met Saul en Jesse in gevaar. Hank stort zich volledig op zijn onderzoek naar de blauwe meth van Heisenberg. Jesse bedenkt een nieuw plan.

5. 5. Mas

18 april 2010 (45 minuten)

Gus intensiveert zijn pogingen om Walt weer aan het koken te krijgen, waardoor Walt en Jesse in een conflict raken. Skyler twijfelt over haar nieuwe relatie met Ted. Marie neemt Skyler in vertrouwen over haar zorgen om Hanks gezondheid.

6. 6. Sunset

25 april 2010 (45 minuten)

Walt neemt zijn nieuwe lab in gebruik. Walt Jr. wil antwoord op vragen over de relatie tussen zijn ouders. De Mexicaanse neven jagen het personeel van Gus’ restaurant de stuipen op het lijf. Het onderzoek van Hank brengt Walt en Jesse in problemen.

7. 7. One Minute

2 mei 2010 (45 minuten)

Een woedende Hank gaat de confrontatie aan met Jesse en komt in de problemen op zijn werk. Skyler wil dat Walt actie onderneemt om Hank te helpen. Walts nieuwe lab-assistent verpest de eerste lading meth. De acties van Gus hebben grote gevolgen.

8. 8. I See You

9 mei 2010 (45 minuten)

De familie wacht op nieuws over Hank. Walt vervangt zijn lab-assistent en probeert Gus tevreden te houden. In het ziekenhuis ziet Walt één van de Mexicaanse neven en realiseert hij zich dat hij door het oog van de naald gekropen is.

9. 9. Kafkaesque

16 mei 2010 (45 minuten)

De vooruitzichten voor Hanks herstel leiden tot een conflict tussen Marie en hun verzekeringsmaatschappij. Jesse zoekt een manier om de opbrengst te verhogen.

10. 10. Fly

23 mei 2010 (45 minuten)

Na een lang gespannen nacht in het meth-lab bezorgt een vervelende vlieg die weigert dood te gaan Walt en Jesse extra kopzorgen.

11. 11. Abiquiu

30 mei 2010 (45 minuten)

Hank is ontevreden over de snelheid van zijn herstel, Skyler twijfelt aan Sauls witwaspraktijken en Jesse wordt verliefd op een medepatiënt.

12. 12. Half Measures

6 juni 2010 (45 minuten)

Jesse achtervolgt de dealers die Combo's moord hebben gepland. Hank weigert het ziekenhuis te verlaten en Skyler zet Walt onder druk om haar plan te accepteren.

13. 13. Full Measure

13 juni 2010 (45 minuten)

Nadat hij twee dealers van zijn baas heeft uitgeschakeld, beseft Walt dat Gus van plan is hem en Jesse te vermoorden en Walt te vervangen door zijn voormalige assistent.

Geweldig seizoen, seizoensfinale en villain, maar... het hoogtepunt was natuurlijk de aflevering 'The Fly.'

Hier transformeert Walter White definitief is een keiharde, genadeloze misdaadbaas. Misschien een tikje ongeloofwaardig, wetende dat hij ooit begon om zijn familie goed achter te laten als hij dood was, maar man, wat is de transformatie gruwelijk boeiend. Een moord plegen, het zal wel. Plots lijkt er een knop in zijn hoofd omgezet. Gus als zijn tegenstander is ook al een rol van ongekend niveau (maak daar eens een spin-off van in plaats van Saul Goodman) en hier verovert Breaking Bad het predicaat topserie. De aflevering The Fly is daar een goed voorbeeld van, bizarre, maar unieke aflevering.

Hoe overtref je een seizoen dat inmiddels iconisch is geworden omdat het zo treffend aan de mores van onze tijdsgeest raakt? Door op de juiste momenten in de versnelling te gaan. Het meest in het oog springt de explosieve actie waarmee hoofd- en bijrollen tegen hun wil om in het moeras van de georganiseerde misdaad worden geslingerd. Het plot gaat van het ene hoogtepunt naar het andere hoogtepunt. Toch is dat maar ten dele waarom het derde seizoen zo tot de verbeelding spreekt. Meer dan in de twee vorige seizoenen lijken de schrijvers een duidelijke koers te hebben gevonden voor hun misdaadepos. Het is vlijmscherpe maatschappijkritische satire vol morele patstellingen en filosofische vraagstukken, waarin de hoofdrolspelers inmiddels voldoende in hun rol gegroeid zijn om ook het drama-aspect te dragen.

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Om de een of andere reden destijds bijna afgehaakt bij dit seizoen. Het wist me allemaal maar matig te boeien ineens. Een maand of wat later toch weer verder gekeken en verrek, het bleek toch nog de moeite waard allemaal.

Na een tweede kijkbeurt was dit seizoen toch iets minder dan ik me herinnerde. Het duurt lang voordat het seizoen op gang komt en Gus is hier nog niet heel angstaanjagend. Vooral de latere afleveringen zijn erg bijzonder en wat hierboven al werd gezegd: dit is het seizoen waarin Walter enorm verandert qua personage. Ik vond het echter nooit ongeloofwaardig. Een minpunt vond ik wel de mindere screentime tussen Walt en Jesse. Hun chemie (hehe) is wel het sterkste punt van de hele serie.

avatar van T.O.

T.O.

Ik vond hem toch iets minder dan seizoen 2, die ik wel weer beter en verslavender vond dan seizoen 1. Scenario en plotontwikkeling zijn voor mij de sterkste punten van deze serie en die zijn dit seizoen net ietsje minder. Dus geen alsmaar stijgende lijn wat mij betreft. En juist de cruciale scènes blijven helaas te overdreven en ongeloofwaardig.

avatar van macrobody

macrobody

Kijkt ook weer lekker weg dit seizoen.

avatar van Black Math

Black Math

Een flinke stap vooruit ten opzichte van het vorige seizoen en ook ten opzichte van het eerste seizoen (dat ik iets beter vond dan het tweede), met name door de tweede helft van het seizoen.

De eerste helft is op zich wel aardig, maar het draait met name om familieperikelen, al worden de intermezzos met de Mexicaanse broers behoorlijk spannend gebracht. Ze zeggen aanvankelijk niets, wat bijdraagt aan hun angstaanjagende uitstraling.

Het kantelpunt in het seizoen is de confrontatie van de broers met Hank, waarna het seizoen in een stroomversnelling lijkt te komen wat plotontwikkelingen culminerend in de geweldige cliffhanger waarmee het seizoen afgesloten wordt.

Ook komen in de tweede helft van het seizoen eindelijk de geweldige monologen op gang, waarover een vriend me al had verteld. Waar het er in de eerste seizoenen en de eerste helft van dit seizoen er slechts enkele waren, voelt het in de tweede helft aan alsof je de ene sterke monoloog nog niet verwerkt hebt wanneer de volgende zich alweer aandient. Dit maakt een episode als Fly ook interessant, ondanks dat de episode qua plotontwikkeling toch een beetje als een filler aanvoelt.

Tenslotte is de karakterontwikkeling van Jesse ook interessant te noemen, waarbij hij eerst nietsontziend overkomt wanneer hij de afkickkliniek verlaat, maar later toch een geweten blijkt te hebben en bereid is daar heel ver voor te gaan. Het is interessant te zien dat met name kinderen het beste in hem naar boven halen (wat eigenlijk ook al blijkt uit de Peekaboo aflevering in het vorige seizoen. Wel moet ik zeggen dat ik qua karakter Walter juist weer niet helemaal begrijp zoals hij zich hecht aan Jesse. Ik ben het eens met Gus en had hem allang gedumpt, maar wellicht heeft Walter verborgen motieven die in de volgende twee seizoenen duidelijk worden.

Een ster meer dan het vorige seizoen, 3,5* dus. Als het volgende seizoen op dezelfde manier doorgaat als de tweede helft van dit seizoen, zie ik er voor dat seizoen nog wel een halve ster bovenop komen.

Dit seizoen zou volgens velen het keerpunt van de serie zijn, dus ik was hier wel extra benieuwd naar. Het begint inderdaad veelbelovend met Walt die weigert zijn huis te verlaten en Hank die een aantal keren akelig dichtbij de onthulling komt. Ook de laatste twee afleveringen duiden erop dat er ander weer op komst is.

Zo zitten er meerdere momenten in het seizoen die ik sterk vond, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds niet helemaal fan ben. De serie is bij tijd en wijle tamelijk langdradig naar mijn mening. Ik heb ook al een paar keer gehad dat er nét op tijd, net wanneer ik dreig af te haken, een interessante plotwending komt die er opnieuw voor zorgt dat ik mijn aandacht er weer helemaal bij heb. Mooi dat de serie zulke sterke wendingen kent, maar de momenten laten vaak lang op zich wachten. Het zou idealer zijn als ik tussendoor ook wat vaker onderhuidse spanning zou ervaren, maar dat is vooralsnog niet het geval.

Van de alsmaar stijgende lijn die de serie zou doormaken merk ik nog niet zo veel, maar ik vind het wel vermakelijk kijkvoer. Het scheelt dat de serie klasse blijft uitstralen in het acteerwerk, waardoor het, ook als het even wat minder boeiend is, wel allemaal degelijk blijft. De serie is overduidelijk op haar best wanneer Walter en Jesse samen zijn. Overigens vond ik ook Jesse's monoloog in aflevering 7 een van de hoogtepunten van dit seizoen. Schitterende scène

avatar van NRT

NRT

2 heerlijke seizoenen opnieuw gezien. Aflevering 1 begint goed met die twee enge mexicanen in kostuum, maar daarna leek het plots heel saai te worden tot Walt die epische, pijnlijke speech geeft over die vliegtuigcrash. Wat is dat een mooi moment.

avatar van FlorisV

FlorisV

Fantastisch. Mogelijk het beste seizoen. Lekker veel genieten van alle kleurrijke personages. De keurige maar steeds engere Gus. Zijn stoicijnse klusjesman, droogkloot Mike. De louche, lekker foute advocaat Saul Goodman met steevast de grappigste teksten. De even dodelijke als zwijgzame zonen van Hector Salamanca. Een ongelofelijk goede, bloedstollende scene waarin die twee de confrontatie aangaan met Hank, die daarvoor al steeds meer aan de stress onderdoor gaat. Geweldig acteerwerk van al deze toppers ook.

En je weet dat Gus geen enkele reden heeft Walt te laten leven na zijn grote klus, toch wordt het nergens uitgesproken, pas op het einde van het seizoen, wanneer de spanning een hoogtepunt bereikt. Ook komt het probleem van witwassen aan de orde. Het blijft een intelligente serie. Er zijn geen makkelijke wegen te bewandelen voor wie zich inlaat met de georganiseerde misdaad. Je kunt nog zo slim zijn, zoals Walter, het blijft allemaal verdraait link.

avatar van shimahero

shimahero

Goeie review Floris. Topserie

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Wel apart dat je de soms wel lange dialogen/verhalen,toch op één of ander manier leuk vind,misschien ooit telang maar je leert zo wel echt de personage's kennen,

En Gus is echt perfect.

Op naar seizoen 4 !!!!

avatar van cor1946

cor1946

Was weer een goed seizoen. Op naar 4.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

In dit derde seizoen weer veel actie, conflicten tussen de verscheidene karakters en een interessante ontwikkeling van de verhaallijn. De Mexicaanse drugverkoper Tuco is nu vervangen door zijn twee neefjes die op wraak uit zijn. Het leuke is dat geen enkel personage helemaal zuiver op de graat is. Ze hebben bijna allemaal een goede en slechte kant. Walter de liefhebbende vader die meth produceert, zijn vrouw die hem bedriegt en uit zijn eigen huis laat zetten maar zijn kinderen niet wil zeggen dat hun vader een crimineel is, Hank de vrolijke politieman die het niet zo nauw neemt met de wettelijke procedures, zijn vrouw (die blijkbaar gek is van de kleur paars) staat haar man door dik en dun bij maar is zelf een winkeldievegge enz. Jesse wordt meer en meer een vervelend ventje, maar zijn nieuwe rehabiliterende love interest Andrea (die hij net als Jane weer verslaafd wil maken) is een aangename aanwinst maar krijgt slechts een kleinere rol toebedeeld.

avatar van Corcicus

Corcicus

De MM-scores doen anders vermoeden, maar voor mij is elk seizoen slechter dan het vorige. In dit derde seizoen lijkt het wel een soap geworden waarbij we de huwelijksperikelen van Walt volgen en zijn bizarre vriendschap met de volslagen imbeciel Jesse. Wat erger ik mij dood aan die twee.

Het heeft even geduurd voordat ik seizoen 3 heb kunnen kijken, maar ik ben er deze week in een paar dagen doorheen gevlogen. Nog een kijken, nog een. Deze serie is zo ontzettend goed, dat wist ik natuurlijk al maar ook bij een tweede kijkbeurt is het constant genieten. Breaking Bad ademt perfectie uit. Over alles is nagedacht, details kloppen, karakters zijn steengoed uitgewerkt.

Seizoen 3 is wel duidelijk anders dan de eerste twee seizoenen. Het lijkt toch wel of ze alle remmen los gooien want dit is genadelozer en bruter dan voorheen, zonder dat men vergeet wat de serie zo goed maakt. Maar de paar irritaties die ik bij deze serie had (vooral Walt zijn familie en Marie) zijn hier al veel minder storend. Nou ja, elke scené met Walter jr is nog steeds awkward en niet leuk, maar Skyler is plots beter te pruimen. Dat komt doordat ze haar een wat betere verhaallijn hebben gegeven, maar ook omdat ze gewoon op de hoogte is geraakt van Walt zijn werkzaamheden, waardoor hij niet constant toneelstukjes op hoeft te voeren. Haar geruzie met Walt is niet zo boeiend, al levert het wel die schitterende pizza-op-dak scène op. En Marie blijft ook vervelend, maar ze heeft echt een bijrolletje. Ze heeft trouwens een hele grappige moment, als ze Hank opgewonden krijgt en daardoor met hem het ziekenhuis uit kan. Hilarisch.

Walt zit steeds meer in de grootschalige meth-business, wat er weer voor zorgt dat Hank op hem blijft jagen zonder dat hij weet dat het om Walt gaat. De belangrijkste bijrol is nu voor Gus Fring die als restaurantmanager diep in de drugshandel zit en op ijzig kalme wijze zijn problemen af weet te handelen. Samen met Walt, Hank, Saul en Mike veruit het tofste karakter uit de hele serie voor mij. Het is vooral Hank die een hoop mee maakt. De beste momenten zijn wel zijn jacht op de RV van Pinkman met een zenuwslopend slot als Jesse en Walt erin zitten. Ergens is de oplossing van Walt wel prima, maar ik snap nog steeds niet dat Hank niet gewoon direct Marie belt in plaats van meteen te geloven dat ze een ongeluk heeft gehad. Vond ik een klein smetje op de verhaallijn. Daarna volgt nog Hank die Jesse helemaal in elkaar mept, maar ook zijn eigen aanslag op zijn leven (in een geweldige shoot out!) waardoor hij zwaargewond naar het ziekenhuis moet. Hank is eigenlijk het enige personage in deze serie die gewoon van begin tot eind oprecht en sympathiek genoemd mag worden. Verder is er nog het subplot van Pinkman die opnieuw een beetje geluk vind bij een dame, maar ook dat loopt alweer slecht af en rond het slot van het seizoen lijkt Pinkman zijn dood te vinden, maar heeft mazzel dat Walt hem red door de beide mannen dood te rijden. Ondanks dat het tempo qua sensatie is verhoogd voelt dit seizoen nog steeds ouderwets vertrouwd.

Tot nu toe het beste seizoen, maar gelukkig weet ik wat er nog komt.

4,5* (was 4*)

PS: Extra momentje nog even voor aflevering ''The Fly''. Iedereen die BB heeft gekeken weet wat ik bedoel. Hoe verzin je het

The Oceanic Six schreef:

´You are chasing arround a fly and in your world i´m the idiot?!´

avatar van horizons

horizons

Iets te lange aanloop nodig. Seizoen werd pas goed vanaf moment dat Walter en Jessie zich in de camper voor Hank verstoppen..

Wisselwerking tussen Jesse en Walter blijven beste onderdeel van de serie.