ad
  • 8.081.139 stemmen

Modern Family - Seizoen 4 (2012-2013)

Show titel: Modern Family

Seizoenen: 11 seizoenen

Afleveringen: 24

Datum van release: woensdag 26 september 2012

Modern Family

Afleveringen Seizoen 4 (2012-2013)

1. 1. Bringing Up Baby

Het is Jay's verjaardag en hij wil geen verrassingen. Phil besluit om Jay mee vissen te nemen met een aantal van zijn vrienden. Gloria weet niet hoe ze Jay moet vertellen dat ze zwanger is. Ondertussen wordt Dylan een tijdelijk lid van de Dunphy familie door in te trekken. Mitch en Cam kiezen voor een kat.

2. 2. Schooled

Claire en Phil vernederen Haley door haar af te zetten bij school. Manny eist dat Gloria en Jay een les nemen. Lily krijgt een strijd op haar eerste dag van de kleuterschool.

3. 3. Snip

Phil krijgt een sterilisatie, Gloria en Jay kunnen het niet eens worden over het al dan niet uit vinden van het geslacht van de baby, Mitchell probeert Cameron te sturen naar het krijgen van een part-time baan.

4. 4. The Butler's Escape

Luke wil stoppen met magie en Phil kan het niet accepteren. Ondertussen is een van de nieuwe zwangerschapssymptomen van Gloria snurken en ze houdt het hele huis wakker, waardoor Jay gedwongen wordt wanhopige maatregelen te nemen. Mitch en Cam's dynamische huishouden wordt op de proef gesteld wanneer ze besluiten om van taken te wisselen. Mitch moet thuis blijven met Lily, terwijl Cam naar zijn nieuwe baan gaat om te werken als de muziekleraar op de school van Luke en Manny.

5. 5. Open House of Horrors

Claire moet zich terughouden in haar enthousiasme voor Halloween om haar viering kindvriendelijk te houden, Phil besluit een open-huis te houden op Halloween, Mitch en Cam houden een kostuum-feest, Gloria's hormonen maken haar driftiger dan normaal.

6. 6. Yard Sale

Jay en Gloria houden een tuin verkoop om Manny en Luke te helpen met een inzamelingsactie voor een goed doel van hun school. De hele familie helpt mee: Phil voelt zich onder druk gezet om zowel iets te verkopen als iets te kopen, Mitch en Cam helpen Claire met het beoordelen van Alex nieuwe 'vriend' en Manny vindt een oude koffer die een geheim verbergt dat Gloria graag geheim wil houden.

7. 7. Arrested

Cameron past op Alex en Luke terwijl Phil, Claire en Mitchell omgaan met de arrestatie van Haley. Jay probeert een verrassingsbezoek van Dede kort te houden, zodat ze niet te weten komt over de zwangerschap van Gloria.

8. 8. Mistery Date

Manny en Luke gaan naar Alex academische tienkamp voor het weekend, Phil organiseert een mannennacht, Manny en Luke vallen een bar mitswa binnen op zoek naar een meisje, Cam en Mitchell geven Jay en Gloria een verrassing cadeau voor de baby.

9. 9. When a Tree Falls

Mitch en Cam proberen om een oude boom in het park te redden. Jay neemt Manny naar Olympische Spelen-thema kinderverjaardagsfeestje, Gloria en Claire hebben een drukke dag winkelen.

10. 10. Diamond in the Rough

Claire en Cameron proberen een huis verkoop nadat ze een overwoekerd honkbalveld hebben gerenoveerd voor Manny en Luke's play-off wedstrijd, maar Phil en Mitchell zijn niet overtuigd van hun verkooppraatjes. Ondertussen maakt Gloria gebruik van een microfoon om te zingen tegen haar ongeboren baby.

11. 11. New Year's Eve

Jay en de familie zijn van plan om Nieuwjaar samen te vieren in een hotel in Palm Springs, maar het hotel voldoet niet aan hun verwachtingen. Alex en Haley worden geconfronteerd met uitdagingen als ze proberen om thuis op de kinderen te passen.

12. 12. Party Crasher

Gloria en Jay proberen Manny's 14de verjaardag extra speciaal te maken door het plannen van een surprise party. Haley begint uit te gaan met een veel oudere man.

13. 13. Fulgencio

Wanneer Gloria's moeder en zus op bezoek komen, brengen zij tradities, babynamen en familiebagage mee. Phil helpt de kinderen met hun problemen. Mitchell en Cameron proberen om Lily's slechte gewoontes te corrigeren.

14. 14. A Slight at the Opera

Wanneer de ster in de schoolproductie van de 'Phantom of the Opera' ziek wordt, is Manny bereid om alles te doen om zelf de ster te worden. Phil en Jay komen in een golfwedstrijd met Mitch en peper. Gloria en Alex bezoeken een helderziende.

15. 15. Heart Broken

Claire en Phil Valentijns stoeipartij eindigt met Claire in het ziekenhuis. Jay en Gloria's pogingen tot romantiek worden onderbroken door de kinderen. Cam en Mitch blijven zitten met een kater en een nieuwe huisgenoot na het hosten van een wild feest.

16. 16. Bad Hair Day

De dingen worden vreemd wanneer Phil verschijnt bij Claire's schoolreünie. Jay is gefixeerd op het winnen van een groot bowling toernooi, een pruik foutje tijdens een uitgebreide fotoshoot met Joe leidt tot ongelukkige resultaten.

17. 17. Best Men

Mitch en Cam's vriendin Sal kondigt aan dat ze gaat trouwen op de volgende dag en ze moeten naar de trouwerij. Gloria vertrouwt haar nieuwe nanny niet. Claire komt dichterbij Haley, Phil helpt Luke met een meisje.

18. 18. The Wow Factor

Claire en Cam vragen een derde wanneer zij in een impasse belanden bij een landschapsarchitectuur besluit. Phil leert de kinderen eenvoudige reparatievaardigheden en Mitch helpt Lily met een bullebak.

19. 19. The Future Dunphys

Als ze in het ziekenhuis zijn, zien Claire en Phil een oudere versie van hun familie. Manny en Jay bezoeken een privéschool, Mitch en Cam organiseren een dag voor Gloria en Lily.

20. 20. Flip Flop

Phil wordt wanhopig als Cam en Claire's aangekochte huis moeilijker is te verkopen dan verwacht. Javier brengt zijn nieuwe vriendin langs om Manny te bezoeken.

21. 21. Career Day

Phil is enthousiast om zijn werk te bespreken met Luke, Manny en hun klasgenoten op carrièredag​​, maar de dingen gaan lelijk mis als Phil's aartsvijand opduikt.

22. 22. My Hero

Mitch's ex-vriend, een knap en succesvolle arts, nodigt het hele gezin uit om naar een fondsenwerving evenement te gaan op een rolschaatsbaan. Phil leert Gloria om te skaten. Haley helpt Alex met het praten met jongens.

23. 23. Games People Play

Phil verkrijgt een nieuwe camper voor een leuke familiereis, Jay en Gloria zoeken naar Manny's rugzak, Lily's gymnastiekbijeenkomst brengt Cam en Mitch's en competitieve geest naar boven.

24. 24. Goodnight, Gracie

Als Phil's moeder sterft, vliegt iedereen naar Florida. Gloria wordt geconfronteerd met een uitstaand arrestatiebevel. Jay loopt iemand uit zijn verleden tegen het lijf.

avatar van Metalfist

Metalfist

Het is moeilijk de vinger te leggen op waar het verschil juist zit, maar de ratings voor de eerste seizoenen van Modern Family wisselen elkaar mooi af. Het eerste seizoen (4*) was verrassend leuk met een erg leuke groepsdynamiek. De opvolger daarentegen (3.5*) leek wat teveel last te hebben van Sophomore Slump (oftewel het Second Album Syndrome, al zou het in dit geval het Second Season Syndrome zijn) maar het derde seizoen (4*) was dan weer wat beter. Afwachten dus was het vierde seizoen ging brengen.

En tot nu is de fluctuatie terug mooi van kracht, want seizoen 4 is opnieuw een stap in de 'slechte' richting. Het grootste probleem hier is de zwangerschap van Gloria. Als er nu werkelijk één verhaallijn die vandaag de dag zo vreselijk platgetreden is, dan is het dat wel. Vooral omdat dat ook gewoon nooit voor grappige situaties zorgt. Niet in Married with Children, niet in Friends, ... Enkel Angel geraakte er ietwat mee weg en zelfs dat was op het randje. Soit, je snapt meteen waarom dit seizoen terug wat lager wordt beoordeeld. Gelukkig blijven er verder nog steeds weel mooie momentjes gedropt worden. Haley die aan college begint geeft iets meer uitdieping aan het personage, hoewel ze ook hier niet meteen verder geraken dan de standaard jokes, maar ook de nieuwe Clive Bixby en Juliana episode (Heart Broken) is een toonbeeld van hoe het wel moet. De seizoensfinale met de dood van de moeder van Phil resulteert in een ietwat emotionele aflevering, toch in vergelijking met de andere finales naar mijn gevoel, maar ook daar wordt de juiste balans gevonden.

Ook wel omdat ik fan blijf van de wisselwerking tussen Fred Willard (Frank, de vader van Phil) en Ty Burrell (Phil) en zeker wanneer Nolan Gould (Luke) zich ook nog eens moeit. Sowieso is dit soort van serie vooral gediend met een cast die al een tijd met elkaar samenspeelt en dat geeft net dat beetje extra aan dat familiegevoel. Weinig aan te merken op de hoofdcast dus en het valt op dat er meer en meer ruimte vrijkomt voor de kinderen. Een keuze die ik bewierook, want de relatie tussen Luke en Manny moet simpelweg meer getoond worden. Qua bijrollen deze keer niet zo veel bijzonders, maar misschien is dat gewoon omdat ik al niet zo'n fan ben van de vrienden/vriendinnen van Cam & Mitchell. Zo'n Elizabeth Banks als Sal is me toch net iets te flauw en gemakkelijk.

Blijft natuurlijk wel een erg vermakelijke reeks. Ik klink misschien af en toe vrij negatief, maar ik blijf zelfs na 4 seizoenen met veel plezier de opname starten. De speelduur van 20 minuten leent zich hier dan ook perfect voor en als je het mij vraagt is dit één van de vermakelijkste series van de laatste jaren, alleen jammer dat het niveau niet altijd even stabiel blijft.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Tja, wat kan ik nog zeggen: sommige afleveringen heb ik nu al wel een stuk of 6 keer gezien en ik krijg er maar niet genoeg van. Dat wil toch wat zeggen. Door het hoge tempo blijf ik ook nieuwe grapjes ontdekken of scoren übergrappen als wanneer Manny naar Colombia op vakantie gaat [ Jay: Oh, come on, nobody evre goes on a vacation and never comes back / Lily: I did… ] uiteraard wat minder omdat ik ze al zie aankomen, maar toch blijven er talloze kleine nuances waardoor deze serie top blijft. En ja, het is een rollercoaster… er zit al eens een 'mindere' aflevering tussen, maar dat is dan vooral omdat er zulke uitschieters tussen zitten.

En als een komische serie er dan ook nog in slaagt om met een melig momentje waterlanders te ontlokken (het wederzijdse aanzoek van Mitch en Cam… hoe goed gedaan zeg…) dat je beseft dat je echt dol bent op die personages… tja, dan ben je wel érg goed bezig. Dus daarom gaat ie nu op de volle 5.

PS. Grappig ook hoe ik bij Mitc & Cam geëvolueerd ben van 'oh, nee, die twee ruziemakers weer…' tot 'zalig, die twee…', het favoriete koppel, bijna (zeer nipt uiteraard), ook wel knap gedaan (Ik lijk wel een Jay Pritchett…)

avatar van Black Math

Black Math

Waar het vorige seizoen een tikkeltje minder was, valt dit seizoen weer wat meer mee. Met name Luke begint leuk te worden zoals hij getransformeerd is van lieve maar domme jongen tot iemand die regelmatig over de grens gaat en ermee wegkomt. Verder is het meer van hetzelfde, met een erg mooie en gevoelige laatste aflevering. 3*.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Black Math schreef:

Hij wordt Luker. Sorry, kon het niet laten.