Paris Qui Dort (1924)

Alternatieve titels: The Crazy Ray | Paris Asleep | Le Rayon de la Mort

Frankrijk
Sciencefiction
54 minuten / 35 minuten (director's cut)

geregisseerd door René Clair
met Henri Rollan, Albert Préjean en Madeleine Rodrigue

De geheimzinnige straal van een waanzinnige uitvinder doet alle bewoners van Parijs in een diepe slaap verstarren. Slechts enkelen zijn aan de straling ontsnapt en verschansen zich op de top van de Eiffeltoren. Aan hen de taak de stad te redden.

avatar van moviefreak#1
Zeer leuke film met wel ietwat verouderde special fx en het geluid was ook niet alles Een aanradertje ****

p.s. deze poster lijkt me niet van deze film maar van Sous les Toits de Paris uit 1930

neo (crew)
Paris Qui Dort zit bij de Criterion dvd van Sous les Toits de Paris. Al zou dat geen geldige reden moeten zijn om dan maar de verkeerde hoes te plaatsen.

Was wel een aardige stille film. Niet erg verwonderlijk dat er dingen in de film zitten die later cliches werden. 2.5 sterren

neo (crew)
Rene Clair felt that French Cinema had gotten off the track and made this little film as an antidote to that problem. There's really not much to it, but it manages to be quite amusing enough to fill its short running time. Clair would go on to direct several other interesing fantasy movies, and would eventually direct And Then There Were None.

bron

Ja,de special effects zijn krek ietwat verouderd,valt toch tegen van een film die nog geen 100 jaar oud is.Als je bedenkt dat het plaatsen van een juiste filmposter al meer dan 3 jaar duurt...
Hoe dan ook:innovatieve kortfilm(niet verder vertellen) met imho DE definitieve beelden van de tour Eiffel en het(steeds maar niet)ontwakende Parijs,ondanks de technische onvolkomenheden(voor kijkers anno nu).
Verder kunnen we de thematiek nu wel dromen:mad scientist die volkomen op hol slaat en het kinderlijke"wat als ik alleen op de wereld was"motief.Maar het grote aantal imitaties pleit toch vaak voor de kwaliteit van een film.
Zoals gebruikelijk toont Clair zijn gauchistische wereldbeeld per film:de burgerlijke wakers(behalve de nachtwaker dan) die zijn overgebleven kunnen helemaal niets zonder het zwoegende proletariaat dat is ingeslapen,en weten al snel niet meer waar ze het zoeken moeten van verveling.
Overigens:Eco vermeldt deze film in IPDF en verbindt aan de beelden van de Eiffeltoren allerhande quasi-serieuze samenzweringstheorieen,wel vermakelijk(R.C.=Rose-Croix enz.)