• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.166 stemmen

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

zoeken in:

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Hobbes schreef:

als ik met dat kaartje nou de acteurs/regisseurs etc steunde ja.

Natuurlijk steun je die. Box office bepaalt of en zo ja wat voor volgende film ze kunnen/mogen maken

ik vind de prijzen te belachelijk voor woorden.

Ja, ook ik vind dat sell-thru DVD's te duur zijn.

jij vind 't geen probleem om 't te betalen: heb je makkelijk praten.

Rustig, rustig, in dezelfde zin meld ik immers dat ik me kan voorstellen dat dat niet voor iedereen zo is.

Moeten die mensen maar de dikke vinger krijgen omdat ze 't niet kunnen betalen? lekker sociaal.

Filmmakers en -maatschappijen zijn geen heilsoldaten, maar vakmensen. Die moeten betaald.

ik woon in Almelo.

Dat is geheel en al jouw probleem, lijkt me

Moet ik dan maar verstoken blijven van deze film?

Is Nijmegen niet dichterbij?

Overigens: hier stuit je op een belangrijk punt, het doekentekort. Er zijn in NL simpelweg te weinig schermen. Overigens betekent het vaak dat films als BfC na hun randstad-release op 'tournee' gaan naar de kleinere steden.

verder over beschikbaarheid:

Een regiovrije speler is _overal_ te koop of te bestellen. Bestaande spelers zijn vaak te hacken. Importeren is een eitje, via het net..

mensen hebben nu de mogelijkheid om films te zien die ze anders absoluut nooit hadden gezien. onbekend maakt onbemind.

Ik snap wat je bedoelt, maar je bedoelt voornamelijk dat je meer ziet omdat je er niet voor hoeft te betalen. Die 'andere' films die je nu downloadt zijn natuurlijk ook te zien in filmhuizen of te bestellen bij de betere videotheek of DVD-winkel (al dan niet virtueel).

Ik zou het als filmmaker belangrijker vinden dat zoveel mogelijk mensen mijn film zouden zien dan dat ik er ik schatrijk aan zou worden.

Jij hebt makkelijk praten.

Maar verder maak je 1 denkfout, nl omdat films zo duur zijn, en filmmakerstalent zo schaars is, is het veelal een kwestie van ofwel sterven van de honger, ofwel 'schathemeltjerijk' worden.

Daarom vind ik de uitspraken van Clooney van laatst ook zo schitterend: geen grote films meer maar kleinere films maken en gewoon gokken.

Eens.

Volle maan draaide hier in 142 zalen. One Hour Photo in 6.

En zoals ik al eerder meldde heeft dat te maken met het vertrouwen dat distributeurs in een bepaalde titel hebben.

film maken hoort een hobby te zijn waar je je geld mee zou kunnen/moeten verdienen.

Dat eerste is wel erg makkelijk gezegd, en het tweede een contradictio in terminis.

feit is wel dat het downloaden van films slechts een verschijnsel is wat gecreeerd is door de uitbuiterij van de maatschappijen en niet andersom.

Sinds wanneer is dat een feit? Volgens mij is het weinig meer dan jouw veronderstelling. Het is heel begrijpelijk dat mensen downloaden, net als dat mensen door rood fietsen. Of komt dat ook voort uit onvrede met de regels?

CD's waren al duur vóór de branders populair werden

CD's zijn veel en veel te duur. Bioscoopkaartjes vind ik wel meevallen. En nieuwe DVD's zijn ook te duur. Oudere titels worden tegen interessantere prijzen aangeboden.

Maar of dat downloaden rechtvaardigt? Nee, maar het maakt het wellicht begrijpelijk.

het grote gros van de mensen trapt in de valkuilen van de bedrijven. vrijwillig. in feite zijn zo net zo schuldig.

Dit begrijp ik niet. Wie trapt in welke valkuil en is daarom mede schuldig?

hopen dat 't een beetje duidelijk is

Jawel hoor!

petey

• 1901 berichten
  • 3828 stemmen

Aangezien ik geen zin heb om te editten, even zo reactie.

Ik woon wel in een grote stad, maar ook hier zijn Spaanse en Franse films een zeldzaamheid, zelfs in het filmhuis.

Dus ik kan me voorstellen dat je ze in de provincie helemaal nooit te zien krijg.

En als je een film download die je op een andere manier toch niet te zien kan krijgen, lopen deze mensen ook geen inkomsten mis.

Misschien zo het een idee zijn dat je ook in Nederland legaal op het internet een film kan bekijken, wat nu in de States mogelijk is.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Zolang ze Adam Sandler nog 25 miljoen betalen per film, voel ik me niet schuldig om soms eens een film te downloaden

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

ik moet eerlijk zeggen dat ik bij kleine films (als laatst Secretary) me wel een beetje schuldig voel...

bij Die Another Day ab-so-luut niet, die gun ik mijn geld niet

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Macmanus schreef:

Zolang ze Adam Sandler nog 25 miljoen betalen per film, voel ik me niet schuldig om soms eens een film te downloaden

Verkeerde gedachtegang. Of nee, begrijpelijke gedachtegang, maar je moet het m.i. wel in perspectief zien. Die Adam Sandler krijgt zoveel geld, omdat hij de kans vergroot dat anderen er zovele geld aan gaan verdienen. Onder die 'anderen' bevinden zich ook grote producenten en studio's, die met dergelijk winsten ook geleden verliezen dienen te compenseren. Gewoon omdat een film van 30 miljoen dollar ook best nog wel eens wil floppen.

Goodfella

• 5091 berichten
  • 4875 stemmen

cornelis schreef:

Precies... Zelf woon ik in een soortgelijk shithole als Hobbes , (Hummelo, de woonplaats van Normaalzanger Bennie Jolink en PSV-talent Klaas-Jan Huntelaar... yeah ) maar ik heb er een keer of 2 in de maand wel een treinreis voor over (naar Nijmegen dus) om de wat moeilijker verkrijgbare films te zien...

petey

• 1901 berichten
  • 3828 stemmen

cornelis schreef:

Verkeerde gedachtegang. Of nee, begrijpelijke gedachtegang, maar je moet het m.i. wel in perspectief zien. Die Adam Sandler krijgt zoveel geld, omdat hij de kans vergroot dat anderen er zovele geld aan gaan verdienen. Onder die 'anderen' bevinden zich ook grote producenten en studio's, die met dergelijk winsten ook geleden verliezen dienen te compenseren. Gewoon omdat een film van 30 miljoen dollar ook best nog wel eens wil floppen.

Ik vind het belachelijk dat ze acteurs zoveel geld betalen. Een maatschappij heeft bedtag X te besteden. Als je een acteur 25 miljoen betalen, willen ze wel garantie hebben dat ze hun geld terugkrijgen, dus spelen ze op safe.

Standaard verhaaltje, zodat ook de doorsnee Amerikaan uit Iowa gaat kijken.

Voor dat geld kunnen ze een aantal ´kleinere´films maken, die vaak veel interessanter zijn.

Dit jaar hebben in de States juist de kleinere films (in verhouding) veel opgebracht.

Dus waarom altijd die standaard films met dezelfde acteurs die allemaal 25 miljoen eisen (je wil tenslotte niet voor je collega´s onderdoen).

Geef ons meer kleine films.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

petey schreef:

Ik vind het belachelijk dat ze acteurs zoveel geld betalen.

Ik vind het begrijpelijk, maar niet verstandig, en vooral jammer.

petey

• 1901 berichten
  • 3828 stemmen

waarom vind je het begrijpelijk. Ik kan er namelijk met mijn hoofd niet bij.

Het gaat overal slechter met de economiem, iedereen moet inleveren, maar acteurs verdienen met 1 film meer dan de inkomsten van sommige landen.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

begrijpelijk omdat de investering blijkbaar terug verdiend wordt

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

What Jordy says.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Jordy schreef:

Ja maar Big Fat Greek wedding kostte 5 miljoen Dollar en heeft meer dan 100 miljoen opgebracht, dus bij kleine films kan het ook.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Maar de kans is kleiner. En vergeet niet dat er sterren achter de produktie zaten. Was het niet 'de vrouw van' Tom Hanks, die er achter zat?

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

cornelis schreef:

En vergeet niet dat er sterren achter de produktie zaten. Was het niet 'de vrouw van' Tom Hanks, die er achter zat?

Kan best wat wil je hier mee zeggen?

petey

• 1901 berichten
  • 3828 stemmen

Jordy schreef:

Schwarzenegger en Stallone behoorden ook tot de groep van topverdieners, maar gezien hun laatste films is het hebben van een topverdiener in de hoofdrol, niet altijd een garantie dat je als maatschappij je geld eruit haalt.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Macmanus schreef:

Kan best wat wil je hier mee zeggen?

Dat de film daarom makkelijker zijn weg kon vinden naar distributeurs en dus financieel succes.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Ja dus dan kun je dus ook films voor weing geld maken en veel verdienen.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

*edit*

OK nog 1 keer.

Een filmmaatschappij heeft niets aan 1 kleine film die een succes wordt, ze hebben grote films nodig en blijvend succes.

Om als filmproducent je film weggezet te krijgen, zodat mensen de film kunnen zien, zeker internationaal, is moeilijk.

Een van de manieren om de vele mensen die je voor je moet zien te winnen over de streep te krijgen, is met sterren. Omdat films veel geld kosten, loop je veel risico, maar als het een keer echt goed gaat, dan komen er opeens ook miljoenen binnen. Daarmee ontstaat de waarde van een ster.

Films als MGFGWedding zijn uitzonderingen die deze regel bevestigen. Deze film was een kar die getrokken werd door mensen met invloed, en kreeg daarom de kans om te scoren. Al weet niemand waarom het zo'n enorm succes was (behalve dan in NL). Heel veel films, de meeste zelfs, krijgen die kans niet.

Films uitbrengen is een kansspel, en hoe hoger de inzet, hoe harder de klappen en hoe hoger de gewonnen slag.

Een ander gevolg is dat succesvolle acteurs een grote zeggenschap krijgen over wat er gemaakt wordt. Immers: als zij hun naam aan een project verbinden, is de kans op financiering en distributie groter.

Voor alle duidelijkheid: niet dat ik vind dat die situatie per se goede films oplevert.

Hobbes

• 2911 berichten
  • 1195 stemmen

kan zijn dat ik 't in meerdere berichtjes doe. discussie is al behoorlijk breed (en dat allemaal door zo'n klein berichtje van me )

allereerst: ik ben een idealist die vind dat de idealen die ik heb (en aan de berichten te lezen hier) en door behoorlijk wat andere mensen gedeeld worden haalbaar zijn. Ik ben daarnaast namelijk ook een realist. mijn meningen die ik hier spui zijn voornamelijk dingen zoals ik vind dat ze zo zouden moeten zijn.

eerst op cornelis:

Rustig, rustig, in dezelfde zin meld ik immers dat ik me kan voorstellen dat dat niet voor iedereen zo is.

mijn uitdrukking was niet aanvallend bedoeld! gewoon ff mijn mening

Filmmakers en -maatschappijen zijn geen heilsoldaten, maar vakmensen. Die moeten betaald.

je hebt betaald krijgen en betaald krijgen. mooi engels spreekwoord: "Ironical that the dutch use the same word for earn and disserve". dat is namelijk wat ik probeerde uit te leggen met:

film maken hoort een hobby te zijn waar je je geld mee zou kunnen/moeten verdienen.

snap je wat ik bedoel? tuurlijk moeten mensen hun brood verdienen. maar de verhoudingen zijn compleet scheef getrokken waardoor je een overgrote hoeveelheid eenheidsworstfilms overhoudt. dat vind ik verdomd irritant (en jij waarschijnlijk ook )

Dat is geheel en al jouw probleem, lijkt me

je weet niet half hoe erg

ik heb helaas maar een bijbaantje. daarbij heb ik ook tijdtekort (zwak argument, weet ik) en naar nijmegen doe je niet ff.

Overigens: hier stuit je op een belangrijk punt, het doekentekort. Er zijn in NL simpelweg te weinig schermen. Overigens betekent het vaak dat films als BfC na hun randstad-release op 'tournee' gaan naar de kleinere steden.

idd. maar 't klopt van geen kant dat ik pas over anderhalf jaar naar BfC kan.

Ik snap wat je bedoelt, maar je bedoelt voornamelijk dat je meer ziet omdat je er niet voor hoeft te betalen. Die 'andere' films die je nu downloadt zijn natuurlijk ook te zien in filmhuizen of te bestellen bij de betere videotheek of DVD-winkel (al dan niet virtueel).

idd. de drempel is enorm verlaagd en op die wijze wordt een film gebruikt waar die voor bedoeld is: mensen vermaken etc. niet om geld mee te verdienen. En in Almelo is het qua filmhuizen en videotheken onwerkbaar.

en blind DVD's kopen? doe jij dat? ik kan me dat namelijk niet veroorloven

Jij hebt makkelijk praten.

Maar verder maak je 1 denkfout, nl omdat films zo duur zijn, en filmmakerstalent zo schaars is, is het veelal een kwestie van ofwel sterven van de honger, ofwel 'schathemeltjerijk' worden.

hier ben ik het absoluut niet mee eens. als het schathemeltjerijk worden betekend dat een ander niet zijn talent tot uiting kan brengen kan er bij mij niet in.

CD's zijn veel en veel te duur. Bioscoopkaartjes vind ik wel meevallen. En nieuwe DVD's zijn ook te duur. Oudere titels worden tegen interessantere prijzen aangeboden.

Maar of dat downloaden rechtvaardigt? Nee, maar het maakt het wellicht begrijpelijk.

mee eens. alleen de bioscoopkaartjes niet: kosten in enschede op zaterdag 7,80. vind ik hoog. M'n broer en ik hebben een strippenkaart (blijft 'n stoer woord ) dus dat scheelt. maar blijft een boel geld.

(quote)

Dit begrijp ik niet. Wie trapt in welke valkuil en is daarom mede schuldig?

ik denk dat ik dat in een klap kan duidelijk maken: moviefactory.nl

dat soort publiek is hier in nederland (en in amerika) in de meerderheid. de mening over films op deze site (voornamelijk van de vaste bezoekers) is niet die van het gemiddelde bioscoopbezoek. !dit is absoluut niet bedoeld als denigrerend tegenover het gemiddelde bioscooppubliek! ik zeg alleen dit:

doordat enkel hollywood films veel draaien in de bioscopen wordt de keus van veel mensen beperkt totdat soort films simpelweg omdat die mensen niet zo vaak naar de bioscoop gaan. Wellicht (mischien wel waarschijnlijk) willen die mensen ook liever een film als BfC zien. De drempel voor die mensen is te hoog omdat ze daar geen tij/zin voor hebben. Ze willen naar de bios in de buurt. maar daar draait alleen hollywood crap->dus wordt de hollywood crap goed bezocht->dus komt er steeds meer hollywood crap want dat wordt goed bezocht.

vicieuze cirkel (is dat met een z?).

ik zie dat jij iets meer de gedachten hebt van: "dat is nou eenmaal zo" en ik "dat moet anders"

dat zal de onbezonnenheid van de jeugd wel zijn

IamBernie

• 672 berichten
  • 1641 stemmen

Macmanus schreef:

En als ze hem veel minder betalen?

Wanneer jij een fiets jat van iemand die 20 fietsen heeft, wil dat toch niet zeggen dat het minder fout is dan wanneer je een fiets jat van iemand die maar 1 fiets heeft? Het is en blijft diefstal!

Overigens is je gedachtegang logisch. De een zal er natuurlijk minder om rouwen dan de ander. Toch wringt er iets...

Hobbes schreef:je hebt betaald krijgen en betaald krijgen. mooi engels spreekwoord: "Ironical that the dutch use the same word for earn and disserve".

Betaald krijgen en verdienen

Overigens snap ik je punt wel hoor, de bedragen die sommmige acteurs krijgen zijn idd belachelijk. Maar dat is eigenlijk een andere discussie.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Wanneer jij een fiets jat van iemand die 20 fietsen heeft, wil dat toch niet zeggen dat het minder fout is dan wanneer je een fiets jat van iemand die maar 1 fiets heeft? Het is en blijft diefstal!

Aardige vergelijking Bernie!

Toch zegt iets in me dat je fiets gejat is .

IamBernie

• 672 berichten
  • 1641 stemmen

Jah GVD

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Leuke en belangrijke discussie dit....;-)

Illegaal downloaden is goed vind ik, puur en alleen om het feit dat het me geen reet kost. Doe ik daar mensen tekort mee?....... Het zal misschien wel zo zijn.... maar het kan me dan ook echt niks verrekken! WIJ hebben deze kapitalistische maatschappij gekweekt en houden hem in stand. Wij werken allemaal onze kont eraf en moeten ons geld met bakken inleveren aan voedsel, benzine, huur etc etc....is het dan zo ondenkbaar dat ik alle kansen aangrijp om mijn koopkracht te vergroten? Nee....ik download dus ook maar raak voor een knaak en doe dat zonder enig schuldgevoel! Dan verliezen de filmmaatschappijen groot en klein ook maar een hoop geld! Ik verlies ook elke dag geld! Als iets gratis is, dan pak ik 't aan......dat heeft deze maatschappij mij van jongs af aan geleerd! Weet je waar je je WEL schuldig om moet voelen......? Het feit dat we eerder ons geld uitgeven aan een bioscoopkaartje, dan dat we dat geld gebruiken om wat aan de hongersnood in Afrika te doen!

We kunnen beter een topic aanmaken voor echte belangrijke zaken.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Ramon K schreef:

Nee, en maak je niet zo druk Ramon.

Hobbes

• 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Weet je waar je je WEL schuldig om moet voelen......? Het feit dat we eerder ons geld uitgeven aan een bioscoopkaartje, dan dat we dat geld gebruiken om wat aan de hongersnood in Afrika te doen!

We kunnen beter een topic aanmaken voor echte belangrijke zaken.

beetje kort door de bocht. met die redenatie zouden we dus eigenlijk de gehele site kunnen opdoeken.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Ramon,

Sorry, maar je bent niet meer serieus te nemen op deze manier.

Mik

• 1504 berichten
  • 1094 stemmen

Ramon K schreef:

Illegaal downloaden is goed vind ik, puur en alleen om het feit dat het me geen reet kost. Doe ik daar mensen tekort mee?....... Het zal misschien wel zo zijn.... maar het kan me dan ook echt niks verrekken!

ik download dus ook maar raak voor een knaak en doe dat zonder enig schuldgevoel

Als iets gratis is, dan pak ik 't aan......

Precies

Als die mensen in Hollywood 1 mega productie laten varen en die 300 miljoen dollar naar Afrika verschippen zijn er weer veel problemen verholpen hoor. Zeg nou zelf, had je er veel aan gemist als the Sum of All Fears nooit was uitgekomen? Of Titanic om maar een hele dure te noemen?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

als ik het geld die deze site me per jaar kost naar Afrika zou sturen hebben er ook weer een paar mensen te eten...

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Dear Ndugu...

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.