• 8.985.232 stemmen

Ófærð - Seizoen 2 (2018-2019)

Alternatieve titel: Trapped

Ontwikkeld door: Baltasar Kormákur

Met: Ólafur Darri Ólafsson, Ilmur Kristjánsdóttir en Ingvar Eggert Sigurðsson

Oorsprong: IJsland

Datum van release: woensdag 26 december 2018

Eerst uitgezonden op: RÚV (IJsland)

Plot Ófærð Seizoen 2 (2018-2019)

Een arme schapenboer uit de IJslandse Hooglanden steekt zichzelf voor het regeringsgebouw in brand en probeert de Minister van Economische Zaken mee te nemen. Het onderzoek leidt politiechef Andri Olafssun naar een afgelegen vallei in het bergachtige noorden van IJsland, waar boeren het opnemen tegen internationale bedrijven en de uitbreiding van een hypermodern geothermisch centrum. Maar behalve bescherming van de IJslandse natuur en traditionele manier van leven komt er ook een stukje racisme en rechts-nationalisme om de hoek kijken.

Afleveringen Seizoen 2 (2018-2019)

26 december 2018 (49 minuten)

De minister van Industrie wordt aangevallen door haar tweelingbroer, een schapenboer. Andri gaat naar het noorden, waar een stad is verdeeld vanwege een energiecentrale.

30 december 2018 (48 minuten)

Door een aanwijzing op de plek waar het tweede slachtoffer is gevonden, worden twee jonge broers verdacht die banden hebben met een extreemrechtse nationalistische groep.

6 januari 2019 (50 minuten)

Wanneer Torfi tegen Andri opschept dat Hammer of Thor op het punt staat iets groots te doen, probeert de politie een mogelijke terreurdaad te voorkomen.

13 januari 2019 (52 minuten)

Via een tip van een reporter en een beveiligingsvideo komt Andri bij de leider van Hammer van Thor. Hinrika wil dat de zieke Skúli de locatie van de burgemeester onthult.

20 januari 2019 (47 minuten)

Andri hoort verdachte dingen over het moordslachtoffer Finnur. Víkingur is dronken en maakt een scène tijdens de wake van zijn vader en daarna bij de energiecentrale.

27 januari 2019 (48 minuten)

Andri en Hinrika ontdekken de inbraak bij Finnurs huis. Thorhildur maakt een afspraak met de telefoon die ze heeft gevonden. De spanning tussen Ebo en Pawel loopt op.

3 februari 2019 (45 minuten)

Na een nieuwe moord wijst al het bewijs naar één man. Elín probeert met Halla over hun verleden te praten. In Hinrika's bureaulade wordt een geheim gevonden.

10 februari 2019 (50 minuten)

Andri's aandacht wordt getrokken door een man bij Finnurs begrafenis. De testresultaten van de dode ganzen zijn binnen. Thorhildur geeft de telefoon af bij de politie.

17 februari 2019 (48 minuten)

Ketill ontdekt belastend bewijs. Een sms'je dat Thorhildur heeft ontvangen, levert een aanwijzing op voor Andri. Het wordt langzaamaan duidelijk wie de moordenaar is.

24 februari 2019 (54 minuten)

Het motief van de moordenaar wordt duidelijk als bekenden van Halla en mensen uit haar verleden geheimen onthullen. De politie haast zich om Thorhildur te vinden.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Vind de opzet en uitwerking veel lijken op die van het eerste seizoen. Een degelijk vervolg dus met een sterk begin. Toch genoot ik van het eerste seizoen een stuk meer. Misschien juist vanwege de herhaling van zetten nu, maar ook omdat ik minder aan de buis gekluisterd bleef.

Het ging wat slepen na halverwege en de zijpaadjes van neonazisme/immigratiehaat, interraciale homoseksualiteit - beide overigens niet heel overtuigend gebracht - en milieuverontreiniging stonden me tegen. Jammer weer van zulke politiek correcte aspecten. Het einde met Stefan in het verlaten ski-resort vond ik ook tegenvallen. Uiteindelijk wel een voldoende maar had er meer van verwacht.

PS als Andri met anderen praat, noemt hij vaak hun naam achter elkaar... Þórhildur.. Þórhildur.. Þórhildur..

Stefán.. Stefán.. Stefán..

Beduidend minder sterk dan het eerste seizoen, maar alsnog wel de moeite waard. Het verhaal komt nogal omslachtig en traag op gang, maar eenmaal op stoom is het allemaal toch wel weer spannend en meeslepend. Dit keer is er ook veel meer gelegenheid om visueel flink uit te pakken, met continu werkelijk schitterende beelden van de IJslandse landschappen.

avatar van AniSter

AniSter

• 1969 berichten

Wat een tegenvaller in vergelijk met seizoen 1. Traag, veel te veel sentimenteel geneuzel tussendoor en weinig spanning. De cast is onverminderd goed, alleen jammer dat de karakters die ze neer moeten zetten zo'n stelletje dummy's zijn. Het plot is ook een stuk minder dan van seizoen 1. Ik hoop dat seizoen 3 weer op het niveau van seizoen 1 is.