ad
  • 8.082.791 stemmen

Boardwalk Empire - Seizoen 1 (2010)

Show titel: Boardwalk Empire

Seizoenen: 5 seizoenen

Afleveringen: 12

Datum van release: zondag 19 september 2010

• Ziggo Bekijk seizoen 1 via Ziggo

Boardwalk Empire

Afleveringen Seizoen 1 (2010)

1. 1. Boardwalk Empire

Enoch "Nucky" Thompson is één van de vele corrupte, Republikeinse politici die in Atlantic City de touwtjes in handen hebben. De drooglegging maakt zijn intrede en om zichzelf populair te maken stelt Nucky zich met een verzonnen jeugdverhaal aan de plaatselijke vrouwenbeweging voor als een edelmoedige man die de strijd tegen alcohol aangaat.

2. 2. The Ivory Tower

In New York is Arnold Rothstein bezig met het zoeken van enkele schuldigen. Hij wil weten wie zijn drank gestolen heeft en wie de moord op Jim Colosimo geregeld heeft. Samen met zijn jonge collega Lucky Luciano zet hij Frankie Yale, die de moord op Colosimo pleegde, onder druk. FBI-agent Nelson Van Alden brengt verslag uit bij zijn baas. Hij is er zeker van dat Nucky Thompson een grotere crimineel is dan zijn collega's uit Chicago en New York.

3. 3. Broadway Limited

Nucky en vooral Jimmy zitten in de problemen wanneer er een overlevende van de overval op Arnold Rothsteins dranktransport opduikt. Nucky geeft zijn broer Eli, hoofd van de politie, de opdracht om het slachtoffer om het leven te brengen. Maar nog voor de corrupte Eli de kans krijgt, duikt FBI-agent Van Alden op. Met een vals aanhoudingsbevel krijgt hij uiteindelijk toegang tot het slachtoffer. Hij probeert de man mee te nemen naar New York, maar zo lang houdt die het niet vol.

4. 4. Anastasia

Jimmy is in Chicago aangekomen. Tijdens een verblijf bij de prostituee Pearl ontdekt hij al snel dat zijn nieuwe collega, de impulsieve Al Capone, geen gewone jongen is. Maar de twee kunnen het goed met mekaar vinden en Jimmy is hem dankbaar wanneer hij een nieuw maatpak krijgt. Jimmy beweert op doortocht te zijn, maar toch verwikkelt hij zich meteen in het misdaadleven.

5. 5. Nights in Ballygran

In Chicago ontfermt Jimmy zich over Pearl, de verminkte prostituee. Maar dat is niet naar de zin van Al Capone en Johnny Torrio, van wie het bordeel eigendom is. Ze krijgt nog enkele dagen de kans om te herstellen, nadien moet ze vertrekken. Met de hulp van opium verbijt ze de pijn. Wanneer Jimmy haar een mooi verhaal over een verliefd koppel vertelt, lijkt ze te denken dat haar leven nooit nog mooi kan worden.

6. 6. Family Limitation

Lucky Luciano gaat naar bed met Gillian, van wie hij denkt dat ze de echtgenote van Jimmy is. Dat is niet naar de zin van Arnold Rothstein, die hem er op attent maakt dat Gillian eigenlijk de moeder van Jimmy is. Lucky's verblijf in Atlantic City maakt hem in de ogen van Nucky de hoofdverdachte wanneer er geld gestolen wordt. Nucky en Eli pakken Lucky hard aan, maar weten niet dat de broers D'Alessio de echte daders zijn.

7. 7. Home

Nucky probeert een nieuw gezin te starten met Margaret Schroeder, maar ondertussen wordt hij geconfronteerd met zijn verleden. Zijn vader wordt te oud om alleen te wonen en Nucky besluit het ouderlijk huis aan een vriend te geven. Het feit dat zijn vader op hem neerkijkt, maakt die beslissing alleen maar makkelijker. Terwijl hij zijn oude gezin probeert te vergeten, probeert Margaret de plaats in te nemen van Lucy.

8. 8. Hold Me in Paradise

Nucky Thompson is voor een tijdje de stad uit. Hij reist naar Chicago waar hij een conferentie van de Republikeinse Partij bijwoont. Hij ontmoet Warren G. Harding, de man die zich in dienst van de partij kandidaat wil stellen voor het presidentschap. Verder loopt Nucky ook senator Walter Edge tegen het lijf. Edge wil graag vicepresident worden, maar Nucky steekt daar een stokje voor. De sterke man in de entourage van Harding is Harry Daugherty. Met zijn hulp dwarsboomt Nucky de plannen van Edge.

9. 9. Belle Femme

Nucky is terug in Atlantic City. Hij brengt een bezoekje aan zijn broer, waar hij te weten komt dat de broers D'Alessio achter de schietpartij zaten. Nu de burgemeestersverkiezingen eraan komen, kan Nucky schietpartijen en krantenartikels over corrupte sheriffs missen als kiespijn. Wanneer hij bij commodore Kaestner op bezoek gaat, krijgt hij de raad om Eli te vervangen. Arnold Rothstein, Lucky Luciano en Meyer Lansky roepen in New York City de hulp in van de broers D'Alessio en Mickey Doyle. Zij krijgen de opdracht om Nucky Thompson te vermoorden.

10. 10. The Emerald City

Sinds de moordaanslag op Nucky verblijft de aan zijn gezicht verminkte Richard Harrow als lijfwacht in de woning van Nucky en Margaret. Maar de kinderen van Margaret hebben schrik van hem. Ook Margaret heeft in eerste instantie moeite met Richard, maar de twee worden uiteindelijk toch vrienden. Margaret wordt door Nucky ook gevraagd om de vrouwen te overtuigen om voor de Republikeinse Partij te stemmen. Wat later raakt bekend dat de vrouwen kiesrecht krijgen.

11. 11. Paris Green

Nucky heeft een emotioneel geladen gesprek met Margaret en Eli over zijn zaken. Jimmy ontmoet zijn op sterven liggende vader. Angela bereidt zich voor op haar vertrek naar Parijs.

12. 12. A Return to Normalcy

Het is Election Day in Atlantic. Zowel Jimmy en Eli hebben een groeiende afkeer tegenover Nucky, en vinden een bondgenoot hierin. Van Alden overweegt een vertrek uit Atlantic City, maar krijgt onverwachte nieuws van Lucy. Margaret krijgt nieuwe informatie over het eerste huwelijk van Nucky en neemt een definitief besluit over haar rol in zijn leven.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

HBO stond lange tijd eenzaam aan de top in het produceren van magistrale producties. Wederom een oogverblindend mooi staaltje cinema teruggebracht tot episodes van 60 minuten. Met het vakmanschap waar de zender om bekend staat worden de mooiste sets gekoppeld aan goed geschreven verhaallijnen en overtuigend camerawerk. Het is een waar genoegen om als toeschouwer te mogen kijken naar de tot leven gebrachte wereld van het Amerika onder de drooglegging. Finesse zit hem dan ook hier in de details. Daar komt nog eens bij dat de rollen fantastisch gecast zijn en dat het ook op het muzikale vlak swingt. Alles klopt? Nou, sommige verhaallijntjes worden simpel uigewerkt en het geheel is wat voorspelbaar.

avatar van Maarten0402

Maarten0402

Boardwalk Empire... een cijfer ga ik zeker nog niet geven. Dat is totaal niet terecht in mijn situatie aangezien ik alleen seizoen 1 heb afgekeken. Wel heb ik Seizoen 2 ook al lang in mijn bezit, maar nooit echt de behoefte aan gehad.

Helaas doet deze serie mij totaal niets. Op een of andere manier kan ik hier totaal niet ik komen. Ik heb sinds aanschaf van seizoen 1 dat seizoen talloze keren opnieuw opgezet en opnieuw gekeken, maar ik kan er maar niet in komen. Het licht niet aan de sfeer en setting is juist zo tof...

Tijdje geleden toch weer geprobeerd, omdat mijn smaak weer veranderd is, maar mocht weer niet baten. Helaas kom ik door deze wederom weer niet doorheen. Ik weet echt niet wat het is met deze serie, maar ik vind het echt een brok stugge ellende wat ik moet volgen. Zal wel een van de weinige weer zijn, maar het zal wel.

avatar van trebremmit

trebremmit

Erg matig dit, had er meer van verwacht, visueel ook erg lelijk.

avatar van Hendrick99

Hendrick99

Ik ben geen media-psycholoog, maar ik vermoed dat er een verschil zit in beleving of je naar de wekelijkse afleveringen op tv kijkt (ik dacht via Canvas toentertijd), of dat je de ene aflevering na de andere op dvd bekijkt. Ik heb waarschijnlijk de meeste afleveringen wel gezien, zowel op tv als op dvd. Op dvd komt het toch wat killer en afstandelijker over. Minder spannend en minder pakkend.

Ik ervaar momenteel hetzelfde verschijnsel bij de wekelijkse aflevering van "A Touch of Frost"...

avatar van richiedoom

richiedoom

Na een aantal maanden geleden The Sopranos afgerond te hebben, was het tijd voor een nieuwe HBO topserie. De keuze viel op Boardwalk Empire en dat is me absoluut niet tegengevallen!

Toen ik bij de openingcredits zag staan: 'Directed by Martin Scorsese' dacht ik al aan iets moois te beginnen. En de hand van de meester was in deze eerste aflevering duidelijk merkbaar. De muziekkeuze, de dialogen, de sfeerschepping, allemaal vintage Scorsese. Ik vond de introductie van de belangrijkste personages alleen wel een beetje rommelig. Het duurde voor mij een paar afleveringen voordat ik namen bij gezichten kon plaatsen.

Echter na een aantal afleveringen komt de vaart er in en beginnen de personages kleur te krijgen en hun persoonlijke strubbelingen te boeien. Glansrollen voor Steve Buscemi, Kelly MacDonald, Michael Pitt en vooral Michael Shannon als verknipte agent.

Enorm boeiend wereldje wordt hier neergezet, bevalt me uitstekend!

avatar van Maarten0402

Maarten0402

Eindelijk plezier in nu. Serie 1 een paar weken geleden weer eens opgezet en inmiddels weer uit. Ben nu in seizoen 2.