menu

Film / Cast en crew / Stallone vs Schwarzenegger

zoeken in:
Mensen die mij een klein beetje kennen op deze site weten het allang. Stallone dus, maar Arnold is een goeie tweede. En las hier dat iemand zei dat Charles Bronson "eats them both for breakfast", ben ik het roerend mee eens. Bronson was toch wel de absolute koning. Deze man had werkelijk alles, een goede kop, een goed lichaam eronder, goed acteur en gewoon cooler dan cool. Oh en laten we vooral good old Clint niet vergeten. Misschien een idee om een top 10 actie acteurs aller tijden te doen?

Ze kunnen allebei niet acteren, maar Stallone is een fractie minder tenenkrommend.

Confusie
Arnie Schwarze heeft met Terminator 2 de dikste classic op zijn naam, voor mij persoonlijk in ieder geval.

Ook staat hij vaker garant voor de nodige hilariteit.

Oftewel meer humor.

Sleitje is ook cool maar dat geeft de doorslag.

Dick2008
Donkerwoud schreef:
Ze kunnen allebei niet acteren, maar Stallone is een fractie minder tenenkrommend.

In hoeverre moet je (goed) kunnen acteren in een actiefilm. Het gaat om de actie, als ze dat goed weten te brengen is dat goed.

Ze spelen dan ook allebei in meer genres dan alleen pure actie. Vooral Stallone kiest meestal rollen die tegen drama aanzitten. Schwarzenegger is een one-trick pony. Die speelt vrijwel altijd een parodie op zichzelf. Ongeacht welk genre.

Daarnaast kan goed acteerwerk inderdaad een meerwaarde hebben in actiefilms. Neem de films van Christopher Nolan. Zijn actievolle producties hebben ijzersterke acteurs in de hoofdrol. Acteurs die meer doen dan alleen gepijnigd kijken. Het zou destijds met Sly/Arnie niet mogelijk zijn om dezelfde kwaliteit te kunnen bieden. Actie is niet meer alleen hersenloos geschiet.

Donkerwoud schreef:
Ze kunnen allebei niet acteren

Vind ik niet, beide heren kunnen best aardig acteren. Het is inderdaad maar net voor wat voor soort rol je ze cast. Maar als ordinaire actieheld voldoen ze beide prima. Stallone zit inderdaad vaak wat meer tegen drama aan en is ook de betere acteur van de twee (iets veelzijdiger ook), wat ik persoonlijk een fijne combinatie vind (actie/drama) maar ook actie/komedies kan ik zeker waarderen, zoals bijvoorbeeld Commando (wat eigenlijk een soort kleine ripoff was van Rambo, maar Arnold brengt het met veel humor en zelfspot en dat vind ik ook erg leuk.) Ik zou zeggen probeer nog eens een keer te letten op het acteerwerk van beide heren in films als Terminator of Rambo. Er wordt gewoon zeer degelijk geacteerd vind ik. Sterker nog, ik kan me de genoemde films niet eens voorstellen met andere acteurs. Sly is Rocky/Rambo en Arnold is gewoon The Terminator. Je zal ongetwijfeld Copland ook allang gezien hebben, maar daarin acteert Stallone gewoon grandioos. Hij speelt daar zowat De Niro van het doek af.

Het gaat om charisma in de films waar beide heren spelen en op dat vlak wint Schwarzenegger het ruim. Dat Stallone iets beter in emotionele scenes is, ach. Buiten Rocky is hij ook geen grootse acteur. Dat is nou net een rol die destijds zo goed is geschreven (alle credits), maar ook wel echt een verhaallijn heeft om geraakt door te worden. Doe mij maar gewoon de droge kop met dito humor van Arnold. Al heeft Schwarzenegger in Maggie laten zien dat hij ook best een serieuze rol kan spelen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Het gaat om charisma in de films waar beide heren spelen en op dat vlak wint Schwarzenegger het ruim.

Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind dat ze beide veel charisma hebben.

Persoonlijk vind ik Arnold toch altijd wel interessanter, hij is gewoon meer likeable voor mijn gevoel. Met zijn oneliners, sterke kaak en gevoel voor humor blijft hij voor mij gewoon de ultieme actieheld, in zijn jongere jaren in ieder geval.

Hij heeft ook succes met meer franchises gehad, Stallone is voornamelijk bekend als Rocky en Rambo. Goeie rollen, maar vooral Rocky is een vrij saaie serie voor mijn gevoel, toch telkens een beetje dezelfde film.

Arnold's beste rollen voor mij waren als Conan en de Terminator. In beide gevallen waren het echt rollen die goed bij hem pasten.
Maar buiten die franchises, heeft hij ook nog Predator, total recall en true lies als erg populaire en succesvolle films.

Total Recall is denk ik wel zijn meest diepgaande film geweest, en hij weet het goed te spelen.

Geen van beiden zou ik fantastisch goede acteurs noemen, maar ze weten de actierol goed te spelen. Vrijwel niemand kan dat nog tegenwoordig.

Ergens mis ik het wel, die jaren 80 actiefilms vol oneliners en brute actie. Het kijkt lekker weg.

Willem Verheij schreef:
Ergens mis ik het wel, die jaren 80 actiefilms vol oneliners en brute actie. Het kijkt lekker weg.

Zeker weten! Ik mis het ook heel erg. Statham is tegenwoordig DE man als het om actiefilms gaat, en Dwayne Johnson vind ik ook wel aardig, maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad.

Willem Verheij schreef:
Maar buiten die franchises, heeft hij ook nog Predator, total recall en true lies als erg populaire en succesvolle films.

Total Recall is denk ik wel zijn meest diepgaande film geweest, en hij weet het goed te spelen.

Genoemde films zijn zeker zeer goed, maar vergeet niet films als Cliffhanger, Copland, Cobra, Lock Up etc. Ben wel met je eens dat met name Predator maar ook Total Recall absolute meesterfilms zijn binnen het genre (ondanks het beide ook "SF"-actie films zijn). Toch wel het topje van de ijsberg die actie heet wat mij betreft, en dan vallen de door mij genoemde films daar wel net wat onder, maar zijn nog steeds bovengemiddeld. Ik vind Copland wel echt één van de beste van Sly, kan makkelijk tippen aan een Predator, al zijn het ook wel compleet verschillende films die eigenlijk niet echt te vergelijken zijn omdat Stallone toch vaak leunt op drama en Arnold op humor, dat is echt het grote verschil tussen die twee. Maar het moge duidelijk zijn dat ik voor beide heren een zwak heb.

LOL. Volgens mij is dat niet de enige film waarbij het ongeveer zo gegaan is. Sly noemt het de slechtste film waar hij ooit in heeft gespeeld maar dat durf ik te betwijfelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:11 uur

geplaatst: vandaag om 00:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.