Mijn Series +

Ófærð - Seizoen 2 (2018-2019)

Alternatieve titel: Trapped

IJsland
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Baltasar Kormákur
met Ólafur Darri Ólafsson, Ingvar Eggert Sigurðsson en Ilmur Kristjánsdóttir

Een arme schapenboer uit de IJslandse Hooglanden steekt zichzelf voor het regeringsgebouw in brand en probeert de Minister van Economische Zaken mee te nemen. Het onderzoek leidt politiechef Andri Olafssun naar een afgelegen vallei in het bergachtige noorden van IJsland, waar boeren het opnemen tegen internationale bedrijven en de uitbreiding van een hypermodern geothermisch centrum. Maar behalve bescherming van de IJslandse natuur en traditionele manier van leven komt er ook een stukje racisme en rechts-nationalisme om de hoek kijken.

1. Aflevering 1
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10
Meer aandacht voor het IJslandse landschap ditmaal. Het eerste seizoen focuste op het verhaal en de figuren.

avatar van 606
Wanneer komt deze op tv ?

avatar van DjFrankie
Verhaal minder sterk dan s1. Natuurbeelden veel beter, maar ten koste van het verhaal dus.

avatar van ZAP!
Ólafur Darri Ólafsson is wel een fijne acteur, zag hem onlangs nog in Quarry en The Missing s2 - totaal verschillende rollen, maar erg overtuigend.

avatar van hoffhaan
Vond de eerste serie beter, maar deze is ook goed zeker de laatste afleveringen. 3.5

avatar van Myrna
Wat mij betreft iets minder boeiend dan het eerste seizoen, doch naar het einde toe wist de serie me wel weer te pakken.

avatar van Bottleneck
Vind de opzet en uitwerking veel lijken op die van het eerste seizoen. Een degelijk vervolg dus met een sterk begin. Toch genoot ik van het eerste seizoen een stuk meer. Misschien juist vanwege de herhaling van zetten nu, maar ook omdat ik minder aan de buis gekluisterd bleef.

Het ging wat slepen na halverwege en de zijpaadjes van neonazisme/immigratiehaat, interraciale homoseksualiteit - beide overigens niet heel overtuigend gebracht - en milieuverontreiniging stonden me tegen. Jammer weer van zulke politiek correcte aspecten. Het einde met Stefan in het verlaten ski-resort vond ik ook tegenvallen. Uiteindelijk wel een voldoende maar had er meer van verwacht.

PS als Andri met anderen praat, noemt hij vaak hun naam achter elkaar... Þórhildur.. Þórhildur.. Þórhildur..
Stefán.. Stefán.. Stefán..

avatar van james_cameron
Beduidend minder sterk dan het eerste seizoen, maar alsnog wel de moeite waard. Het verhaal komt nogal omslachtig en traag op gang, maar eenmaal op stoom is het allemaal toch wel weer spannend en meeslepend. Dit keer is er ook veel meer gelegenheid om visueel flink uit te pakken, met continu werkelijk schitterende beelden van de IJslandse landschappen.

Wow, wat een 2e seizoen. Op het puntje van mijn stoel. IJzersterk plot, goede twists, mooie zijplots en fantastisch acteerwerk. Beter dan S1. Nog een paar seizoenen graag!

avatar van wimaroca
Ik vind dit seizoen veel beter dan het eerste
Inderdaad de eerste 4 afleveringen zit niet zo'n vaart in,en moet je vreselijk aan alle namen wennen,(je kunt zelfs een naam lezen dat je nog niet weet of het een dame of een heer is,en dat is vrij lasting)

Maar de laatste 3 á 4 afleveringen waren super spannend
en Ólafur Darri Ólafsson speelt echt goed !!!