menu

Film / Genres en landen / De Scandinavische film

zoeken in:
En Tilsammans (Together) (2000) ook van Lukas Moodysson, deze film bevat veel zwarte humor maar ook feel-good.
Leuke film die in kijkje in de keuken geeft van een hippiecommune in de jaren '70.

Ik vindt dat de Scandinaviërs ook echt goede kinderfilms maken, bijv. Tzatziki (1999) van Ella Lernhagen.

saya schreef:
Ik vind dat de Scandinaviërs ook echt goede kinderfilms maken

Klopt ja, hoewel wat oubollig heb ik de verfilmingen van Astrid Lindgren ook altijd wel charmant gevonden. Het valt me ook elk jaar op hoeveel Scandinavische films er vertoond worden op het Jeugdfilmfestival in Antwerpen, afgelopen editie nog zes exemplaren op twintig deelnemers (als je dan inrekent dat een stuk of tien films toch uit de Benelux komen is dat een opvallend groot aantal). Ik heb er geen van gezien deze keer, maar bijvoorbeeld The Colour of Milk lijkt me wel erg goed.

ik heb een super film uit noorwegen, was moeilijk om het in nl te vinden maar heb hem nu met nl ondertiteling hij heet: Kops
het is echt een super film, noorse humor:D aanradertje als je van scandinavische films houd!

Nattevagten

Menyes schreef:
ik heb een super film uit noorwegen, was moeilijk om het in nl te vinden maar heb hem nu met nl ondertiteling hij heet: Kops

Kopps is Zweeds, niet Noors.

ok tnx

Op TV al redelijk wat jeugdfilms gezien uit Scancinavië, maar vraag geen titels.
Weet wel dat ze bijna allemaal leuk waren en kinderen serieuzer namen dan in het gros van de Amerikaanse jeugdfilms.
Een film die zeker is bijgebleven, is Fucking Amal.

Scandinavië is wat mij betreft de toonaangevende regio in Europa, de laatste jaren. Vele films uit de 5 landen (Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen en IJsland) verrassen en verbazen mij. Alles is goed aan deze film: sfeer, camerawerk, acteerwerk. En vernieuwde stijlen, vertellingen en ga zo maar door... Heerlijk!

Goed, niet alles is goed uit deze landen, dat weet ik ook wel. Maar hetgeen door dringt tot ons kleine landje, is wat mij betreft uitmuntend! Hulde!

neo (crew)
Eens. Kaurismäki, Bergman, Moodysson.... Overigens heb ik evenveel slechte Scandinavische gezien als goede, maar vooralsnog veel hele mooie. Före Stormen staat in mijn top 10.

FisherKing
Ik vind het overigens een stuk rustiger aan 't Scandinavische filmfront dan een aantal jaar terug. Ligt dat enkel aan mij ?

kappeuter (crew)
Er komen hier steeds minder Scandinavische films uit. Ligt dat aan de distributeurs, of is het aanbod zo achteruit gegaan?

Behalve de Millenium trilogie en Adams Æbler krijgen er nauwelijks films aandacht.

Enkele films van de afgelopen jaren:
Låt den Rätte Komma In (2008)
Frygtelig Lykkelig (2008)
O' Horten (2007)
Du Levande (2007)
Princess (2006)
Farväl Falkenberg (2006)
Brysomme Mannen, Den (2006)
Voksne Mennesker (2005)

Reconstruction (2003) is nota bene out of print en Boe's andere films zijn hier niet eens verschenen.

Valt ook op dat de films hier pas jaren later uitkomen.
Nog tips?

Twee goede Noorse film:
Izzat (2005)
Sommerhuset (2008)

En Submarino (2010) draait binnenkort in de bioscoop.

The Painting Sellers (2010) uit Finland. Staat in de wachtrij als het goed is.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=TEK-oBjDKUI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Kyss Mig (2011) vanaf 14 juni in de bioscoop

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=ikKIrWlO5Cc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Djúpið (2012) - vanaf 25 april 2013 in de bioscoop

kappeuter (crew)
Fúsi (2014) wint prijs voor beste Scandinavische film.

Dagur Kari's crowd-pleasing rom-com Virgin Mountain has won the Nordic Council Film Prize, Scandinavia's top cinema honor.

bron

kappeuter (crew)
Nieuwe film van de regisseur van Black's Game:

https://www.youtube.com/watch?v=bG__jlmT5Qc

Ég Man Þig (2017)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:14 uur

geplaatst: vandaag om 04:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.