• 8.985.200 stemmen

Married... with Children - Seizoen 4 (1989-1990)

Show titel: Married... with Children

Ontwikkeld door: Michael G. Moye en Ron Leavitt

Met: Ed O'Neill, Katey Sagal en Christina Applegate

Datum van release: zondag 3 september 1989

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

Plot Married... with Children

De serie draait om het leven van schoenenverkoper Al Bundy, zijn vrouw Peggy, dochter Kelly en zoon Bud. Ook de gezinshond Buck speelt een rol, alsmede buurvrouw Marcy, die eerst gehuwd is met Steve Rhoades en vervolgens met Jefferson D'Arcy.

Afleveringen Seizoen 4 (1989-1990)

1. 1. Hot off the Grill

3 september 1989 (30 minuten)

Ter gelegenheid van Labor Day 'trakteert' Al Bundy zijn gezin en Steve en Marcy op een ouderwetse barbecue, geheel in zijn eigen stijl.

2. 2. Dead Men Don't Do Aerobics

10 september 1989 (30 minuten)

Wanneer Peggy een speciaal op haar afgestemde training wint bij Jim Jupiter, 'de gezondste man van Chicago' en presentator van een tv-fitnessprogramma, probeert hij haar ongezonde levensstijl te veranderen, maar dat pakt anders uit.

3. 3. Buck Saves the Day

24 september 1989 (30 minuten)

Al en Steve gaan met Bud en zijn vrienden kamperen, en Kelly ziet een vriendschappelijk potje pokeren met de meiden als een mooie gelegenheid om geld te verdienen voor een rockconcert.

4. 4. Tooth or Consequences

1 oktober 1989 (30 minuten)

Vanwege een kiespijnaanval ziet Al zich genoodzaakt om voor het eerst naar een tandarts te gaan. De pijn is zo hevig dat hij de maaltijd die Peggy met frisse tegenzin heeft bereid aan zich voorbij moet laten gaan.

5. 5. He Ain't Much, But He's Mine

8 oktober 1989 (30 minuten)

Wanneer een opzichtige blonde vrouw in de schoonheidssalon opschept over haar verhouding met een getrouwde man, is Peggy bang dat Al tijdens zijn bowlingavondje wel meer scoort dan een spare.

6. 6. Fair Exchange

29 oktober 1989 (30 minuten)

De Bundy's zijn dolblij met het extra inkomen dat ze krijgen wanneer ze een buitenlandse student in huis nemen, maar Kelly heeft er een hele kluif aan als de student een knap, sexy Frans meisje blijkt te zijn.

7. 7. Desperately Seeking Miss October

5 november 1989 (30 minuten)

Al raakt in paniek wanneer Peggy zijn geliefde collectie Playboys verkoopt om een gelukspoppetje te kunnen kopen waarmee ze de hoofdprijs in de loterij hoopt te winnen.

8. 8. 976-SHOE

12 november 1989 (30 minuten)

Al probeert munt te slaan uit zijn kennis van de schoenenbranche door een schoenen-hotline te openen.

9. 9. Oh, What a Feeling

19 november 1989 (30 minuten)

Wanneer de auto van Al zijn laatste uitlaatgassen uitblaast, graaft hij een appeltje voor de dorst op waarmee hij naar de showroom gaat om de auto van zijn dromen los te kletsen.

10. 10. At the Zoo

26 november 1989 (30 minuten)

Steve is ontslagen en in plaats van een nieuwe baan te zoeken, lummelt hij maar wat rond en gaat hij naar de dierentuin, waar hij zich het lot aantrekt van de zeeschildpad Bosco.

11. 11. It's a Bundyful Life (1)

17 december 1989 (30 minuten)

Ondanks zijn zeldzame goede voornemens slaagt Al er niet in om tijdig geld voor de kerst op te nemen bij de bank, waardoor er voor de Bundy's weer een cadeauloze kerst dreigt, tenzij Al nog even snel wat weet te verdienen. (Deel I van II)

12. 12. It's a Bundyful Life (2)

17 december 1989 (30 minuten)

Wanneer Al zijn enige kans verknalt om het gezin een fijne kerst te bezorgen, wenst hij dat hij niet bestond, totdat een weinig engelachtige engel toont hoe het leven zonder Al - maar met Peggy's liefhebbende echtgenoot Norman - eruit zou zien. (Deel II)

13. 13. Who'll Stop the Rain

7 januari 1990 (30 minuten)

Na een zware regenbui komt de klusjesman naar boven in Al, die hardnekkig probeert om een lekkend dak te repareren.

14. 14. A Taxing Problem

14 januari 1990 (30 minuten)

Al krijgt een controle van de belastingdienst en moet snel met 5000 dollar over de brug komen, waarop hij besluit om Peggy's haar te verkopen.

15. 15. Rock and Roll Girl

4 februari 1990 (30 minuten)

Al is het spuugzat om de enige kostwinner te zijn en daagt zijn gezinsleden uit om werk te zoeken. Tot zijn verrassing weet Kelly met haar talenten de hoofdrol te scoren als "het meisje" in de muziekvideo van de Guttercats.

16. 16. You Gotta Know When to Fold 'Em (1)

11 februari 1990 (30 minuten)

Steve zet Marcy aan de kant voor een baan als parkopzichter, en in een poging om haar op te vrolijken haalt Peggy haar over om op vakantie te gaan naar Las Vegas.

17. 17. You Gotta Know When to Fold 'Em (2)

18 februari 1990 (30 minuten)

Wanneer Peg en Marcy alles verspelen in Las Vegas, probeert Al hun geld terug te winnen door het in de worstelring op te nemen tegen een vrouw.

18. 18. What Goes Around Comes Around

25 februari 1990 (30 minuten)

Bud spreekt in een wraakzuchtige bui af met een meisje dat ooit zijn kleren heeft gestolen en zijn onderbroek in de vlaggenmast heeft gehesen.

19. 19. Peggy Turns 300

25 maart 1990 (30 minuten)

De enige manier waarop Al eeuwige roem kan bereiken is met een verbetering van het bowlingbaanrecord van Jim's Bowlarama, maar hij krijgt onverwachts concurrentie van Peggy.

20. 20. Peggy Made a Little Lamb

15 april 1990 (30 minuten)

Peggy ontdekt tot haar schrik dat ze nooit officieel geslaagd is voor de middelbare school. Om alsnog haar diploma te krijgen, moet ze een aanvullend vak doen en schrijft ze zich in voor de thuiscursus Economie die Kelly ook volgt.

21. 21. Rain Girl

29 april 1990 (30 minuten)

Al is er met veel geslijm in geslaagd om vijf dollar per week opslag te krijgen in de schoenenwinkel, maar dan komt Kelly thuis met de mededeling dat ze duizend dollar per week gaat verdienen als weermeisje op een kabel-tv-zender.

22. 22. The Agony of Defeet

6 mei 1990 (30 minuten)

Terwijl een dolenthousiaste Al zich opmaakt om als jurylid te gaan optreden bij een schoonheidswedstrijd, wordt Marcy wakker op de bank bij de Bundy's naast een met lippenstift besmeurde Bud, wat haar het ergste doet vrezen.

23. 23. Yard Sale

13 mei 1990 (30 minuten)

Wanneer Al merkt dat Peggy's voorliefde voor garageverkopen uit de hand is gelopen, vindt hij dat de Bundy's er zelf maar een moeten houden.

Het seizoen waarin we afscheid namen van Steve, de echtgenoot van Marcy. David Garrison, de man die Steve speelde had genoeg van een rol voor de camera en ambieerde dit niet langer en zocht een carriere achter de schermen of op het toneel. Dit moet redelijk onverwachts zijn geweest, want er is niet eens een fatsoenlijke afscheidsaflevering. Wel wordt er naar een vertrek gehint als blijkt dat hij liever een baan in de natuur wil hebben en uiteindelijk een parkranger in Yosemite National Park wordt. Maar erg goed schrijven ze hem niet eruit en da's best zonde na 4 seizoenen. Ik mocht hem wel, al vind ik Jefferson die vanaf seizoen 5 erbij komt veel leuker.

Wel zijn de afleveringen met een single Marcy van wisselend niveau. Beetje flauw, al is de aflevering dat zij en Bud denken dat ze het met elkaar hebben gedaan wel erg grappig. Ook grappig is trouwens dat Ted McGinley, de man die hem speelt in dit seizoen al een bijrol had in de kerstaflevering It's a Bundyful Life als de echtgenoot van Peggy in de droom van Al. Schijnbaar maakte hij indruk, aangezien hij dus vanaf het volgende seizoen een vaste rol in Married With Children kreeg.

Verder is dit gewoon een vermakelijk, solide seizoen met genoeg geestige verhaallijnen. Ik kan niet echt bijzondere hoogtepunten noemen, maar er is ook weinig mis. Al die Peggy's haar wil verkopen om de belastingschuld te betalen, Peggy die naar de huishoudklas terug moet om haar diploma te behalen, de erg vermakelijke dubbele kerstaflevering, Bud die wraak wil nemen op zijn klasgenote tijdens de prom; het kijkt gewoon erg goed weg. Maar in mijn gedachten zou de serie vanaf het volgende seizoen pas echt magistraal worden. Ik kijk al uit naar de entree van Jefferson.

PS: Christina Applegate is echt ronduit hot als Kelly. Bepaald geen straf om als man naar te kijken.