Mijn Series +

The Haunting of Bly Manor - Seizoen 1 (2020)

Drama / Horror

ontwikkeld door Mike Flanagan
met Victoria Pedretti, T'Nia Miller en Henry Thomas

Engeland jaren 80. Na de tragische dood van een au pair, huurt Henry Wingrave een jong Amerikaanse kindermeisje, Dani Clayton, in om voor zijn verweesde nichtje en neefje te zorgen op het landgoed Bly Manor. Ze wonen daar met chef-kok Owen, tuinvrouw Jamie en de huishoudster, mevrouw Grose. Aangekomen op het landgoed, begint Dani verschijningen te zien die het pand blijven achtervolgen. Op landgoed Bly Manor betekent dood niet dat je weg bent.

1. The Great Good Place
  7. The Two Faces, Part 2
  8. The Romance of Certain Old Clothes
  9. The Beast in the Jungle

avatar van 3 2 1 cut
Mooi dit ! Geen echt vervolg op The Haunting of Hill House - Seizoen 1 (2018) ,welke ik enorm goed vond en deze dagen (avonden) weer aan het herbekijken ben, maar wel met een aantal van dezelfde (volwassen) acteurs (Nell, Luke, Theo) en de vader van het jonge gezin (E.T. Phone Home Elliot !).

En natuurlijk Mike Flannigan.

Enorm benieuwd, bang dat het tegenvalt, zin in !

avatar van Bubblez
Op IMDb zijn ze lyrisch. Ik geef het na drie afleveringen op. Seizoen 1 vond ik geniaal, hier kwam ik niet in. Zó saai, steeds donker, het greep me geen moment.
Deze serie hanteert hetzelfde concept als AHS; dezelfde acteurs, andere karakters. En waar ik verliefd ben geworden op Victoria Pedretti (ook mede door YOU), heb ik een hekel aan Britse kakkinderen, "perfectly splendid", *kots*.

Het is erg jammer, ik had er veel van verwacht, vooral na het succes en genot van seizoen 1. Ben benieuwd hoe anderen het ervaren.

avatar van UmbraVitae
'The Haunting of Bly Manor op Netflix belooft schokkende gruwel.'

Van overdrijven en vd pot gerukte (p)reviews dat je her en der leest over deze serie. Dat is toch iets wat we té vaak tegenkomen, dat ze iets als dé horror vh jaar promoten/voorstellen

Haha ik volg de review/mening van Bubblez in grote lijnen, zeker op vlak van Victoria Pedretti en dan die Britse kakkinderen, dat meisje, schoon kind, maar rete irritant, met dat hautain taaltje en houding, ik stoorde mij hier vrijwel direct aan en denk dat dit vr de rest vd serie zal zijn, hopelijk kan ik mij hier over zetten. Zit zelf nog maar aan aflevering 2. Vond Pedretti zeer sterk en sowieso prachtige verschijning in YOU, misschien kijk ik hiervoor alleen al verder Anyway, horror is dit ook weer niet echt, drama met wat duisternis, maar toch voorlopig saaiheid troef, serie krijgt me ook mr moeilijk mee. Dit terwijl een serie als AHS me steeds heel snel mee had en de karakters stuk voor stuk uiterst boeiend waren, ook is dat gewoon een echte horror-drama reeks, integendeel tot deze serie, lijkt een flauw afkooksel te zijn...ik hoop dat ik met mijn eerste mening er volledig naast zit voor wat nog volgt.

avatar van Esteban
Die berichten maken mij hoopvol. Ze geven namelijk aan dat, nét als in S1, het verhaal en de personages primeren en het meer een drama is met een spookachtige rand in plaats van een goedkope jumpscare-rit. Laat maar komen.

avatar van 3 2 1 cut
Nou, ik heb de eerste drie afleveringen gezien en het heeft een rustige start. Het lijkt alsof Flannagan eerst de basis voor het spookgedeelte goed wil neerzetten en de karakters vooral duidelijk wil maken. Wie zijn deze mensen, wat is het mysterie en waarom verblijven ze daar allemaal. Daar wordt de tijd voor genomen en dat duurt soms wat te lang. Ik vergat soms even dat dit een Haunted House serie is. Door dit lijkt het soms alsof Flannagan niet weet te kiezen waar hij de nadruk op wil leggen. Mij is nu nog steeds niet alles duidelijk. Waar ik bij Hill House vanaf moment 1 al meteen de dreiging vanuit het huis voelde weet ik dat nu nog steeds niet echt. Het huis Bly in ieder geval (nog) niet.

- Zijn het de kinderen ?
- Is het vanuit het verhaal van de vorige au-pair en haar vriend ?
- Is het Dani zelf ?
- Moet het verhaal van de overleden ouders nog een rol gaan spelen ?
- Die oom in Londen ?
- Het toch wel wat vreemde personeel ?
- Of loopt Dani daar eigenlijk in haar eentje rond ? Dat vreemde telefoongesprek met haar moeder was natuurlijk ook al intrigerend,
- Wie is die vrouw die dit spookverhaal bij de open haard aan haar vrienden vertelt eigenlijk ?

Alle acteurs doen echt vreselijk hun best om er iets moois van te maken en ik heb nog teveel vragen die ik beantwoord wil zien. Daarom ga ik door met kijken. Maar waar het nu naar toe gaat ?

Ergens lijkt het op een verhaal gelijk The Others (2001) - MovieMeter.nl wat een fantastisch spookverhaal is. Ik ben benieuwd. Ik ‘luister’ en kijk verder bij mijn eigen open haard en een goed glas Belgisch Bier..

avatar van theo79
De eerste 4 afleveringen tot nu toe gezien. Met vlagen leuk maar zo af en toe ook wat saai. Na 4 afleveringen gezien te hebben weet ik (dus) nog niet zo goed wat ik er van moet vinden.

avatar van 3 2 1 cut
Nou, in aflevering 5 gaat het heerlijk mysterieus los. En arme Miss Hannah Grose.. mooi geacteerd van deze dame trouwens. Wat een mimiek! Nou snap ik donders goed waarom ze steeds zo ‘afwezig’ is. Het zal je maar overkomen..

Ook aflevering 6 heeft heerlijke momenten. Ik word er steeds meer ingezogen. Het is wel een intens triest verhaal wat aan ons verteld wordt.

avatar van DjFrankie
Fijne serie met een geweldige Amelie Bea Smith 9 jaar oud, en eigenlijk wel de hoofdrol in deze serie.
Puzzelstukjes vallen langzaam op zijn plaats en is goed afgewerkt, met name in afl 8 wordt veel duidelijk.

Ook de personages worden fijn uitgewerkt.

Het word nergens echt "eng" en heeft nu meer van een drama dan zijn voorganger. Toch word het verhaal mooi verteld waarbij een bovennatuurlijk tintje. Afl. 8 vond ik zeer sterk

avatar van theo79
De serie inmiddels afgerond en ik heb er gemengde gevoelens over. De serie heeft een appart sfeertje maar is ook regelmatig wat aan de saaie kant. Aflevering 8 was inderdaad wel een fijne aflevering. 3 sterren voor deze serie.

avatar van 3 2 1 cut
Een mooi uitgewerkt spookverhaal vol liefde. De afgelopen drie avonden x drie afleveringen gezien bij het haardvuur, een goed glas en de herfst om ons huis.

Rustig verteld, goed uitgewerkt en ja, idd soms wat traag maar het werkte wel naar een bevredigend einde. Dit is zoals een spookverhaal, in dit soort, gebracht mag worden. En waar ik eerst het verhaal zeer droevig vond werd het steeds duidelijker een uniek gegeven. Ik heb meer van dit soort ‘geest verhalen’ gezien en gelezen maar dit is zoals het verfilmd en gebracht mag worden. Vooral de beelden rondom het meer zijn zeer sfeervol en zo herkenbaar voor juist die verhalen waar geesten zich bevinden.

Dit verhaal had natuurlijk The Lady of Bly Manor moeten heten. Want dat verhaal was de kern van deze serie. Mooi uitgewerkt in aflevering 8 want dat was een film op zich.

Grote fout, in mijn optiek, is de titel gegeven aan deze serie waardoor je vergelijkingen zou kunnen gaan maken met The Haunting of Hill House. Maar daar heeft het helemaal niks mee te maken. Het knappe is dat juist ook de acteurs van Hill House hier totaal andere personages zijn en dat zo goed acteerden dat ik totaal niet de personages zag van Hill House. Voor alle acteurs respect want wat hebben ze het mooi gebracht.

Ik ben de afgelopen drie avonden te gast geweest in en rondom Bly Manor en ik loop met een mysterieus lieflijk gevoel rustig en stil het herfstige terrein af.

avatar van Corcicus
Zit nu aan aflevering twee en deze saaie meuk is nauwelijks door te komen.

avatar van cmr46
3 letter serie weg er mee

Erg sterk. Moet eerlijk zeggen dat de eerste paar afleveringen saai zijn. Alleen je voelde wel dat het ergens heen ging. Gewoon doorgelezen dus. De laatste afleveringen, vanaf aflevering 6, word het echt interessant. Dan valt alles op zijn plaats.

Dit is overigens moeilijk horror te noemen. Het is meer een sprookje met een flink romantisch tintje.

Goed geacteerd, lekker sfeertje, erg sterk verhaal.

Aanrader!

avatar van brawljeff
Tegenvaller. Het eerste seizoen vond ik ontzettend sterk, omdat het iets anders deed dan alle andere horrorverhalen die ik gezien had. Bly Manor gaat voor de veilige route, en is daardoor veel minder interessant. De personages hebben mij ook nooit veel gedaan. Vooral de laatste twee afleveringen waren vrij saai. De prachtige shots en sfeer zorgen er daarentegen voor dat je blijft kijken.

avatar van TorresII
Wederom een mooie “The haunting of....” serie. Al heeft deze wel wat meer tijd nodig om in de juiste sfeer te komen dan The haunting of Hill house. Maar mijn geduld is rijkelijk beloond! Er blijkt weer een hartverscheurend familiedrama aan ten grondslag te liggen. met enkele interessante twists. Zeer aanbevelenswaardig.