menu

Film / Algemeen / Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

zoeken in:
Jordy (admin)
als je zelf de dvd hebt is het downloaden van een divx-versie misschien op te vatten als het maken van een reserve kopie

al was een mp3-dienst van een paar jaar geleden die van dat principe gebruik maakte (doe je cd in de speler, site herkende de cd, en voila de eerder geëncodeerde mp3-files van die cd stonden tot je beschikking) toch verboden

maar goed laten we even op emdee wachten

Jordy schreef:

als je zelf de dvd hebt is het downloaden van een divx-versie misschien op te vatten als het maken van een reserve kopie

Zit iets in. Grote vaagheden en krommiteiten in de wetgeving als je het mij vraagt.

Nou oké mijn reactie:
cornelis schreef:
(quote)

Is altijd illegaal.

Ik reageerde hier op met:
EmDee schreef:
Nee hoor, legaal downloaden bestaat wel degelijk!

En niet veel later met:
EmDee schreef:
Wie had t over films?

Dus ik reageerde op t feit dat je wel legaal kunt downloaden. Denk aan software, data en bv de BMW-filmpjes.
Er schijnt echter wel een site te zijn waar je films legaal tegen vergoeding kunt downloaden, maar daar heb ik me verder niet in verdiept.

Sorry voor de valse hoop die ik heb gegeven.

Jordy (admin)
inderdaad, daar heb je een punt, start imdb maar eens op

Movielink is the new movie download service that allows you to access the latest Hollywood hits from your computer. Now, you can watch Spider-Man, The Sum of All Fears and many, many more without ever having to leave home or pay a late fee. Just pick from their huge selection of Hollywood hits online, download the movie to your PC or laptop and enjoy it when and where you want. Try Movielink today and get $2 off your first movie download.

voila, legaal downloaden

Hmmm, alleen voor US-citizens.

cornelis schreef:
Ik meen dat enigszins duidelijk was dat ik bedoelde dat de claim van iemand in de Changing Lanes-draad als zou hij (een wellicht illegale kopie van) deze film _legaal_ hebben gedownload door mij niet geheel geloofwaardig werd geacht.

Dat was ik dus.
Waar ik op doelde was dat downloaden (van legaal of illegaal spul) gewoon kan (als je het weet te vinden) en niet tegen te houden is, het ter beschikking stellen en verder verspreiden kan echter strafbaar zijn.

Ja, dat vermoedde ik al. Dat is een van de zaken die ik krommiteiten in de wetgeving noem. Op het moment dat je kunt weten dat het aangebodene (in dit geval een file) niet legaal wordt aangeboden, is immers te betwijfelen of je vrijuit gaat. Zie het kopen van een gestolen fiets.

De wet zit nu echter zo in elkaar dat ik mijn eigen DVD's niet voor mijn buurman maar wel voor mezelf mag kopieren, maar ik mag aan mijn buurman (of aan wie dan ook) wel het origineel uitlenen opdat hij zijn eigen kopie maakt. Dat is natuurlijk absurd.

En natuurlijk is niet te bewijzen of je een dvd-rip zelf hebt gepleegd (na het lenen van het origineel), of dat je deze rip hebt gedownload. Dus je zal vrijuit gaan. Of het daarmee per se legaal is, weet ik niet.

cornelis schreef:

maar ik mag aan mijn buurman (of aan wie dan ook) wel het origineel uitlenen

Er staat in het copyright verhaal dat je te zien krijgt meestal dat je dvd zelfs niet mag uitlenen !
Je mag 'm alleen zelf bekijken, kontroleren kunnen ze het nooit, maar het staat er wel.

Op de DVD kunnen ze zetten wat ze willen. Dat is Engelse of Amerikaanse wetgeving. In NL is die niet van toepassing, en is het toegestaan om van films en cd's een kopie te maken voor eigen studie, oefening en/of gebruik. Het origineel hoeft daarvoor niet in je bezit te zijn. Je eigen kopie mag je niet aan iemand ter beschikking stellen. Je mag dus ook een kopie maken van een cd of dvd die je hebt geleend, zij het van de buurman of de bieb of wie dan ook.

Zie voor details www.auteursrecht.nl[/url]

kos
Hmmm...ik ben persoonlijk dol op illegaal films downloaden. Dat is namelijk het mooie aan de uitvinding...

kos schreef:

Hmmm...ik ben persoonlijk dol op illegaal films downloaden. Dat is namelijk het mooie aan de uitvinding...

Heb hier ook geen hekel aan.
Als de dvd of cd mooi genoeg is koop ik 'm.
Zie het als een soort van testen.

kos schreef:

Dat is namelijk het mooie aan de uitvinding...

Dat begrijp ik niet. Je bedoelt dat het leuke aan de uitvinding is dat het illegaal is????

kos
illegaal = goedkoop in mijn ogen. Vandaar het 'leuke' aspect.

WOW, wat heb ik een discussie aangezwengeld.

kos schreef:

illegaal = goedkoop in mijn ogen.
Of je denkt vreemd, of je formuleert vreemd. Uit het laatste maak ik namelijk op dat wat er 'leuk' is aan het downloaden van films, het aspect 'gratis' is. Dus niet het aspect illegaal, zoals je eerder deed voorkomen.
Plus dat ik net uiteen heb gezet dat het lenen en rippen van een DVD ook is toegestaan. Gratis en legaal.

Ik d8 dat je alleen een kopie mocht maken van cd's of dvd's die je zelf in bezit hebt. En dan alleen nog voor eigen gebruik.

cornelis schreef:

rippen van een DVD ook is toegestaan. Gratis en legaal.

Geeft mij toch te veel kwaliteits verlies, als de film mooi en/of goed is koop ik 'm zelf wel.

Lees de draad, en/of kijk op www.auteursrecht.nl[/url].
Je hoeft het origineel _niet_ te bezitten of in je bezit te hebben. Zo simpel is het. Daarmee wijkt NL voor zover ik begrijp enigszins af van wetgeving in andere landen.

blabla schreef:

Geeft mij toch te veel kwaliteits verlies,

eens. en ik vind het zonde van mijn tijd.

kos
Cornelis, ga je me nu vertellen dat een DVD lenen of rippen net zo handig is als een film downloaden. Ik download alleen films om ze eens te bekijken en meestal gooi ik hem er daarna weer af. Iets handiger in mijn ogen en bovendien ook iets makkelijker te verkrijgen.

In mijn ogen is een DVD lenen het snelst en kwalitatief het best. Maar ik heb dan ook een goede videotheek om de hoek en een aantal goede vrienden met veel DVDs.
Bovendien heb ik geen idee hoe het zit met beschikbaarheid van films, en hoe lang zo'n download duurt en wat dan de kwaliteit is. Ben er eerlijk gezegd ook niet heel erg in geinteresseerd, want kijk mijn films in mijn HT, niet op de comp.
Ieder zijn meug, natuurlijk.

cornelis schreef:
(quote)

eens. en ik vind het zonde van mijn tijd.

De kwaliteit is soms zeker niet slecht, en je hoeft er toch niet de hele tijd bij te blijven staan, je kan hem ook aan laten staan en wat anders doen

Jordy (admin)
als je een dvd-r download heb je geen kwaliteitsverlies

als je een 2-disc divx met ac3 geluid download heb je een beetje kwaliteitsverlies, maar met wat kabeltjes kun je het gewoon op je thuisbiosje kijken natuurlijk

kos
Precies en van 4 euro voor een filmpje wordt ik ook al niet vrolijk. Vooral niet wanneer je vaak films wil kijken. Wanneer ik een film ECHT graag wil zien, of hem gezien heb en in betere kwaliteit wil zien, dan huur ik hem wel. Hoewel ik heus nog wel eens een filmpje huur, maar echt niet zoveel meer als vroeger.

met wat kabeltjes kun je het gewoon op je thuisbiosje kijken natuurlijk
Tsja. Dan komt erbij dat ik thuis geen 5.1 kaart in mijn computer heb, geen RGB-uitgang (funest voor de kwaliteit), en met mijn OS niet kan deelnemen aan KaZaa.

Om dat alles op te lossen, kost tijd en moeite en ik ben niet bereid die er in te steken.

Overigens zijn die 4 euro per film ook niet echt een probleem voor mij, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen zo ligt. In mijn ogen rechtvaardigt dat echter niet het downloaden-en-beoordelen-en-dan-kopen. Als je de show wil zien, moet je een kaartje kopen, vind ik.

als ik met dat kaartje nou de acteurs/regisseurs etc steunde ja. Maar niet die stinkerds van de filmmaatschappijen, en al helemaal niet die vent van de videoland. En al HELEMAAL niet aan de free record shop.

ik vind de prijzen te belachelijk voor woorden. minority report kost 44,95! dat is 99 gulden! dat is toch compleet van de gekke. schofterige geld uit de zak klopperij noem ik dat.

jij vind 't geen probleem om 't te betalen: heb je makkelijk praten. voor mij is 't al een veel groter probleem. En er zijn zat mensen voor wie het een nog groter probleem is. Moeten die mensen maar de dikke vinger krijgen omdat ze 't niet kunnen betalen? lekker sociaal.

en kom alsjeblieft niet aan met het feit: de DVD's zijn zo duur omdat ze gekopieerd worden. pure crap. Als mensen niet zouden kunnen downloaden zouden ze absoluut niet alles kopen wat ze eigenlijk zouden downloaden.

volgende punt: ik woon in Almelo. kom es langs en huur jij bowling for columbine maar voor me, of koop um, of vind um in een bios hier. Lukt niet. Moet ik dan maar verstoken blijven van deze film? moet ik ik weet niet wat voorn pleuris eind naar Amsterdam rijden omdat ie dáár draait?

verder over beschikbaarheid: American History X. moet ik die op nederlandse DVD kopen met schijtkwaliteit? (je weet waarschijnlijk zelf wel dat de meeste nederlandse (oudere) dvd's van beroerde kwaliteit zijn). moet ik expres een regiovrije DVD speler kopen en um uit Amerika importeren? 't moet wel leuk blijven.

en over 't feit dat er veel wordt gedownload: mensen hebben nu de mogelijkheid om films te zien die ze anders absoluut nooit hadden gezien. onbekend maakt onbemind. Ik zie nu ook films uit spanje, frankrijk en verder. Niet alleen maar hap-slik hollywood spul. Ik zou het als filmmaker belangrijker vinden dat zoveel mogelijk mensen mijn film zouden zien dan dat ik er ik schatrijk aan zou worden.

Daarom vind ik de uitspraken van Clooney van laatst ook zo schitterend: geen grote films meer maar kleinere films maken en gewoon gokken. Film hoort iets te zijn wat mensen vermaakt, uitdaagt, ontroert. net als muziek, en sport. maar bij alle drie heeft de massa industrie het kapot gemaakt. alles draait om de poen. Mensen die met hun hele hart en ziel eraan werken komen niet in beeld omdat ze een eigen mening/ideeen hebben. Dit heb ik ook al in een andere topic van mij naar voren willen brengen: Volle maan draaide hier in 142 zalen. One Hour Photo in 6.

film maken hoort een hobby te zijn waar je je geld mee zou kunnen/moeten verdienen. Niet iets waar je schathemeltje rijk mee kan worden. maar dat is mijn standpunt.

feit is wel dat het downloaden van films slechts een verschijnsel is wat gecreeerd is door de uitbuiterij van de maatschappijen en niet andersom. CD's waren al duur vóór de branders populair werden en de lege cd's goedkoop. overigens is hier wel een uitspraak van de Fun Lovin' Criminals van toepassing: 'Society prepares the crime, the criminal commits it'

het grote gros van de mensen trapt in de valkuilen van de bedrijven. vrijwillig. in feite zijn zo net zo schuldig.

dit stukje is trouwens niet naar iemand persoonlijk gericht maar simpelweg mijn mening in het algemeen. hopen dat 't een beetje duidelijk is

kos
Hobbes

GerwinF
Mooi gesproken Hobbes! Ik koop ze wel via internet..dan ben ik meestal 18 euro kwijt (special editions meestal duurder natuurlijk). Voor mooi beeld en geluid wil ik best betalen, dus DivX is niet aan mij besteed. Maar wat bijvoorbeeld FRS vraagt voor DVD (CD's ook trouwens!) is gewoon belachelijk!

en dan heb je de DVD gekocht, komt er een aantal maanden weer een betere versie uit.

Geldwolven zijn het.

En dan zitten wij in het slechtste land om DVD´s te kopen. Maatschappijen brengen alleen films uit waarvan ze denken dat ze grote hoeveelheden kunnen afzetten, en dan is de kwaliteit van de film niet belangrijk.
Kleinere titels of ouder, wat onbekender werk komt hier niet. En zaken die deze titels uit het buitenland willen importeren worden op alle fronten tegengewerkt.

Mik
Mooi gesproken Hobbie, alleen effect heeft het jammer genoeg niet!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:18 uur

geplaatst: vandaag om 10:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.