Mijn Series +

Ófærð - Seizoen 2 (2018-2019)

Alternatieve titel: Trapped

IJsland
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Baltasar Kormákur
met Ólafur Darri Ólafsson, Ingvar Eggert Sigurðsson en Ilmur Kristjánsdóttir

Een arme schapenboer uit de IJslandse Hooglanden steekt zichzelf voor het regeringsgebouw in brand en probeert de Minister van Economische Zaken mee te nemen. Het onderzoek leidt politiechef Andri Olafssun naar een afgelegen vallei in het bergachtige noorden van IJsland, waar boeren het opnemen tegen internationale bedrijven en de uitbreiding van een hypermodern geothermisch centrum. Maar behalve bescherming van de IJslandse natuur en traditionele manier van leven komt er ook een stukje racisme en rechts-nationalisme om de hoek kijken.

1. Aflevering 1
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10
avatar van Bottleneck
Vind de opzet en uitwerking veel lijken op die van het eerste seizoen. Een degelijk vervolg dus met een sterk begin. Toch genoot ik van het eerste seizoen een stuk meer. Misschien juist vanwege de herhaling van zetten nu, maar ook omdat ik minder aan de buis gekluisterd bleef.

Het ging wat slepen na halverwege en de zijpaadjes van neonazisme/immigratiehaat, interraciale homoseksualiteit - beide overigens niet heel overtuigend gebracht - en milieuverontreiniging stonden me tegen. Jammer weer van zulke politiek correcte aspecten. Het einde met Stefan in het verlaten ski-resort vond ik ook tegenvallen. Uiteindelijk wel een voldoende maar had er meer van verwacht.

PS als Andri met anderen praat, noemt hij vaak hun naam achter elkaar... Þórhildur.. Þórhildur.. Þórhildur..
Stefán.. Stefán.. Stefán..

avatar van james_cameron
Beduidend minder sterk dan het eerste seizoen, maar alsnog wel de moeite waard. Het verhaal komt nogal omslachtig en traag op gang, maar eenmaal op stoom is het allemaal toch wel weer spannend en meeslepend. Dit keer is er ook veel meer gelegenheid om visueel flink uit te pakken, met continu werkelijk schitterende beelden van de IJslandse landschappen.