Steamboat Bill, Jr. (1928)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Charles Reisner
met Buster Keaton, Tom McGuire en Ernest Torrence

William Canfield Jr. is de zoon van 'Steamboat Bill', de kapitein van een rivierboot. Als de twee elkaar na jaren van elkaar gescheiden te zijn weer terugzien, wordt Canfield Sr. al snel gearresteerd. Zijn zoon is vastbesloten hem vrij te krijgen.

avatar van John Milton
Mochizuki Rokuro schreef:
Zo ontdek je 'ineens' een film waar mijn stem niet bij staat... Geen idee hoe dat nou weer kan.

Oh dat heb ik regelmatig! Ik heb vandaag 'Scrooged' een stem gegeven. Waarschijnlijk 24 jaar nadat ik hem gezien heb ? Ik dacht ook alles nou wel een keer gehad te hebben

Het eerste deel is voor Keaton’s doen nogal saai, maar tijdens de storm gaat hij helemaal los met als gevolg een aantal ongeëvenaarde scènes met de omvallende voorgevel als toppunt. Uniek volgens mij. Ook in deze film laat Keaton zien dat zijn atletisch vermogen werkelijk verbluffend is.
Dit is niet zijn beste (dat vind ik nog steeds Our Hospitality (1923), maar Keaton is Keaton, waarlijk een fenomeen. Altijd goed voor een dik uur vrolijk vertier en voor bulderende lachscènes. Heerlijk.

Keaton-one-man-show met naast de vele traditionele, clichégeworden slapsticks scènes toch enkele die best geslaagd zijn.
Dacht aan een 3 op 5 maar de gevangenisscènes en de storm brengen redding en vormen het beste gedeelte van de film.
Een heel bijzondere vriend die Buster Keaton, want al heeft hij toch nog een hele carrière in de geluidsfilm gehad, het best blijft hij toch, meen ik, herinnerd van de periode van de stille film. In "Commedy Capers", een populaire TV-reeks van decennia geleden, had hij alleszins een behoorlijk vaste stek.
Ik noteer uit voorgaande commentaren "Our Hospitality" en "Sherlock Jr" voor een volgende lachbeurt. "The General" zag ik reeds.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Minste Keaton die ik tot nu toe zag- ook de derde pas- moet het hebben van het spectaculaire laatste kwartier waarin Keaton, met uitgestreken gelaat als altijd, een aantal knappe stunts uitvoert. Helaas zijn de eerste 50 minuten nogal gezapig, een paar aardige momenten daargelaten.

avatar van Duke Nukem
Saaie film tot de laatste 10 minuten als die orkaan uitbreekt. Keaton is een acrobaat, had hij dat maar meer laten zien in de rest van de film, want grappig werd het ook nergens.

Goeie film waarin de eigenaar van een stoomboot zijn volwassen zoon op bezoek krijgt die hij al jaren niet meer heeft gezien. Leuke en minder leuke slapstick scenes die zich in een vlot tempo afwisselen. De klassieke scene met het huis die iedereen wel eens ooit gezien heeft, zonder te weten dat het van deze film afkomstig is, maakt deze film al de moeite waard (uiteraard helemaal als je bedenkt dat dit al 90 jaar oud is).

Dit is misschien wel de meest bekende Keaton, vooral dankzij het laatste kwartier, waarin voor honderdduizenden dollars aan decors werden vernield. Een plotse storm zorgt er namelijk voor dat een stadje volledig van de kaart wordt geveegd. Gebouwen scheuren in twee en alles wat niet vastgeketend is vliegt weg. In het midden van deze chaos treffen we ons bekende uilskuiken aan, dat met zijn stenen gezicht de ene na de andere levensgevaarlijke situatie ondergaat. De stunts die hij hier uitvoert zijn echt te gek voor woorden. Wat een ongelooflijk kwieke gast was het toch, een gymnast bijna, die zonder twijfel de grootvader van de moderne stuntman kan genoemd worden.

Het is weliswaar jammer dat er opnieuw zoveel langdradige onzin moet voorafgaan aan zo'n geweldig einde. Het eerste deel moet het vooral hebben van een charismatische Ernest Torrence, maar gaat al vlug gebukt onder een karrenvracht aan afgezaagde pogingen tot humor. Je kijkt bijna een uur lang naar slaapverwekkende slapstick, om nadien beloond te worden met een behoorlijk indrukwekkende filmsequentie. Trekt het einde alles wat eraan voorafging recht? Niet geheel. Zoals gewoonlijk: knettergekke stunts, vergetelijke rest.