La Petite Marchande d'Allumettes (1928)

Alternatieve titel: The Little Match Girl

Frankrijk

geregisseerd door Jean Renoir en Jean Tédesco
met Catherine Hessling, Eric Barclay en Jean Storm

Op oudejaarsavond wordt een meisje door haar stiefmoeder de kou in gestuurd om lucifers te verkopen in de stad. Ze heeft weinig succes, omdat alle mensen thuis oud en nieuw vieren. Bovendien wordt ze voor een herberg aangehouden door een politieagent. Wanneer ze in een hoekje probeert te schuilen voor de sneeuw, steekt ze een lucifer aan en krijgt ze een visioen.

avatar van Bobbejaantje
Het is duidelijk dat dit (stomme) filmpje dateert uit de begintijd van de film, waar er nogal wat ruimte was om te experimenteren. Het scenario - waarbij een door honger en kou gedreven straatverkoopster tot hallucinaties wordt gedreven - geeft Renoir de mogelijkheid om allerlei visuals uit zijn mouw te schudden. Bij momenten denk je even in een Lewis Carollachtige omgeving beland te zijn maar de ondertoon is hier wel héél donker, met een gitzwart - zij het poëtisch - einde. Misschien bevat deze film intrinsiek ook wel kritiek op de verhoudingen tussen arm en rijk die op dat moment heel uitgesproken waren in de westerse samenleving.
Fijn om een keer gezien te hebben.