• 12.674 nieuwsartikelen
  • 167.957 films
  • 10.904 series
  • 31.283 seizoenen
  • 626.367 acteurs
  • 195.674 gebruikers
  • 9.159.985 stemmen

Silent movies - stomme films

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

Feminist Catastrophe Against Disaster Patriarchy: Curating Cinema’s First Nasty Women | Modernism / Modernity Print+

Filmkrant schreef:

Maggie Hennefeld, Laura Horak en Elif Rongen-Kaynakçi werkten de laatste twee jaar aan het samenstellen van een dvd-box over de “nasty women” van de stomme film. Bij die weerbarstige filmvrouwen vonden ze antwoorden op hun dagelijkse zorgen in tijden van corona.

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

Het geheim van de stomme film - EenVandaag - eenvandaag.avrotros.nl

EenVandaag schreef:

Het waren de eerste grote krakers uit de filmgeschiedenis: Klassiekers als The Birth of a Nation, The Gold Rush en Steamboat Bill, Jr.. Het waren films zonder geluid, ofwel ‘stomme films’. Films van soms meer dan 100 jaar oud, maar toch zijn niet vergeten.

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6276.300.jpg?cb=1388516411

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

Deze film van 'silent movie' ster Pola Negri stond vreemd genoeg nog niet op de site:

A Woman of the World (Film, 1925) - MovieMeter.nl

Zweedse poster:

https://i.ibb.co/SXXFyDj/A-Woman-of-the-World-1925.jpg

Ik kwam de film toevallig tegen op deze foto van Abraham Tuschinski uit 1927 (!):

https://i0.wp.com/overamsterdam.nl/wp-content/uploads/2018/03/tuschinski2.jpg

Abraham Tuschinski (in het midden) in de Grand Foyer van zijn Theater Tuschinski, 1927

bron: De tempel van Tuschinski – Over Amsterdam - overamsterdam.nl

Op de foto is bioscoopreclame te zien. Na enige moeite is Een Vrouw van de Wereld te lezen, en de naam van de actrice Pola Negri kon ik vrij snel herkennen.

Met dank aan de fantastische site CinemaContext kon ik achter de originele titel komen:

Cinema Context - Woman of the world, A (1925) USA

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

Eureka Entertainment schreef:

One of the grandest German epics of the silent era, Joe May’s two-part adaptation of Thea von Harbou’s 1918 novel is an artistic triumph. Conrad Veidt gives an incredible performance as a dominating maharajah who commissions a German architect (Olaf Fønss) to build the most magnificent mausoleum ever constructed, where he intends to imprison his wife whilst she is still alive as a terrible revenge for her infidelity.

Rich in exotic imagery and mysticism, THE INDIAN TOMB (DAS INDISCHE GRABMAL) is a stunning epic and a thrilling adventure. The Masters of Cinema is proud to present the film across two Blu-ray discs, fully restored in 2K and available for the first time ever in the UK.

Das Indische Grabmal Erster Teil - Die Sendung des Yoghi (1921)

Indische Grabmal Zweiter Teil - Der Tiger von Eschnapur (1921)

The Indian Tomb (Das Indische Grabmal) | Eureka - eurekavideo.co.uk

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

https://mcusercontent.com/9da9b379621e12e70789b353b/images/12f30e83-2856-c760-6218-8e32a52d344f.jpg

Nederlands Silent Film Festival

Het grootste stillefilmfestival van Nederland gaat online. Van 13 t/m 16 januari kun je elke avond kijken naar een livestreamprogramma met live muziek. Vrijwel alle kopieën zijn afkomstig uit de Eye-collectie.

Net als vorig jaar kun je ook dit jaar het festival weer online bijwonen. Tijdens het festival in januari livestreamen ze iedere avond een programma. Met op zaterdag een speciaal programma dat enkel online wordt aangeboden. De vier programma’s beginnen iedere avond om 20.30 u en zijn voor € 10 alle vier te bekijken.

Nederlands Silent Film Festival - nsff.nl

Flavio

• 4655 berichten
  • 4949 stemmen

Staat nog steeds op mijn film bucketlist, een zwijgende film met live orkest.

Online lijkt me dat toch minder leuk.

Programma ook maar even opgezocht.

13/1 Blood and Sand (Fred Niblo)

14/1 l’Invitation au Voyage en La Souriante Madame Beudet (Germaine Dulac)

15/1 Two Little Rangers (Alice Guy-Blaché) (middag)

15/1 De Keukenmeid als Gravin (Henny Porten) en The Floor Below (Mabel Normand) (avond)

16/1 Love and the Devil (Alexander Korda)

Alleen Blood and Sand en La Souriante Madame Beunet gezien.

Die laatste is wel een aanrader.

mrklm

• 9328 berichten
  • 8751 stemmen

Flavio schreef:

Staat nog steeds op mijn film bucketlist, een zwijgende film met live orkest.

Ik heb drie keer een zwijgende film met livemuziek bijgewoond. De eerste keer was in het Muziekcentrum Frits Philips (Eindhoven), met een volledig orkest. Het ging om de Russische film "Shinel" en had Chaplins "The Cure" als voorprogramma. Interessant, maar er was geen poging gedaan om de belichting te beperken. Ik heb dat ervaren als een muzikale voorstelling met beeld.

Een betere ervaring had ik in het oude Plaza Futura met muzikanten die een elektronische score live ten gehore brachten bij een voorstelling van "Witchcraft Through the Ages". Maar mijn beste ervaring was "The Crowd" met livemuziek van een pianist. Uiteindelijk is de kwaliteit van de film doorslaggevend. Zeker de moeite waard om eens mee te maken!

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

Te zien via Eye film op YouTube:

L'Amazzone Mascherata (Film, 1914)

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

Archief brengt honderd jaar oude film weer tot leven | Schiedam | AD.nl

AD schreef:

Het Gemeentearchief Schiedam brengt een Schiedamse film van bijna honderd jaar oud weer tot leven ter gelegenheid van de maand van de geschiedenis. De film Bet naar de Olympiade is op 15 oktober te zien in Wenneker Cinema.

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

Eye restauraties Quo Vadis films:

Quo Vadis? (Film, 1924) - met Emil Jannings als Nero

Quo Vadis? (Film, 1913)

kappeuter (crew films)

• 74056 berichten
  • 5900 stemmen

Mooie HD trailer van A Woman of Paris:

A Woman of Paris: A Drama of Fate (Film, 1923)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.