• 8.985.823 stemmen

Modern Family - Seizoen 8 (2016-2017)

Show titel: Modern Family

Ontwikkeld door: Steven Levitan en Christopher Lloyd

Met: Ed O'Neill, Sofía Vergara en Julie Bowen

Datum van release: woensdag 21 september 2016

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 8 via Disney+

Plot Modern Family

Modern Family volgt de families van Jay Pritchett, zijn dochter Claire Dunphy en zijn zoon Mitchell Pritchett. Claire is een echte huisvrouw, Jay is getrouwd met een jongere vrouw en heeft ook nog een zoon in de pubertijd en Mitchell en zijn vriend hebben een Vietnamese baby geadopteerd.

Afleveringen Seizoen 8 (2016-2017)

1. 1. A Tale of Three Cities

21 september 2016 (22 minuten)

De familie herenigt zich op Vaderdag, nadat ze allemaal op reis zijn geweest.De Dunphys zijn naar New York geweest; Mitch, Cam en Lilly naar het mid-Westen; Jay, Gloria en Joe naar Juarez, Mexico.

2. 2. A Stereotypical Day

28 september 2016 (22 minuten)

Een nieuwe familie gaat tegenover de Prichetts in de straat wonen en Jay wil een goede eerste indruk maken. Ondertussen hoopt Manny dat hij indruk maakt op een knappe tiener. Mitch en Cam zijn erg geschrokken van een beledigende opmerking van Lilly tegen een nieuwe vriend.

3. 3. Blindsided

5 oktober 2016 (22 minuten)

De Dunphys en de Princhetts gaan de strijd met elkaar aan als Luke besluit dat er maar een manier is om toegelaten te worden tot een college: het worden van klassenpresident, ten koste van Manny. De uitkomst is nog belangrijker voor Jay, Gloria en Claire.

4. 4. Weathering Heights

12 oktober 2016 (22 minuten)

Phil kan zijn geluk niet op als hij wordt uitgenodigd om in een makelaarsfragment tijdens het lokale nieuws te verschijnen. Zijn dag is helemaal perfect als hij zijn "weermanheld" Rainer Shire (Nathan Fillion) ontmoet.

5. 5. Halloween 4: The Revenge of Rod Skyhook

26 oktober 2016 (22 minuten)

Luke zijn halloweenfeest is niet zo'n monsterhit als hij had verwacht en loopt zelfs het risico om het slechtste feest van het jaar te hebben gehouden. De rest van de Dunphys realiseren zich dat de enige manier om het feest te redden een bezoek van Rod Skyhook is.

6. 6. Grab It

9 november 2016 (22 minuten)

Jay's favoriete plek op aarde verliest een hoop charme als Phil besluit om ook lid te worden. In huize Dunphy onderschat Claire haar invloed op Alex's keuzes en Hayley vindt dat Alex teveel op haar let.

7. 7. Thanksgiving Jamboree

16 november 2016 (22 minuten)

Thanksgiving wordt dit jaar in huize Pritchett-Tucker gevierd en Cameron haalt werkelijk alles uit de kast. Hayley moet haar vader vertellen dat ze de feestdagen liever bij haar nieuwe vriendje viert dan dat ze zoals ieder jaar mee moet naar een football wedstrijd. Jay doet zijn best om zijn bloeddruk laag te houden.

8. 8. The Alliance

7 december 2016 (22 minuten)

Hayley haar plan om een plezierige meidendag te houden met Rainer Shine's tienerdochter loopt anders dan gehoopt. Luke bevindt zich in een benarde situatie met een weduwe in een club en helpt zijn opa, Jay, met zijn petitie.

9. 9. Snow Ball

14 december 2016 (22 minuten)

Als Manny en Luke moeten een verkeerd berichtje recht zien te zetten op de avond van de winterdans op school. Gloria, Claire, Mitchell en Cam zijn vrijwilligers op het feest, terwijl Jay er onderuit probeert te komen.

10. 10. Ringmaster Keifth

4 januari 2017 (22 minuten)

Cam probeert over het vreselijke Thanksgiving debacle te komen door de familie mee te nemen naar een nieuwjaarsfeest. Wanneer Mitch ontdekt dat ook dit feest een ramp gaat worden, en om een ranzige maaltijd te besparen, gebruikt hij een cadeaukaart.

11. 11. Sarge & Pea

11 januari 2017 (22 minuten)

Cam is ervan overtuigd dat een anonieme en onbeleefde ouder hem beroofd heeft van een gekoesterd Lily momentje tijdens haar meest recente dansoefening. Wanneer Hayley en hij een bezoekje brengen aan Alex in haar koffiebar, denkt hij de de dader te signaleren.

12. 12. Do You Believe in Magic

8 februari 2017 (22 minuten)

Phil gebruikt zijn alter ego om zijn huwelijk weer wat spannender te maken. Jay geeft een voorkeur aan een van zijn kinderen. Haley en Sal staan op tegen de mannen in hun levens.

13. 13. Do It Yourself

15 februari 2017 (22 minuten)

Phil haalt Jay over om te investeren in een project waar hij al lang op aast. Claire's culinaire ideeën zijn niet zo succesvol als zij denkt. Cam en Mitchell proberen Lily het voordeel van hard werken te leren.

14. 14. Heavy Is the Head

22 februari 2017 (22 minuten)

Phil en Jay krijgen een aanbid om een stuk land te verkopen voor een aandeel van 20%, maar ze wijzen dit af. Cam is doodsbang voor zijn MRI-scan, dus probeert Mitchell hem te kalmeren. Gloria regelt een verassing voor de verjaardag van Claire op een ongeschikt moment.

15. 15. Finding Fizbo

1 maart 2017 (22 minuten)

Na het zien van een online video van iemand die zijn Fizbo kostuum verwaarloost, probeert Cam zijn karakter weer een goede naam te geven. Phil ontmoet zijn aanstaande stiefbroer. Manny vraagt Gloria, Claire en Haley om zijn nieuwste toneelstuk door te nemen.

16. 16. Basketball

8 maart 2017 (22 minuten)

NBA sterren Charles Barkley en DeAndre Jordan bezoeken een basketbalwedstrijd voor het goede doel waar Phil aan meedoet. Gloria haar aartsrivaal probeert haar op school in een verkeerd daglicht te zetten. Claire probeert een fout op werk geheim te houden voor Jay.

17. 17. Pig Moon Rising

15 maart 2017 (22 minuten)

Mitchell stoot per ongeluk het as van Cams geliefde varken om terwijl hij zijn oefeningen in de garage doet, maar Cam kijkt regelrecht door zijn smoesjes heen.

18. 18. Five Minutes

29 maart 2017 (22 minuten)

Er kan zoveel gebeuren bij de familie Prichett-Dunphy-Tucker in slechts vijf minuten! Mitch en Cam hebben vijf minuten om een nieuwe vlucht te halen, Hayley en Reiner moeten hun relatie in vijf minuten overzien, terwijl Phil en Claire vijf minuten de tijd hebben om de verassing voor Alex voor te breiden.

19. 19. Frank's Wedding

5 april 2017 (22 minuten)

Frank Dunphy's jaren '20 huwelijksfeest is eindelijk aangebroken en Phil doet zijn best om zijn familie gekostumeerd naar het feest te krijgen. Wanneer Caire en de kinderen zich realiseren dat zij de enige verklede gasten zijn, besluiten ze Phil in de maling te nemen.

20. 20. All Things Being Equal

3 mei 2017 (22 minuten)

Gloria, Claire, Haley, Alex, Lily, Luke en Manny zetten zich allen op verschillende manieren in voor gelijkheid en feminisme. Ondertussen voeren Jay en Phil een heftige discussie.

21. 21. Alone Time

10 mei 2017 (22 minuten)

Iedereen verdient af en toe wat tijd voor zichzelf, ook Mitch en Cam. Ze gaan even weg van de familie en boeken een vakantie in een resort. Ondertussen hebben Phil en Claire last van het lege-nest-syndroom.

22. 22. The Graduates

17 mei 2017 (22 minuten)

Manny's vader. Javier, komt langs voor het afstuderen van zijn zoon en neemt hem mee voor een wilde nacht om dit te vieren. Ondertussen maakt de rest van de familie zich klaar voor de grote dag voor Manny en Luke. De emoties lopen hoog op.

Episode 18 is misschien wel de sufste van alle 8 seizoenen.

Wordt tijd om er mee te stoppen

Serie is nog altijd beter in huidige vorm dan het gros van de comedy's die op tv zijn. Ook al is Modern Family over z'n hoogtepunt heen.

Ja maar het gros van de comedies op tv is dan ook enorm ruk.

Seizoen 9 lijkt het zich iets te herpakken tot nu toe.

Prima seizoen, maar niet heel bijzonder. Phil is uiteraard nog steeds het leukste personage uit de serie, maar ik vond dit seizoen Jay en Gloria ook verrassend leuk. Er zaten ook weer wat uitgemolken afleveringen tussen: het standaard valentijn verhaal van Phil en Claire, het zoveelste bezoek aan een potentiële school en natuurlijk kwam Fizbo ook weer langs.

Is er trouwens iemand die Manny een leuk personage vindt? Hij heeft me letterlijk nog als enige nog nooit laten lachen in deze serie.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Mwoah, ik moet zeggen dat ik Manny in de eerste series best leuk heb gevonden. Te intelligent voor de rest, een ‘hook’ op z’n ‘nicht’, lekker droog met z’n moeder. Altijd ook wel een lieve knul. Maar later komt hij, idd, minder uit de verf. Komt misschien door de aanwezigheid van zijn broertje (wat ik altijd maar minder kan waarderen - zie het plotse nieuwe broertje bv in Married with Children).

Wat ik minder aan de serie ben gaan vinden is het gay stel. Daar lopen echt alle lijntjes, plotjes en humor volledig dood. Met als dieptepunt Fizbo en de zus van Cameron.

En dat de kids van Phil en Claire nog steeds maar kids blijven. Maar ja, anders moeten ze de serie uit natuurlijk. En dat kan niet.

Oei, lees ik mijn bevindingen zo terug dan had deze serie allang moeten stoppen. Was ook zo bij Roseanne. Wisten ze van gekkigheid ook niet meer wat te doen. Wonnen ze plots miljoenen en ging de serie als een kaarsje langzaam uit.

Alles gezien van Modern Family wat tot dusver op Netflix beschikbaar is. Al bij het eerste seizoen valt te lezen dat ik niet meteen laaiend enthousiast was over deze sitcom, maar uiteindelijk vond ik het wel steeds leuker worden. Zo rond seizoen 4, 5 en 6 lag voor mij het hoogtepunt. Seizoen 5 is mijn favoriet, omdat daar meer sprake was van een overkoepelende verhaallijn.

Inmiddels vind ik het niveau wel weer wat afgenomen. Op zich kijkt het nog steeds prima weg, maar er zijn wel echt enkele zaken die me zijn gaan tegenstaan. Ik krijg bij de afgelopen seizoenen meermaals de indruk dat ik naar iets zit te kijken wat ik eerder gezien heb. De onderlinge conflicten waar de personages mee worstelen keren telkens opnieuw terug: Cam voelt zich niet gesteund door Mitchell (vrijwel iedere aflevering!), Claire is bang voor de mening van haar vader, Claire en Gloria zijn afgunstig op elkaar, Alex voelt zich niet begrepen, Manny voelt zich niet begrepen, Jay heeft moeite met Phil, Jay heeft moeite met de homoseksualiteit van Mitchell... Dit zijn gewoon zaken die meermaals per seizoen terugkeren. Aan het einde van een aflevering maken ze het goed en beloven ze dat ze voortaan meer begrip voor elkaar zullen tonen en even later gaat het weer mis. En wat hebben ze in godsnaam met Luke gedaan? Als kind was hij overduidelijk de zoon van Phil, maar dat is tegenwoordig nauwelijks zichtbaar. Begint een onsympathiek figuur te worden naar mijn mening.

Dat gezegd hebbende, snap ik dat Modern Family nog steeds een lopende serie is. De cast maakt veel goed; er is absoluut geen gebrek aan energie van hun kant en het is overduidelijk dat zij hun personages door en door kennen. Ik kan ook nog geregeld lachen om hun capriolen, met name om die van Phil, maar ik zou het wel fijn vinden als de constante herhaling wat meer gemeden zouden worden. Ik zal de resterende vervolgseizoenen zeker een kans geven als ze op mijn pad komen. Luchtig popcornvermaak is het immers nog steeds wel.

Even teruggekeken, maar ik heb zo'n twee en halve maand gedaan om dit seizoen te bekijken. Da's best lang en dat zegt ook wel voldoende voor me. Modern Family is tot het einde toe best vermakelijk gebleven, maar eigenlijk zijn ze een paar jaar te lang door gegaan. Het wordt ook in dit seizoen duidelijk dat ze niet meer zo goed weten wat ze met de puberende kinderen van de Dunphy's en Pritchetts moeten. Alleen Alex heeft als student nog een redelijke rode draad, maar de rest?

De serie moet het toch meer van de volwassenen hebben en daar valt gelukkig nog voldoende van te genieten, al komt er wel veel herhaling in de verhalen en situaties. Weer Cam met zijn boerderijverleden, Manny met zijn biologische vader, de wrevel tussen Jay en Mitch vanuit hun jeugd etc. Het is niet vervelend, maar het schrijfteam maakte er ook niet veel bijzonders meer van. Gelukkig zijn er nog genoeg alledaagse momenten die dit seizoen de moeite waard maken, maar echte piekafleveringen ontbreken hier.

Kleine 3,5*