Mijn Series +

The Confession Killer (2019)

Documentaire / Misdaad
Miniserie, 238 minuten

met Henry Lee Lucas

Henry Lee Lucas is een seriemoordenaar die veroordeeld werd voor het vermoorden van drie mensen, waaronder zijn eigen moeder. Vervolgens bekend Lucas nog eens 600 moorden. De politie van Texas kon een hoop zaken sluiten, en Lucas werd ter dood veroordeeld. Echter, de seriemoordenaar loog over de meeste moorden. Waar iedereen uitging van 600 slachtoffers, bleek al snel dat niets in de wereld van Lucas is wat het lijkt. Journalisten en rechercheurs vonden steeds meer foutjes, discrepanties en onmogelijkheden in de claims en verhalen van de veroordeelde. Maar waarom zou Lucas in zulk detail liegen over dergelijke misdrijven? En hoe kan het dat iedereen er blind intrapte?

1. Everything Except Poison
  2. Make It Strawberry
  3. War in Waco
  4. All the Damn Lies
  5. Not One Shred of Evidence
avatar van Xeeno
Als Lucas na de uitspraak van de rechter over de moord op Becky en Kate niet had gezegd "what about the 100 other women I killed" (oid) dan was hij heel gewoontjes net als alle andere moordenaars achter de tralies verdwenen.

Ik denk dat hij inzag dat als hij zou zeggen dat er nog meer dode vrouwen waren, hij vaak zijn cel uit zou mogen om weer te mogen praten met agenten en Rangers (waar hij zo gek op was) en misschien weer even naar buiten mocht gaan, naar plaatsen delict, net zoals bij Becky en Kate.

Wat er verder allemaal na die uitspraak van hem gebeurde had hij niet kunnen voorspellen, maar hij nam 't er gewoon van.

Als ik de documentaire goed begrepen heb kunnen we het volgens mij vrijwel allemaal afschrijven op Jim Boutwell. Dat al die agenten uit andere staten erin trapten kan ik me nog wel enigszins voorstellen gezien Lucas hen zoveel informatie verschaft die hij niet had kunnen weten als hij niet op de plaats delict was geweest. Het idee dat een Ranger Lucas deze informatie had gevoerd is vast nooit in ze opgekomen.

Daarnaast was de term "seriemoordenaar", volgens mij, nog een relatief nieuw begrip en nog niet uitgebreid onderzocht, dus al die verschillende moordstijlen deed niemand in die tijd nog een belletje rinkelen.

Ik denk dat die Boutwell Lucas in het begin nog wel geloofde, maar is er gaandeweg ongetwijfeld van overtuigd geraakt dat Lucas niet altijd de waarheid sprak. Bleef toen toch maar doorgaan. Waarom? Zullen we helaas nooit weten. Dacht ie dat ie niet meer terug kon? Wilde hij niet toegeven dat hij erin was getrapt? Genoot hij van de media aandacht en al die penningen die hij verdiende?

Interessante serie vond ik het.

avatar van John Barry
Nogal bizarre en lugubere documentaire. Er wordt een onthutsend beeld geschetst van ongelooflijk amateuristisch politiewerk, leugens, intimidatie en bedrog. Tijdens het kijken van de serie gingen o.a de volgende vragen door mij heen:
Waarom bekend iemand zoveel moorden die hij niet heeft gedaan? Wat gaat er in zo persoon om? Waarom hebben de Rangers op deze verkeerde manier gehandeld? Hoe kon men niet zien dat wat Henry vertelde onzin was? Op deze en nog andere vragen wordt uitgebreid ingegaan.

Erg fascinerende en goed gemaakte miniserie. De enigste kritiek die ik heb is dat soms iets te vaak informatie wordt herhaald.