• 11.303 nieuwsartikelen
  • 163.496 films
  • 10.415 series
  • 30.340 seizoenen
  • 618.122 acteurs
  • 193.935 gebruikers
  • 9.027.581 stemmen
Avatar
 
Quentin Tarantino brak twee tradities voor 'Once Upon a Time in Hollywood'
Foto: © ANP

Quentin Tarantino brak twee tradities voor 'Once Upon a Time in Hollywood'
Foto: © ANP

Quentin Tarantino heeft in zijn meest recente film Once Upon a Time in Hollywood twee van zijn oude filmtradities verbroken. Dat is Screenrant opgevallen. 

Quentin Tarantino staat bekend om zijn eigenzinnige manier van filmmaken, waarbij de nadruk ligt op donkere, ietwat droge humor en een specifieke cartooneske manier van characterbuilding. Waar de Pulp Fiction-regisseur nog meer bekend om staat is het terug laten komen van oude filmtradities, waarvan een kleine verschijning voor de camera er één is. Voor de film Once Upon a Time in Hollywood, die midden vorig jaar op het witte doek verscheen, gooide Tarantino echter twee van zijn bekendste tradities overboord. 

Lot van Michael Madsen

Michael Madsen is sinds zijn verschijning in Reservoir Dogs een vaak terugkerende acteur in films van Tarantino. Zo was hij al te zien in beide Kill Bill-films en het meer recente The Hateful Eight. Ook in Once upon a Time in Hollywood heeft de acteur een kleine rol. Hoewel de films inhoudelijk gezien volledig op zichzelf staan, hebben alle personages die Madsen speelt wel één belangrijke eigenschap met elkaar gemeen: namelijk dat ze in iedere film doodgaan. Madsen heeft in de nieuwe film een kleine cameo-rol als Sheriff Hacket in Bounty Law, de serie waarin hoofdpersonage Rick Dalton de hoofdrol speelt. Het is zijn eerste personage in een Tarantino-film dat mag blijven leven. 

Kofferbak-shot

Misschien wel één van de meest klassieke filmtradities van de regisseur is het beroemde koffebakshot. Een iconische manier van cameravoering waarbij de lens vanuit een kofferbak naar boven is gericht en je als kijker de indruk hebt dat je er zelf in ligt. Personages kijken dan ook niet zelden recht in, of vlak langs de camera, waardoor de inhoud van de kofferbak nog even geheim wordt gehouden en kijkers nieuwsgierig worden gemaakt. Ook deze traditie maakt zijn debuut in Reservoir Dogs en is sindsdien in iedere Tarantino-film toegepast. Niet altijd gaat het hier specifiek om een kofferbak, zoals in Inglourious Basterds waarbij het shot niet wordt gebruikt bij het openen van een kofferbak, maar het markeren van een Nazi door het personage van Aldo Raine. In Once Upon a Time in Hollywood mist een dergelijk shot, of een variant ervan, volledig. 

Reacties (0)

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.

Dit artikel bevat nog geen berichten. Wees de eerste.