ad
  • 141.773 films
  • 6.860 series
  • 20.860 seizoenen
  • 470.011 acteurs
  • 285.269 gebruikers
  • 8.179.090 stemmen

Silent movies - stomme films

zoeken in:

TheMajor

• 48 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb nu iets van 170 gezien van 1910-1930 en circa 40 van 1888-1909.

Favorieten:

Broken Blossoms or The Yellow Man and the Girl

Ben-Hur: A Tale of the Christ

Orphans of the Storm

Metropolis

City Lights

Tagebuch einer Verlorenen

Häxan

The Crowd

Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages

The General

Mest kinematograficheskogo operatora

samchn07

• 1 berichten
  • 0 stemmen

yup, there i got the i was looking for silent movies before, these are Cinderella, The Lost World, The Mysterious Lady some i like the most to watch in the free time!

Brix

• 18443 berichten
  • 4198 stemmen

In Film > Nieuws > Verloren ("stille") films:

Library of Congress: 75% of Silent Films Lost | Variety

John Milton

• 15946 berichten
  • 8317 stemmen

Gisteren Paul Mertons Birth of Hollywood gezien, driedelige serie over de geschiedenis van de stille film, gericht op Hollywood. De tweede epi heeft een sterke focus op de Fatty Arbuckle zaak en de gevolgen ervan, terwijl de derde meer aandacht aan de rol van Thalberg binnen MGM besteedt.

Lekker geproduceerd door de BBC, mooie beelden en reenactments. Aanrader! Ik heb ze in één ruk gekeken in elk geval.

alexspyforever

• 19312 berichten
  • 2160 stemmen

Ik heb een kleine DVD/ Blu-ray collectie van stille films. Ik wilde deze graag delen met wat foto's:

Collectie van Charlie Chaplin films:

http://i1343.photobucket.com/albums/o787/Johan_Louwet/DVD%20covers/Silents/Chaplin_zps75ezqauu.jpg

The Kid (1921)

The Gold Rush (1925)

City Lights (1931)

Modern Times (1936)

3 Duitse films:

http://i1343.photobucket.com/albums/o787/Johan_Louwet/DVD%20covers/Silents/Duitse%20toppers_zpszikoaes9.jpg

Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)

Orlacs Hände (1924)

Metropolis (1927)

2 films met Lon Chaney (man with a 1000 faces):

http://i1343.photobucket.com/albums/o787/Johan_Louwet/DVD%20covers/Silents/Chaney_zpssfrjhxcf.jpg

The Hunchback of Notre Dame (1923)

The Phantom of the Opera (1925)

2 dark house films, de inspiratie voor latere haunted house movies en beetje mijn favorietjes. Het is in "The Bat" dat het Batman logo zijn geboorte vond.

http://i1343.photobucket.com/albums/o787/Johan_Louwet/DVD%20covers/Silents/Dark%20House_zpsjmueverh.jpg

The Bat (1926)

The Cat and the Canary (1927)

En tot slot nog eentje van Hitchcock (The Lodger) en een collectie van 3 films van Mary Pickford, een heel populaire silent movie star in Amerika, er werd zelfs gezegd dat haar populariteit die van Charlie Chaplin oversteeg. Omdat ze maar 1,54 m mat en een jong gezicht had heeft tot in haar dertiger jaren kinderrollen gespeeld. Ik heb enkel Sparrows gezien tot nu toe:

http://i1343.photobucket.com/albums/o787/Johan_Louwet/DVD%20covers/Silents/Andere_zpsfeqjbkgz.jpg

The Lodger: A Story of the London Fog (1927)

The Poor Little Rich Girl (1917)

The Hoodlum (1919)

Sparrows (1926)

Ramona is een short van minder dan 20 minuten

Ik tag hier even John Milton en VincentL die toch een grote interesse hebben voor stille film.

VincentL

• 1117 berichten
  • 642 stemmen

alexspyforever, dank voor de tag.

De meeste stomme films die ik heb gezien zijn onder jullie bekend, maar eentje die mij kon bekoren was The Four Feathers (zie mijn behoorlijk uitgebreide reactie daar). Zeker een aanrader.

Daarnaast weet Fritz Lang altijd te boeien. Wat een geweldige regisseur is dat...

John Milton

• 15946 berichten
  • 8317 stemmen

Nice! Ja ik ben er toch best dol op!

John Milton

• 15946 berichten
  • 8317 stemmen

Mooi verzameling posters van Theda Bara, die ook wel gezien wordt als het eerste sekssymbool: Movie Poster of the Week: ?The She-Devil? and the Posters of Theda Bara on Notebook | MUBI

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Verdraaid, dit topic blijkbaar altijd gemist. Ben me tegenwoordig wat meer aan het interesseren in de silent film dus hoog tijd voor een toplijstje. Even voor de gemakkelijkheid gezocht in mijn eigen stemmen tot 1927 (het jaar dat de eerste talkies uitkwamen) en dan stak dit vijftal erbovenuit:

[01] (4.5*) Tol'able David (1921)

[02] (4.0*) Our Hospitality (1923)

[03] (4.0*) The Phantom of the Opera (1925)

[04] (4.0*) Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)

[05] (4.0*) Metropolis (1927)

Heb nog wel meer 4* films gezien, maar wou Buster Keaton hier nu ook niet te hard laten doorwegen

beavis

• 6512 berichten
  • 11968 stemmen

in 2014 heb ik hier Film >> Toplijsten en favorieten >> Top 10 stomme films een persoonlijke top 20 neergezet

in 2015 zag ik het volgende (gemiddeld 2 per maand, zeer tevreden over )

Fukujusô (1935) 6.5

Ukikusa monogatari (1934) 8.0

Histoire de détective (1929) 7.0

Varhaník u sv. Víta (1929) 7.0

The Cameraman (1928) 5.5

L'argent (1928) 6.5

Steamboat Bill, Jr. (1928) 7.0

Street Angel (1928) 7.5

Hindle Wakes (1927) 7.5

Orchids and Ermine (1927) 7.0

Six et demi onze (1927) 7.0

Tretya meshchanskaya (1927) 7.5

Twinkletoes (1926) 5.0

Du skal ære din hustru (1925) 7.5

L'inhumaine (1924) 7.5

Mikaël (1924) 8.5

L'Atlantide (1921) 8.5

Erotikon (1920) 7.5

Herr Arnes pengar (1919) 6.5

Umirayushchii lebed (1917) 7.5

Judex (1916) 7.5

Fior di male (1915) 7.5

Posle smerti (1915) 7.0

Les vampires (1915) 7.0

Le mystère des roches de Kador (1912) 7.5

Dit jaar tot nu toe alleen nog maar (matig gemiddelde...)

Le bercail (1919) 7.5

maar heb nog genoeg op de lijst dat ik snel wil zien!

edit: voor de volledigheid, mijn huidige 'te zien' lijstje:

L'enfant de Paris - 1913 - 124

Assunta Spina - 1915 - 72

tigre reale - 1916 - 77

Maciste Alpino - 1916 - 85

The Outlaw and His Wife - 1918 - 73

The Red Lantern - 1919 - 70

Foolish Wives - 1922 - 117

Salome - 1923 - 75

Le Brasier Ardent - 1923 - 120

He Who Gets Slapped - 1924 - 95

Le Lion des Mogols - 1924 - 100

Peter Pan - 1924 - 105

Greed - 1924 - 239

Visages d'Enfants - 1925 - 111

Mauprat - 1926 - 89

Der Heilige Berg - 1926 - 106

Feu Mathias Pascal - 1926 - 170

En Rade - 1927 - 92

Die Liebe der Jeanne Ney - 1927 - 113

The Man Who Laughs - 1928 - 110

Unter der Laterne - 1928 - 129

a throw of dice - 1929 - 74

el sexto sentido - 1929 - 76

piccadilly - 1929 - 92

lucky star - 1929 - 95

Erotikon - 1929 - 108

Die Weiße Hölle vom Piz Palü - 1929 - 150

En Rade en Lucky Star hoop ik binnenkort bij de cinemaconcerten van EYE te gaan zien.

Ik kan hier dus in principe "slechts" (maar toch ruim) een jaar mee vooruit... maar er zijn nog genoeg andere stomme titels die mijn interesse hebben en die nog niet op de lijst staan momenteel...

kappeuter (crew)

• 60915 berichten
  • 5031 stemmen

Roger Thornhill

• 4579 berichten
  • 1827 stemmen

Mooi, die inventiviteit, en die matte-paintings zijn nog decennialang gangbaar geweest!

kappeuter (crew)

• 60915 berichten
  • 5031 stemmen

kappeuter (crew)

• 60915 berichten
  • 5031 stemmen

Eureka Entertainment schreef:

THE LAST WARNING (Masters of Cinema) Blu-ray PRE-ORDER now The Last Warning | Eureka - bit.ly [The first print run of 2000 copies will feature a Limited-Edition O-card Slipcase.]

The Last Warning (1929)

kappeuter (crew)

• 60915 berichten
  • 5031 stemmen

Focus: Leve de zwijgende cinema - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Ook het Nederlands Silent Film Festival heeft last van de lockdown. In plaats van live-vertoningen in Pand P in Eindhoven vertoont het festival tot en met zondag via een livestream zwijgende films met inleidingen en livemuziek.

Zaterdag staat met Laurel en Hardy in het teken van slapstick. Als enige is dit programma twee keer via een livestream te zien. Op het programma staan The Lucky Dog (1921), Duck Soup (1927), The Finishing Touch (1928) en Battle of the Century (1927). Die laatste film staat ook bekend als de taartensmijtfilm. Bijzonder is Detained (1924), waarin Stan Laurel zonder Hardy is te zien. Alle films worden live begeleid door het Nederland Silent Film Festival Trio en ingeleid door Van den Hurk.

Het festival besluit zondag met twee programma’s. The Brillant Biograph: Earliest Moving Images of Europe (1897-1902) is een compilatie is van opnamen uit de eerste jaren van de cinema. Onder meer te zien zijn stadsbeelden van Venetië, Berlijn en Amsterdam. De compilatie is samengesteld door Eye Filmmuseum en het British Film Institute (BFI).

Het festival besluit met The Marriage Circle (1924), een komedie uit de eerste jaren van Ernst Lubitsch in Hollywood.

Nederlands Silent Film Festival , tot en met 10 januari.

Er zijn vijf verschillende passe partouts verkrijgbaar die toegang geven tot de NSFF 2021 livestream van donderdag 7 t/m zondag 10 januari 2021.

kappeuter (crew)

• 60915 berichten
  • 5031 stemmen

Pareltjes op Netflix waarbij je zelf het geluid moet verzorgen - NRC

NRC schreef:

De tien zwijgende films die Netflix aanbiedt zijn allemaal afkomstig van het Zweeds Filminstituut (Svenska Filminstitutet). Het betreft bovendien recente digitale restauraties, gemaakt tussen 2014 en 2019. Los van een enkele, niet repareerbare beschadiging zien ze er prachtig uit. Maar dan moet je wel eerst het beeldformaat met de tv-afstandsbediening correct instellen. Netflix zendt standaard in breedbeeld uit (16:9), maar tot 1953 (maar ook daarna nog) werden films gemaakt in de zogenaamde ‘academy ratio’ (4:3). Liefhebbers van de wat oudere tv-serie Dawson’s Creek, die Netflix onlangs toevoegde, kampen met hetzelfde probleem: die staat er ook in het verkeerde beeldformaat op. Slordig en frustrerend. Maar het wordt nog erger. Van de tien stille Zweedse films zijn er acht ook letterlijk stil. Er zit geen geluidsband bij.

Zweedse zwijgende films op Netflix:

Ingeborg Holm Victor Sjöström, 1913

Terje Vigen Victor Sjöström, 1917

Herr Arnes Pengar Mauritz Stiller, 1919

Erotikon Mauritz Stiller, 1920

Prästänkan Carl Th. Dreyer, 1920

Vallfarten till Kevlaar Ivan Hedqvist, 1921

Norrtullsligan Per Lindberg, 1923

Mälarpirater Gustaf Molander, 1923

Konstgjorda Svensson Gustaf Edgren, 1929

Den starkaste Alf Sjöberg & Axel Lindblom, 1929

eRCee (moderator nieuws)

• 10327 berichten
  • 1704 stemmen

Vind het ontbreken van een geluidsband echt een gemis, voor mij de reden om die vroege Dreyer uit te zetten.

Flavio (moderator films)

• 2898 berichten
  • 3628 stemmen

Wel tekenend voor de totale desinteresse van de inkopers. Lukraak wat stomme films uit Zweden toevoegen, waarvan sommigen zeker de moeite waard zijn, en dan de geluidsband "vergeten".

beavis

• 6512 berichten
  • 11968 stemmen

Gerestaureerde stomme films komen echt niet standaard met geluidsband. Mooiste is om ze in de bios te zien met live muziek. Ik kijk dit gegeven paard dus niet in de bek... zet er gewoon een geschikt stukkie muziek bij op als je niet tegen stilte kan

eRCee (moderator nieuws)

• 10327 berichten
  • 1704 stemmen

Mja, dit soort films werd in de tijd ook gewoon met muziek vertoond en meestal is er wel een bijpassende score. Ik heb me daar nu niet specifiek in verdiept, maar een film echt volstrekt stil zien, of er zelf willekeurige andere muziek onder zetten, dat ken ik niet echt als filmervaring en lijkt me ook niet in lijn met de bedoeling van de maker.

Onderhond

• 85598 berichten
  • 10119 stemmen

beavis schreef:

zet er gewoon een geschikt stukkie muziek bij op als je niet tegen stilte kan

Ik kan met zo'n tip (knipoog of niet) toch ook niet zo heel veel. Muziek is een integraal deel van de beleving, ik heb ook al gemerkt dat ik silents met een moderne soundtrack vaak een stuk makkelijker kan behappen. Zeker als het alternatief onafgebroken pianogetingel is, daar word ik na een tijd horendol van.

Maar film is geen bouwpakket natuurlijk, waar je alles maar lekker kan mixen en matchen tot je iets hebt wat je zelf leuk vindt. Ik heb doorgaans ook geen zin allerhande scores vooraf te samplen om dan te gokken welke versie ik het aangenaamst vind.

Flavio (moderator films)

• 2898 berichten
  • 3628 stemmen

Ik heb het één keer gedaan, muziek uitgekozen bij een stomme film, omdat de geluidsband zo verschrikkelijk was dat de film daarmee niet kijkbaar was (The Tiger Lillies bij Varieté van Dupont) maar dat was op advies na wat uitzoekwerk. Een stomme film met live muziek lijkt me wel leuk trouwens, dat gaat er ook wel een keer van komen.

Onderhond

• 85598 berichten
  • 10119 stemmen

Flavio: Erotikon (no worries, gewoon een pre-screwball/romcom gevalletje met beperkte slapstick) staat er wel op met geluidsband trouwens. Beetje flauwe muziek, maar het irriteerde in ieder geval niet

Flavio (moderator films)

• 2898 berichten
  • 3628 stemmen

Thanks die had ik toevallig al eens gezien. Geldt ook voor de andere film met geluidsband (Ingeborg Holm).

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Misschien wel interessant om eens te checken: Slapstick | De Cinema - decinema.be

Bekijk deze live begeleide slapstickcompilatie van 21 t.e.m. 28 maart gratis online op www​.decinema​.be!

De Cinema, het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Cinematek slaan de handen in elkaar om enkele parels van het witte doek naar het kleine scherm te brengen. Pianostudenten uit het vak Creatieve Projecten brengen een nieuwe soundtrack bij een selectie van drie stille slapstickfilms. Hoewel we dit project met z’n allen graag live aan het publiek hadden voorgesteld, brengen we de grote namen van de slapstick in tussentijd naar jullie huiskamer. Charlie Chaplins Behind the Screen, Harold Lloyds en Hal Roachs Captain Kidd’s Kids en Buster Keatons One Week zijn en blijven komische en filmische wonderen. De kortfilms worden in een muzikaal nieuw jasje gestoken door zes pianisten. Elke film wordt door twee verschillende pianisten begeleid, wat een boeiend en verrassend geheel creëert.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Toch nog eens even onder de aandacht brengen. Ik zag vanmiddag Behind the Screen en die werd (de andere films niet gecontroleerd) voorafgegaan door een interview met de twee pianisten over hoe ze de muziek hebben gekozen.

Metalfist schreef:

Misschien wel interessant om eens te checken: Slapstick | De Cinema - decinema.be

Bekijk deze live begeleide slapstickcompilatie van 21 t.e.m. 28 maart gratis online op www​.decinema​.be!

De Cinema, het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Cinematek slaan de handen in elkaar om enkele parels van het witte doek naar het kleine scherm te brengen. Pianostudenten uit het vak Creatieve Projecten brengen een nieuwe soundtrack bij een selectie van drie stille slapstickfilms. Hoewel we dit project met z’n allen graag live aan het publiek hadden voorgesteld, brengen we de grote namen van de slapstick in tussentijd naar jullie huiskamer. Charlie Chaplins Behind the Screen, Harold Lloyds en Hal Roachs Captain Kidd’s Kids en Buster Keatons One Week zijn en blijven komische en filmische wonderen. De kortfilms worden in een muzikaal nieuw jasje gestoken door zes pianisten. Elke film wordt door twee verschillende pianisten begeleid, wat een boeiend en verrassend geheel creëert.

kappeuter (crew)

• 60915 berichten
  • 5031 stemmen

TCM schreef:

In this TCM original production, a number of silent movie experts and historians, including Kevin Brownlow and TCM host Jacqueline Stewart, discuss the beauty, cultural importance and long-standing impact that silent film holds in its celluloid. Watch the entire video exclusively on HBO Max, as part of the TCM Classic Film Festival, May 6-9, 2021.

Dit zal wel weer nauwelijks in NL te zien zijn. We missen TCM.

John Milton

• 15946 berichten
  • 8317 stemmen

Ziet er tof uit! Wie weet kan ik het ergens vinden.

Roger Thornhill

• 4579 berichten
  • 1827 stemmen

Ziet er inderdaad leuk uit. Wel hoop ik dat de docu zelf de zwijgende film wat minder als vooral een "time capsule" beschouwt (zoals deze trailer lijkt te suggereren) en wat meer de nadruk legt op hoe leuk, spannend, boeiend etc. een silent nog altijd kan zijn.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.