Mijn Series +

Adventure Time with Finn & Jake - Seizoen 1 (2010)

Alternatieve titel: Adventure Time, Tijd voor Avontuur

Animatie / Avontuur

ontwikkeld door Pendleton Ward
met de stemmen van Jeremy Shada, John DiMaggio en Hynden Walch

De belevenissen van een jongen genaamd Finn en zijn magische gele hond, Jake. Samen maken zij vele avonturen mee in het Land van Ooo, een post-apocalyptische wereld vol met magische wezens, prinsessen, en allerlei andere bijzondere mutanten. Waar magie is ontstaan en vrijwel alles mogelijk is. Natuurlijk is Finn dan ook niet zomaar een jongen! Hij staat bekend als de laatste mens in Ooo, want tijdens de Paddenstoel Oorlog, een nucleaire oorlog die ruim duizend jaar geleden plaats vond, werd het merendeel van de mensheid uitgeroeid.

1. Slumber Party Panic
  13. City of Thieves
  14. The Witch's Garden
  15. What Is Life?
  16. Ocean of Fear
  17. When Wedding Bells Thaw
  18. Dungeon
  24. What Have You Done?
  25. Finn Meets His Hero
  26. The Gut Grinder
avatar van Donkerwoud
Ik moet eerlijk bekennen dat het niet meteen liefde was tussen mij en deze drukke, hyperactieve serie. Het is even doorzetten geweest om de surreële wereld en de krankzinnige humor te leren waarderen. Maar onder het compleet bizarre sfeertje zit één van de scherpste animatieseries van de laatste tijd, met intelligente grappen en verhaallijnen die goed in elkaar zitten. Nu ik een zwak heb voor de voornaamste karakters hoop ik dat komende seizoenen ook leuker gaan worden. It's Adventure Time!

avatar van Animosh
Op MovieMeter schreef ik onlangs:

Ik heb ondertussen tweeënhalf seizoen gezien, en het is inderdaad een leuke serie. Erg opgewekt, met leuke humor en een vreemde, kleurrijke wereld die de makers alle ruimte biedt om hun creativiteit en verbeeldingskracht de vrije loop te laten. Het hoge tempo is ook fijn, al is een aflevering soms té snel voorbij. En er zitten een aantal behoorlijk duistere afleveringen tussen, al blijft het doorgaans vrij luchtig.

Maar het enthousiasme van The One Ring deel ik vooralsnog niet helemaal. De serie heeft een aantal erg sterke en vindingrijke afleveringen, maar die worden afgewisseld met een hoop afleveringen die vrij middelmatig zijn. Persoonlijk had ik liever iets minder afleveringen gezien met een constanter niveau dan dat ik me door een hoop filler heen moet werken om de parels te ontdekken. Slecht is het niet, maar het zorgt er wel voor dat mijn enthousiasme na een goede aflevering weer snel stabiliseert.

Bovendien blijft het allemaal behoorlijk kinderlijk. Finn is een beetje een ADHD-kind met eindeloze energie, dat voortdurend op avontuur wil gaan en geen uitdaging uit de weg gaat, en de andere personages zijn ook nogal karikaturaal. En de serie gaat na een tijdje een beetje repetitief aanvullen. Na het zoveelste avontuur, en de zoveelste confrontatie met The Ice King, ga je toch verlangen naar iets nieuws.

Het is kortom een leuke serie, die vanwege de positieve sfeer goed is voor je humeur en bij momenten erg creatief is, maar het niveau had constanter gemogen en de uitschieters zijn (vooralsnog) iets te zeldzaam.

De beste aflevering van dit seizoen vind ik trouwens Freak City. Het verhaal is bizar en surrealistisch, en het heeft een erg leuke clue. Alleen dat zingen had van mij niet gehoeven. Het seizoen in zijn geheel krijgt 3.25*. Net als het eerste seizoen van Gravity Falls kijkt het lekker weg maar zijn er weinig uitschieters.

avatar van DionneDarko
Hmm een beetje te hysterisch en te kinderlijk voor mij, maar ik heb dan ook geen koters met wie ik mee aan het gluren ben. Dat maakt het toch net wat anders vermoed ik. Ik ben dol op animatie maar kijk graag toch iets meer meer volwassen varianten (Bojack, Archer, Rick And Morty, en Futurama om er maar een paar te noemen). Gravity Falls is ook net zo'n serie die mij net ietsje te kinderlijk is maar die vind ik toch een stuk meer geslaagd.

De stem van de hond Jake bracht al enkele afleveringen mijn hoofd op hol. Ik ken die stem ontzettend goed maar kon hem maar niet plaatsen. Dus ik kijk net op IMDB, schijnt het de man te zijn die ook de stem van Bender (Futurama) inspreekt! Echt stom dat ik daar op eigen kracht niet op kon komen, je hoort het duidelijk.