- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Scandinavische film
De Scandinavische film

saya
-
- 27 berichten
- 51 stemmen
En Tilsammans (Together) (2000) ook van Lukas Moodysson, deze film bevat veel zwarte humor maar ook feel-good.
Leuke film die in kijkje in de keuken geeft van een hippiecommune in de jaren '70.
Ik vindt dat de Scandinaviërs ook echt goede kinderfilms maken, bijv. Tzatziki (1999) van Ella Lernhagen.

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik vind dat de Scandinaviërs ook echt goede kinderfilms maken
Klopt ja, hoewel wat oubollig heb ik de verfilmingen van Astrid Lindgren ook altijd wel charmant gevonden. Het valt me ook elk jaar op hoeveel Scandinavische films er vertoond worden op het Jeugdfilmfestival in Antwerpen, afgelopen editie nog zes exemplaren op twintig deelnemers (als je dan inrekent dat een stuk of tien films toch uit de Benelux komen is dat een opvallend groot aantal). Ik heb er geen van gezien deze keer, maar bijvoorbeeld The Colour of Milk lijkt me wel erg goed.

Menyes
-
- 14 berichten
- 24 stemmen
ik heb een super film uit noorwegen, was moeilijk om het in nl te vinden maar heb hem nu met nl ondertiteling hij heet: Kops
het is echt een super film, noorse humor aanradertje als je van scandinavische films houd!

Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
ik heb een super film uit noorwegen, was moeilijk om het in nl te vinden maar heb hem nu met nl ondertiteling hij heet: Kops
Kopps is Zweeds, niet Noors.

Ravenstein
-
- 1524 berichten
- 518 stemmen
Op TV al redelijk wat jeugdfilms gezien uit Scancinavië, maar vraag geen titels.
Weet wel dat ze bijna allemaal leuk waren en kinderen serieuzer namen dan in het gros van de Amerikaanse jeugdfilms.
Een film die zeker is bijgebleven, is Fucking Amal.

Mark H.
-
- 13 berichten
- 7 stemmen
Scandinavië is wat mij betreft de toonaangevende regio in Europa, de laatste jaren. Vele films uit de 5 landen (Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen en IJsland) verrassen en verbazen mij. Alles is goed aan deze film: sfeer, camerawerk, acteerwerk. En vernieuwde stijlen, vertellingen en ga zo maar door... Heerlijk!
Goed, niet alles is goed uit deze landen, dat weet ik ook wel. Maar hetgeen door dringt tot ons kleine landje, is wat mij betreft uitmuntend! Hulde!

neo
-
- 15415 berichten
- 9944 stemmen
Eens. Kaurismäki, Bergman, Moodysson.... Overigens heb ik evenveel slechte Scandinavische gezien als goede, maar vooralsnog veel hele mooie. Före Stormen staat in mijn top 10.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het overigens een stuk rustiger aan 't Scandinavische filmfront dan een aantal jaar terug. Ligt dat enkel aan mij ?

kappeuter (crew films)
-
- 74650 berichten
- 5943 stemmen
Er komen hier steeds minder Scandinavische films uit. Ligt dat aan de distributeurs, of is het aanbod zo achteruit gegaan?
Behalve de Millenium trilogie en Adams Æbler krijgen er nauwelijks films aandacht.
Enkele films van de afgelopen jaren:
Reconstruction (2003) is nota bene out of print en Boe's andere films zijn hier niet eens verschenen.
Valt ook op dat de films hier pas jaren later uitkomen.
Nog tips?

Knisper
-
- 13022 berichten
- 1266 stemmen
Twee goede Noorse film:
En Submarino (2010) draait binnenkort in de bioscoop.

John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
The Painting Sellers (2010) uit Finland.

kappeuter (crew films)
-
- 74650 berichten
- 5943 stemmen
Kyss Mig (2011) vanaf 14 juni in de bioscoop

kappeuter (crew films)
-
- 74650 berichten
- 5943 stemmen
Djúpið (2012) - vanaf 25 april 2013 in de bioscoop

kappeuter (crew films)
-
- 74650 berichten
- 5943 stemmen
Fúsi (2014) wint prijs voor beste Scandinavische film.

kappeuter (crew films)
-
- 74650 berichten
- 5943 stemmen
Nieuwe film van de regisseur van Black's Game:

mcdaktari
-
- 6849 berichten
- 0 stemmen
In Film > Algemeen > Scandinavische film/series:
Het is me opgevallen dat Netflix de laatste tijd echt heel veel Scandinavische films en series heeft toegevoegd op hun streamingdienst site. Wat daar voor een gedachte achter schuil gaat weet ik niet, maar je zou dit soort films eerder in landen als Zweden, Denenmarken, Noorwegen enz. verwachten, maar toch niet hier in Nederland/Belgie. En ik zeg niet dat er geen goeie films/series bij zitten, want enkelen zijn zelfs heel goed, maar om dan gelijk zo'n beetje alle films uit Scandinavië die er zijn te plaatsen hoeft voor mij in ieder geval nou ook weer niet. Je zou eerder verwachten dat Netflix uitgerekend hier in Nederland en Belgie dan wat meer films en series uit NL en B, zou toevoegen. Ik wil alleen maar zeggen dat ik het raar vind dat er opeens bijna alleen maar films worden toegevoegd uit Scandinavië. Die zou je toch eerder in het hoge noorden verwachten.

skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Wat daar voor een gedachte achter schuil gaat weet ik niet, maar je zou dit soort films eerder in landen als Zweden, Denenmarken, Noorwegen enz. verwachten, maar toch niet hier in Nederland/Belgie. En ik zeg niet dat er geen goeie films/series bij zitten, want enkelen zijn zelfs heel goed, maar om dan gelijk zo'n beetje alle films uit Scandinavië die er zijn te plaatsen hoeft voor mij in ieder geval nou ook weer niet.
De achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat het geen drol kostte. Al deze nieuw geplaatste films hebben hun verkoop via Nordisk Film en al deze films zijn in dezelfde landen op Netflix te zien: Austria, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Germany, Hungary, Iceland, Ireland, Isle of Man, Italy, Latvia, Lithuania, Netherlands, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Tajikistan, Turkmenistan, UK. Dit is het Netflix-inkoop-equivalent van een DVD uit de knakenbak meenemen.
De meeste mensen zullen het niet eens opmerken, je merkt het alleen als je de releaselijst voor Netflix daadwerkelijk bijhoudt. Of als je regelmatig Scandinavische films kijkt misschien, maar als ik de Netflix-app open zie ik niks van deze 'Viking-invasie' .

mcdaktari
-
- 6849 berichten
- 0 stemmen
skinny_tie Ja euh inderdaad is dat overdreven, dat snap ik ook wel hahaha. Maar ik bedoel het meer als, bij wijze van.
Het klopt inderdaad dat ik de releaselijst voor Netflix bijhoudt, vandaar dat het me opviel.
Jou uitleg klinkt heel aannemelijk. Het is ook niet zo dat ik er een zwaar onderwerp van wil maken, maar het viel mij gewoon op.
Thanks voor jou uitleg

Apollinisch
-
- 21292 berichten
- 0 stemmen

skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Over overdrijven gesproken.. In Zweden waren het er in 2019 een schamele 51 (waarvan 22 documentaires) en dat zullen er in de andere Scandinavische landen niet veel meer zijn geweest.

herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
In Film > Algemeen > Scandinavische film/series:
Het is me opgevallen dat Netflix de laatste tijd echt heel veel Scandinavische films en series heeft toegevoegd op hun streamingdienst site. Wat daar voor een gedachte achter schuil gaat weet ik niet, maar je zou dit soort films eerder in landen als Zweden, Denenmarken, Noorwegen enz. verwachten, maar toch niet hier in Nederland/Belgie.
Bedankt voor de tip. Ik dacht dat ik alle Scandinavische series en films op Netflix wel gezien had, maar dan ga ik er weer eens rondneuzen.

kappeuter (crew films)
-
- 74650 berichten
- 5943 stemmen
Hytti Nro 6 (2021) - vanaf 20 januari in de bioscoop

kappeuter (crew films)
-
- 74650 berichten
- 5943 stemmen
Nieuwe Aki Kaurismäki:
Kuolleet Lehdet (Film, 2023) - vanaf 7 december in de bioscoop

kappeuter (crew films)