• 8.985.830 stemmen

Sherlock - Seizoen 2 (2012)

Show titel: Sherlock

Ontwikkeld door: Steven Moffat en Mark Gatiss

Met: Benedict Cumberbatch, Martin Freeman en Rupert Graves

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Sherlock

Sherlock Holmes kan een softwareontwerper herkennen aan zijn stropdas en een piloot aan zijn duim, dankzij zijn enorme analytische vaardigheden. Hij gaat de verveling te lijf door ingewikkelde misdaden op te lossen. Dankzij een toevallige ontmoeting komt John Watson in zijn leven. De twee mannen zijn zo verschillend als het maar zijn kan, maar samen binden ze de strijd tegen de misdaad aan. Dankzij het intellect van Sherlock en het pragmatisme van John vormt het stel een onverslaanbaar team. Samen ontwarren ze cryptische aanwijzingen, zitten ze achter levensgevaarlijke moordenaars aan en lossen ze schijnbaar onoplosbare misdaden op.

Afleveringen Seizoen 2 (2012)

1. 1. A Scandal in Belgravia

1 januari 2012 (1 uur en 30 minuten)

Compromitterende foto's en een geval van chantage bedreigen het hart van het Britse establishment, maar voor Sherlock en John is het spel begonnen in meer dan één opzicht als ze zich vechtend bevinden tegen het internationale terrorisme, schurkenstaten, CIA-agenten en een geheime samenzwering waarbij de Britse regering betrokken is. Maar deze zaak zal een grotere schaduw over hun leven werpen dan ze zich ooit konden voorstellen.

2. 2. The Hounds of Baskerville

8 januari 2012 (1 uur en 30 minuten)

Iets vreselijks is gebeurd met Henry Knight. Sherlock en John onderzoeken de waarheid over het monsterlijke wezen die blijkbaar de vader van hun cliënt vermoord heeft. Een hond uit de hel? Wat fantasie lijkt in Baker Street is een heel ander vooruitzicht in de ultra-geheime legerbasis die uitkijkt over Dartmoor.

3. 3. The Reichenbach Fall

15 januari 2012 (1 uur en 30 minuten)

James Moriarty beschikt over het grootste criminele brein die de wereld ooit heeft gezien. Sherlock en John wisten dat hij niet voor lang verborgen zou blijven. Maar zelfs zij hadden de enorme omvang en brutaliteit van de misdaad die Moriarty terug zou stuwen in de krantenkoppen nooit geraden. De misdaad van de eeuw. De Tower of London, de Bank of England en de Pentonville gevangenis - allemaal gingen ze open op dezelfde dag, als bij toverslag! Maar Moriarty's plannen houden daar niet op. Sherlock en John jagen op hun oude vijand in een laatste probleem dat loyaliteit en moed tot de limiet test. Sherlock moet vechten voor zijn reputatie, zijn verstand en zijn leven. Maar is hij alles wat hij zegt te zijn?

Seizoen 2 is meer van hetzelfde. Nog altijd een kwaliteitsserie met 2 heel sterk acterende hoofdrolspelers. Maar net als bij seizoen 1 merk ik gewoon dat het niet echt mijn ding is. Op zich te prijzen dat afleveringen anderhalf uur duren, maar ik verloor gewoon regelmatig de interesse. Gelukkig volgt er dan wel weer een beter stuk, het wordt natuurlijk nooit slecht. Ik verbaas me wel over de enorm hoge scores op deze site bij Sherlock, heb geen idee waarom. Schijnbaar spreekt de mythologie van Sherlock mensen meer dan mij aan. Wel een opvallend einde trouwens, met de zogenaamde dood van Sherlock. Benieuwd hoe dit verder gaat.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Borduurt inderdaad voort op hetzelfde procedé als seizoen 1, maar is toch een slag beter: de spanningsopbouwen zijn beter uitgewerkt, er hoeft minder tijd te worden besteed aan introducties, en, het belangrijkste: Sherlock wordt wat meer op de proef gesteld, waardoor de spanning (iets wat ik in seizoen 1 af en toe vond ontbreken, enigszins tot mijn verbazing) toeneemt. De slotaflevering vond ik het sterkst, mooie cliffhanger ook voor seizoen 3.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Ja deze vind ik ook beter dan S1, om de redenen die thomzi50 aangeeft, zelfs de beste van alle seizoenen. De tweede aflevering is voor de verandering straight forward en heeft een lekker sfeertje. Derde aflevering vind ik goed vanwege Moriarty en het einde.

Andere pluspunten van Sherlock blijven de combinatie van humor en spanning/moorden (en in de latere seizoenen ook meer drama erbij), en de huiselijke setting van Baker Street, die bijna een personage op zich is.

Wat ik minder vind is dat de trucjes vaak van hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld voor de zoveelste keer die grappige excuserende blik van Watson als Sherlock weer eens bot is in zijn contact met andere mensen. Evengoed is Sherlock een heerlijke serie.

Heb de serie toch een beetje overschat vrees ik. Ik merkte al dat ik niet echt naar nieuwe afleveringen uitkijk door de vaak rommelige structuur, maar ik had de hoop dat het allemaal ook wel sterk zou kunnen afhangen van de zaak die centraal staat per aflevering. Maar op The Hounds of Baskerville na (daarmee ook gelijk veruit de leukste aflevering van de serie vooralsnog) gaat dat toch niet op, en ligt het tempo ook vaak wat hoog en worden afleveringen gedomineerd door eeuwige visuele foefjes die ook echt wat gaan tegenstaan.

Het is ook erg jammer dat de belofte van een op elkaar ingespeelde Cumberbatch en Freeman niet wordt nagemaakt. Je hebt twee erg leuke en ook goede acteurs die ook nog eens een klik hebben, maar de schrijvers doen er vooralsnog helemaal niets mee. Men komt niet verder dan een niet verklaarde obsessie van Watson voor Holmes.

Ik besefte me op een gegeven moment dat je eigenlijk gewoon loopt te kijken naar een superheldenfilm waarin de gave van deductie en het antisociale karakter van Sherlock gigantisch worden overdreven en eeuwig benadrukt, vaak op een manier waarbij humor voorrang boven logica krijgt.

Maar dat is niet wat ik wil zien in een Sherlock Holmes-serie. Dan wil ik een prettig kabbelende whodunit met een bevredigende logische conclusie op het einde, niet al die visuele visuele trucjes en tekstberichtjes,, irritante villains en bizarre vechtscènes in slow motion. 2.5* omdat aflevering twee nog wel leuk is.

avatar van horizons

horizons

Voor dit seizoen zat er bijna hogere waardering in totdat het in de Reichenbach fall op een gegeven moment toch wel heel erg misging. Jammer.

Blijft wel leuke serie maar de gigantische gemiddeldes hier en op imdb heb ik nog nergens kunnen zien eerlijk gezegd.

avatar van Karst

Karst

Mee eens. Ik vond de laatste aflevering wel erg gezocht. De eerste twee afleveringen vond ik plottechnisch sterker. Leuke serie, goede acteurs. Verhaal stelde me te veel op de proef uiteindelijk.

avatar van Gish

Gish

Scandal in Belgravia is de beste aflevering van alle seizoenen. Irene Adler doet haar intrede en dat is spectaculair.