menu

Film / Algemeen / Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

zoeken in:
Legaal zeker, gelukkig heeft het internet ook nog z'n duistere kantjes. Daar is het aanbod net overweldigend.

En wat die rechten betreft, daar is Europa aan aan het werken. Dat zal dan wel weer een paar jaar duren, maar het is toch fijn dat ze er mee bezigzijn. De bedoeling is dan men rechten voor geheel Europa kan verwerven "binnenkort", ipv voor elk land/regio apart.

Oh! Dat is fijn nieuws. Heb je daar een linkje naar? Zeer nieuwsgierig. Want "internet" zie ik nog niet zo snel films restaureren en opnieuw uitbrengen. Of dat moet in zulke duistere hoeken gebeuren dat ik het niet zei

Het lijkt nu net vaak een prisoners dilemma met de slechts mogelijke uitkomst voor iedereen: niemand kan het zien, niemand verdient eraan, films verdwijnen.

Kadert in dit project, specifiek "Modernising the EU copyright rules to fit the digital age".

Verder zie ik toch dat bedrijven als Criterion en Arrow regelmatig oude films oppoetsen en uitbrengen, maar daarmee krijg je ze nog niet op TV of kan je in de Benelux nog niet zomaar de Mediamarkt binnenlopen om ze te kopen. Wil niet zeggen dat ze niet bestaan natuurlijk

FillumGek schreef:
Ik ben er verder eigenlijk helemaal niet in thuis. Ik download net als velen wel eens wat zonder vorm van extra accounts of bescherming. Hoe noodzakelijk is het nu dan om bijvoorbeeld zo'n VPN te nemen? En hoe gaat dat in zijn werk?

Zie dat die NordVPN amper $3,50 per maand kost dus voor het geld hoef je het niet te laten. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik dan koop. En wat is die Socks5 proxy?

Ik zelf gebruik ExpressVPN, wel duur maar komt als beste uit de test. Heeft heel erg snel verbinding en je blijft altijd geconect, sommige anderen vallen vaak uit.

Biosguru schreef:
Want "internet" zie ik nog niet zo snel films restaureren en opnieuw uitbrengen.

Dat gebeurt volgens mij ook niet. Maar "internet" geeft wel de mogelijkheid om films te bekijken die ooit in beperkte oplage op DVD zijn uitgebracht en die nu al jaren OOP zijn. Daarnaast zorgt "internet" ook voor Engelstalige ondertiteling voor films die slechts in de eigen abacadabrataal zijn uitgebracht.

Biosguru schreef:
Vooral dat het niet globaal is, zie ik echt als een probleem. Na de bioscoop, dvd en streaming inkomsten is het met klassiekers zo geregeld dat rechten per land gregeld zijn. Juist omdat die rechten versnipperd zijn, verdwijnen films. Het is niet meer rendabel voor een streamer om een film wereldwijd in het aanbod op te nemen.

Resultaat, film is niet te zien, geen inkomsten of dan veel minder omdat het alleen in een grote markt uitkan. Geld dat gebruikt kan worden voor restauratie, behoud of rechten van andere klassiekers.

Maar de rechten blijven toch alleen per land verdeeld zijn zolang het rendabel blijft die te exploiteren? Hoewel er natuurlijk films zijn waarbij de eigendomsrechten wat ondoorzichtig zijn, is er in de basis een eigenaar met de wereldwijde rechten, en die worden per land uitbesteed aan distributeurs voor periodes van meestal 5 of 10 jaar. Als een film nergens in distributie is (want niet rendabel) kun je bij de producent aankloppen voor wereldwijde rechten. Maar dat gaat dus om films die ofwel oud en onbekend zijn (en dus niet interessant voor Netflix) ofwel om films die zo nieuw zijn dat ze nog niet verkocht zijn (wat Netflix dus doet met films als I Don't Care About This World Anymore).

Wat ik het liefst zie gebeuren is dat in de toekomst eigenaren in de basis hun films aanbieden voor VOD (dus afrekenen per stuk) in een wereldwijde winkelomgeving. Daarnaast is er dan de mogelijkheid voor diensten als Netflix, Videoland of gewoon RTL4 om ze lokaal dan wel globaal aan te bieden. Dus dat je een zwik films hebt die je via een abonnement of een dienst met reclames kunt zien en als je een specifieke titel wil zien die er niet inzit dat je dan wel de mogelijkheid hebt die te huren via VOD.

Klopt, maar voor wereldwijd VOD moet je voor zover ik begrijp, eerst "clearance" hebben voor elk land. Ik moet bekennen dat ik alleen bekende ben met rechten regelen voor import 35mm prints en vertoningen op dvd of Blu Ray in een filmhuis (je). Ver voor iedereen wist wat de afkorting VOD betekende. Dat was verschrikkelijk veel gedoe met rechthebbende en proberen te achterhalen wie waar achter zat. Mijn frustratie op dit vlak heeft een baard.

Op zich lijkt het me niet superveel moeite wanneer de studio/producenten van een film openstaan voor wereldwijde distributie. Op Netflix zie je bijvoorbeeld nogal wat Zuid-Amerikaanse thriller/horror films verschijnen. Het lijkt me sterk dat zulke kleine/niche films zwaar inzetten op adminstratieve rompslomp om hun films wereldwijd vertoonbaar te maken.

De rechten-per-land setup lijkt me meer een artificiële barriere opgeworpen door de studios om extra geld te verdienen.

Ik heb net dat EU voorstel eens bekeken, het is een vrij algemeen stuk over digitalisering. Met een grote nadruk op al de economische voordelen die een gezamelijke digitale markt heeft. Ik zie de EU nog niet direct de bijl in de rechten-per-land setup zetten omdat het naar Kartel en voorkomen van vrije beweging van goederen en diensten riekt.

Ik neem overigens een vrij extreem standpunt in. IMDb streamend lijkt me een nastrevenswaardig eindpunt. Vanaf daar gaat er water bij de wijn, voor wat betreft na hoeveel jaar iets overgaat van handels naar cultureel goed.

Biosguru schreef:
Ik heb net dat EU voorstel eens bekeken, het is een vrij algemeen stuk over digitalisering. Met een grote nadruk op al de economische voordelen die een gezamelijke digitale markt heeft. Ik zie de EU nog niet direct de bijl in de rechten-per-land setup zetten omdat het naar Kartel en voorkomen van vrije beweging van goederen en diensten riekt.

Dat was toch echt één van de praktische projecten die daaruit voortvloeiden. Het zou trouwens zo zijn dat die mogelijkheid er zou komen, het is volgens mij niet dwingend (dus wil iemand nog steeds per land releasen, geen probleem, maar een Netflix zou bijvoorbeeld wél de rechten voor Europa kunnen kopen en het zo online zetten, zonder daarvoor elk land te moeten passeren).

Onderhond schreef:
De rechten-per-land setup lijkt me meer een artificiële barriere opgeworpen door de studios om extra geld te verdienen.
De barrière komt eruit voor dat er tot voor kort geen wereldwijde kanalen waren om iets te vertonen/verkopen. Per land moet je voor bioscoopvertoning, winkelverkoop, tv-vertoning weer met anderen om de tafel.

In Nederland heb je bijvoorbeeld voor de bioscoopvertoning 8 boekingsgroepen en dan nog meer dan 150 onafhankelijke bioscopen/filmhuizen. Dus ga je in zee met een Nederlandse distributeur, die de markt kent en de film in zoveel mogelijk van deze bioscopen kan krijgen, met de juiste marketing. Natuurlijk met als einddoel om zoveel mogelijk geld op te halen.

Maar geen distributeur gaat het voor elkaar krijgen om een film in de bioscopen te krijgen in de hele EU. Dat zullen dan distributeurs moeten worden die samenwerken, die samen de rechten voor de hele EU aankopen. De grote studio's brengen wel hun films 'zelf' uit, maar hebben ook gewoon meerdere vestigingen in Europa, die elk een eigen land of regio bedienen.

Natuurlijk is bioscoopvertoning niet hetzelfde als VOD, maar het hangt wel samen. Veel bioscopen gaan een film niet vertonen als deze ook tegelijkertijd op VOD te zien is; als de VOD-rechten bij een andere partij liggen dan de bioscooprechten kun je daar als bioscoopdistributeur geen zekerheid over geven.

Op Netflix zie je bijvoorbeeld nogal wat Zuid-Amerikaanse thriller/horror films verschijnen. Het lijkt me sterk dat zulke kleine/niche films zwaar inzetten op adminstratieve rompslomp om hun films wereldwijd vertoonbaar te maken.
Die worden door Netflix waarschijnlijk aangekocht voor de hele wereld minus de landen waar ze al verkocht zijn. Zie bijvoorbeeld ook Riphagen en Belgica, die bijna overal ter wereld op Netflix te zien zijn, maar juist niet in NL en België.

Als het mogelijk is om je film gemakkelijk zelf in een winkel te krijgen die de hele wereld bedient zullen vast veel producenten daar gebruik van maken, maar wel pas na een langere periode, als duidelijk is dat de film niet meer verkocht gaat worden aan lokale distributeurs. Tenslotte hebben die meer mogelijkheden om de film ten gelde te maken.

Dat was toch echt één van de praktische projecten die daaruit voortvloeiden. Het zou trouwens zo zijn dat die mogelijkheid er zou komen, het is volgens mij niet dwingend (dus wil iemand nog steeds per land releasen, geen probleem, maar een Netflix zou bijvoorbeeld wél de rechten voor Europa kunnen kopen en het zo online zetten, zonder daarvoor elk land te moeten passeren).
Maar dat doet Netflix toch al? War Machine, Beasts Of The Southern Wild, etc.

skinny_tie schreef:
De barrière komt eruit voor dat er tot voor kort geen wereldwijde kanalen waren om iets te vertonen/verkopen.

't Is maar wat je "tot voor kort" noemt. In de totale tijd dat de mens op deze planeet rondloopt redelijk kort ja, maar Amazon werd opgericht in 1994, dus da's toch al mooi 23 jaar geleden.

Onderhond schreef:
(quote)

't Is maar wat je "tot voor kort" noemt. In de totale tijd dat de mens op deze planeet rondloopt redelijk kort ja, maar Amazon werd opgericht in 1994, dus da's toch al mooi 23 jaar geleden.
Het gaat hier natuurlijk om films, die begon Amazon pas in 1998 te verkopen. En Amazon verstuurde weliswaar wereldwijd (per wanneer eigenlijk), maar kocht niet wereldwijd in. Je kon er alleen Amerikaanse producten/edities kopen. Hoe je dat nu precies zou willen duiden weet ik niet, kun je Amazon.com en Amazon.de als dezelfde winkel zien?

De globalisering en vereffening van die markt is gewoon al jaren duidelijk. Ik besef ook wel dat Amazon in zijn eerste jaren nog geen marktleider was, maar het was wél al erg duidelijk welke richting we zouden opgaan. Om dan gewoon 20 jaar lang achterover te leunen om pas dan te zeuren dat ze er niet klaar voor zijn is gewoon een zelfgezocht probleem.

John Milton schreef:
Het is sowieso niet aan te raden om aan vpn en proxies te beginnen als je niet goed weet wat ze doen en hoe ze werken. Laat staan goed zijn ingesteld. Echt een kwestie van huiswerk doen vrees ik, dat kan ik niet even snel terugbrengen tot hapklare brokken
Heb mezelf er vandaag een klein beetje in verdiept, maar het lijkt op het oog best simpel. Heb een 2-jarig abo genomen op NordVPN en ben er nu voor het eerst mee bezig. Heb de software gedownload, geconnect met NL (of USA etc.) en een nieuwe IP gekregen en dan geeft ie secured aan. Dan ben ik anoniem toch? Weet wel dat er natuurlijk veel meer mogelijkheden zijn, zoals met andere apparaten etc. maar voor nu is dit het belangrijkste of niet?

Zo klinkt het wel! Als je twijfelt kun je altijd even je IP checken!

skinny_tie
Dank je voor je deelname. Je lijkt me duidelijk een insider. Werk je voor een distributeur?

Ik begrijp dat bioscoopdistributie per land geregeld moet worden, persvoorstellingen, ondertiteling, posters. Logisch. Van groot naar klein beeld. Mooi ook .

Maar het verband met VOD zie ik niet zo heel sterk. Daar is toch de releasewindow voor uitgevonden? Eerst bioscoop en een maand of 3 a 6 pas de VOD/ videotheek release. Een bioscoop release in diverse Europese landen zit een Europese VOD dan toch niet in de weg?

Ik zit vooral met dit verschil tussen de moderne VOD diensten en de ouderwetse videotheek in de maag. Een videotheek houdt de video in het assortiment vanaf de release. Een videotheek heeft dus een steeds groter wordend aanbod aan films hoe langer ze bestaat.

Bij een VOD dienst, lijkt het aanbod elk jaar bij gesnoeid te worden. Het aanbod aan oudere titels groeit dus niet, zoals bij een videotheek. Maar lijken steeds in tijd beperkt te zien. Volgens mij heeft dit te maken met filmrechten en kosten.

Op een gegeven moment speelt voor een filmliefhebber ook zekerheid mee. Als dvd's uit productie kunnen gaan en streamingdiensten klassiekers uit het assortiment mikken. Blijft er een risico dat een klassieker verdwijnt uit het legale circuit. Zolang er geen zekerheid is dat films niet verdwijnen, gaan filmliefhebbers dat gemis opvangen.

Strikvraag voor Skinny_tie, is film een handels of cultuurgoed?

Ook videotheken verkochten hun banden na een tijd toch? Om maar niet te spreken van de wear & tear van die dingen.

Natuurlijk, daar gaat ook wel eens band of dvd zoek. Het gaat even niet om de precisie hier. Maar om het idee. Een videotheek krimpt omdat iets kapot of zoek raakt. Een VOD dienst omdat de vertoningskosten te hoog worden.

Ik ben geinteresseerd waar hem dat verschil inzit en hoe het mogelijk gemaakt zou kunnen worden dat een VOD dienst ook groeit.

En dan niet precies dat een VOD ook opslag moet betalen voor een digitale film etc, etc. Maar waarom iets van het legaal verkrijgbare menu af kan gaan. Rechtentechnisch. Ik snap dat niet. Je kan toch beter iets wel vertonen dan telkens per 1, 2, 3 of nog wat jaar opnieuw te verlengen? Ligt het mischien aan het onduidelijke bedrijfsmodel van Netflix? Niemand weet hoevaak een film bekeken wordt op Netflix.

- Tegelijk aan het tikken. Ik zie graag klassiekers - Belang bij voorraad en zie het meer als een archief. Prachtig natuurlijk Filmstruck. Maar niet compleet.

Tja, het verschil tussen rechten en dragers. Als consument koop je ook een drager, niet het recht om een film te zien.

Videotheken heb ik ook nooit echt weten "groeien", sommige films verdwenen gewoon na een tijdje weer, en dat leek mooi overeen te komen met nieuwe films die toegevoegd werden. Men had ook gewoon maar zoveel ruimte/rekjes om te vullen. Dat de redden van verdwijnen anders is doet daar weinig aan af, toch?

Ik zie ook het probleem van de verdwijnende klassieker eerlijk gezegd niet zo. Legaal zijn die dingen altijd moeilijk om vinden geweest (vroeger woonde ik in een dorpje, no way dat onze videotheek een sectie met klassiekers had), als er echt vraag naar is dan volgen de niche VOD diensten wel,

Natuurlijk zijn klassiekers altijd moeilijk geweest. Maar we hebben nu de techniek om ze vrij eenvoudig toegankelijk te maken.

Maar de filmwereld heeft techniek toch nooit ten volle benut voor consument-vriendelijke distributie? DVDs/BRs komen met region locks, sommige films komen met gebrekkige subs/dubs (Franse films die in BE met Engelse dub gereleased worden), bioscoop releases liggen nog steeds vér uit elkaar, je hebt nu zo'n Violet "watch everywhere" label waarbij je blijkbaar dankbaar moet zijn dat je je net gekochte film ook digitaal kan zien ... wanneer er iets nieuws aangekondigd wordt is er altijd erg veel potentieel en goede hoop, maar de realiteit ligt er altijd ver vanaf.

Er zit gewoon teveel geld in de distributie barrieres die geïnstalleerd zijn. Om dat te doorbreken heb je disruptors als Netflix nodig, die wél globaal willen releasen (en desnoods zelf maar content maken) en wél subtitles vlot wilen aanbieden (al is het door te crowdsourcen). 't Is jammer dat Europa achterligt, want met Netflix, Prime & een niche dienst naar keuze heb je daar een geweldig streamingaanbod. Blijkbaar is er eerst nog wat extra globalisering nodig alvorens wij daar ook van kunnen meegenieten.

Ja, wel mee eens dat er kennelijk een bedrijfsmodel erg hard en snel aan het winnen is dat zelf belang heeft bij wereldwijde releases en zo min mogelijk geneuzel over regio's. Snap ook de zoetheid van dat gebeuren.

Maar of we nu perse beter af zijn met minder spelers? Het is nou niet direct dat jij of ik morgen ook een streamingdienst met wereldwijd aanbod op kunnen zetten. Dat spel is zo kapitaal intensief dat het waarschijnlijk met "winner takes all" einidigt.

Hihi uiteindelijk wint het communisme toch nog: 1 type auto, 1 winkel, 1 zoekmachine, 1 sociale netwerk site. 1 tv abo. En de meeste hier zien me waarschijnlijk nog als een zeikerd ook, dat ik er over begin. Niks mis mee toch, 1 aanbieder?

Anyway, ik zou willen dat jij en ik morgen een wereldwijde streamingdienst met klassiekers zouden kunnen beginnen, die de klassiekers in de catalogus kan houden, voor zolang we bestaan. Misschien met dat laatste zelfs wel verplicht.

Ik draaf vast en zeker door met mijn klassiekers moeten te zien zijn en blijven stokpaardje

Ik maak me ook niet zoveel illusies over Netflix op lange termijn. Momenteel is het "the good guy", maar ook vooral omdat het hen zo uitkomt.

Wanneer up and coming bedrijven transformeren in "de gevestigde waarde" zie je vaak dat ze veel behoudender worden. Netflix is nu vooral bezig met landgrab en daarvoor moeten ze consumenten winnen. Eens ze die hebben en de rest op veilige afstand kunnen houden zullen de beslissingen die ze nemen ook een stuk consument-onvriendelijker worden.

Ideaal was geweest wanneer de grotere productiebedrijven SAMEN een dienst opgestart zouden hebben. Zo heb je wel één dienst, maar eentje die vanuit verschillende belangen gestuurd kan worden. Maar van oude concurrenten concullegas maken is niet zo eenvoudig natuurlijk

En in plaats van steeds over klassiekers te spreken kan je het misschien beter hebben over niches in de bredere zin van het woord. Dat schept makkelijker een band, want klassiekers vind ik geen gemis. Het bijna complete gebrek aan Aziatisch werk is dan weer een doorn in het oog

Dit kan en zal vast heel verkeerd uitgelegd worden. Maar ik heb eigenlijk heel weinig met de Mubi's en Filmstrucks van deze wereld. Niet om perse dwars te doen. Maar ik geloof niet zo in een Canon van de film. We leven nu bij wat lijstjes die iedereen ok vindt. Maar ik mag graag eens een cameraman, actrice of regisseur compleet kijken. Dwars door alle lijsten heen. Ik zit niet zo te wachten op een "dit vindt iedereen tof lijst".

Niches, ok. mwah is dat nodig? ik wil gewoon IMDb streamend hebben. Aziatisch valt daar ook onder. Im Kwon-teak compleet in HD met alle subtitles die je maar wilt. Zitten we nu weer op dezelfde pagina?

Zie wat vimeo online heeft, zo moeilijk is het nu ook weer niet om een enorme titel bibliotheek in de lucht te houden? Of kijk naar Google books, die zijn behoorlijk op weg om alles wat ooit gedrukt is te digitaliseren.

Mubi doet vaak dat soort specials hoor. Laatst nog die langspeelfillipino.

Maar ja, ik snap je. Wil ik ook. Maar ik reken er niet op.

Onderhond

De grote maatschappijen hebben inderdaad de bus gemist. Wat ik ze nog kwalijker neem is dat ze fandom als een bedreiging zien. Er zijn een paar grote "internet" site waar fans films beschikbaar houden die studio's allang als afgeschreven zien. Dat heeft ze niet zozeer de ogen geopend maar hebzuchtig gemaakt. En dat is om met de woorden van de 45e Amerikaanse president te spreken: Sad.

ik was erg benieuws naar wie van jullie inmiddels een VPN heeft geinstaleerd?

(verwijderd)
Ik. Werkt echt feilloos tot zover in Denemarken.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:20 uur

geplaatst: vandaag om 11:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.